Ke-Jetronic storing oplossen, stap voor stap

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Ke-Jetronic storing oplossen, stap voor stap

Bericht door Dennis Cavallino » 17 dec 2008, 10:36

Een paar weken terug heb ik een Saab 900 classic gekocht met 2 liter 8-klepper en injectie. Het injectiesysteem is de bekende K-jet, om precies te zijn de Ke-jetronic, met lambda sonde en ECU. De motor draaide slecht, dus ik heb de auto gekocht om weer goed rijdend te krijgen. Een leuke uitdaging, die iets verder gaat dan ik had verwacht.

Het begint een erg leerzaam traject te worden voor mij als dubbel linkshandige sleutelaar, met dank aan de hulp online en offline.

Wat was er aan de hand:
Tijdens de aankoop/proefrit, startte de auto amper op de accubooster. Toen hij uiteindelijk liep wisselde het toerental. Bij lage toerentallen liep de motor te bokken, bij hoge toerentallen klonk het redelijk goed.
Wat van de prijs afgeluld en de auto laten staan om de volgende dag op te halen en met nieuwe onderdelen te starten. Nieuwe bougies, accu etc. Dat lukte, maar de auto ging na 5 minuten heel vreemd wisselen met de toerentallen, dus toch maar weggezet op een parkeerplaats. Na wat hulp van Brun op gummen en mijn buurjongen AJ, kon ik rijden. Er was een stekkertje losgehaald. Nu had ik geen toerentalproblemen meer, maar de motor liep vooral goed bij een hoger toerental. Op naar mijn werkplaats dus, we hoefden niet te slepen ofzo.

Dit hebben we tot nu toch gedaan:
- Verse plons benzine + injectorreiniger
- Nieuwe accu geplaatst, accupolen beter vastgezet
- Bougies + Kabels vervangen
- Verdelerkap + rotor vervangen
- Andere bobine tijdelijk getest (was niet nodig)
- Luchtfilterhuis vastgezet + bijbehorend stekkertje (motor loopt daar slecht/niet op...)
- Luchtklephuis gereinigd met remmenreiniger en gesmeerd met WD40
- Gasklephuis gereinigd met remmenreiniger en gesmeerd met WD40
- Luchtfilter vervangen
- Centrale vergrendeling gefixt na alle zekeringen te hebben doorgemeten
- Compressie gemeten, alles ok.
- Spinnekop van K-jet systeem gereinigd
- Benzinefilter vervangen
- Accumulator gereinigd
- Klem van benzinefilter + accumulator gelast ivm afgebroken puntje.
- Benzinepomp getest, doorgemeten + druk getest (beide ok) Reservepomp heb ik liggen voor de zekerheid. Brandstofpomp relais doorgeschakeld tijdelijk om te testen.
- Zekeringen doorgemeten en vervangen (Centrale vergrendeling werkt weer daardoor).
- Injectoren + toevoerleidingen gereinigd
- 5e injector gereinigd
- Nieuwe ruitenwissers geplaatst
- Alle stekkers onder motorkap geborsteld en ingespoten met zuurvrije vaseline

De stappen:
De motor draait slecht, er is ergens een storing. De bougies waren vies/vet en leken te verzuipen. Stappenmotor was al vervangen zagen we bij aanschaf.

Afbeelding

Er is dus al ooit aan de auto gewerkt met dit probleem, maar nog niet opgelost. Daarom zijn we in stappen het probleem aan het oplossen.

Stap 1
De accu vervangen. Tevens de bougies, bougiekabels, bobine, rotor, en verdelerkap vervangen. De benzinetank was volgetankt met verse peut en injectorreiniger.

Alle zekeringen waren doorgemeten, de benzinepomp gecontroleerd door middel van het relais doormeten. Tevens gecontroleerd op voldoende druk/werking door de aanvoerleiding los te draaien, de benzine spuit eruit, dus ok!

Compressie getest. Alle vier de cylinders hebben vrijwel dezelfde waarde.

