Drift Setup ??

Slowly sideways, maar oh zo leuk om te doen. Hier vind je alles over driften.
Plaats reactie

Diff vastlassen voor drifter ?

JA
11
44%
NEE
14
56%
 
Totaal aantal stemmen: 25

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 250
Lid geworden op: 12 sep 2008, 11:49

Drift Setup ??

Bericht door Anton » 05 jan 2009, 22:55

DF Driftdag III zit er aan te komen, en zoals in het draadje van "Project Zwo" is te lezen,
wordt er hier gewerkt aan het driftklaar maken van een E36 325i.
Vorig jaar oktober voor het eerst kennis gemaakt met driften, en het proeft naar meer.

de vraag; Wat is een goede setup vooor een drifter?

Tot zover;
Interieur gestript
Sportkuipjes gemonteeerd
Verzameling wielen aangelegd

Momenteel staat ie bij de kooibouwer. Volgende week wordt het diff gelast.
Bij driftsport heb ik nog iets opgevangen van de visco fan vast te zetten?
Mijn belangrijkste overweging is het onderstel? verlagen of juist niet? schroefset?

Graag jullie input, want wat driften betreft ben ik een rookie.

groet

Anton.
Laatst gewijzigd door Anton op 07 jan 2009, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1089
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Drift Setup ??

Bericht door Jeroen » 06 jan 2009, 19:10

Een goede drift set up is niet zo'n moeilijk verhaal; bij jouw E36 moet je vooral zorgen dat je onderstuur uitbant. Dat betekent altijd met goede voorbanden rijden (en dus niet volledig oprijden maar tijdig wisselen naar achter bv.) Daarnaast is het verstandig om camberplates te monteren; bij BMW hebben ze zgn. topmounts voor schadeauto's; hiermee komen je voorwielen negatief te staan. Uiteraard kun je ook nog 'echte' (verstelbare) camberplates kopen, maar die zijn een stuk duurder.

Onderstel: zorg dat je auto voor 'zacht' is, en achter 'hard'. Voor, voor uiteraard meer grip, en achter om die grip sneller te verliezen. Dit kun je bereiken door het monteren van een verstelbare stabiset die je hard/zacht kunt zetten. Kost wat, heb je ook wat. Ook kun je achter een veerpootbrug monteren, en voor juist niet, ook weer voor een 'harde' achterkant.

Uiteraard monteer je een andere set dempers/veren. Zonder dit heeft het bovenstaande niet zo veel zin, of je dempers/veren moeten in prima staat zijn.

Een sper en een kooi komen er al in las ik, als je nu bovenstaand verhaaltje hanteerd heb je een prima drift set up.


Weet je wat nog beter is als deze upgrades? OEFENEN! :wink: met een gare achterwielaandrijver zonder aanpassingen leer je het het best....

HSR
Berichten: 5299
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Drift Setup ??

Bericht door HSR » 06 jan 2009, 21:43

Jeroen schreef:rima drift set up.


Weet je wat nog beter is als deze upgrades? OEFENEN! :wink: met een gare achterwielaandrijver zonder aanpassingen leer je het het best....
Helemaal waar!!!


Dus, goede voorbanden en gaan! Diff zou ik niet vast lassen.

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 250
Lid geworden op: 12 sep 2008, 11:49

Re: Drift Setup ??

Bericht door Anton » 06 jan 2009, 22:42

hugo schreef:
Dus, goede voorbanden en gaan! Diff zou ik niet vast lassen.

Het belang van goede voorbanden hebben we gemerkt bij een van de driftsport auto's. Da's bekend.

Maar NIET vastlassen zeg je, Hugo... Waarom niet? Volgens mij is dat ook gedaan bij de E30s van driftsport.

@ Jeroen; Dank voor je uitgebreide verhaal.

Gebruikersavatar
Laurens
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Drift Setup ??

Bericht door Laurens » 07 jan 2009, 13:10

Ik heb mn diif van de E34 ook vast gelast, voor het driften super, alleen als je spint niet laten uitrollen maar blokkeren of gas blijven geven. Na 3 dagen is nu mn eeste steekas gesneuveld door het toch korte bochtjes nemen en geen gas geven.
Op straat heb ik er nog niet mee gereden (komt komend weekend) dus zal dan wel ff posten of dat nog een beetje te doen is.

Ik denk dat een E36 minder snel een steekas breekt, omdat deze veel minder zwaar is en er dus minder krachten op komen.

