Fabrieks-testrijders

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Mathieu

Fabrieks-testrijders

Bericht door Mathieu » 02 feb 2009, 12:13

Hoe goed zijn fabriekstestrijders?
Hoe ik op deze vraag kom?

Ik las in de nieuwste GTO een artikel over de Lamborghini testrijders waaronder Valentino Balboni, DE testrijder van weleer.
Deze vertelde over de Countach en hoe onhandelbaar deze auto was.

Echter als hoofdtestrijder van Lamborghini heeft hij deze auto, samen met de engineers natuurlijk, ontwikkeld tot de auto die destijds op de markt is gebracht.

Maar als deze onhandelbaar blijkt, heb je dan je huiswerk niet goed gemaakt of heeft hij mede deze Countach ontwikkeld naar maatstaven en know-how uit die tijd?? En iets beters konden de italianen destijds niet uit de hoge hoed toveren.

De nieuwe hoofd-testrijder, Mario Fanzanetto, geeft aan dat de Diablo GT met 560 rwd pk's zijn all time favorit is.
Echter ik heb ooit een column van Michael Bleekemolen gelezen in de Autovisie dat hij destijds de eigenaar was van een heuse Diablo, echter hij werd in Bos Uit, al dan niet in de regen (dat weet ik niet meer), buitenom ingehaald door geprepareerde E30-jes en gaf dus aan de de Diablo een allerbelabberste wegligging heeft.

Dus pas toen Audi zich ermee ging bemoeien ging de kwaliteit omhoog en de handling en wegligging van de Lamborghini's.

Maar hoe goed zijn de testrijders nou? Als een Countach een dweil op de weg is, wat zeg je dan tegen de enigineers? 'Geweldige wagen!" Nee, toch?
Ik snap het niet, in iedergeval :hmmm:
Laatst gewijzigd door Mathieu op 02 feb 2009, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.

M@rcel

Re: Fabrieks-testrijders

Bericht door M@rcel » 02 feb 2009, 12:45

Volgens mij waren vroeger bijna alle sportauto's een handvol als er op de limiet gereden werd?

De ontwikkelingen van onderstellen heeft in ieder geval een enorme vlucht genomen in de jaren '90. Zie vergelijkingen E30 M3 vs één of andere hot hatch van tegenwoordig.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 02 feb 2009, 12:46

Verhaal had ik ook gelezen op het toilet.

Met all-time favorit kan natuurlijk ook bedoeld worden dat de auto spannend, listig te rijden is. Heel erg leuk bijvoorbeeld. Dat de weggligging dan bijv. niet snaarstrak is, tsja...

Overigens denk ik dat Testrijders niet in alle vrijheid een auto kunnen afstellen. Compromiss, maar vooral "eisen" van bovenaf zullen ook een rol spelen. Het doel van het voertuig speelt daar natuurlijk een belangrijke rol in.

In hoeverre dat ook zo is, kan de Toyota-man ons wel vertellen ;)

Maarten Godschalk

Bericht door Maarten Godschalk » 02 feb 2009, 13:29

Je zou kunnen stellen dat sinds het VAG-tijdperk de Lambo's beter te rijden zijn, je zou ook kunnen zeggen dat ze makkelijker te rijden zijn. Zo'n Countach kan alleen een echte vent op de weg houden, terwijl pak 'm beet de Gallardo bij elke rapnegert op de oprit staat.. Daarom vind ik spartaanse pre-VAG Lambo's veel vetter :)
Maarja, ze moeten natuurlijk concurreren met merken als Ferrari.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 feb 2009, 14:49

indobesar schreef:Verhaal had ik ook gelezen op het toilet.
:shock:
Zegt dit iets over jouw verblijfperiode op de WC of over de lengte van het artikel?
Of allebeide natuurlijk :lol:
Als je ons al deze info geeft geef dan ook de details :mrgreen: :wink:

