Misschien leuk om een keer met wat gasten af te spreken.
Wat ik zelf doe:
Zet je auto in de ondergaande zon. Dat geeft altijd een prachtige gloed op je auto en accentueert lijnen die je anders niet/nauwelijks weet te accentueren op een foto. Ook de kleur van je lak wordt intenser.
Neem een foto van heel hoog, of juist laag. Nooit gewoon staand.
Wielen liever niet (te) schuin. Banden zijn zwart en lijken op foto's net een vlek.
Zet je auto nooit op het gras, of dwars midden op een weg. Gras is groen en dus lelijk. Ook lijkt 't of je auto verlaten is. Midden op een weg vind ik ook zo simpel, ik zie dat vaker en vind 't zelf nooit mooi. Zet de auto gewoon in de rijrichting en draai als fotograaf om de auto heen om mooie plaatjes te schieten.
Wissel overzichtsfoto's af met detailfoto's. Als je detail foto's schiet is het handig om een camera met manual focus en AF-points te hebben, zodat hetgeen wat je wilt uitlichten ook echt scherp wordt en de rest wazig. Houd ook hier goed rekening met het licht. Draai de auto desnoods om om een goede foto te maken van het detail wat je wilt fotograferen, gebruik het buitenlicht, want dat is altijd mooier dan de flitser.
Zoek van jouw auto de mooie lijnen op. Soms zijn die lijnen mooi in beeld te brengen met foto van schuin opzij (wel laag perspectief, of juist hoog perspectief kiezen), maar soms zijn lijnen juist prachtig als je er haaks op fotografeert.
Voorbeelden van mooie achtergronden:
- Industriehallen met horizontale of juist verticale beplating
- Oude vervallen muren, gemetseld of beton.
- Monumentale panden
- Water
- Geasfalteerde dijken (Deltawerken. sommige kun je zo oprijden)
Nachtfoto's zijn erg mooi in een (drukke) stad. Camera op een (hoog of laag) statief, lange sluitertijd en laat 't licht zijn werk doen.
Achteraf kun je de foto's nog bewerken, met helderheid, balans, scherpte, kleurbalans, warmte of juist koelte erin, etc. Maar als je daar allemaal geen zin in hebt, kun je al veel bereiken door uitsnedes te maken. Probeer maar eens een paar foto's uit te snijden, dan maak je sommige (bestaande) foto's misschien al een stuk spannender.
Bedenk goed dat een goede foto gemaakt wordt door een goede compositie, ongeacht de camera of kwaliteit. Bijvoorbeeld 1/3 onderwerp, 2/3 omgeving, of juist 2/3 onderwerp en 1/3 omgeving. Andere verhoudingen kunnen natuurlijk ook, het is geen wiskunde, maar een gevoel wat je moet hebben met een bepaalde compositie. Probeer het wat spannender te maken. Als je een mooie reportage van je auto wilt maken kun je daar soms wel een hele dag, week, of jaar voor uit trekken! Combineer de statische foto's bijvoorbeeld met foto's waarin je iemand laat rijden, of waarin je zelf rijdt. Dat hoeft niet eens hard te gaan, als er maar beweging in te zien is. Ook leuk is het om je camera op 't een iets langere sluitertijd te zetten, op statief desnoods en op de voor -en/of achtergrond bewegint te hebben, lopende mensen, rijdende auto's, etc. Zowel in donker als overdag kan dat grappig zijn.
Overigens ben ik geen goede fotograaf, maar ik vind 't wel leuk om plaatjes te schieten en ervan te leren.
mijn foto's staan op picasaweb.google.com/dennisdrenthe, maar zoals gezegd, ik ben geen pro en er staan behoorlijk wat mobiel-foto's tussen.