De motor slaat beter aan, maar zodra je gas geeft hapert 'ie, pas tot je volgas geeft pakt 'ie op. Stekker bij luchtfilterhuis (blijkt retourleiding brandstof te zijn) zit los. Als deze vast zit, loopt de motor slecht.
Uiteindelijk een stukje kunnen rijden, tot de motor warm werd, dan werd 't nog slechter.

Gasklephuis van voren ingespoten met remmenreiniger.
Luchtklep van luchtvolumemeter schoongespoten met remmenreiniger.
ECU reset.

Na dit alles liep de auto beter dan toen ik hem kocht, vooral stationair draait 'ie vrij aardig. Maar het was nog niet in orde. Bij gas geven blijft de motor haperen.

Stap 2, Brun erbij.
Stekkers gecontroleerd. Alle luchtslangen e.d. ingespoten met remmenreiniger/brandstof, maar de motor reageert er niet op (conclusie: slangen hebben geen vacuum lek).
5e injector losgehaald.

Afbeelding
5e injector

Daarna gereden en de auto deed het al beter, maar haperde nog wel wat. Zolang je rijdt gaat het, na een ritje op snelheid/toeren is het funest als je een tijdje stationair moet draaien, de motor wil dan niet meer goed reageren op het gaspedaal.

Stap 3,
Brandstoffilter vervangen, deze was super smerig.

Afbeelding
Nieuw en oud filter

Accumulator gespoeld
Benzinedruk gecontroleerd: ok.
Lamda losgedraaid, zag er nog goed uit, voor de zekerheid gereinigd. De bedrading vanaf daar gevolgd en bijbehorende stekkers schoongeborsteld (waren geoxideerd) en ingespoten met vaseline spray.
Motor gestart, nog steeds dezelfde storing als je gas geeft.
Ook als het stekkertje van de retourleiding is aangesloten.

Blijven er nog maar een paar dingen over. De injectoren, de benzineverdeler (incl regelplunjer), Co2 afstelling, gasklephuis, luchtvolumemeter + luchtklep.

De benzinepomprelais hebben we doorverbonden zodat er continu benzinedruk wordt opgebouwd. De injectoren hebben we losgehaald en in een bak gelegd om te zien hoe de spray's eruit zouden zien. Heel vreemd, maar er kwam niets uit als we de luchtklep induwden, trekken van de luktklep ging niet, dat zou wel moeten. Ook hebben we de inmiddels beruchte stekker aangesloten en die maakt een ernstig kortsluitingsgeluidje. Ook de benzineverdeler maakt een geluid alsof je de wc doortrekt. We komen dus dichterbij!

Daarom de injectoren gedemonteerd, deze waren erg smerig en zagen er verkoold uit. Daarom gereinigd met remmenreiniger + benzine en vervolgens met compressor doorgespoten. Hetzelfde gedaan met de benzineleidingen naar de injectoren.

Vervolgens hebben we het hele gaskleppenhuis, de luchtvolumemeter + luchtklep, en de benzineverdeler (spinnekop) gedemonteerd en zeer grondig te reinigen. De luchtklep kan nu weer omhoog open. En is niet meer in te drukken. Tevens het luchtfilterhuis schoongemaakt en een nieuw luchtfilter geplaatst.

Afbeelding
De 3 boosdoeners bij elkaar voordat ze uit elkaar gingen.

Vervolgens hebben we de injectoren nogmaals in een bak gelegd en getest door de luchtklep omhoog te trekken. Daarna getest, nog met de injectoren los, brandstofrelais doorverbonden en luchtklep open getrokken (die is op dat moment dus niet aangesloten op het gasklephuis).

Filmpje van de door ons gereinigde injectoren: http://www.youtube.com/watch?v=MVJd8A_TRnc" onclick="window.open(this.href);return false;

En een filmpje na nog een keer reinigen met remmenreiniger en compressor: http://www.youtube.com/watch?v=r6tekNWCzyI" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoals je kunt zien zijn ze nog steeds niet perfect schoon. Ze sproeien niet goed en de 2 rechter injectoren. Dus ik ga langs een Bosch Service Centre, die maken ze voor een paar knaken goed schoon, tenzij ze vervangen moeten worden. Dat is een dure grap. Via het Saabforum worden er wat injectoren naar me toegestuurd, zodat ik goed kan testen straks. Erg gaaf hoor al die hulp van alle kanten.

