lichtgewicht koppelings-set lightweight clutch-kit

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
GTRene

lichtgewicht koppelings-set lightweight clutch-kit

Bericht door GTRene » 18 dec 2008, 12:51

Ik zat me wel eens af te vragen, mede omdat de M5 S62 eigenlijk een getunede versie is van de M62 motor die ik als basis heb maar heavy moddifeid is, of bv de koppeling van een E39 M5 S62 motor ook past op de M62B44 (tot met 07-1998 non vanos)
Mijn koppeling zal ooit een keer vervangen moeten worden, en voor die tijd wil ik dat duidelijk hebben want zou dan (als ik toch vernieuwen moet) graag een lichtgewicht complete kit willen die natuurlijk sterk genoeg is (ik heb ongeveer hetzelfde koppel als bv een E39 M5 motor ietsie meer)
Dat scheelt aardig gewicht en de motor zal wat makkelijker in toeren klimmen, iets sportier ;-) ze zeggen op sites dat het ongeveer 24lbs scheelt ten opzichte van bv een standaard M5 koppeling set, das bijna 11kg best veel dus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

echter hier staan de M5/540i en Z8 met hetzelfde plaatje...dus M5 model moet kunnen?

Afbeelding

staat echter wel de M62 en S62 apart vermeld....

http://www.uucmotorwerks.com/flywheel/V8/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook nog een ander merk, spul ziet er wel lekker uit...

http://www.namotorwerks.com/products/de ... I=153/PA=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bij de volgende foto staat...The highly anticipated
E39 540 and M5
flywheels...dus onderling passend?

Afbeelding

Als je leuke adresjes weet het liefst in NL waar je voor een redelijke prijs een goede lichtgewicht koppelingsset kan kopen en advies is welkom, dan heb ik het vast en als men koppeling het dan ooit eens zou begeven? men info e.d. klaar :hmmm:

en wat zijn jullie ervaringen met echte setjes dus niet afgedraaide standaard setjes.

Downforce Dennis

Re: lichtgewicht koppelings-set lightweight clutch-kit

Bericht door Downforce Dennis » 18 dec 2008, 14:31

UUC is the way to go.

Kopen doe je het best hier:
http://www.ca-automotive.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;

erg betrouwbare zaak en zit goed kwa prijs...

ohja, flywheel en clutch zijn hetzelfde bij M62 en S62...

Klote S62 heeft ook zo'n log dual mass flywheel :hammer:

GTRene

Bericht door GTRene » 18 dec 2008, 14:58

die UUC is dat hetzelfde als deze op die site (die heb ik ook in men lijst al maar goed te weten dat die "betrouwbaar" is en leuk geprijsd met 15% discount op de gbp prijs...zie ik wel, ow..toch niet das alleen voor buiten de EU)

http://www.ca-automotive.co.uk/show_big ... qcGVn.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ca-automotive.co.uk/products ... 9MTE=.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 18 dec 2008, 15:44

Dennis Schroyen schreef:UUC is the way to go.

Dit zou ik toch niet zomaar beweren hoor Mr Schroyen : :wink:

M5 en 540i hebben andere vliegwielen en koppeling, verder werkt de M62 met een clutch delay valve. Of ze onderling passen weet ik niet zeker, maar vermoed ik wel.

Verder over UUC; daar zijn nogal wat spookverhalen over. Slechte rij-eigenschappen enz.
CNS zou een pakket hebben dat op dit moment the way to go is voor de M62 familie. Dwz, stock rij-eigenschappen en sterk verbeterde performance. Het is ook een pakket met vliegwiel en koppeling inbegrepen dus wel aardig aan de prijs.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 dec 2008, 16:31

Bjorn Alenis schreef:
Dennis Schroyen schreef:UUC is the way to go.

Dit zou ik toch niet zomaar beweren hoor Mr Schroyen : :wink:

M5 en 540i hebben andere vliegwielen en koppeling, verder werkt de M62 met een clutch delay valve. Of ze onderling passen weet ik niet zeker, maar vermoed ik wel.

