Het begint een erg leerzaam traject te worden voor mij als dubbel linkshandige sleutelaar, met dank aan de hulp online en offline.
Wat was er aan de hand:
Tijdens de aankoop/proefrit, startte de auto amper op de accubooster. Toen hij uiteindelijk liep wisselde het toerental. Bij lage toerentallen liep de motor te bokken, bij hoge toerentallen klonk het redelijk goed.
Wat van de prijs afgeluld en de auto laten staan om de volgende dag op te halen en met nieuwe onderdelen te starten. Nieuwe bougies, accu etc. Dat lukte, maar de auto ging na 5 minuten heel vreemd wisselen met de toerentallen, dus toch maar weggezet op een parkeerplaats. Na wat hulp van Brun op gummen en mijn buurjongen AJ, kon ik rijden. Er was een stekkertje losgehaald. Nu had ik geen toerentalproblemen meer, maar de motor liep vooral goed bij een hoger toerental. Op naar mijn werkplaats dus, we hoefden niet te slepen ofzo.
Dit hebben we tot nu toch gedaan:
- Verse plons benzine + injectorreiniger
- Nieuwe accu geplaatst, accupolen beter vastgezet
- Bougies + Kabels vervangen
- Verdelerkap + rotor vervangen
- Andere bobine tijdelijk getest (was niet nodig)
- Luchtfilterhuis vastgezet + bijbehorend stekkertje (motor loopt daar slecht/niet op...)
- Luchtklephuis gereinigd met remmenreiniger en gesmeerd met WD40
- Gasklephuis gereinigd met remmenreiniger en gesmeerd met WD40
- Luchtfilter vervangen
- Centrale vergrendeling gefixt na alle zekeringen te hebben doorgemeten
- Compressie gemeten, alles ok.
- Spinnekop van K-jet systeem gereinigd
- Benzinefilter vervangen
- Accumulator gereinigd
- Klem van benzinefilter + accumulator gelast ivm afgebroken puntje.
- Benzinepomp getest, doorgemeten + druk getest (beide ok) Reservepomp heb ik liggen voor de zekerheid. Brandstofpomp relais doorgeschakeld tijdelijk om te testen.
- Zekeringen doorgemeten en vervangen (Centrale vergrendeling werkt weer daardoor).
- Injectoren + toevoerleidingen gereinigd
- 5e injector gereinigd
- Nieuwe ruitenwissers geplaatst
- Alle stekkers onder motorkap geborsteld en ingespoten met zuurvrije vaseline
De stappen:
De motor draait slecht, er is ergens een storing. De bougies waren vies/vet en leken te verzuipen. Stappenmotor was al vervangen zagen we bij aanschaf.
Er is dus al ooit aan de auto gewerkt met dit probleem, maar nog niet opgelost. Daarom zijn we in stappen het probleem aan het oplossen.
Stap 1
De accu vervangen. Tevens de bougies, bougiekabels, bobine, rotor, en verdelerkap vervangen. De benzinetank was volgetankt met verse peut en injectorreiniger.
Alle zekeringen waren doorgemeten, de benzinepomp gecontroleerd door middel van het relais doormeten. Tevens gecontroleerd op voldoende druk/werking door de aanvoerleiding los te draaien, de benzine spuit eruit, dus ok!
Compressie getest. Alle vier de cylinders hebben vrijwel dezelfde waarde.
De motor slaat beter aan, maar zodra je gas geeft hapert 'ie, pas tot je volgas geeft pakt 'ie op. Stekker bij luchtfilterhuis (blijkt retourleiding brandstof te zijn) zit los. Als deze vast zit, loopt de motor slecht.
Uiteindelijk een stukje kunnen rijden, tot de motor warm werd, dan werd 't nog slechter.
Gasklephuis van voren ingespoten met remmenreiniger.
Luchtklep van luchtvolumemeter schoongespoten met remmenreiniger.
ECU reset.
Na dit alles liep de auto beter dan toen ik hem kocht, vooral stationair draait 'ie vrij aardig. Maar het was nog niet in orde. Bij gas geven blijft de motor haperen.
Stap 2, Brun erbij.
Stekkers gecontroleerd. Alle luchtslangen e.d. ingespoten met remmenreiniger/brandstof, maar de motor reageert er niet op (conclusie: slangen hebben geen vacuum lek).
5e injector losgehaald.
5e injector
Daarna gereden en de auto deed het al beter, maar haperde nog wel wat. Zolang je rijdt gaat het, na een ritje op snelheid/toeren is het funest als je een tijdje stationair moet draaien, de motor wil dan niet meer goed reageren op het gaspedaal.
Stap 3,
Brandstoffilter vervangen, deze was super smerig.
Nieuw en oud filter
Accumulator gespoeld
Benzinedruk gecontroleerd: ok.
Lamda losgedraaid, zag er nog goed uit, voor de zekerheid gereinigd. De bedrading vanaf daar gevolgd en bijbehorende stekkers schoongeborsteld (waren geoxideerd) en ingespoten met vaseline spray.
Motor gestart, nog steeds dezelfde storing als je gas geeft.
Ook als het stekkertje van de retourleiding is aangesloten.
Blijven er nog maar een paar dingen over. De injectoren, de benzineverdeler (incl regelplunjer), Co2 afstelling, gasklephuis, luchtvolumemeter + luchtklep.
De benzinepomprelais hebben we doorverbonden zodat er continu benzinedruk wordt opgebouwd. De injectoren hebben we losgehaald en in een bak gelegd om te zien hoe de spray's eruit zouden zien. Heel vreemd, maar er kwam niets uit als we de luchtklep induwden, trekken van de luktklep ging niet, dat zou wel moeten. Ook hebben we de inmiddels beruchte stekker aangesloten en die maakt een ernstig kortsluitingsgeluidje. Ook de benzineverdeler maakt een geluid alsof je de wc doortrekt. We komen dus dichterbij!
Daarom de injectoren gedemonteerd, deze waren erg smerig en zagen er verkoold uit. Daarom gereinigd met remmenreiniger + benzine en vervolgens met compressor doorgespoten. Hetzelfde gedaan met de benzineleidingen naar de injectoren.
Vervolgens hebben we het hele gaskleppenhuis, de luchtvolumemeter + luchtklep, en de benzineverdeler (spinnekop) gedemonteerd en zeer grondig te reinigen. De luchtklep kan nu weer omhoog open. En is niet meer in te drukken. Tevens het luchtfilterhuis schoongemaakt en een nieuw luchtfilter geplaatst.
De 3 boosdoeners bij elkaar voordat ze uit elkaar gingen.
Vervolgens hebben we de injectoren nogmaals in een bak gelegd en getest door de luchtklep omhoog te trekken. Daarna getest, nog met de injectoren los, brandstofrelais doorverbonden en luchtklep open getrokken (die is op dat moment dus niet aangesloten op het gasklephuis).
Filmpje van de door ons gereinigde injectoren: http://www.youtube.com/watch?v=MVJd8A_TRnc" onclick="window.open(this.href);return false;
En een filmpje na nog een keer reinigen met remmenreiniger en compressor: http://www.youtube.com/watch?v=r6tekNWCzyI" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoals je kunt zien zijn ze nog steeds niet perfect schoon. Ze sproeien niet goed en de 2 rechter injectoren. Dus ik ga langs een Bosch Service Centre, die maken ze voor een paar knaken goed schoon, tenzij ze vervangen moeten worden. Dat is een dure grap. Via het Saabforum worden er wat injectoren naar me toegestuurd, zodat ik goed kan testen straks. Erg gaaf hoor al die hulp van alle kanten.
Moraal van het verhaal tot dusver:
Klote natuurlijk dat het niet met wat bougies was op te lossen, maar ik moet zeggen dat ik met hulp van Brun en buurjongen AJ erg veel lol krijg in het oplossen van dit soort storingen. Je doet A en dat blijkt niet te werken, je doet B en dat is het ook niet. Uiteindelijk kom je bij punt C, D, E en F en daardoor weet je dat al die dingen dus uit te sluiten zijn en er nog een paar opties over blijven. Ook al heb ik 2 linker handen, ik krijg langzaam aan het gevoel dat het 1 linker hand minder wordt. Als ik 't alleen had moeten doen, dan had ik dit hok natuurlijk allang bij de garage neergezet, maar nu heb ik er vrede mee. Want ik weet nu dat een garagebedrijf nooit zover was gegaan met het schoonmaken van onderdelen, reviseren etc. maar dat ze gewoon alles zouden vervangen en dat is een hele kostbare grap bij zo'n ouderwets Ke-jetronic systeem.
Ik houd jullie hier wel op de hoogte.