Moraal van het verhaal tot dusver:
Klote natuurlijk dat het niet met wat bougies was op te lossen, maar ik moet zeggen dat ik met hulp van Brun en buurjongen AJ erg veel lol krijg in het oplossen van dit soort storingen. Je doet A en dat blijkt niet te werken, je doet B en dat is het ook niet. Uiteindelijk kom je bij punt C, D, E en F en daardoor weet je dat al die dingen dus uit te sluiten zijn en er nog een paar opties over blijven. Ook al heb ik 2 linker handen, ik krijg langzaam aan het gevoel dat het 1 linker hand minder wordt. Als ik 't alleen had moeten doen, dan had ik dit hok natuurlijk allang bij de garage neergezet, maar nu heb ik er vrede mee. Want ik weet nu dat een garagebedrijf nooit zover was gegaan met het schoonmaken van onderdelen, reviseren etc. maar dat ze gewoon alles zouden vervangen en dat is een hele kostbare grap bij zo'n ouderwets Ke-jetronic systeem.

Ik houd jullie hier wel op de hoogte.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Ke-Jetronic storing oplossen, stap voor stap

Bericht door Dennis Cavallino » 17 dec 2008, 10:42

Wat informatieve linkjes, die we hebben gebruikt:

http://www.diagnostic-assistance.co.uk/mech_inj.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.velde.co.uk/saab/haynes-saab-thermotime2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

PDF van Bosch over de K-jetronic systemen. Erg erg leerzaam.
http://www.onlinefreeebooks.net/go.php? ... ch-12d.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t ... c&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hbase.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; onderdelen informatie
en http://www.elferink.nl" onclick="window.open(this.href);return false; specifiek voor Saab 900

Een Haynes of Bentley manual had ik nog niet, maar is in bestelling. Tot nu toe gaat 't prima zonder die werkplaatsboeken met bovenstaande informatie, logisch nadenken, flink wat gereedschap wat ik in de loop der tijd heb verzameld en behoorlijk wat praktische hulptroepen. :thumbup:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Ke-Jetronic storing oplossen, stap voor stap

Bericht door Dennis Cavallino » 17 dec 2008, 10:44

En voor de beeldvorming, het gaat dus om deze Classic:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43135
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Ke-Jetronic storing oplossen, stap voor stap

Bericht door Arthur » 17 dec 2008, 10:50

Blijven mooie wagens, die classics.
Had het er laatst nog met m'n zwager over toen die (Duitse) rode turbo in de koopjeshoek stond.
Hij is SAAB en Land Rover fan.
Momenteel alleen Land Rovers (en een MG-B en een Bartan).
Doet ook alles zelf en komt hij er echt niet uit dan helpt een vriend van hem hem wel, die is SAAB-specialist.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Ke-Jetronic storing oplossen, stap voor stap

Bericht door Michel P » 17 dec 2008, 10:52

Dennis adventure corner :banaan: Dit is toch wel weer echt iets voor jou als oppertunist :-) Succes met de Saab puzzel, de classic verdient het om te rijden!!

Wheeler dealers in NL ;-)

Michel

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Ke-Jetronic storing oplossen, stap voor stap

Bericht door Niels » 17 dec 2008, 13:54

Leuk puzzeltje Dennis! De KE-Jetronic is ook op de Golf GTI geleverd en in de regel behoorlijk probleemloos. Een kwaal van de MK1 is echter het koude start systeem wat werkt met een lucht schuif aan het einde van het inlaatspruitstuk en volgens mij niet met een 5e injector maar dat weet ik niet zeker. Dit systeem wordt na verloop van tijd gewoon minder maar met name door vervuiling i.c.m. stilstaan. Gezien het feit dat de auto beter op het gas reageert als je de 5e injector loskoppelt lijkt me dat het in het koude start systeem e.e.a. niet helemaal lekker zit maar ik wil je niet op een dwaal spoor brengen :bag: Hoe zien de bougies er momenteel uit en hoe is de kleur van de uitlaatgassen? Heb je de CO al gemeten?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Ke-Jetronic storing oplossen, stap voor stap

Bericht door Niels » 17 dec 2008, 13:59

Niels schreef: met een lucht schuif aan het einde van het inlaatspruitstuk en volgens mij niet met een 5e injector maar dat weet ik niet zeker.
nr.9 blz 31 in de Bosch manual :wink: Geen 5e injector..

