Wat zocht ik in de opvolger:
- sportieve auto, voor de korte en lange afstand
- representatief voor zakelijk gebruik
- bij voorkeur toch weer een stijlvolle coupé
- niet al te opvallend uiterlijk (wil gewoon lekker door kunnen rijden zonder snel de aandacht van de KLDP te trekken)
- mogelijk een zelf te schakelen automaat, vanwege de immer groeiende zakelijke kilometers die ik maak. Testritten in de diverse auto's moeten mij wel kunnen overtuigen de handbakken te laten staan.
Een aantal auto's heb ik de revue al laten passeren als mogelijke opvolger. Van een aantal heb ik hier dan ook al verslag uitgebracht. De auto's die op het lijstje stond en het niet geworden zijn:
- BMW E81/E87 130i M-Sport: Een heerlijke sportieve auto, die je continue blijft uitdagen om het uiterste uit het karretje te trekken. Is daarom ook gelijk een nadeel, voor als je het roze papiertje / stukje plastic wil blijven behouden. Wellicht een iets te foute uitstraling vanuit mijn functie.
- Audi A5, 3.2 FSI quattro: Heb zelf de 3.0 TDI quattro gereden; eveneens een geweldige auto, zeker een serieus alternatief op de E92 3er. Representativiteit ten top. Doet niet onder voor de E92 maar is op dit moment nog erg prijzig. Qua DF wellicht iets te perfect, weinig emotie; wel een schitterend ontworpen auto. Om financiële redenen snel laten schieten, wellicht een mogelijke opvolger.
- E90/E91: vanwege de prijzen toch stiekem nog even bij de sedan en touring in de hoek gekeken; touring qua ontwerp wel de voorkeur, maar heb die ruimte eigenlijk niet nodig en was toch eigenlijk op zoek naar een coupé. Rij-eigenschappen en representativiteit doen zeker bij de touring niet onder voor de E92.
Wel bekeken maar toch minder serieus alternatief:
- Volvo C70: toch geen echte coupé met dat stalen cabriodak; sportiviteit is niet echt aan deze auto besteed
- Mercedes CLK280 of 350 Coupé: toch een te hoog 65+ gehalte; topkwaliteit auto rijdt ook goed op basis van de C280 bekeken.
Al met al kwam ik toch uit op de auto waarvan ik eigenlijk al van te voren wist dat het 'm zou moeten worden: de opvolger van de E46/2 3er coupe, de E92 3er. Uiteraard wel weer met een zescilinder en met meer pit, de 320Ci was toch soms te onderbemeten op sommige momenten. Aanbod E92's is inmiddels groeiende, maar omdat ik mijn budget een tweetal keren verlaagd heb bleven er niet veel over. Vond 50k privé voor een auto neertellen toch wel heel veel en behoorlijk van de gekke in verband met de afschrijving.
Tijdens de zoektocht een E92 335i voor 43k in Apeldoorn tegengekomen. Lijkt een goede koop met Huisselectie, maar vond de auto toch te kaal uitgerust en in vergelijking met het overige aanbod 335i's wel heel goedkoop... Addertje?
Uiteindelijk 2 E92-325i High Executives tegen het lijf gelopen die me daadwerkelijk bevielen en binnen mijn wensenpakket vielen. Eén in Heerenveen bij de Beier; echter was ik daar te laat en één bij Oolbekkink in Zwolle. De laatste vanwege de interieurfoto op het internet links laten liggen, maar nadat de auto in Heerenveen weg was, er toch maar een belletje en een bezoek aan gewaagd. Het lederen interieur leek op de foto wel heel hollands-oranjej, maar in de praktijk bleek dit meer richting het chiquere sattelbraun van BMW te gaan. In werkelijkheid was de bekleding achteraf aangebracht bij Cools in Eindhoven en betrof het een ledersoort van Porsche in de kleur Nature Brown.
In combinatie met de Individual pianolak interieurlijsten en Individual antraciet hemelbekleding een perfecte en niet alledaagse combinatie; maar moest er toch voor naar Zwolle.
Dan nog het automaat vraagstuk. Nog nooit eerder een automaat gereden, dus wist niet wat ik er van verwachten moest. De auto een uur mee gekregen, want ik had aangegeven dat dit mijn eerste rijervaring met een automaat zou zijn. De steptronic bak in de E92 beviel mij na het uur rijden toch goed te bevallen. De auto is:
- in automaat stand (D) heerlijk relaxed te rijden; ideaal voor fileverkeer dus;
- in sportstand (DS) klimmen de toeren prachtig door tot voorbij de 5k, wanneer je het gas maar vloert voordat deze opschakelt;
- in sequentiële stand (M) schakelt de automaat weliswaar niet zo vlot op als dat ik zelf schakel, maar voor mijn gevoel vlot genoeg. Het belangrijkste hier vond ik het terugschakelen: remt de auto wel goed op de motor af. Ook hier stelde de bak mij niet teleur, de automaat schakelde in handschakelstand gewoon terug wanneer ik dat wou met daarbij behorend afremmen op de motor.
Al met al is de automaat wellicht minder sportief dan de handbakken van BMW, maar moet wel zeggen dat ik geen hardcore circuitrijder ben op een paar sporadische rondjes Nordschleife na, dus voor het doel waar die zijn ding moet doen is de Steptronic voor mij geslaagd.
Afgelopen week de deal definitief rond gemaakt. Wordt nu dus eigenaar van een E92 325iA High Executive in Saphirschwarz.
Aankomende vrijdag kan ik de auto ophalen bij de dealer.
Hier alvast een sneak peak..., verdere foto's volgen (heb nu enkel nog foto's met groene handelsplaten):