BMW e34 - Ring + Drift + DNRT tool

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

BMW e34 - Ring + Drift + DNRT tool

Bericht door Aernoudt » 07 feb 2009, 08:04

Hi,


Nog niet helemaal klaar, maar al wel een heel eind: mijn nieuwe Ring en drift tool is een BMW e34 - 525i 24v.
(na de zomervakantie evt ook DNRT) Al best het een en ander gebeurd: gestript, rolkooi er in (60mm hoofdbuis, 40mm de rest), motorolie + filter vervangen, remschijven vervangen rondom, remblokken vervangen rondom (Ferodo), remvloeistof, RVS remleidingen, grotere radiator, korter diff (nu 3.73), sper (Quaife), bumper achter leeggehaalt, trekhaak verwijderd, sportstuurnaaf + sportstuur geplaatst, AC Schnitzer velgen op de kop getikt, Bilstein dempers rondom (B8) + verlagingsveren en, als laatste, een veerpootbrug geplaatst.

Vandaag stoel frame (afhankelijk van de tijd evt ook bijrijderstoelframe), bestuurders kant: bodem egaliseren en voorzien van traanplaat + een voetsteun plaatsen (naast koppeling).

In Februari volgt nog dat alle draagarmen en rubbers vervangen gaan worden (Meyle HeavyDuty en Powerflex). Uitdunnen kabelboom en lexan ramen achter.
Gedurende Februari/Maart: striping + (sponsor) bestickering.
In Maart schroefset :grin: Ergens van het voorjaar: kunstof motorkap.

Zondag eerste aktie dag: driften met DF op Lelystad :)

De opbouw van deze auto wordt mede mogelijk gemaakt door Curbstonephotography en Bas Roos Autosport.

Groetjes,
Aernoudt

Enkele foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW e34 - Ring + Drift + DNRT tool

Bericht door Bert ///M3 » 07 feb 2009, 08:29

Ik dacht dat je het na zoveel E34's wel eens geleerd had :wink: :mrgreen:

Vanwaar die 60mm hoofbuis trouwens? Volgens mij hoeft dat volgens regelementen niet, 45x2mm is genoeg dacht ik. En als we toch over kooiontwerpen aan het zeuren zijn :mrgreen: Waarom heb jij de flank bescherming onderlangs horizontaal lopen met een diagonaal er boven, ipv bijvoorbeeld een kruis in de deuren (viel me bij de 318iS ook al op)? Dan is je A stijl namelijk ook steviger omdat die hoger op ondersteund word. Meestal komt er dan ook nog een schuin stukje buis voor de hoofdbuis naar voren om de overhang richting A stijl ook nog een keer te ondersteunen.

Verder :thumbup:

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 250
Lid geworden op: 12 sep 2008, 11:49

Re: BMW e34 - Ring + Drift + DNRT tool

Bericht door Anton » 07 feb 2009, 09:28

Ziet er weer veelbelovend uit Aernoudt ! Weer een heel andere kooiconstructie dan ons drifthok. CU zondag ! :banaan:

Vraagt zich af hoe lang deze blijft......... :hmmm:

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW e34 - Ring + Drift + DNRT tool

Bericht door yorick » 07 feb 2009, 12:21

@ Bert,

instappen en uitstappen is zonder kruis in je deur wel 10x makkelijker.

Gebruikersavatar
Pescatore
Berichten: 1336
Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
Locatie: 053

Re: BMW e34 - Ring + Drift + DNRT tool

Bericht door Pescatore » 07 feb 2009, 12:55

Gaaf, e34 8)

Succes met de race/drift plannen.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: BMW e34 - Ring + Drift + DNRT tool

Bericht door Aernoudt » 07 feb 2009, 14:48

Bert ///M3 schreef:Ik dacht dat je het na zoveel E34's wel eens geleerd had :wink: :mrgreen:

Vanwaar die 60mm hoofbuis trouwens? Volgens mij hoeft dat volgens regelementen niet, 45x2mm is genoeg dacht ik. En als we toch over kooiontwerpen aan het zeuren zijn :mrgreen: Waarom heb jij de flank bescherming onderlangs horizontaal lopen met een diagonaal er boven, ipv bijvoorbeeld een kruis in de deuren (viel me bij de 318iS ook al op)? Dan is je A stijl namelijk ook steviger omdat die hoger op ondersteund word. Meestal komt er dan ook nog een schuin stukje buis voor de hoofdbuis naar voren om de overhang richting A stijl ook nog een keer te ondersteunen.

Verder :thumbup:
Dat klopt: daarom ook weer gekocht :wink: Hoewel er zeker wel een A4'tje vol aan nadelen aan een e34 zit, voel ik me gewoon happy als ik alleen al naar de auto kijk; instappen en wegrijden is meteen een glimlach op mijn gezicht. Belangrijker dan de theoretische kant van de zaak.