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Ke-Jetronic storing oplossen, stap voor stap

Bericht door Dennis Cavallino » 17 dec 2008, 14:09

Mijne heeft er wel één in ieder geval, zie foto's. :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Ke-Jetronic storing oplossen, stap voor stap

Bericht door Niels » 17 dec 2008, 14:10

Werkt wat dat betreft weer anders idd :hmmm:

Gebruikersavatar
taaffert
Berichten: 200
Lid geworden op: 15 jun 2006, 22:57
Locatie: A16, A27, A59, A58

Re: Ke-Jetronic storing oplossen, stap voor stap

Bericht door taaffert » 17 dec 2008, 23:14

Dat benzinefilter... Zegt niks over de binnenkant natuurlijk, maar is lang geleden dat die geplaatst is!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Ke-Jetronic storing oplossen, stap voor stap

Bericht door Dennis Cavallino » 13 feb 2009, 10:28

Skup, echt opgeschoten heeft het niet met mijn Saab. Maar, we zijn sinds gisteravond een stap dichterbij. Heel het inlaatspruitstuk zit vol benzine. Daarom loopt de auto niet meer sinds de algehele 'revisie'. De 5e injector had ik niet aan moeten sluiten, dan was 'ie niet volgelopen waarschijnlijk en had ik gewoon lekker kunnen rijden door alleen de CO af te stellen, want daar kunnen we nu wel bij (afdichtdopboutje was afgebroken...).

Eerdaags even mijn handbediende benzinepompje in het spruitstuk hangen en pompen maar. Daarna afstellen en dan moet 'ie het in feite doen (als de 5e injector niet is aangesloten natuurlijk).

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Ke-Jetronic storing oplossen, stap voor stap

Bericht door RobS » 13 feb 2009, 10:37

Waarom zit die 5e injector erop dan?

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Ke-Jetronic storing oplossen, stap voor stap

Bericht door Marco R. » 13 feb 2009, 11:02

koude start injector?

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: Ke-Jetronic storing oplossen, stap voor stap

Bericht door Niall » 13 feb 2009, 11:26

Dennis ooit gedacht aan een Golf GTI 16V specialist?? Naar mijn weten zijn die inspuitingen qua techniek nagenoeg identiek

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Ke-Jetronic storing oplossen, stap voor stap

Bericht door Dennis Cavallino » 13 feb 2009, 11:38

Ja er zijn wat specialisten die ik heb gevonden. Eén ervan (Autocross/Volvo 240 Turbo met K-jet specialist) geeft advies vanaf de zijlijn. En in totaal hebben er dus 3 mensen geholpen. Via het saabforum.nl ben ik ook enorm opgeschoten. Erg veel kennis overal als je eenmaal weet waar je moet zoeken. We zijn er bijna, ik denk dat 'ie eerdaags weer draait. Dan nog even de Co waarde uitlezen en afstellen. En dan ga ik maar meteen heel ver rijden met die auto.

De olie zit nu trouwens vol benzine, net als de uitlaat. Dus ik schroef de kat + uitlaat van mijn donor 900 ook maar even op deze, de kat zal wel gesmolten zijn van binnen. :hosanna: En de auto krijgt dan eindelijk zijn oliebeurtje. Komt goed.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 13 feb 2009, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Ke-Jetronic storing oplossen, stap voor stap

Bericht door Dennis Cavallino » 13 feb 2009, 11:41

De 5e injector is bedoeld voor de koude start. Als de themo(time)switch die 5e injector aan blijft sturen, dan pompt die injector dus enorm veel benzine in de inlaat. Tijdens een start/warmloop van een paar seconden/minuten is dat niet zo erg, maar als de motor verzuipt en niet aanslaat, dan maak je het dus alleen maar erger. Op mijn andere Saabs, zonder K-jet zitten die 5e injectoren ook gewoon. Ze moeten ook wel werken, want je hebt geen choke of iets dergelijks.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Ke-Jetronic storing oplossen, stap voor stap

Bericht door Dennis Cavallino » 13 feb 2009, 11:46

Ik zag de Ludolfs en die hadden een oude jaren '80 S-klasse en de K-jet van 't ding was stuk waardoor 'ie niet liep en verzoop. In eerste instantie was het de verdelerkap, toen de benzineplunjaar die vastzat in de spinnekop en vervolgens hebben ze die auto maar opzij getrapt. Terwijl 't probleem dus in een heel klein onderdeeltje kan zitten, zoals bij mijn Saab. Geduld en uitproberen + vervangen/schoonmaken/testen van alle onderdelen had die fraai Benz van de shredder kunnen redden. Zonde.

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: Ke-Jetronic storing oplossen, stap voor stap

Bericht door Niall » 13 feb 2009, 13:16

Zal morgen aan mijn maat vragen hoe het te maken is, die kan golf'jes GTI dromen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Ke-Jetronic storing oplossen, stap voor stap

Bericht door Dennis Cavallino » 13 feb 2009, 14:00

Ow, maar dat heb ik toch gezegd: ik moet de inlaat leegpompen en bougies droogmaken, vervolgens starten zonder 5e injector, dan doet 'ie het. Dan CO afstellen en daarna analyseren of het de thermoswitch of thermotimeswitch is. Maar je mag het hem gerust even voorleggen, alleen moet 'ie dan wel alles weten wat wij reeds hebben gedaan :)

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: Ke-Jetronic storing oplossen, stap voor stap

Bericht door Niall » 13 feb 2009, 14:20

Zal een printje maken en meenemen :wink:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Ke-Jetronic storing oplossen, stap voor stap

Bericht door Dennis Cavallino » 21 feb 2009, 12:43

Van de week tot de conclusie gekomen dat de co niet af te stellen was door een te hoge brandstofdruk (ooit per ongeluk aan de brandstofdrukregelaar lopen draaien omdat we dachten dat dat de co stelschroef was). Donderdagavond een goede luchtweger + spinnekop besteld via het saabforum, vandaag in huis. Klasse! Nu nog even inbouwen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Ke-Jetronic storing oplossen, stap voor stap

Bericht door Dennis Cavallino » 23 feb 2009, 00:09

It's alive!!!

:clap: voor mezelf en alle mensen die me hebben geholpen :!:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Ke-Jetronic storing oplossen, stap voor stap

Bericht door Niels » 23 feb 2009, 11:02

Draait weer netjes? Gaaf is dat he :mrgreen: De hele tijd vraag je jezelf af waar je in godsnaam aan begonnen bent maar als je het uiteindelijk weer goed aan de draai hebt dan heb je zo'n voldaan gevoel :lol:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Ke-Jetronic storing oplossen, stap voor stap

Bericht door Dennis Cavallino » 23 feb 2009, 16:33

Klopt! Ben echt enorm blij dat ik 't ding niet allang het kanaal in had getrapt. :D
3 keer op 't punt gestaan om dit hele verhaal defintief af te blazen, maar toch doorgezet, omdat ik steeds nog iets van hoop had in dingen die we over het hoofd zagen.

Hij loopt 100% goed. Gelukkig. Anders was alles voor jan lul geweest :bag:
Maar ik wist al dat 'ie boven de 3000 rpm goed liep (overigens is de pit er bij zo'n saabje bij 4000 rpm alweer uit, lol, het zijn echt diesels en daarom zijn die lage toeren zo belangrijk, dáár moet 'ie goed draaien).

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Ke-Jetronic storing oplossen, stap voor stap

Bericht door Michel P » 23 feb 2009, 16:55

Mooi man dat je de auto nu eindelijk aan het lopen hebt!

Enjoy your Saab, ze gaan zeldzaam worden.

Michel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten