Potentiële klant?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
pimmetje

Potentiële klant?

Bericht door pimmetje » 18 dec 2008, 00:16

Wanneer ziet een (auto) dealer jou als een potentiële klant?

Omdat ik in maart een andere auto wil gaan kopen en toch ruim de tijd heb. Ben ik gister wat gaan oriënteren bij diverse merken o.a. Fiat, Citroen, Suzuki en Renault.
Als 19 jarige verwachtte ik niet dat ze mij direct als een koper aan zouden zien, maar bij 2 van de 4 dealers werd ik volledig links gelaten.
Zij behandelde mij als een kind van 10 wat alleen kwam om te kijken en een folder wilden hebben.

Dat het ook anders kon merkte ik bij Citroën, hier werd ik tenminste als een klant behandeld. Hier had ik het gevoel dat ze mij hetzelde zouden behandelen of ik nou een C1 zou halen of een C6, erg fijn.

Maar nu wil ik weten. Wanneer ziet de verkoper iemand als een potentiële klant?
Misschien iemand die het uit kan leggen?

Gr Pim
Laatst gewijzigd door pimmetje op 18 dec 2008, 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Edwin van der Velden

Re: Potentiële klant?

Bericht door Edwin van der Velden » 18 dec 2008, 00:22

ongekend dat autobedrijven dit nog doen. Bij ons gaat er echt niemand de deur uit zonder goed aangesproken te zijn.
Zeker in deze tijden hebben de verkopers weinig te doen...ik zou desbetreffende verkoper echt aan zijn broekriem naar buiten gooien als dit bij ons zou gebeuren!

Tom

Bericht door Tom » 18 dec 2008, 00:24

Het ligt er maar net aan welke verkoper je treft. Ik snap nooit waarom men het merk erbij gaat halen (alsof het bij alle merkdealers van dat merk hetzelfde handelen?) want naar mijn idee doet dat er helemaal niet toe. Hooguit wat voor mentaliteit er bij het bedrijf en onder het personeel hangt.

Zelf ook vanalles meegemaakt. Ik ben ook nog jong en rijd best leuke auto's voor mijn leeftijd en dat dan maak je ook regelmatig mee dat ze totaal geen moeite voor je doen. Andere keren vinden verkopers het juist geweldig dat je als jonge vent enthousiast bent en duidelijk een autoliefhebber.

Anyway het moet ook een beetje vanuit jezelf komen. Verwacht niet dat een verkoper naar jou toekomt en vervolgens het verhaal uit je trekt. Als ik ergens voor kom geef ik duidelijk aan waarvoor ik geinteresseerd ben (welke auto) en wat ik zoek in een auto (sportief, wat voor soort uitvoering). De verkoper moet daar dan goed op reageren. Helaas maak je regelmatig mee dat ze je alsnog niet serieus nemen. Opzouten dan maar. Ergste was toen ik voor een S2000 ging kijken in Waalwijk en zo'n verkoper zei "ja daar moet je nog wel even voor sparen"(of iets in die geest) terwijl ik serieus naar die auto vroeg. Kansloos zoiets want je zet jezelf als bedrijf ontzettend voor lul.

Edwin van der Velden

Bericht door Edwin van der Velden » 18 dec 2008, 00:30

Wat er ook mee te maken heeft, is dat veel autoverkopers geen autoliefhebbers zijn. Hebben een IVA opleiding gekregen van hun ouders omdat er niets met ze te beginnen was. Dan maar dat, dacht Pa.

Zo is het.

Als ik een verkoper aan ga nemen vraag ik wat er voor een tijdschrift naast het bed ligt. Een autoboekje is het goede antwoord, anders ga ik verder met zoeken.

Autoverkopers moeten ook autoliefhebbers zijn. Dat is mijn idee.

pimmetje

Bericht door pimmetje » 18 dec 2008, 00:37

Tuurlijk moet je niet als een zombie binnen komen. Maar ik ga niet voor niets aan de dealer toe. Dit omdat ik enthauciast ben over een bepaalde auto. Ik vond het gewoon erg jammer dat ik moeite moest doen om een brochure te krijgen. Zoiets hoor je er als verkoper toch gelijk bij te halen als ik interesse toon in een bepaalde auto?

Misschien is het het ook wel dat ik de auto pas van plan ben om over een paar maanden te kopen? Ik wil gewoon op mijn gemak kunnen proefrijden en dergelijke. Het gaat voor mij toch om een aardig bedrag.

edit. Tom ik heb even wat merken weggehaald. Was inderdaad onnodig.

Peter van den Berg

Bericht door Peter van den Berg » 18 dec 2008, 00:45

Edwin van der Velden schreef:Wat er ook mee te maken heeft, is dat veel autoverkopers geen autoliefhebbers zijn. Hebben een IVA opleiding gekregen van hun ouders omdat er niets met ze te beginnen was. Dan maar dat, dacht Pa.

Zo is het.

Als ik een verkoper aan ga nemen vraag ik wat er voor een tijdschrift naast het bed ligt. Een autoboekje is het goede antwoord, anders ga ik verder met zoeken.

Dus ik kan mijn CV opsturen Edwin? :D

Zonder gekheid, Ik snap je frustratie`s Pim(metje ) Heeft het vaak niet ook te maken uit wat voor auto je stapt wanneer je bij zo`n dealer aan komt?
Laatst gewijzigd door Peter van den Berg op 18 dec 2008, 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom

Bericht door Tom » 18 dec 2008, 00:48

pimmetje schreef:Tuurlijk moet je niet als een zombie binnen komen. Maar ik ga niet voor niets aan de dealer toe. Dit omdat ik enthauciast ben over een bepaalde auto. Ik vond het gewoon erg jammer dat ik moeite moest doen om een brochure te krijgen. Zoiets hoor je er als verkoper toch gelijk bij te halen als ik interesse toon in een bepaalde auto?
Ja moeite doen om een auto te kopen moet absoluut niet kunnen! Maar sommige mensen verwachten dat zodra je een stap binnenzet alles automatisch gaat ;)
edit. Tom ik heb even wat merken weggehaald. Was inderdaad onnodig.
Was ook meer een algemene opmerking, want ik lees dat erg vaak. "BMW verkopers zijn zo arrogant". etc.
De kleinere en aparte merken zullen iets meer moeite doen dan de massa merken maar uiteindelijk is ligt het aan de verkoper en mentaliteit binnen het bedrijf.

Rupie

Bericht door Rupie » 18 dec 2008, 06:42

Jij hebt de kaarten nu in handen Pim. Maak daar gebruik van en neem lekker de tijd om uit te zoeken wat je voor jouw geld precies wilt. Dat ze je niet serieus nemen is hun verlies. Als je ziet wat sommige jongelui hier kunnen betalen, zou ik als autobedrijf elke klant heel serieus nemen. Al was het alleen maar zoals Edwin hier boven verwoord, dat je enthousiast bent over je produkt...

Maus335i

Bericht door Maus335i » 18 dec 2008, 09:09

Edwin van der Velden schreef:Wat er ook mee te maken heeft, is dat veel autoverkopers geen autoliefhebbers zijn. Hebben een IVA opleiding gekregen van hun ouders omdat er niets met ze te beginnen was. Dan maar dat, dacht Pa.

Zo is het.

Haha dit vond ik mooi om te lezen, vooral over dat boekje naast het bed. Hoe vaak gebeurd het wel niet dat je de autoverkoper moet vertellen wat de nieuwtjes over hun eigen merk zijn, dat je al een half jaar terug op driving-fun (;)) hebt gelezen.

Ik heb een soortgelijke ervaring gehad pimmetje. Op mn 21e een nieuwe A6 bestellen: foldertje in de handen drukken en "ga eerst thuis maar even kijken wat je wil hebben". Uiteindelijk bij Dago in Duiven de auto besteld, terwijl ik zelf in Leeuwarden woon :) Erg enthousiaste verkoper daar, volledig op de hoogte en kijkt niet op van jonge lui die zo'n auto willen. In dit internet tijdperk kan tegenwoordig alles.

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 18 dec 2008, 09:15

Ik herken het, toen ik in 2004 net 19 werd ging ik bij de lokale vw-dealer kijken voor een Golf 4 gti van 1999, toen ik na een half uur vroeg om geholpen te worden (verkopers stonden bij de koffieautomaat) werd er gezegd dat ik beter op internet kon kijken voor een golf 2 gti.....

1 dag later ben ik bij een vw-dealer 30 km verder op gaan kijken voor zo'n zelfde Golf, en heb diezelfde dag het koopcontract getekend en 2 weken later ben ik voorbij de lokale dealer gereden om mijn nieuwe aanwinst te laten zien aan die klootzak die me toen wegstuurde!

Ik heb er tegenwoordig geen last meer van, ging onderdelen halen voor m'n 20vt cabrio en kreeg nu zonder er zelfs maar op aan te sturen een Passat CC en Scirocco mee :clap:

RobS

Bericht door RobS » 18 dec 2008, 09:35

Ik heb dit zelf ook een aantal keer gehad, 1x bij de Ford dealer in Eindhoven. Ben 20 minuten binnen geweest, uitvoerig naar de destijds nieuwe Focus staan te kijken, er in zitten etcetc, verkopers bleven gezellig onderling ouwehoeren, na 20 minuten vond ik het welletjes geweest, geen Ford voor mij.

Andere ervaring was bij een Opel dealer in Aalsmeer, had een Speedster te koop. Vooraf netjes gebeld, aantal vragen gesteld, afgesproken dat ik de volgende dag zou komen kijken. Was allemaal prima, "vraag maar naar mij als je komt". Kom ik de volgende dag aan, vanuit Eindhoven, loop naar de Speedster toe, de verkoper komt naar me toe en wist al dat ik degene was van het telefoontje. In het gesprek met hem bleek al vanaf de eerste seconde dat hij me niet serieus nam als koper. "Ja, het is nogal een dure wagen, de verzekering zal ook wel duur zijn, denk je ook niet.." Toen ik vroeg of ik er een stukje in mocht rijden was het antwoord: " Maar meneer, het regent nogal hard vandaag, dat lijkt me niet zo verstandig, dat gaan we dus niet doen." Kortom geen Opel (Speedster) voor mij.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 18 dec 2008, 09:53

Zit wel eens te fantaseren...als je ECHT veel geld zou hebben.... paar honderd miljoen ofzo... en je wordt zo behandeld... dan zou het me wel leuk lijken zo'n tent gelijk op te kopen, die vent te ontslaan en daarna weer in de verkoop zetten. Zou de ultieme wraakactie zijn. :)

Luco

Bericht door Luco » 18 dec 2008, 09:58

Wouter81 schreef:Zit wel eens te fantaseren...als je ECHT veel geld zou hebben.... paar honderd miljoen ofzo... en je wordt zo behandeld... dan zou het me wel leuk lijken zo'n tent gelijk op te kopen, die vent te ontslaan en daarna weer in de verkoop zetten. Zou de ultieme wraakactie zijn. :)
Dan moet je nog even doorsparen knul :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 18 dec 2008, 10:10

luco hornsveld schreef:
Wouter81 schreef:Zit wel eens te fantaseren...als je ECHT veel geld zou hebben.... paar honderd miljoen ofzo... en je wordt zo behandeld... dan zou het me wel leuk lijken zo'n tent gelijk op te kopen, die vent te ontslaan en daarna weer in de verkoop zetten. Zou de ultieme wraakactie zijn. :)
Klopt kerkrat. :mrgreen:

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 18 dec 2008, 10:15

luco hornsveld schreef:
:lol:

HSR

Bericht door HSR » 18 dec 2008, 10:22

Op het gebied van servicegerichtheid gaat het knap fout de laatste tijd, bij heel veel bedrijven. Een verkoper moet zijn product van binnen en buiten, van voor naar achteren kunnen dromen! Precies wat Edwin zegt, veel verkopers hebben 0 feeling met het merk en k*tten maar aan. Ik kan echt noemeloze voorbeelden geven van hoe het niet moet. Een tip die mij heel vroeg geleerd is, is dat je initieel met een klant moet praten over triviale zaken die niks te maken hebben met autos. Gewoon een paar simpele vragen om snel een profielschets te maken. Ook de doodsimpele vraag '' wat zoekt u eigenlijk'' zal verbazingwekkend veel voeten in de aarde hebben.

Opmerkingen als ''na de proefrit kunnen we dan meteen de papieren in orde brengen?'' zijn natuurlijk te schandalig voor woorden.

ErikS

Bericht door ErikS » 18 dec 2008, 10:34

Brrr, ik heb daar zo'n hekel aan...

Ik ben ooit bij Ekris geweest in onderhoud met m'n BMW tje,
Later als ik nieuwe BMW's kan kopen, ga ik daar met een rotgang voorbij! :df:

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 18 dec 2008, 10:47

Hahaha,

Moet bij dit soort verhalen altijd denken aan een verhaal van een collega van me.

Was toendertijd op zoek naar een Impreze.
Eindelijk eentje gevonden die de moeite van het bekijken waard was dus hij in de auto gestapt en naar het midden van het land gereden om de wagen te bekijken.
Daar aangekomen paar rondjes om de auto heengelopen, maar geen aandacht van de verkopers.
Uiteindelijk stapt hij zelf maar af op een verkoper en gaaft aan interesse te hebben in de Impreza, maar dat hij ook wat in te ruilen heeft.
Verkoper loopt een rondje om de "inruiler" verdwijnt daarna zonder een woord te zeggen een kantoortje in.

Na een aantal minuten komt de verkoper naar buiten, overhandigt mijn collega een vel papier onder het uitspreken van de woorden "nou, als je dan daar even tekent, zijn we rond" :shocking:

"nou," zegt mijn collega, "ik heb behoorlijk wat staaltjes arrogant en brutaal verkoopgedrag gezien, maar dit slaat alles"

Hij heeft zich omgedraait en is nog meer teruggekomen....

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 18 dec 2008, 10:50

Hier in BE is dat bijna common practise in mijn beleving.

Als ik voor een nieuwe auto ga kijken vertik ik het om nette kledij aan te doen. Dus in m'n vuile jeans en oude afgeleefde trui ga ik naar de dealer. Bij een onbekende dealer zorgt dit altijd voor rare koppen, en al helemaal als je zegt dat je voor een M/RS/AMG komt kijken.

M'n huidige dealer vind ik dan weer top. Ok, je moet er soms lang wachten eer je geholpen wordt maar dat heeft eerder met een druk schema en lage personeelsbezetting te maken. Wat ik wel apprecieer is dat ik vanaf de eerste seconde dat ik daar binnenstapte serieus werd genomen. Ik kwam kijken voor een e36 M3 sedan (ik was toen 18 jaar, en ik zag er geen 35 uit :lol: ) en er werd gewoon serieus onderhandeld. Ik kreeg de auto een middag mee om proef te rijden. Ik ben to the point en als me iets aanstaat is dat dan ook beslist. Zo keek de verkoper (en tegelijkertijd ook de baas van de keet daar :lol: ) raar op toen ik zei: kom maar op met de papieren, die is van mij! :lol:
Na je 2de bezoek kende iedereen je daar bij naam enzo, erg leuk.

De dealer waar Bjorn's M5 van komt was dan weer het ergste wat ik in tijden heb meegemaakt. 2.5 uur gereden om een kwartiertje test te rijden en je mocht amper op het gas. Bjorn moest toen een M5 hebben en het was de enige interessante die er toen te koop stond. Dus eigenlijk heeft de auto zichzelf verkocht, en niet die hoerenzoon van een verkoper.

