Koude wintertijden, rwd en grip-levels

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
markk

Koude wintertijden, rwd en grip-levels

Bericht door markk » 29 dec 2008, 17:49

Vorige week, toen het ook nog een beetje vochtig was, met de BoxsterS op stap. Geen PSM, middenmotor, en RWD.

Dat ding gaat dus met een beetje gas echt alle kanten op. Leuk spelen maar ik verbaas me af en toe echt hoe weinig grip je hebt in deze winterse omstandigheden tov anders. Toegeven de auto staat op zomerbanden achter die aan vervanging toe zijn, maar toch. Geef dit in deze omstandigheden mee aan de eerste de beste 18-jarige en bij de eerste oprit / afrit staat ie tegen de vangrail aan.

Vandaag met de M3 naar het werk geweest. Staat ook op zomerbanden maar die zijn kwalitatief nog gewoon in orde (5 of 6mm profiel nog). Vanaf N209 rustig in z'n 3 met 2500rpm de N11 op. Ik raak het gaspendaal bijna niet aan en DSC grijpt in. Daarna in rechte lijn beetje gasgeven om snelheid te maken en in te voegen. Echt niet volle pollen, gewoon half gas (in sport-mode :-)) en 4 a 5k rpm in derde versnelling. Ineens DSC knipper, knipper, knipper :-(

Erg vermakelijk allemaal en eigenlijk mucho :df: bij acceptabele snelheden. Daarna ook verder gereden met DSC-off en prima dwars Alphen a/d Rijn ingedrift :-)

Ik blijf me er enkel over verbazen. Zonder DSC/PSM e.d. zijn RWD's in deze tijd eigenlijk gewoon levensgevaarlijk voor de gemiddelde FWD opgeleide automobilist. En dan heb ik het niet alleen over 200+/300+pk monsters. De gemiddelde 118d met een inkomend dieselturbo'tje zal net zo makkelijk, zo niet nog makkelijker, een stap opzij zetten.

Eigenlijk toch vreemd dat de gemiddelde automobilist dit:
a) niet weet, want die ziet het DSC vaak helemaal niet knipperen / let er niet op (en denkt dat ie echt een fantastische car-control heeft)
b) nooit heeft geleerd in een rij-opleiding. Sterker nog in een rij-opleiding wordt meestal niet eens gesproken over FWD, RWD, 4WD, overstuur, onderstuur e.d.

Mark.

Knot

Re: Koude wintertijden, rwd en grip-levels

Bericht door Knot » 29 dec 2008, 17:51

Profiel is alles in deze tijden.... mijn roadhog supreme met 4mm hadden meer grip dan mijn toyo t1r met 2mm!

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 29 dec 2008, 17:56

Komt volgens mij ook wel omdat er veel meuk op de weg ligt (zout enzo). Had zelf vandaag ook meermaals wielspin en verbazend snel blokkerende wielen (mijn ronduit ouderwetse wagenparkje is niet in het bezit van enig elektronisch vangnet). Overigens niet heel comfortabel als je een auto wilt leren kennen (zoals ik de 325 wil leren kennen nu :shock: ).

Marco R.

Bericht door Marco R. » 29 dec 2008, 18:03

Vandaag weinig last gehad met mijn 8 mm profieldiepte (zomerbanden!) in dit winterse weer. Geen enkele vorm van gladheid gevoeld. Ik heb WEL mijn snelheid erop aangepast (135 pk + 150Nm - FWD). Heb overigens geen elektronische hulpmiddelen :) in mijn tien jaar oude Corolla

Erik dB

Bericht door Erik dB » 29 dec 2008, 18:07

Ik verbaasde me juist over de hoeveelheid grip vandaag, ik kon nog met een mooi tempootje (niet driftend) de snelweg op :df:

170 RWD pks op 205/55/16 Conti Wintercontact, met een mmetje of 6 profiel.

Misschien ligt de grootste oorzaak toch bij de banden Markk?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 29 dec 2008, 18:09

De Michelin Premacy houdt zich met 6mm profiel prima in dit weer. Met de 136pk sterke 320D nog geen oranje knipperende lampjes gezien tot nu toe en in sommige (bekende) bochten gaat het gas er toch wel op bij het uitaccelereren.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 29 dec 2008, 18:12

Daarom zijn er ook zo weinig RWD's tegenwoordig, FWD is gewoon iets veiliger. (en ook nog goedkoper om te maken). Maar zelfs mijn FWD gaat met dit weer alle kanten op. Vanochtend ook tot in de 3 wielspin, was toch wel een tikje glad op sommige plekken.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 29 dec 2008, 18:18

Zoals in topic over mijn Elise te lezen heb ik net andere banden besteld. Op de huidige zit nu nog 2-3mm profiel maximaal. Niet alleen profiel is belangrijk maar ook de samenstelling van het rubber. Daar had ik het nog over met Steve vorige week. Hoe dichter je bij 'einde profiel' komt hoe harder het rubber wordt. Dan heb je dus zeker als het koud is nog minder grip.

En ook in een Elise zonder enige vorm van electronische ondersteuning merk je daar inderdaad genoeg van. Gewoon een beetje rustig aan doen dus.

Femme

Bericht door Femme » 29 dec 2008, 18:23

De afgelopen weken met al die regen en troep op de weg was de tractie in de Roadster S ook een drama. 80km/h derde versnelling een auto inhalen moest ik niet volgas proberen want dan deed hij al een stapje opzij voordat de DTC kon ingrijpen. Bochtenwerk moest al helemaal voorzichtig. Ik heb nauwelijks volgas hoog in de toeren kunnen rijden. Pas dit weekend toen het eindelijk redelijk droog was heb ik een leuk stukje kunnen sporten.

Het is doodeenvoudig om deze auto om een boom te vouwen voor iemand die een FWD met weinig vermogen gewend is en het gaspedaal dus op een binaire wijze bediend. Dit is kennelijk ook hoe supercars binnen 20km het kanaal in worden proefgereden. Te vroeg en abrupt op het gas.

Marc R

Bericht door Marc R » 29 dec 2008, 18:38

T is weer Quattro weer...

Xave30

Bericht door Xave30 » 29 dec 2008, 18:43

Ik doe extra rustig aan met mijn auto want :
-ik koop nooit winterbanden.
- Geen DSC and the like

Dit is het eerst dat ik met deze auto all-seasons rij en het is stuk gemakkelijker zo.
G Kolkman schreef:. Overigens niet heel comfortabel als je een auto wilt leren kennen (zoals ik de 325 wil leren kennen nu :shock: ).
Ha HÁ. Op een natte zomerdag weet een E30 325i jouw al te verraden laat staan winter. :mrgreen:

Peter pwr

Bericht door Peter pwr » 29 dec 2008, 19:12

Ik vind het helemaal niet eng meer :)
Heb meer vermogen dan vroeger en een sperdiff dus mn auto glibbert niet meer elke kant op. Alleen zijn mn achterbanden helemaal versleten en heb ik zelf tractieverlies in de 3 :mrgreen: Maar mn auto blijft gewoon lekker stabiel

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 29 dec 2008, 19:26

Mark,

Je zou mijn auto eens moeten proberen.
Onder de 10 graden heb je gewoon geen grip.
Beetje door rijden en van 2 naar 3 en de boel spint al.
Wel leuk maar ook wel eens vermoeiend helemaal als de weg een ietsje vochtig is.

Grtz,Hanz06 :wink:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 29 dec 2008, 19:47

Hans, driftcursus samen met Cor?
:hosanna:

Tom

Bericht door Tom » 29 dec 2008, 19:49

Knot schreef:Profiel is alles in deze tijden....
Is profiel niet vooral nuttig om regenwater af te voeren?

Heb tot dusver weinig last van gladheid. Merk dat de remweg wat langer is en toevallig zette de achterkant gister een klein stapje opzij in een (lage snelheid) bocht. Verder geen gekke dingen meegemaakt afgelopen dagen.

Rupie

Bericht door Rupie » 29 dec 2008, 19:54

Heb nog meer dan voldoende profiel op de gy eagle f1 asymmetrics, maar ik doe ook voorzicht met het gas. Voel dsc regelmatig ingrijpen.

Vraag me inderdaad af hoe goed de generatie kan rijden die volledig met dsc and alike is opgegroeid. Zouden ze de grens al verlegd hebben?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 29 dec 2008, 20:04

Rijd met de M3 op de PS2, geen winterbanden voor mij. Met de E46 M3 ook altijd de normale banden gereden, nooit problemen..........

Winterbanden; nuttig op sneeuw en ijs, maar op de Nederlandse wegen ( indien schoon danwel zout gestrooid) overbodig. Het zout op zich, indien rijkelijk aanwezig, is ook een gladheids factor die niet onderschat moet worden IMHO

Uiteraard wel aangepast rijgedrag, met een zijden voetje rijden, das ook een kunst op zich. Ondanks heel vroeg opschakelen toch wel duidelijk sneller wielspin dan in de vorige M3, op zich natuurlijk niet vreemd, het DSC maakt geen overuren, maar grijpt af en toe in, ik voel geen behoefte om het uit te schakelen, wel behoefte om ongeschonden over te komen. En op lage toeren, hoe raar het ook klinkt, loopt dit gebakje toch ook erg fraai.

markk

Bericht door markk » 29 dec 2008, 20:09

HANZ06 schreef:Mark,

Je zou mijn auto eens moeten proberen.
Onder de 10 graden heb je gewoon geen grip.
Beetje door rijden en van 2 naar 3 en de boel spint al.
Wel leuk maar ook wel eens vermoeiend helemaal als de weg een ietsje vochtig is.

Grtz,Hanz06 :wink:

Roflol, een z06 met vrachtladingen koppel en vermogen in dit weer lijkt me ultiem. Helemaal met wat regen erbij, op zomerbandjes met de wettelijke limiet van 1.6mm, en 'all off'

Doe je 1000rpm in zes, schatting zo'n 50km/h, geef je 1mm gas bij en gaat ie full lock dwars :df:

Mark.

Tom

Bericht door Tom » 29 dec 2008, 20:10

Ruben schreef: Vraag me inderdaad af hoe goed de generatie kan rijden die volledig met dsc and alike is opgegroeid. Zouden ze de grens al verlegd hebben?
Tegenwoordig zijn alle lesauto's ook uitgerust met TomTom.
Past goed bij het overheidsidee van autorijden... niet meer nadenken...

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 29 dec 2008, 20:31

Nergens last van met de Subbarrel op zomerbanden en zonder stumperhulpjes. :mrgreen: :wink:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 29 dec 2008, 20:42

Ik heb er ook niet zo veel last van, met UHP zomerbanden. Je kan niet zo hard als normaal met zomertemperaturen maar verder is er prima mee te rijden imho.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 29 dec 2008, 21:12

Enkele auto's hier met winterbanden staan, maar vindt het eigenlijk maar klote zolang er geen sneeuw ligt.
Zomerbanden onderling maken ook best veel verschil met deze kou, Continental Sportcontact 3 reageert veel slechter op kou dan bijv RE050A. Al paar keer leuke uitstapjes gehad met Golf :).

Hielke

Bericht door Hielke » 29 dec 2008, 21:47

Begrijp niet helemaal waar de mensen het over hebben als ze zeggen dat de lage buitentemperatuur zo'n sterke invloed op de grip/tractie levels van de banden heeft.

Voor m'n Bravo maakt het bij -1 helemaal niets uit. De auto trekt met Bridgestone Turanza's net zoveel G's als in de zomer. Of net zo weinig, tis maar hoe je het bekijkt :P

Vorige week in de M3 van Andre met Michelin Pilot Sports ook niks gemerkt. Ding heeft met warm weer achter geen grip als je op het gas gaat, en nu in de winter ook niet :lol: Nee, serieus, geen of nauwelijks verschil.

Plaatje ziet er misschien anders uit als de banden deels versleten zijn en/of door de tijd heen nog harder zijn geworden.

bartje325i

Bericht door bartje325i » 29 dec 2008, 22:08

Ik heb ook nog oude steenkolenbanden op de achteras, maar vanavond ging ie toch ook (zeer makkelijk en onverwacht) flink dwars in een vochtige bocht :hosanna:
Op droog heb je weinig last in de winter op zomerbanden, vindt ik. Zolang die vrienden van de strooidiensten maar normaal blijven strooien en niet te pas en te onpas.
Soms is het gladder door het strooizout als daadwerkelijk het winterse weer.

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 29 dec 2008, 22:09

Momenteel op winterbanden , Michelin Pilot Sport, en al een aantal keren redelijk tot flink moeten corrigeren.

De winterbanden zijn wel smaller dan de zomerbanden.

Plaats reactie