onzinnige rechtzaak?
-
onzinnige rechtzaak?
Dat gaat toch echt nergens over? Volgens mij is de hele wereld gek aan het worden...
http://www.z24.nl/bedrijven/it_telecom/ ... tal__.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.z24.nl/bedrijven/it_telecom/ ... tal__.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Dennis Cavallino
Re: onzinnige rechtzaak?
Ja, zeer onzinnig!
Spelletjes zijn er om lol te hebben. Rechtzaken zijn niet grappig. Als je in een spel beroofd wordt, moet je het terugjatten, of de digitale politie (mod's?) inschakelen. Als diegene die gejat heeft, het niet teruggeeft, dan moet 'ie verbannen worden. Verder dan dat moet je niet gaan imho. Echt pure onzin!
Als je de servers van die games uitschakelt, dan is iedereen ALLES kwijt.
Ik heb al duizenden mensen doodgeschoten in Battlefield II, wellicht zaten er ook vrouwen en kinderen bij, dat weet ik niet. Misschien zie ik iets over het hoofd als ik 't online niet zo nauw neem met de werkelijkheid. :twisted:
Overigens denk ik dat de makers van dit soort games deze rechtzaken en persberichten de wereld inhelpen als pure marketing.
Spelletjes zijn er om lol te hebben. Rechtzaken zijn niet grappig. Als je in een spel beroofd wordt, moet je het terugjatten, of de digitale politie (mod's?) inschakelen. Als diegene die gejat heeft, het niet teruggeeft, dan moet 'ie verbannen worden. Verder dan dat moet je niet gaan imho. Echt pure onzin!
Als je de servers van die games uitschakelt, dan is iedereen ALLES kwijt.
Ik heb al duizenden mensen doodgeschoten in Battlefield II, wellicht zaten er ook vrouwen en kinderen bij, dat weet ik niet. Misschien zie ik iets over het hoofd als ik 't online niet zo nauw neem met de werkelijkheid. :twisted:
Overigens denk ik dat de makers van dit soort games deze rechtzaken en persberichten de wereld inhelpen als pure marketing.
-
Niet helemaal onzinnig, misschien wel als je het over een spelletje hebt (waar praat je over) maar het lijkt mij dat deze zaak wel iets breder getrokken kan worden. Namelijk iets virtueels dat je gekocht hebt en vervolgens digitaal van je ontnomen wordt. Ik heb bijvoorbeeld een betaald abonnement bij een fotowebsite.. voor meer opslagruimte,.. is door mij gekocht maar het is wel helemaal een virtueel 'iets'. Wat als iemand dat op een slimme manier overzet naar z'n eigen account (wat vaak niet kan, maar what if), dat is een vorm van diefstal.
Nu laat niemand het voor zoiets tot een rechtzaak komen. Het lijkt mij meer iets wat je met die dienst zelf gaat regelen (die kunnen vast nakijken of een vreemd IP-adres zo'n actie heeft gedaan en de boel terugdraaien) ipv rechtzaak. Maar dat er zo'n uitspraak is lijkt me best nuttig bij serieuze zaken.
Misschien kan Ilija daar meer over uitleggen?
Aan de andere kant vind ik overheidsbemoeienis wel jammer op internet, was vroeger niet en er was een totale vrijheid. Tegenwoordig is er steeds meer wetgeving rondom internet.
Nu laat niemand het voor zoiets tot een rechtzaak komen. Het lijkt mij meer iets wat je met die dienst zelf gaat regelen (die kunnen vast nakijken of een vreemd IP-adres zo'n actie heeft gedaan en de boel terugdraaien) ipv rechtzaak. Maar dat er zo'n uitspraak is lijkt me best nuttig bij serieuze zaken.
Misschien kan Ilija daar meer over uitleggen?

Aan de andere kant vind ik overheidsbemoeienis wel jammer op internet, was vroeger niet en er was een totale vrijheid. Tegenwoordig is er steeds meer wetgeving rondom internet.
-
Volg dit met interesse.
Op dit moment vind ik het exaggerated.
Op dit moment vind ik het exaggerated.
- RutgerK
Ik vind dit een zeer nuttige rechtzaak. In dit geval gaat het volgens mij om een virtuele diefstal van 'meubels' die zijn gekocht echt geld. Het is een rechtzaak die de grenzen moeten verkennen wanneer er nu sprake is van virtuele diefstal. Steeds vaker (Second life volgens mij ook) is er sprake van virtuele werelden/social networks waarbij het mogelijk is om tegen betaling virtueel bezit te kopen.
De vraag is dan in de basis voor hier nu sprake kan zijn van diefstal of dat de diefstal softwarematig 'ongedaan' is te maken. Kan de hacker worden aangesproken of moet er een rol zijn voor de beheerder van het platform om de virtuele diefstal ongedaan te maken. Als je het hebt over virtuele economieën dan is dit wel een grondzaak.
Hier trouwens de link naar een korte docu over de digitale recherche Amsterdam die de zaak heeft gedraaid. Ik ben daar weleens geweest en die afdeling draait echt op volle toeren, met veel te weinig middelen en mensen!
http://www.novatv.nl/novaplayer/player1 ... rep-5586-0
De vraag is dan in de basis voor hier nu sprake kan zijn van diefstal of dat de diefstal softwarematig 'ongedaan' is te maken. Kan de hacker worden aangesproken of moet er een rol zijn voor de beheerder van het platform om de virtuele diefstal ongedaan te maken. Als je het hebt over virtuele economieën dan is dit wel een grondzaak.
Hier trouwens de link naar een korte docu over de digitale recherche Amsterdam die de zaak heeft gedraaid. Ik ben daar weleens geweest en die afdeling draait echt op volle toeren, met veel te weinig middelen en mensen!
http://www.novatv.nl/novaplayer/player1 ... rep-5586-0
- Macboy
Tuurlijk is deze uitspraak zinnig. Nieuwe technieken impliceren aanpassing van wetgeving. Dit is slechts een voorbeeld. Denk aan het stelen van energie, het tappen van telefoonlijnen etc: allemaal juridische doorbraken, omdat bij de totstandkoming van wetten daar geen rekening mee gehouden kon worden.
Het gaat hier om virtuele meubels, maar wel meubels waarvoor betaald is. Op het moment dat iemand anders daar het eigendom van overneemt zonder toestemming, kan dit als diefstal gekwalificeerd worden. Spel of geen spel is niet relevant. We kunnen ook buiten een spelletje doen wie het eerste dood neervalt. Moeten we dat ook maar ongestraft voorbij laten gaan?
Betalingen in de digitale (spel)wereld gaan veel verder dan mensen denken. Als je daar niet tegen beschermd kan worden, heb je als gebruiker een probleem want je wordt niet beschermd.
Kortom zeer goede zaak natuurlijk.
Het gaat hier om virtuele meubels, maar wel meubels waarvoor betaald is. Op het moment dat iemand anders daar het eigendom van overneemt zonder toestemming, kan dit als diefstal gekwalificeerd worden. Spel of geen spel is niet relevant. We kunnen ook buiten een spelletje doen wie het eerste dood neervalt. Moeten we dat ook maar ongestraft voorbij laten gaan?
Betalingen in de digitale (spel)wereld gaan veel verder dan mensen denken. Als je daar niet tegen beschermd kan worden, heb je als gebruiker een probleem want je wordt niet beschermd.
Kortom zeer goede zaak natuurlijk.
- Eric H
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
En als je niet beschermd wordt, verdwijnt het vertrouwen in dit soort systemen, wat dan weer een bommetje legt onder al het betalingsverkeer wat digitaal wordt afgehandeld.Macboy schreef:
Dat dit dan weer ten koste gaat van de economie en het vertrouwen in de overheid ( voor zo ver dat er nog is natuurlijk

Dus ja, ik denk ook dat dit belangrijke zaken zijn, al is het maar voor de jurispredentie....
- RVV
Belangrijke zaak, maar wie koopt nou een bankstel waar je niet op kunt zitten 

-
Idd, gelukkig nog iemand die helder kan nadenken. Die gasten die echt geld betalen voor een niet tastbare bankstel horen ze in de eerste instantie al af te leveren bij een gesticht. Laat zich eerst oplichten en daarna nog bestelen van z'n nieuw verkregen lucht. 

- RVV

- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Ik wilde net zeggen: Rico, aanmelden, compleet onontgonnen markt
!
Wahnsin. Get a fokking life ofzo.

Wahnsin. Get a fokking life ofzo.
- RutgerK
Echt geld? Ik denk niet dat een euro fysiek in de PC is gestopt.allen schreef:Idd, gelukkig nog iemand die helder kan nadenken. Die gasten die echt geld betalen voor een niet tastbare bankstel horen ze in de eerste instantie al af te leveren bij een gesticht. Laat zich eerst oplichten en daarna nog bestelen van z'n nieuw verkregen lucht.

-
Vind ik ook best Rutger. Zojuist een nieuwe markt ontdekt. Ik ga in zo'n virtuele wereld wc's openen waarbij ik creditcards accepteer! :banaan:
Rico, waterbedden verkopen daar. Met garantie op daadwerkelijke lekkage.
Rico, waterbedden verkopen daar. Met garantie op daadwerkelijke lekkage.
- RutgerK
Of een autogarage voor onderhoud van virtuele auto's en (chip-)tuning?
- Bert ///M3
Ik denk dat dot soort uitspraken idd in de toekomst wel belangrijk worden.
Wat je namelijk nu al ziet is dat je een soort shaduweconomie krijgt, bijvoorbeeld met Second Life currency. Het komt namelijk wel voor dat spullen IRL gekocht worden en in Second Life betaald worden. Of virtuele spullen verhandelen via Second Life en dat dus om zetten naar geld in de echt wereld. Sommige mensen halen hun hoofdinkomen hier al uit. Oa de belastingdiensten is dit een doorn in het oog omdat er heel moeilijk vat op te krijgen is.
Wat je namelijk nu al ziet is dat je een soort shaduweconomie krijgt, bijvoorbeeld met Second Life currency. Het komt namelijk wel voor dat spullen IRL gekocht worden en in Second Life betaald worden. Of virtuele spullen verhandelen via Second Life en dat dus om zetten naar geld in de echt wereld. Sommige mensen halen hun hoofdinkomen hier al uit. Oa de belastingdiensten is dit een doorn in het oog omdat er heel moeilijk vat op te krijgen is.