40% platensper is het beste, mja daar betaal je ook voor.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13340
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Drift Setup ??

Bericht door Tristan » 07 jan 2009, 13:31

Laurens schreef:
40% platensper is het beste, mja daar betaal je ook voor.
Nou, zeker als je een nieuwe laat bouwen. Maar dan wel heerlijk skeef! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Drift Setup ??

Bericht door Mathieu » 07 jan 2009, 14:01

Laurens,

Ik heb anderhalf jaar met een vastgelast diff rondgereden op straat, woon/werkverkeer dus.
Dit met mijn vorige E30, en nooit iets kapot gereden.
Maar zoals je zegt praten we over net iets meer dan 1000kg.

Gebruikersavatar
Laurens
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Drift Setup ??

Bericht door Laurens » 07 jan 2009, 18:33

Volgens de Rdw weegt de E34 1515kg. En heb er nog niets uit gehaald (alleen reservewiel en krik) dus zal wel aardig kloppen...

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 250
Lid geworden op: 12 sep 2008, 11:49

Re: Drift Setup ??

Bericht door Anton » 07 jan 2009, 21:06

De E36 woog 1280 kilo volgens kenteken, inmiddels is ie gestript, dus een stuk lichter.
Je schrikt je dood als je de originele stoelen er uit tilt....... :shock: die zijn veervangen door kuipjes.
Wel weer een kooi erin, dus dat maakt em weer wat zwaarder, maar wel veilig.

Dus 2 voor en 1 tegen vastlassen.......

Kan ik hier ook een polletje in fabriceren?? :banaan: edit; Ja, dus, gelukt! :)

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1089
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Drift Setup ??

Bericht door Jeroen » 07 jan 2009, 22:54

Als je de E36 alleen gebruikt voor driftdagen, dan kun je prima met een 100% sper rijden; een mooie budgetoplossing. Als je ook circuitdagen rijdt (en dus veel hogere snelheden rijdt) dan is het niet aan te raden. Op hoge snelheid kan de auto spontaan uitbreken, en dat komt dan niet altijd even goed uit. Ook voor straatgebruik is het niet echt ideaal, maar dat is ook persoonlijk; zie Mathieu :wink:

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 250
Lid geworden op: 12 sep 2008, 11:49

Re: Drift Setup ??

Bericht door Anton » 07 jan 2009, 23:19

Ja, wordt in principe een pure drifter, voor circuit heb ik de zwarte E36 (zie avatar) en desnoods ligt er hier ook nog een extra diff van een E36 op reserve zodat er ook nog een weg terug is.

Voor de duidelijkheid; de drifter;

Afbeelding


En de Tracktoy;

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Drift Setup ??

Bericht door Mathieu » 08 jan 2009, 09:35

Dan is het makkelijk, vastlassen :hosanna:

Online
Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2470
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Drift Setup ??

Bericht door Erik dB » 08 jan 2009, 10:50

Gebruik je je tracktoy ook voor rallies? Wat staat die hoog joh, wat voor onderstel zit eronder?

ps. mijn daily driver (en per ongeluk een keer een drift/zandvoort dagje :playcar: ), H&R cupkit en wat negatief camber

http://picasaweb.google.nl/erikjdeboer/323tiCompact#
Laatst gewijzigd door Erik dB op 08 jan 2009, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 51581
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Drift Setup ??

Bericht door Robin » 08 jan 2009, 12:06

Zo als ik het beleef:Vastlassen.

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 250
Lid geworden op: 12 sep 2008, 11:49

Re: Drift Setup ??

Bericht door Anton » 08 jan 2009, 12:45

Erik dB schreef:Gebruik je je tracktoy ook voor rallies? Wat staat die hoog joh, wat voor onderstel zit eronder?
LOL, nee niet voor rally... Zit een Bilstein B8 set onder met Eibach pro kit (-3 cm), maar wil em idd lager dan dit.
Rijdt overigens fantastisch, maar ziet er niet uit en vrees veel te veel bodyroll op deze manier.
Suggesties?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Drift Setup ??

Bericht door Dennis Cavallino » 08 jan 2009, 14:32

Nandor had een standaard E36 325i 24v en die ging perfect, zonder sper.
Lekker geluidje ook. Kortom: Niets aan doen, gewoon lekker glijden! :)

HSR
Berichten: 5299
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Drift Setup ??