Verder over UUC; daar zijn nogal wat spookverhalen over. Slechte rij-eigenschappen enz.
CNS zou een pakket hebben dat op dit moment the way to go is voor de M62 familie. Dwz, stock rij-eigenschappen en sterk verbeterde performance. Het is ook een pakket met vliegwiel en koppeling inbegrepen dus wel aardig aan de prijs.
euhm clutch delay slave?? ik zie ook regelmatig E39 M5 1999/2000<>2003 mijn motor basis is van begin 1998 non vanos maar internals zijn 5.0L waarschijnlijk M5 en heb de 6-bak en zo'n 530nm als alles goed loopt...en waarschijnlijk een Alpina? caterpan of Hartge moet die ook zelf maken? anyway ze zouden wel een upgrade koppelingssysteem erin hebben neem ik aan, maar als puntje bij paaltje komt wat zou je dan bestellen, een komplete M5 set of 540i set...moet in elk geval stage 2 das geloof ik tot 450 ft-lb (612nm ofzo) das genoeg en nog bruikbaar voor straat lijkt me?

en dat CNS is dat dit?
http://www.cnsracing.com/product.sc?cat ... roductId=1" onclick="window.open(this.href);return false;

das wel iets ander en maar 11lbs saving ipv 24lbs bij dat andere complete systeem?

GTRene

Bericht door GTRene » 18 dec 2008, 16:54

ah weet al wat je bedoeld met die slave, trouwens vond ook nog CNC?

http://www.jbracing.com/flywheel-bmw5.php#e39models" onclick="window.open(this.href);return false;

M62 520-150-240 Afbeelding

S62 520-160-240 Afbeelding

net een ander nummer.

en onder aan deze pagina staan setjes, echter ook 2 nrs voor de M62 en de S62, daarbij gebruiken ze het 850csi systeem? euhm...is wel groter van 240 naar 280

http://www.jbracing.com/flywheel-bmwCK.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Afbeelding
New E39 540i and M5 Semi-Custom Flywheel and Performance Clutch Kits
These V-8 powered cars have suffered with a marginal OE 240mm clutch from the outset and when "tuned" for additional performance, the OEM clutch is simply not up to the task of handling the additional power. We have designed two(2) special flywheels to accept the larger 280mm clutch compontnts from the 850Csi which provides additional power handling capacity while maintaining near normal clutch engagement and drivability.

These pre-engineered flywheel/clutch kits are supplied complete with one of our "semi-custom" lightweight aluminum flywheels, an organic-lined 280mm sprung-hub clutch disc, pressure plate, throw-out bearing, alignment tool, and a larger displacement clutch slave cylinder. The flywheels weigh 16.0 lbs (approximately 3 lbs. more than our OEM replacement flywheel), which coupled with the sprung-hub clutch disc assists in minimizing potential transmission noise.

GTRene

Bericht door GTRene » 31 mei 2009, 12:23

uppie, iemand die wat meer weet van bovenstaande set? schijnbaar iets groter/sterker? maar wat is wijsheid...de standaard 240mm aanhouden of de 280mm (die zal neem ik aan ook een tikkie zwaarder zijn...maja schijnbaar wel robuster/sterker :hmmm:
Mij zou het erom gaan dat ie sneller reageert op het gas, stel dat ik ooit men complete koppelingset wil verbeteren, bv als mijn set die er nu in zit het een keer begeeft ofzo.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 okt 2010, 19:37

Ik ga hier ff verder anders vervuil ik dit draadje, thx for understanding and help.

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 54#p669854" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik las wel eens als je een goede set had voor zeg straat gebruik je dan misschien niet het lichste had maar wel een "normale" stationair loop :roll:
ik zit helaas helemaal niet in die wereld, wil alleen niet iets verkeerds bestellen :D

waar het mij om zou gaan is een iets spontanere/directere motorloop/respons zodat ie vlotter oppakt van onderuit en iets meer racy? dat kleine beetje power is meegenomen maar niet het belangrijkste.
nokkenassen zijn geloof ik al aardig scherp aan wat ze allemaal hebben veranderd.
en zo te lezen weet deze man ook aardig wat er in zo'n motor zit, schijnbaar heeft hij net zo'n soort eerste serie 5.0 en beschrijft ook wat goodies....maar kan niet alles begrijpen, hij beschrijft zijn Hartge 7 serie over 5 pagina's met wat foto's en ook dat de Hartge M62B44 opgebouwd is met veel S62 parts, de S62 is immers weer op de M62 gebaseerd...

dus er van uitgaande dat ik bv de S62 krukas zou hebben, zou ik dan bv een clutchkit 240mm van de M5 moeten hebben? (ja ik vraag het tegen die tijd ook nog aan Manhart maar toch, kan ik vast wat gerichter kijken)

http://www.cardomain.com/ride/3175630/3" onclick="window.open(this.href);return false;
HARTGE modified and heavily tuned engine with lots of S62 parts.