Lekker stevig :mrgreen:
Flank bescherming is ivm in en uitstappen op de Ring etc. Scheelt een hoop. De buis onder (horizontaal) is voor verdere versterking bij aanrijding van opzij en tevens: nog stijver worden van de auto (is ook aan de koker gelast). Een e34 is van zichzelf al stijver dan een e36, nu met deze kooi moet het onderstel al het werk doen (zoals het hoort).

Vandaag o.a. stoelframe + gordelogen er in gelast, K&N inleg filter geplaatst en de bobines vervangen. Hij is nu bijna klaar voor morgen, (vanmiddag nog stuur verlagen en bodem bestuurderskant vlak maken); alles bij elkaarniet slecht voor een auto die 3 weken geleden nog 100% een straat auto was :lol:

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: BMW e34 - Ring + Drift + DNRT tool

Bericht door Steven N. » 07 feb 2009, 15:20

Leuk Aernoudt!

Ben benieuwd hoe hij haaks gaat morgen! E34 blijft sowieso een mooie wagen om te zien.

Wat voor gewicht kom je straks op uit?

Gebruikersavatar
Alexander
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 dec 2006, 22:13
Locatie: Nürburgring 1700+ laps

Re: BMW e34 - Ring + Drift + DNRT tool

Bericht door Alexander » 07 feb 2009, 17:49

Aernoudt schreef: Flank bescherming is ivm in en uitstappen op de Ring etc. Scheelt een hoop.
kijk kijk, vaders wordt al wat ouder en gaat meer richting comfort :wink:

veel plezier morgen!

Gebruikersavatar
Laurens
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: BMW e34 - Ring + Drift + DNRT tool

Bericht door Laurens » 07 feb 2009, 19:39

Ziet er goed uit, E34 blijft een super auto voor zulk soort activiteiten, vorige week aantal rondjes flink door getrapt met mijn 530I en kon op straatbanden de E30 325's bijhouden :bag:

Maar vooral het driften is machtig enorme stuurhoek en heel stabiel tijdens het driften, tot morgen :thumbup:

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: BMW e34 - Ring + Drift + DNRT tool

Bericht door Aernoudt » 07 feb 2009, 20:00

Steven Nauta schreef:Leuk Aernoudt!

Ben benieuwd hoe hij haaks gaat morgen! E34 blijft sowieso een mooie wagen om te zien.

Wat voor gewicht kom je straks op uit?
Ik hoop rond de 1300 uit te komen uiteindelijk (na kunstof motorkap etc), momenteel zit ie daar nog wel wat boven...

Je wordt ouder Papa ;) Heb er heel veel zin in (morgen); we hebben ons echt uit de spreekwoordelijke naad gewerkt om 'm af te krijgen, maar het is gelukt :thumbup:

Drifthoek van een e34 is ihnderdaad erg leuk :mrgreen:

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: BMW e34 - Ring + Drift + DNRT tool

Bericht door indobesar » 07 feb 2009, 20:34

Mooi ding AB!
Weer een Messink kooi?

Ben benieuwd of de houdbaarheid van deze E34 wat langer is. :mrgreen: :'(

Gebruikersavatar
Tim Schuurman
Berichten: 340
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:11

Re: BMW e34 - Ring + Drift + DNRT tool

Bericht door Tim Schuurman » 07 feb 2009, 21:04

Zoals ik op nbr.nl al zei, leuke kar!

Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben zijn de "nadelen" aan een E34 :)

Gebruikersavatar
Laurens
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: BMW e34 - Ring + Drift + DNRT tool

Bericht door Laurens » 07 feb 2009, 21:14

Tim Schuurman schreef:Zoals ik op nbr.nl al zei, leuke kar!

Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben zijn de "nadelen" aan een E34 :)
veeel te zwaar, maar daardoor wel makkelijk in een bocht te zetten...

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: BMW e34 - Ring + Drift + DNRT tool

Bericht door Aernoudt » 07 feb 2009, 22:56

Indirect stuurhuis met pitmanarmen, wielophanging voorkant (stangen met rubbers), tank achter de achter-as ipv er vlak voor, mega zware motorkap etc. Logisch gezien is het geen slimme circuit auto. Praktisch gezien is het wel een hele leuke auto :lol:

Gebruikersavatar
Tim Schuurman
Berichten: 340
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:11

Re: BMW e34 - Ring + Drift + DNRT tool

Bericht door Tim Schuurman » 08 feb 2009, 20:29

Ah oke :)

Hij heeft zich vandaag weer goed bewezen! :D

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: BMW e34 - Ring + Drift + DNRT tool

Bericht door HSR » 09 feb 2009, 00:13

Aernoudt schreef:Indirect stuurhuis met pitmanarmen, wielophanging voorkant (stangen met rubbers), tank achter de achter-as ipv er vlak voor, mega zware motorkap etc. Logisch gezien is het geen slimme circuit auto. Praktisch gezien is het wel een hele leuke auto :lol:

1) Pitman arm, nieuwe rubber indrukken

2) Meyle heavy duty + zwarte powerflex is je vriend :wink: :banaan:


3) Stuurhuis, tja, dat is en blijft gewoon matig. :bag:


Ik heb trouwens eens gelezen dat de benzine tank zo geconstrueerd was dat, wanneer ie vol is, een 50-50 verhouding creeert.


Trouwens, als onderstel. Is een KW Variant 2 niet interessant? Die kan je nu uit de UK voor zo weinig geld halen. Ik heb zelf 0 ervaring met die set. Wel weet ik dat er altijd kritiek geleverd wordt op de zachte ingaande slag. Nu vraag ik mij alleen af in hoeverre die zachte ingaande slag merkbaar is en ook daadwerkelijk negatief werkt voor het rijgedrag.



Zoals gezegd, het is gewoon geweldig om met een E34 op cpz of Zolder even hard door de cicane te kunnen rammen als een Lotus of speedster. Niemand verwacht het met zo'n sloep. Daarnaast is ie volgens iedereen veelte zwaar maar een goed gestripte E34 525i is niet veel zwaarder dan een Z3M coupe of een E36 M3. E36 325i is dan vaak wel weer aardig wat lichter.


:df:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW e34 - Ring + Drift + DNRT tool

Bericht door Bert ///M3 » 09 feb 2009, 08:52

Gestripte E34 net zo zwaar als een gestripte E36 M3 :hmmm: Dan heb je nog wel een paar KG te gaan als je target 1300 KG is :nana:

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: BMW e34 - Ring + Drift + DNRT tool

Bericht door HSR » 09 feb 2009, 08:56

Bert ///M3 schreef:Gestripte E34 net zo zwaar als een gestripte E36 M3 :hmmm: Dan heb je nog wel een paar KG te gaan als je target 1300 KG is :nana:

E34 525 is helemaal zo zwaar niet. en een e36 m3 is helemaal zo licht niet.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW e34 - Ring + Drift + DNRT tool

Bericht door Bert ///M3 » 09 feb 2009, 08:58

1150 KG op de schaal :whistle:

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: BMW e34 - Ring + Drift + DNRT tool

Bericht door HSR » 09 feb 2009, 09:04

Bert ///M3 schreef:1150 KG op de schaal :whistle:

ok, jij wint. :bag:


Maar dan heb je echt alles eruit gesloopt wat niet nodig is? Ik doelde meer op een nog APK waardige wagen zoals Elmar's M3 of Dick's M5.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW e34 - Ring + Drift + DNRT tool

Bericht door Bert ///M3 » 09 feb 2009, 09:15

APK waardig hoeft niet zwaar te zijn. Bij mij is dat een kwestie van spoilerpakket er af, kachel er weer in. Of met een verwarmde voorruit rijden dan is hij APK waardig zelfs nog lichter.

Kijk je naar bijvoorbeeld die E36 Ziengs auto's die zitten doorgaans wel op meer als 1200 KG maar dat is omdat het regelement zegt miniaal 1300 KG met brandstof en rijder. Maar anders weet ik wel zeker dat je die dingen nog veel lichter krijgen kan, ook op kenteken. Alleen op een gegeven moment is het niet meer alleen een kwestie van alleen maar strippen, maar dan moeten er ook duurdere onderdelen bij, bijvoorbeeld lichter plaatwerk, lichtere schokbrekers, wielen, remmen, accu etc.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW e34 - Ring + Drift + DNRT tool

Bericht door frank de jonge » 09 feb 2009, 09:49

Mooi Aernoudt :banaan:

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: BMW e34 - Ring + Drift + DNRT tool

Bericht door Aernoudt » 13 feb 2009, 00:04

Vandaag stoelframe ingelast (bijrijder) + voetsteun geplaatst (na lassen beugel daarvoor) voor de koppelingsvoet.
Dinsdag weer verder (hoofdstroom schakelaar en beugel voor gereedschapskist achter de bijrijdersstoel (hoewel ik die gebruik voor reserve remblokken, olie en remvloeistof ;) ))

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: BMW e34 - Ring + Drift + DNRT tool - update: Fotoshoot !!

Bericht door Aernoudt » 15 feb 2009, 10:10

De eerste (deels aktie) foto's van Philippe:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

siegerdehaan89
Berichten: 1800
Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
Locatie: omgeving lochem

Re: BMW e34 - Ring + Drift + DNRT tool

Bericht door siegerdehaan89 » 15 feb 2009, 22:23

lekker bezig!!! :thumbup: :thumbup:


Alstie ooit een sjonnie E36 wil fotograferen.... :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 3 gasten