Bericht door HSR » 08 jan 2009, 15:54

Met een open diff leer je echt veel harder pushen en ook op hogere snelheden. Een vast gelast diff maakt het driften makkelijker en beperkt de wagen in zijn functie. Daarnaast heb ik altijd de indruk dat het behoorlijk zwaar is voor andere componenten. Op Zolder wel eens zo'n wagen horen driften en bij het maken van een krap bochtje, niet driftend, hoorde je de cardan gewoon tegen de tunnelbak slaan. Dit vertelde de Sperren man uit Oost Vlaanderen mij ook.

Wat ik zou doen? Eerst rijden met open diff, het is wat moeilijker maar je leert er veel van. Ondertussen sparen voor een gereviseerd sperdiff of een sperdiff laten reviseren. Kost wat, heb je ook wat.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10791
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Drift Setup ??

Bericht door Joy » 08 jan 2009, 17:05

+1

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: Drift Setup ??

Bericht door Aernoudt » 08 jan 2009, 17:25

+1 (evt aangevvuld met: een Torsen sper overwegen: geen slijtage, levenslange garantie (Quaife) en toch goed kunnen driften, maar je hebt er op de openbare weg 9cq het circuit) ook nog wat aan !)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13340
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Drift Setup ??

Bericht door Tristan » 08 jan 2009, 17:26

Torsen = Visco?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9358
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Drift Setup ??

Bericht door Bert ///M3 » 09 jan 2009, 17:54

Nee Torsen = TorqueSensing, diffs zoals die van Quaiffe en Drexler.

Visco is wat anders, dat werkt met platen en een hoog visceuze vloeistof er tussen (vandaar de naam visco)

Verder ga ik wel grotendeels in het verhaal van Jeroen mee.

Ik zou niet meteen met dikke schroefsets etc beginnen. Dan kan je beter die B8/Eibach combi met M3 3.2 topmounts onder je racer vandaan sleutelen, onder de drifter doen en de racer meteen een knap onderstel geven. Doe daar een dikkere achterstabi, wanli oid achterbanden op veel druk op en klaar is kees.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Re: Drift Setup ??

Bericht door Sjef » 12 jan 2009, 14:57

Dat laatste wil ik even op terug komen. "veel druk in de bandjes" is idd een middel om autos met wat lagere vermogens te compenseren bij driften maar persoonlijk vind ik het weer ruk rijden. Het maakt de auto erg harkerig/onrustig en haalt het "vloeiende" uit de drift. Als het niet hoeft vind ik het fijner te driften met 2.4 - 3.0 bar ipv volle bak op 4-5 bar. Blijft dat flink opblazen in de basis natuurlijk wel een geschikte manier is om wat makkelijker overstuur te creeeren.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Drift Setup ??

Bericht door Dennis Cavallino » 13 jan 2009, 16:04

Ik ging altijd, bij alle auto's, op 2.6-2.8 bar, net iets hoger dan op straat. Voor op 2.4 bar. Dan is je auto in de basis al overstuurd als je instuurt (al dan niet door te trail braken). Wat Sjeft zegt, de auto drift dan mooier en persoonlijk vind 't lekkerder om wat grip meer grip en tractie te houden dan met 4 bar of dikke stabi's achter.

Sven VS
Berichten: 169
Lid geworden op: 13 aug 2007, 02:19

Re: Drift Setup ??

Bericht door Sven VS » 13 feb 2009, 20:29

hugo schreef:Met een open diff leer je echt veel harder pushen en ook op hogere snelheden. Een vast gelast diff maakt het driften makkelijker en beperkt de wagen in zijn functie. Daarnaast heb ik altijd de indruk dat het behoorlijk zwaar is voor andere componenten. Op Zolder wel eens zo'n wagen horen driften en bij het maken van een krap bochtje, niet driftend, hoorde je de cardan gewoon tegen de tunnelbak slaan. Dit vertelde de Sperren man uit Oost Vlaanderen mij ook.

Wat ik zou doen? Eerst rijden met open diff, het is wat moeilijker maar je leert er veel van. Ondertussen sparen voor een gereviseerd sperdiff of een sperdiff laten reviseren. Kost wat, heb je ook wat.

X2

Peter pwr
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 apr 2008, 21:29
Locatie: arnhem

Re: Drift Setup ??

Bericht door Peter pwr » 13 feb 2009, 20:40

Sinds ik stabilisatiestangen voor en achter, en een sperdiff heb gemonteerd merk ik dar de auto sneller bij een drift achterstevoren gaat. Hij drift wel maar het is moeilijk om de drift vast te houden.
Ligt het aan de stabilisatie stang ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten