MK Indy ZX12-R & Saab 9-5 2.0T

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
roderick hertog
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 sep 2007, 14:51
Locatie: Strijen

MK Indy ZX12-R & Saab 9-5 2.0T

Bericht door roderick hertog » 17 dec 2008, 20:32

Zoals beloofd hier wat meer foto's van mijn project MK indy ZX12-R

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ik zal gelijk wat meer vertellen over de Tech:
Remmerij:
- Wilwood dubbele hoofdremcilinder met waagbalk voor de remkrachtverdeling tussen voor en achter
- voor wilwood 4 piston remklauwen met niet geventileerde remschijven
- achter ford scorpio remklauwen met niet geventileerde schijven
- volledig stalen remleidingen van goodridge
Afbeelding

Eindoverbrenging:
- Ford sierra 2.3D 1:3.38 Diff
- aandrijfassen ford sierra
- cardanas ford sierra

Brandstof
- 22 liter alluminium tank met;
- originele ZX12 brandstofpomp

Motor:
- kawasaki ZX12-R ninja '02
- swing sump carter systeem (ipv dure dry-sump systemen met externe pompen e.d.)
- pipercross luchtfilter
Afbeelding

Koelsysteem:
- originele ZX12 radiateur
- custom made Silicon hoses verbindingen tussen radiateur en blok
- origineel koelvloeistoftankje

Onderstel:
- 13" schroef set van "Pro Tech"

Electro:
- originele kabelboom met instrumentarium van de motorfiets, wel zo mooi :wink:
Afbeelding

Groetjes!!
Laatst gewijzigd door roderick hertog op 22 mei 2009, 18:24, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: MK Indy ZX12-R

Bericht door Michel P » 17 dec 2008, 20:42

Gaaf!!! Lightweight draadje al gespot?

Michel

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: MK Indy ZX12-R

Bericht door RobS » 17 dec 2008, 21:31

Kan ie ook achteruit rijden? :df:

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: MK Indy ZX12-R

Bericht door Mark » 17 dec 2008, 21:37

Waarom gebruik je het diff van een Sierra 2.3D en niet van een 2wd Cosworth?

Gebruikersavatar
roderick hertog
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 sep 2007, 14:51
Locatie: Strijen

Re: MK Indy ZX12-R

Bericht door roderick hertog » 17 dec 2008, 22:09

omdat ik eigenlijk nog niet het goeie diff heb voor de topsnelheid, dat moet namelijk een 3.14 zijn en die zijn alleen onder de 2.3D Station geleverd.
Maar om even terug te komen op je vraag, deze diff met assen zijn 7" en die van de cosworth 7,5" en dan heb je een standaard sper. Terwijl ze sper niet echt aanbevelen op het circuit.
Als ik wil kan er ook nog een quaiffe diff in.

Greetz

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: MK Indy ZX12-R

Bericht door MartijnGizmo » 17 dec 2008, 22:10

Toch vind ik het jammer dattie niet net zo hard achteruit kan. :D

Gebruikersavatar
roderick hertog
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 sep 2007, 14:51
Locatie: Strijen

Re: MK Indy ZX12-R

Bericht door roderick hertog » 17 dec 2008, 22:11

ja precies!!! :D

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: MK Indy ZX12-R

Bericht door Mark » 17 dec 2008, 22:27

roderick hertog schreef:omdat ik eigenlijk nog niet het goeie diff heb voor de topsnelheid, dat moet namelijk een 3.14 zijn en die zijn alleen onder de 2.3D Station geleverd.
Maar om even terug te komen op je vraag, deze diff met assen zijn 7" en die van de cosworth 7,5" en dan heb je een standaard sper. Terwijl ze sper niet echt aanbevelen op het circuit.
Als ik wil kan er ook nog een quaiffe diff in.

Greetz
Okay en met 3.64:1 van de Cosworth kom je niet uit? De 7,5" Diffs zijn veel sterker (okay je hebt niet veel vermogen maar wel een hoge accelleratie) en een sper heeft toch z'n voordelen op het circuit. Waarom denk je dat een sper op het circuit niet aan te bevelen is?

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: MK Indy ZX12-R

Bericht door Tom V » 18 dec 2008, 08:41

roderick hertog schreef: Terwijl ze sper niet echt aanbevelen op het circuit.
Wie zijn "ze"?

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: MK Indy ZX12-R

Bericht door Mathieu » 18 dec 2008, 08:51

Kijk even naar de Benchmark de R500 van Caterham, standaard voorzien van een LSD oftewel een sperdifferentiëel.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: MK Indy ZX12-R

Bericht door Petrolhead Tom » 18 dec 2008, 12:08

Lijkt me haast een must voor een lightweight RWD, Hans zou er volgens mij ook graag een hebben op zijn dax ;)

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: MK Indy ZX12-R

Bericht door VLA » 18 dec 2008, 12:24

Gaaf project.... die Wilwood remklauwen zijn best licht of niet ? Denk er ook aan om ze op mijn Civic te monteren.

HSR
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: MK Indy ZX12-R

Bericht door HSR » 18 dec 2008, 12:30

Sper lijkt me redelijk belangrijk. Als je dreigt uit te breken dan is er zonder sper helemaal geen houden meer aan.

Zo'n 7.5'' diff is overigens wel een aanrader. Kwa pasmaat moet het weinig uitmaken. die extra halve inch zit em in een iets bredere rand op de buitenkant vna het diff. Deze kan je er evt. ook nog wel affrezen heb ik mij laten vertellen door de sper-specialist uit Evergem.

Gebruikersavatar
roderick hertog
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 sep 2007, 14:51
Locatie: Strijen

Re: MK Indy ZX12-R

Bericht door roderick hertog » 18 dec 2008, 12:48

mensen,

even om verwarring te voorkomen, een sper heeft natuurlijk allerlei voordelen en is goed voor het circuit en caterham gebruikt het ook niet voor niets. Daarentegen is het niet noodzakelijk, ik zie het meer als een luxe, maar dat is ieder zijn mening.

Buiten dat is mij verteld door de specialist waar ik alles koop en zelf al jaren ervaring heeft op circuit en straat, dat een sper zeker bij zo'n auto-tje niet noodzakelijk is.

Voor de rest qua cosworth diffs heb ik de keuze gemaakt, en die keuze komt uit de kitcarwereld zelf, om te kiezen voor een overbrenging van 3.38 omdat de 3.14 schaars zijn. kan achteraf trouwens ook nog en dan met een quaiffe gekoppeld bijvoorbeeld.

Groetjes

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: MK Indy ZX12-R

Bericht door allen » 18 dec 2008, 12:52

Niet noodzakelijk is toch iets heel anders dan 'niet aanbevelen'. :idea:


Oh, mag ik nog even zeggen dat ik je flip de kikker groen wel gaaf vind!

SlowCo
Berichten: 4390
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: MK Indy ZX12-R

Bericht door SlowCo » 18 dec 2008, 12:58

Misschien wel handig om te beseffen, is dat een standaard Sierra LSD diff. bedoeld is voor een wagen van ruim boven de 1000 Kg. Zet je die op een Kit Car van ruim onder de 500 Kg, krijg je geen normale "Limited" sper werking maar een vrijwel starre achteras...

@Roderick: Ik heb hem al voorbij zien komen op het kitcarclubforum, maar het blijft een prachtig ding. Succes met verder afbouwen!

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Re: MK Indy ZX12-R

Bericht door Downforce Dennis » 18 dec 2008, 15:38

SlowCo schreef:Misschien wel handig om te beseffen, is dat een standaard Sierra LSD diff. bedoeld is voor een wagen van ruim boven de 1000 Kg. Zet je die op een Kit Car van ruim onder de 500 Kg, krijg je geen normale "Limited" sper werking maar een vrijwel starre achteras...
Ohja? leg me dat dan maar eens uit... :nah:

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: MK Indy ZX12-R

Bericht door Mathieu » 18 dec 2008, 15:45

Ja, snap ik ook niet.
Een sperdiff spert toch, dit in percentages uitgedrukt, als er verschil op treedt tussen de wielomwentelingen van de beide wielen.
Dit is toch niet gewicht gerelateerd :hammer:

Of bedoel je dat de Seven dan gaat reageren alsof een starre achteras gemonteerd zou zijn.
En met starre achteras bedoel je een De Dion as?

Een starre as i.c.m. een Seven is overstuur :hosanna:

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: MK Indy ZX12-R

Bericht door Mark » 18 dec 2008, 16:19

SlowCo schreef:Misschien wel handig om te beseffen, is dat een standaard Sierra LSD diff. bedoeld is voor een wagen van ruim boven de 1000 Kg. Zet je die op een Kit Car van ruim onder de 500 Kg, krijg je geen normale "Limited" sper werking maar een vrijwel starre achteras...
:'(

SlowCo
Berichten: 4390
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: MK Indy ZX12-R

Bericht door SlowCo » 18 dec 2008, 16:42

Zover ik het altijd begrepen heb, krijg je met een LSD diff uit een zware productie wagen in een lichte kitcar juist onderstuur. Bij langzamere bochten spert het diff dan teveel om het juiste verschil in omtreksnelheden tussen het binnenste en buitenste wiel toe te laten. Met name een platensper zou een stuk minder strak afgesteld moeten worden bij toepassing in een lichtere wagen, is mij verteld.
Is er hier op het forum iemand die eens uit kan leggen hoe het nou precies zit? :please:

Door de grote mechanische grip i.c.m. het lage zwaartepunt (weinig rolmoment en geen binnenste wiel van de grond), wordt in veel kitcars gekozen voor een open diff. Ik ben ook redelijk nieuw in deze materie dus sta open voor een goede uitleg :bignews:

Luco

Re: MK Indy ZX12-R

Bericht door Luco » 18 dec 2008, 16:54

allen schreef:Niet noodzakelijk is toch iets heel anders dan 'niet aanbevelen'. :idea:


Oh, mag ik nog even zeggen dat ik je flip de kikker groen wel gaaf vind!
Ik vermoed kawasaki groen :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: MK Indy ZX12-R

Bericht door Mark » 18 dec 2008, 17:00

SlowCo schreef:Zover ik het altijd begrepen heb, krijg je met een LSD diff uit een zware productie wagen in een lichte kitcar juist onderstuur. Bij langzamere bochten spert het diff dan teveel om het juiste verschil in omtreksnelheden tussen het binnenste en buitenste wiel toe te laten. Met name een platensper zou een stuk minder strak afgesteld moeten worden bij toepassing in een lichtere wagen, is mij verteld.
Is er hier op het forum iemand die eens uit kan leggen hoe het nou precies zit? :please:

Door de grote mechanische grip i.c.m. het lage zwaartepunt (weinig rolmoment en geen binnenste wiel van de grond), wordt in veel kitcars gekozen voor een open diff. Ik ben ook redelijk nieuw in deze materie dus sta open voor een goede uitleg :bignews:
Dit verhaal is wel redelijk compleet: http://en.wikipedia.org/wiki/Limited_slip_differential
Hier staat ook een compleet verhaal: http://www.autokompas.nl/archief/2007/1 ... delen.html

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: MK Indy ZX12-R

Bericht door Mathieu » 18 dec 2008, 17:04

BERTM//3 kom er maar in.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: MK Indy ZX12-R

Bericht door Tristan » 18 dec 2008, 17:05

De Elise heeft ook geen standaard sper, omdat ze zeggen dat hij het niet nodig heeft vanwege het lichte gewicht.

Overigens is het verhaal van SloCow helemaal niet zo gek dat een diff voor een zware auto niet goed werkt op een zeer lichte auto.

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: MK Indy ZX12-R

Bericht door Metchu » 18 dec 2008, 17:41

Mathieu schreef:BERTM//3 kom er maar in.

daar zat ik ook al op te wachten :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Beut67, Kocheler, Majestic-12 [Bot] en 5 gasten