indobesar

Bericht door indobesar » 02 feb 2009, 15:00

Toilet is het enige moment van rust in mijn leven, dus ideaal om een blaadje te lezen. 8)

steve smith

Bericht door steve smith » 02 feb 2009, 15:09

Mathieu schreef:Ik las in de nieuwste GTO een artikel over de Lamborghini testrijders waaronder Valentino Balboni, DE testrijder van weleer.
Balboni was de opvolger van DE testrijder van weleer, nl. Nieuw Zeelander Bob Wallace. Balboni is IMHO highly overrated. Zijn hele carriere is gebaseerd op 2 chassis, waarvan de eerst onder hem steeds minder handelbaar werd (Countach) en de tweede nooit prettig geweest is tot Audi zich er mee ging bemoeien. Lambo's uit de Bob Wallace tijd ('63-'73) waren en zijn wel handelbaar op kinderziektes van de Muira na, maar dat was een nieuw concept. Als Balboni zich daar mee bemoeid had was het helemaal nooit wat geworden.

http://www.lamborghiniregistry.com/Peop ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wallace had trouwens ook een paar leuke priveprojectjes in zijn tijd in Sant Agata!

http://www.lambocars.com/archive/older/jarambob.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.lamborghiniregistry.com/Urra ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.lambocars.com/archive/miura/miuraj.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door steve smith op 02 feb 2009, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 feb 2009, 15:23

Balboni kan ook totaal niet autorijden imho. Ik heb een paar keer met verbazing naar zijn filmpjes zitten kijken waar hij achter het stuur zat tijdens testritten. Hij doet echt veel dingen fout. Maar de grap is dat 'ie gewoon toegeeft dat 'ie nooit enig onderricht heeft genoten op dat gebied en dus alles op zijn eigen gevoel doet. En dat gevoel bewijst dat 'ie geen supertalent is, maar dat zijn de klanten van Lamborghini ook niet. Dat 'ie daar al jaren mee weg komt/kwam, dat zegt meer over de rest van Lamborghini, dan over hem zelf. Alles draaide om het ontwerp en de motor. Rechtuit (al dan niet op de linker kant van een 2 baans weg met tegenliggers) rijdt Balboni gewoon als iedere Italiaan. Zonder vrees. :)

De enige Lambo waar ik ooit in heb gereden was de Jalpa en die rijdt gewoon goed. Dwars, handelbaar en niet al te snel, maar wel kicke om mee te maken.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 02 feb 2009, 16:02

Wat te denken dan van Dario Benuzzi? (chief testdriver Ferrari) Die man heeft toch wel een legendarische status, was volgens de verhalen snel genoeg voor F1 maar is nooit gaan racen.

Walter Rohrl bij Porsche kennen we natuurlijk allemaal maar die heeft ook een meer race en rally georienteerde achtergrond :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 feb 2009, 16:25

Ja dan noem je er 2. :)

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 02 feb 2009, 17:07

En dan is er nog Stefan Roser. Een man waarvan de kenners zeggen dat ze heel erg blij zijn dat hij nooit echt in een racestoel is gekropen. Volgends die zelfde kenners zou hij een Walter Röhrl als een kleuter weg zetten.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 02 feb 2009, 17:11

Dat hij in de regen buitenom wordt ingehaald is denk ik niet zo gek met 345 banden of iets dergelijks. :nah:

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 02 feb 2009, 17:11

Dick Hoekendijk schreef:En dan is er nog Stefan Roser. Een man waarvan de kenners zeggen dat ze heel erg blij zijn dat hij nooit echt in een racestoel is gekropen. Volgends die zelfde kenners zou hij een Walter Röhrl als een kleuter weg zetten.
Mr Yellowbird, ja, die kan het wel :shock:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 feb 2009, 17:21

HANZ06 schreef:Dat hij in de regen buitenom wordt ingehaald is denk ik niet zo gek met 345 banden of iets dergelijks. :nah:
Albers is gewoon een prutser, omdat 'ie niet eens weet dat je in de regen sowieso de buitenbocht moet nemen.... omdat daar meer grip is. :bag:
Edit (maar ik laat hem wel even staan voor de lol) het is Bleekemolen en die weet natuurlijk waar je moet rijden.
Maar ik dacht even aan Albers :D

steve smith

Bericht door steve smith » 02 feb 2009, 17:27

Dick Hoekendijk schreef:En dan is er nog Stefan Roser. Een man waarvan de kenners zeggen dat ze heel erg blij zijn dat hij nooit echt in een racestoel is gekropen. Volgends die zelfde kenners zou hij een Walter Röhrl als een kleuter weg zetten.
Stefan is een held!

`Das war ein Tucken zu viel` bij 01:50.....
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wXDZDcjgZAE&search=ruf[/youtube]
Ballen van staal!

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 02 feb 2009, 18:16

Arthur schreef:
indobesar schreef:Verhaal had ik ook gelezen op het toilet.
:shock:
Zegt dit iets over jouw verblijfperiode op de WC of over de lengte van het artikel?
Of allebeide natuurlijk :lol:
Als je ons al deze info geeft geef dan ook de details :mrgreen: :wink:
Hoho, rustig aan, ook ik heb het betreffende artikel op de wc gelezen... :lol:

Maar ik denk idd ook dat er een wereld van verschil zit in de banden- en onderstel-technologie van toen en nu.

Harrie

Bericht door Harrie » 02 feb 2009, 19:36

indobesar schreef:Toilet is het enige moment van rust in mijn leven, dus ideaal om een blaadje te lezen. 8)
hahahahaha, dit herken ik!! :bag:

Ik vind trouwens dat GTO een leuk blad aan het worden is om te lezen.

Fernando

Bericht door Fernando » 02 feb 2009, 19:56

indobesar schreef:Toilet is het enige moment van rust in mijn leven, dus ideaal om een blaadje te lezen. 8)
Doe ik ook altijd, ik ga er pas af als m'n benen beginnen te tintelen wegens een afgeknelde bloedtoevoer naar de benen..... :lol:

@ indobesar

staat bij jou ook een botol cebok? :hosanna:

indobesar

Bericht door indobesar » 02 feb 2009, 20:12

Fernando schreef:
Doe ik ook altijd, ik ga er pas af als m'n benen beginnen te tintelen wegens een afgeknelde bloedtoevoer naar de benen..... :lol:

@ indobesar

staat bij jou ook een botol cebok? :hosanna:
Zo herkenbaar hahahah :lol:

Ja, coca-cola 8)

Luco

Bericht door Luco » 02 feb 2009, 20:18

Bert ///M3 schreef:Wat te denken dan van Dario Benuzzi? (chief testdriver Ferrari) Die man heeft toch wel een legendarische status, was volgens de verhalen snel genoeg voor F1 maar is nooit gaan racen.
Van wanneer tot wanneer is die man testrijder geweest bij ferrari?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 02 feb 2009, 20:21

Volgens mij vanaf 1971 tot aan nu :)

Luco

Bericht door Luco » 02 feb 2009, 20:23

Is die man nu dik in de 60?

Shakes

Bericht door Shakes » 02 feb 2009, 20:26

Grappig,

Balboni heb ik ook wel eens bezig gezien. Vond het niets eigenlijk.........

Roser=God

Bellof=Oppergod

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 02 feb 2009, 20:36

luco hornsveld schreef:Is die man nu dik in de 60?
Yep. En nog steeds gewoon in een FXX rondsjezen :)

Luco

Bericht door Luco » 02 feb 2009, 20:40

Bert ///M3 schreef:
luco hornsveld schreef:Is die man nu dik in de 60?
Yep. En nog steeds gewoon in een FXX rondsjezen :)
Dan heb ik met die man een rondje of 5 meegereden op het testcicuit van ferrari in een 355 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Plaats reactie