RVV

Bericht door RVV » 18 dec 2008, 11:07

Erik Stoffelsen schreef:Brrr, ik heb daar zo'n hekel aan...

Ik ben ooit bij Ekris geweest in onderhoud met m'n BMW tje,
Later als ik nieuwe BMW's kan kopen, ga ik daar met een rotgang voorbij! :df:

Eigenlijk vind ik dat altijd een beetje jammerlijke reacties. nu word een bedrijf met meerdere filialen en mischien wel een paar honderd medewerkers afgerekend op een slechte ervaring bij 1 verkooppunt.. veroorzaakt door hooguit 2 mensen.

Begrijp me niet verkeerd, ik praat onbehoorlijk gedrag niet goed van slecht functionerende medewerkers. Maar hang daar niet alles aan op.

Ooit ben ik een keer niet zo netjes behandeld bij V&D... om nou te zeggen ik ga nooit meer naar een V&D filiaal waar dan ook in NL toe.. beetje kort door de bocht.

=====================================

Voor ieder MODPET OP :police:

Realiseer je je dat het zo makkelijk is om zonder onderbouwing, hoor en wederhoor een bedrijf door het slijk te halen, maar ondertussen schaad je wel een compleet bedrijf.

DF is niet het forum waar we bedrijven lopen af te kraken.

Tommy

Bericht door Tommy » 18 dec 2008, 11:23

en als het nou de verkoper was die correct was, maar de eigenaar zelf die een complete lul was? Mag je het dan wel zeggen?

Niels v D

Bericht door Niels v D » 18 dec 2008, 11:32

Denk dat de beste verkoper er een is die achter zijn merk én zijn bedrijf staat..voor de volle 200%.
Zeker in deze tijd is het toch te gek voor woorden als je als verkoper een klant niet serieus neemt?

Aan de andere kant, wie herinnert zich die autoweek kerel nog die overal testritten ging maken zonder auto's te kopen? Het blijft natuurlijk lastig om die er tussen uit te filteren, en als je al vaker zo'n figuur hebt gehad denk je wel 3x na voor je iemand een dure auto meegeeft..

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 18 dec 2008, 11:33

Weide1?
:sealed:

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 18 dec 2008, 11:37

@ Rico,

Akkoord mbt het noemen van bedrijfsnamen.

Maar met je andere stelling ben ik niet akkoord. De verkoper is een vertegenwoordiger van het bedrijf en moet m.i. de klant behandelen als zijn klant. Als hij dat niet doet is het de taak van de bedrijfsleider om die verkoper op te volgen. Zo simpel is het. Als er een slecht verkopersbeleid heerst bij een dealer (al is het maar 1 verkoper) is het de taak van de overste om die dingen te achterhalen.
Verkopers moeten ALTIJD ten dienste staan van de klant, en niet andersom. Slechte vertegenwoordiging door een verkoper betekend slecht management en individuele opvolging...

Dat dan omwille van 1 ervaring je niet meer naar die dealer terug gaat vind ik dan ook niet meer als normaal...
Jij betaald om de service, ik ga dan echt geen geduld meer oefenen in individu's die hun positie niet waard zijn...

2000USA

Bericht door 2000USA » 18 dec 2008, 11:42

Zo is het.

Goede vraag stel je bij dat gesprek, echt zo'n vraag die ze niet verwachten. Ben ook met je eens dat liefhebbers doorgaans beter overkomen, of in ieder geval geïnteresseerder zijn. Daarnaast geldt nog altijd regel 1: je kan niet bij een klant in de portefeuille kijken.

Het generaliseren van IVA-mensen wel weer een beetje jammer, beetje kortzichtig, ik denk dat je genoeg mensen kent (ook van hier) die het tegendeel bewijzen. Er zijn natuurlijk altijd een paar die het voor de rest verpesten, zoals overal.

Plaats reactie