Ik zie hierboven ook al een antwoordt (ouder draadje en men koppeling werkt nog steeds :mrgreen: )

heeft de M62 een clutch delay maar de S62 niet? :hmmm:
ik heb inderdaad zo'n ding achter men koppelings pedaal zitten...maar weet niet of die vernauwing er in zit?
maar dat ding wil ik dan ook nieuw als ik ga vervangen.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 okt 2010, 19:43

Bert ///M3 schreef:@Rene: Bij de meeste BMW's is de maat van de krukas niet zo erg van belang, het meeste past er gewoon op. Die van een 540i en van een M5 kunnen bijvoorbeeld best hetzelfde zijn. Alleen heb je kans dat bijvoorbeeld bij die JB vliegwielen de paspennen voor de drukgroep anders zitten, en dat dat het verschil maakt.

BMW's zijn net lego wat dat betreft.
ah, dat scheelt weer, maar paspen? ikke ni snap :hmmm: is dat een los onderdeel? en bv het vliegwiel en platen gewoon passen maar druklager anders?

ik las hierboven in dit oude draadje dat van CNS? of CNC de clutchkit schijnbaar fijn kan werken voor een M62 blok?

mar moet dus navragen of ik een S62 kit of een M62 kit moet hebben voor wel een M62 blok maar met S62 goodies mede veranderd...lekker ingewikkeld :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 02 okt 2010, 19:51

oh, der is ook een CNS inderdaad...dure koppelingen

http://www.cnsracing.com/CNS-Racing-BMW ... 1E39M5.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

maar ook een grote set...zal best goed zijn maar denk niet wat ik zoek (buiten die prijs om ook :mrgreen: )
maar zo groot hoeft ook niet, is extra gewicht terwijl ik het ook met een 240mm af kan.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 okt 2010, 19:52

ah ook de 540i sterkere...dies ook veel goedkoper

http://www.cnsracing.com/CNS-Racing-BMW ... egoryId=-1" onclick="window.open(this.href);return false;

ff lezen.
After years of Research and Development to engineer a stronger street friendly and race track ready E39 540 clutch, we are proud to present the best clutch package offered on the market today. Here are some of the advantages to the CNS Racing E39 540 Power Clutch Kit.

- The CNS Racing Power clutch kit uses the stock SAC-type pressure-plate and is intended for use with the OEM flywheel or the CNS Racing Lightweight Aluminum Flywheel (Ordered separately). These kits are "amazing" per our customers that are currently using them. We have had great success with these and they are very streetable and hold big power.

- CNS Racing only offers a full face carbon semi-metallic clutch disk which has proven longevity and OEM streetability. This in turn eliminates the chance of premature failure due to clutch disk glazing which occurs in OEM and competitor kits that have an Organic disk lining.

- Identical if not better OEM pedal feel.

- Completely plug and play just like the OEM kit.

- 700+ rear wheel torque capacity. Great streetability and Racing use.

- It is a complete kit including the streetable high clamp pressure plate, full face carbon semi-metallic disc and OEM release bearing.

Why incur the cost of reinstalling poorly designed OEM and competitor clutches plus the expensive labor for installation. Save thousands of dollars with the CNS Racing E39 540 Power clutch kit by installing a clutch once! No more babying a high performance car in fear of burning the clutch. Drive your E39 540 the way it was meant to be driven.

ow, de lightweight gedeelte komt daar apart bij zo lees ik?
The CNS Racing Power clutch kit uses the stock SAC-type pressure-plate and is intended for use with the OEM flywheel or the CNS Racing Lightweight Aluminum Flywheel (Ordered separately). These kits are "amazing" per our customers that are currently using them. We have had great success with these and they are very streetable and hold big power
Afbeelding

ah deze voor de 540i

http://www.cnsracing.com/CNS-Racing-Hig ... 4235fw.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

wel duur samen...1560 $ voor de clutchkit en 950 $ voor het LW flywheel...

ESS had destijds een clutchkit tot 700nm van Sachs voor iets van 450,-euro :hmmm:

wjn

Bericht door wjn » 02 okt 2010, 20:42

Waarom kijk je idd niet eerst in Duitsland naar een Sachs. Bijv.:

SACHS KUPPLUNG BMW Z8 E39 M5 294kw -06/2003 Satz 843301

http://cgi.ebay.de/SACHS-KUPPLUNG-BMW-Z ... 58851713af" onclick="window.open(this.href);return false;

Meestal kun je van Sachs ook een sterkere drukplaat kopen ipv. standaard, zodat je meer koppel kunt hebben.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 okt 2010, 22:22

:thumbup: dat zijn betere prijzen, en ESS werkt ook met Sachs...volgens mij ook gewoon goed spul.
denk echter wel dat die set bv standaard nm waarden zijn?
jammer dat ze dat er vaak niet bijzetten.

ah op de Sachs website nu wel :banaan: kon dat eerder begin 2010 niet vinden :hmmm:

anyway 570+nm dus minimaal 570nm lees ik? das genoeg.

http://www.sachsperformance.com/sachs-r ... set-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

540i set en partner o.a. Hartge rechts onder.

ziet er wel stoer uit...heb je meer niet nodig?
dat ding onder men pedaal wil ik eigenlijk dan ook vervangen die clutch delay ding...eventueel zonder delay :hmmm:

Afbeelding

en hier kun je dan dat LW vliegwiel bij op zetten ipv dat zware standaard ding? das alles?
ik zie geen druklager?

voor de M5 en 540i hebben ze dezelfde set en nummer nr: 001243999978 :D

wjn

Bericht door wjn » 02 okt 2010, 22:53

De details daar zullen de BMW mannen je antwoord op moeten geven.

Wb. koppel. In regel heeft een 5 liter NA motor zo rond de 500nm koppel, dus als die koppeling 570nm aankan, heb je meer dan 10% over.
(Neem je mee dat een fabrikant zelf ook altijd een veiligheidsmarge aanhoudt, dan zit je helemaal goed.)

Wil je meer met dezelfde drukplaat/diameter e.d., zit je gauw aan een sinterkoppeling. Dan kun je 10-25% meer koppel aan. Hebben ze bij Sachs ook, wordt echter vaak afgeraden voor straat vanwege vrij agressief aangrijpen + ze zouden slechter tegen slippen (tijdens wegrijden) kunnen.

De snelle jongens in Duitsland met RS2 / RS4 etc. rijden ook meestal met Sachs. Er worden wel andere koppelingen geprobeerd, maar dat loopt vaak niet zo goed af. En dan heb je het over 700+ nm (vanwege turbo motoren).

GTRene

Bericht door GTRene » 03 okt 2010, 04:51

thx wjn,
op de site van ESS tuning stond destijds (is er sinds kort af) een koppelingsset ook vor de 540i die ook 700nm aan kon, schijnbaar speciaal voor turbo en SC BMW die ze daar ook verkopen.
de prijs was ook goed, iets van 450,-euro maar zag er wel anders uit dan boven getoonde die er wat meer hitech uitziet, althans die drukplaat? of hoe heet dat :bag:
en de koppelingsplaat ziet er ook anders uit dan de sachs via ebay :hmmm:
lekker verwarrend allemaal :mrgreen:

wjn

Bericht door wjn » 03 okt 2010, 07:58

Als je dat nummer opgeeft wat in eBay staat, vind je dat ook niet op die Sachs website waarvan je de link neergezet hebt.

Maar wel hier:
http://www.car-parts24.eu/products/BMW/ ... M5-Z8.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk dat dit de standaard kit is, niet de performance.

steve smith

Bericht door steve smith » 03 okt 2010, 18:46

Die bovenstaande UUC enkelmassa LTW vliegwiel + 850 CSi koppeling zit hier in de Z8 gemonteerd. Wist vantevoren dat je stationair een ratel uit de bak krijgt, en had wat spookverhalen gelezen zoals Bjorn hierboven omschrijft. Vanuit stilstand is de auto wat nukkig geworden en filerijden is geen pretje, maar als ze eenmaal rolt is het dus echt fantastisch. Geen vertraging, geen nukkige pook meer, geen twijfel bij oppakken, gewoon intuïtief schakelen. Alleen ze bibbert weleens uit stilstand..... Is wel een heel stuk beter geworden na een paar duizend km maar het haalt de verfijning van OEM net niet. Verder een super upgrade!

Paul

Bericht door Paul » 04 okt 2010, 00:15

Mijn UUC LTW vliegwiel en koppeling kwamen dus gewoon met een SACS HD drukgroep.... dat hele koppelingskitje koste me net iets meer dan hier alleen de SACHS HD drukgroep!

GTRene

Bericht door GTRene » 04 okt 2010, 10:35

Paul schreef:Mijn UUC LTW vliegwiel en koppeling kwamen dus gewoon met een SACS HD drukgroep.... dat hele koppelingskitje koste me net iets meer dan hier alleen de SACHS HD drukgroep!
via de UK besteld? neem an via USA met al de bijkomende kosten minder interessant is... :hmmm:
of heb je een net geprijst adresje in NL.

Plaats reactie