Docu 1977: Destination Doha (wegtransport)

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Downforce Dennis

Docu 1977: Destination Doha (wegtransport)

Bericht door Downforce Dennis » 08 dec 2008, 16:54

Tussen de kredietcrisis- en Failtopics door even iets anders...

Zoals sommigen inmiddels misschien al hebben gemerkt, heb ik iets met de transportwereld. Mijn vader heeft 20 jaar lang zijn eigen transportbedrijfje gehad waar hij vooral internationale transporten verzorgde. Begin jaren '80 heeft hij op het midden-oosten gereden aangezien het maritiem verkeer in die streken nog niet echt op punt stond waren er veel ritjes van de Antwerpse haven naar het verre oosten. Er was heel wat mee te verdienen, maar het kon ook fataal aflopen.
Als het onderwerp vrachtwagens of transport thuis eens aangekaart wordt tijdens het avondeten ben je de eerste uren nog niet van tafel. Dan komen de, op het eerste zicht, straffe verhalen naar boven: Onderweg naar Afghanistan op onverhardde wegen van 3.5 meter breed, uitgebrandde wrakken van Belgische, Nederlandse en Duitse trucks langs de kant van de weg, Rebellengroepen die uit zijn op je lading, 12 dagen vast staan aan de grens, koppakking erdoor geblazen in de woestijn en repareren met een sok, doorgesneden remleidingen waarbij verdachtte groepen bij de volgende bocht langs de weg als aasgieren op je staan te wachten etc etc...
Ik heb het me nooit echt visueel kunnen voorstellen, en had altijd een soort van achterdocht tov deze verhalen.

Tot ik gisterenavond deze Engelse documentaire-reeks vond op youtube. Het gaat over 4 middle-east chauffeurs die in 1977 aan boord kruipen van hun truck en zo'n 6 weken onderweg zijn. Let vooral op de gastchauffeur die eigenlijk een technieker is. Hij moet met de jongens mee om een gestrandde Scania V8 te depanneren die daar inmiddels al 6 maanden verlaten staat...
Zonder GSM, e-mail of elke vorm van communicatie. Ik dacht dat ik een plantrekker was. Maar dit geeft zelfstandigheid een heel andere definitie.

Nu weet ik wat die man heeft doorstaan en meegemaakt, nu snap ik waarom het afscheid van vrouw en kind elke keer weer zo zwaar viel, en mijn moeder soms in tranen uitbarstte wanneer de 40 tonner de bocht om raasde en met een zwarte roetwolk uit het zicht verdween...

Zonder ongein, na het zien van deze docu heb ik een heel ander zicht op deze mensen die dit jarenlang hebben gedaan. Voor mij zijn het ongeschreven helden...

Als dit je iets zegt, neem de tijd om alle delen te bekijken... Ik vond het de tijd echt dubbel en dik waard:
"The easy bit?" Van Folkestone naar Turkije

"The difficult bit" van Turkije naar Doha

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Re: Docu 1977: Destination Doha (wegtransport)

Bericht door Wouter81 » 08 dec 2008, 16:57

Thanks Dennis, zal het zeker bekijken. Mijn vader is ook jarenlang internationaal chauffeur geweest (werkt nu nog steeds in het transport) dus heb ook wel iets met de transportwereld.

Plaats reactie