BMW M3 E30 => E36 M3 gekocht.

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
levi
Auto: Clio RS 197

BMW M3 E30 => E36 M3 gekocht.

Bericht door levi » 04 feb 2009, 22:25

Zoals beloofd de foto's van ons kindje.

De auto zoals we hem gekocht hadden van JR-Motorsport.
Afbeelding

Met een verstelbare achtervleugel.
Afbeelding

De specs:
BMW M3 E30
bj' 1990
2.3 liter
4 cilinder
240 pk
Bilstein onderstel
15 inch bbs velgen
Wiechers schroefkooi
Wiechers race stoel(en)

We kochten de BMW met het interieur er nog in, maar om hem een racie uiterlijk te geven heb ik hem inmiddels helemaal gestript.
Hier nog met het interieur zoals het was.
Afbeelding

Inmiddels ontdaan van bekleding, en midden console.
Afbeelding

Ik denk dat er alleen al een kilo of zeven aan bitumen uitkwam, wat overigens een hels werk is om het eruit te halen, de bitumen zelf gaat vrij gemakkelijk, maar de vette bende die achter blijft, daar hen ik wel even werk aan gehad om te ontvetten.

Afbeelding
Als je de binnen kant van de auto wilt opknappen, dien je natuurlijk ook de kooi eruit te halen, en laat deze bij een M3 nou dwars door je dashboard zitten, dus deze moest ik ook ten dele eruit halen.
Afbeelding
Ik heb er voor gekozen om de binnen kant te schilderen, eigenlijk om twee redenen, nu kon ik stoppen wanneer ik wilde, en ik hoefde niet een spuitcabine te maken, en te zorgen voor een afzuiging.
Oh eigenlijk 3 redenen :oops: ik weet niet hoe mijn spuit kwaliteiten zijn :roll:
Afbeelding
De binnen kant heeft in totaal vijf lagen verf gehad, waaronder 1 laag 2 componenten primer, deze is zo kogel hard, dat hij van binnen uit iig niet meer zal roesten.
Afbeelding
Het was een lastig werkje om de kooi eruit te halen, maar het is toch wel makkelijker schilderen zo.
Afbeelding
Inmiddels de carbon platen ook al bevestigd, het begint er al op te lijken.

Afbeelding

Afbeelding
Alles draait natuurlijk om pk's, maar ook gewicht, of eigenlijk gewicht wat er niet in hoeft :mrgreen:
Daarom de ramen vervangen voor 4mm lexaan, en in het begin dacht ik ohh...........das zo gepiept :lol: , maar dat viel even vies tegen.
Afbeelding
Bij een M3 zit er aan de buiten kant van het raam nog een aluminium omlijsting, en probeer die maar eens terug te plaatsen als het lexan eral inzit :roll:
Dat is dus niet te doen, dus na wat telefoontjes hoe de omlijsting terug te plaatsen, had ik eindelijk het antwoord.
Je plaats de omlijsting eerst in de rubbers, en daarna pas het lexan erin, maar ook dit was makkelijker gezecgt dan gedaan.
Als je hem er aan de onderkant goed en wel in had zitten, floepte hij er aan de boven kant weer uit, dus daar kwamen een paar flinke godvers aan te pas.
Maar het resultaat mag er wezen.
Afbeelding

Na vele dagen van noeste arbeid kon ik eindelijk de stoelen weer terug plaatsen.
Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien, moet ik alleen nog de binnenkant van de deuren doen, deze worden natuurlijk ook wit, en ook deze weer keurig afgedekt met een carbon cover.

Afbeelding

Inmiddels hadden we ook al aardig wat kilometers gereden op het circuit (Zandvoort) dus ook hier wat foto's van.

Afbeelding
De " keuring" bij de HARC
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En omdat de auto wat nerveus reageerde tijdens het remmen van hoge snelheid naar lagere versnellingen, moesten we de vertragers aan de voorkant maar eens inspectern, en dat was maar goed ook, alletwee de schijven, zowel links als rechts ingescheurd, en totaal versleten.

Afbeelding

Zo ook de rem blokken, deze waren ook nodig aan vervanging toe.
En dus gelijk maar vervangen voor een paar echte stoppers, namelijk carbon remblokken.

Afbeelding
En ik kan jullie inmiddels vertellen ze doen hun werk goed, kan zeker een meter of dertig later remmen bij de tarzan bocht, tjonge wat een verschil :clap:
Afbeelding

Ik zal jullie verder op de hoogte houden omternt de werkzaamheden aan de m3, ik ben inmiddels begonnen met de lexan ramen voor de deuren, en de caebon panelen, ik wil ook de voorbumper onderhanden nemen, want daar kan ook wel wat gewicht vanaf,

Groetjes,

Erwin Levasier. :thumbup:

Joep

Re: BMW M3 E30

Bericht door Joep » 04 feb 2009, 22:31

Hey!

Mooi project! Good work :D

Even vraagje; deedie aan tijd op zandvoort toen je hem kocht en nu, na de verdere aanpassingen??

Just curious :wink:

Succes ermee!

Joep

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 04 feb 2009, 22:33

Gaaf project!

High revy 4-clinder, itb's, rwd en een fraaie koets. Me like! :love:

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 04 feb 2009, 22:36

Mooi overzicht en verslag zo!! Hier kan Chuck misschien ook nog wat aan hebben ;).
Veel plezier met de wagen.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 04 feb 2009, 22:37

Leuk apparaat. Grappige is dat de Exige op de foto in de pitsstraat van Twan is die hier ook op het forum zit :D

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 04 feb 2009, 22:38

Erg mooie wagen zeg!

Dit is dus serieus een droomauto voor me. Zoiets moet er na de e36 gewoon komen, geniaal! (wel met kenteken :lol: )

Michel P

Bericht door Michel P » 04 feb 2009, 23:14

Steven Nauta schreef:Erg mooie wagen zeg!

Dit is dus serieus een droomauto voor me. Zoiets moet er na de e36 gewoon komen, geniaal! (wel met kenteken :lol: )

Hoe komt dat toch :hmmm:

Veel plezier met de M3

Michel

David R.

Bericht door David R. » 05 feb 2009, 08:43

Prachtig zeg. Netjes gedaan ook.

ErikS

Bericht door ErikS » 05 feb 2009, 10:15

Gruwelijk VET! :banaan:

Zo zou ik dan een E30 M3 toch ook wel wat vinden 8)

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 05 feb 2009, 10:18

Wat DR zegt ^^ :D

Joost

Bericht door Joost » 05 feb 2009, 18:46

Mooie auto Levi.

Binnenkant van de auto ook erg mooi aangepakt :thumbup: .

RJay

Bericht door RJay » 05 feb 2009, 20:24

Mooi werk mannen! Erg stoer.
En ook ik zou wel eens willen weten wat die rondetijd inmiddels is

frankv

Bericht door frankv » 05 feb 2009, 22:33

ziet er erg netjes uit, ik krijg gelijk weer zin in nog een m3 naast mijn cecotto voor het circuitwerk, wel op kenteken dan natuurlijk om ook van en naar te kunnen rijden

frank

Hugo Bos

Bericht door Hugo Bos » 05 feb 2009, 22:36

Mooie M3 :) Veel plezier ermee!

levi

Bericht door levi » 08 feb 2009, 08:13

Thanks voor alle reacties :thumbup:
Wat de ronde tijden betreft..........................geen idee :oops: tijdens de vrij rijden dagen is er ook nog eens een gp-chicane ingebouwd (erg leuk overigens) ik zal toch eens opzoek gaan naar een laptimer :D
Hoeveel de wagen nu weegt? hij was 1140kg (standaard), het hele interieur, bekleding, isolatie, midden console, en inmiddels de ramen vervangen voor lexan, excl. voorraam en achter raam, de electrische bedieningvoor de ramen , en zo ook het gehele frame uit de deuren, ik denk dat het totale gewicht nu rond de 1000 kg zal zitten.
Tijdens de vrij rijden dagen, reedt ik eerst in de sport klasse, en daar wordt ik eigenlijk niet ingehaald :blabla: , en in de super sport klasse wordt ik door een enkeling ingehaald :oops: dus de auto is snel genoeg, ik zeg niet dat ik dat ben, want ik moet ook nog een hoop leren, maar het gaat de goede kant op.
Maar volgens joost (JR-Motorsport) waar ik de auto van gekocht heb, moet een 1.58 op zandvoort mogelijk zijn :?:
Met andere woorden........................ik heb werkelijk nog geen idee hoe snel/langzaam ik ben :mrgreen: , maar om heel eerlijk te zijn :oops: gaat het ons (mascha en moi) het puur om de fun die we samen hebben.
Mascha heeft de laatste keren gereden, en de laatste keer onder begeleiding van A.Priem (ex kampioen uit dsc), en die heeft flinke stappen vooruit gemaakt, ze is nu (minder) bang om de auto in puin te rijden :mrgreen:
Het is overigens voor ons niet alleen een leer proces op de baan, maar zo ook aan de auto, ik als ex bouwvakker(lees metselaar) kom eigenlijk alleen maar nieuwe dingen tegen.
Het is dat mijn broer(a. levasier) handig is, anders had ik nooit zover gekomen met het verbouwen van de m3 :thumbup:

levi

Bericht door levi » 17 mei 2009, 18:52

Inmiddels weer aardig wat aan de auto veranderd, omdat het zo bloed veziekend heet werd in de auto, en een airco alleen maar ballast met zich mee brengt :mrgreen: , hebben we air intakes in de lexan ramen gemaakt.
Maar omdat de rij wind direct mijn mond in blaast, heb ik er inmiddels een schuif raampje voor gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Na het debacel op spa (afgebrolen versnellings beugel) hebben we ook een short shifter gemonteerd.

Afbeelding

We hebben inmiddels een APR Carbon achter vleugel gekocht, en deze gaat de evo spoiler vervangen, maar omdat ik het zonde vondt om in de originele achterklep gaten te gaan boren, hebben we een nieuwe polyester achter klep besteld, en de vleugel gaan we dan daarop monteren, scheelt ook weer gewicht.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb inmiddels ook een nieuwe polyester voor bumper gekocht, alleen moet ik mijn spatborden iets naar buiten kloppen, anders sluit de bumper niet mooi aan.
Op de volgende foto zijn de splitter en de air intakes nog niet gemonteerd.

Afbeelding

Als dit allemaal straks pas gemaakt is en gemonteerd, dan kan de M3 naar de spuiter voor een vers laagje verf.

En nog even wat foto's van Spa 30 maart.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zielig achterin de pit box na een afgebroken beugel die mijn versnellings pook in werking zet :(
Afbeelding

In mijn openings post staat tussen de spec's van de auto dat deze 240pk heeft, maar ik heb me inmiddels laten vertellen dat dat een kleine 220 pk moet wezen :oops:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 17 mei 2009, 19:16

Gaaf project, maar waarom die andere achtervleugel? Vind de originele 10x mooier :(

Kasteel

Bericht door Kasteel » 17 mei 2009, 19:30

:D wilde net hetzelfde typen over de vleugel, maar top natuurlijk dat origineel er nog gewoon is :), scheelt het veel? Verders gewoon echt een mooie opbouw zo!

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 17 mei 2009, 20:17

Ik zou eerlijk gezegd ook die originele vleugel houden.

Als je trouwens een polyester kofferklep gebruikt, en je wil daar een spoiler op doen heb je er wel 1 nodig die structureel genoeg is, anders moet je nog wat verzinnen om je spoiler te ondersteunen :)

David R.

Bericht door David R. » 18 mei 2009, 08:59

Zag je volgens mij laatst (30-04) rijden op CPZ. Viel mij op dat er nog wel eens een wiel blokkeerde bij het aanremmen. Ik weet niet of dat je het al heb laten doen maar goed uitwegen kan wonderen doen. Verder een prachtige auto.

David

levi

Bericht door levi » 19 mei 2009, 20:20

Ik zou niet weten waar je een auto zo moeten uitwegen? of het veel gaat schelen qua vleugel weet ik nog niet, ik heb hem nog niet gemonteerd, ben op het moment met de voor bumper bezig om deze pas te maken.
En deze staat aan de boven zijde aan weerskanten 14 mm naar buiten, dus ik moest eerst mijn spatborden naar buiten brengen, hier en daar een klein beetje plamuren om de boel weer strak te krijgen, en dan kan de hele bups naar de spuiter.
@ David, hij doet idd af en toe licht blokkeren rechts voor, bij het aanremmen van de Tarzan bocht, kan dat ook omdat de baan daar een beetje naar binnen toe helt, en dan meer gewicht op de rechter voor band komt?
Ik zal morgen weer even foto's van de gedane zaken nemen.

David R.

Bericht door David R. » 04 jun 2009, 15:18

Ik laat het meestal bij Ham Car of ATM doen maar dat is voor jou vrij ver weg.Ik denk dat Koopman racing het ook wel doet of misschien zijn er nog andere adressen bij jou in de buurt. Ik zag overigens bij scheivlak ook wel een paar keer een blokkerend wiel. Vaak doet het wonderen omdat bij het aanremmen de auto wat neutraler blijft.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 jun 2009, 15:36

Als je veel bij JR over de vloer komt die zullen ook gewoon hun eigen setje weegschalen hebben.

levi

Bericht door levi » 30 jun 2009, 22:00

Bert ///M3 schreef:Als je veel bij JR over de vloer komt die zullen ook gewoon hun eigen setje weegschalen hebben.
Die wil hem idd uit wegen voor me, alleen zal ik er zelf niet veel meer aan hebben, want iik heb hem inmiddels te koop staan (zie te koop topic) ik ben bezig met een M3 e36 ook circuit klaar :df:

Macboy

Bericht door Macboy » 30 jun 2009, 23:34

Wat een gaaf ding :shocking:

Levi, ouwe simracert :)

Plaats reactie