Racelicentie gehaald ;-)

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Tinus_TDI

Racelicentie gehaald ;-)

Bericht door Tinus_TDI » 07 dec 2008, 22:04

Van straat TDI, naar race TDI.

Een grote droom van mij is in vervulling gegaan. Ik heb mijn racelicentie gehaald. Dit heb ik gedaan door de Dutch Race Driver Academy te volgen. Dit is een racecursus georganiseerd door Danny van Dongen, Dillon Koster en Ruud Wagner. Het doel van deze cursus is om binnen 1 dag je racelicentie te halen.

Na als finalist met mijn diesel aan de Autovisie Time Attack te hebben meegedaan, wilde ik graag eens met een echte raceauto onder begeleiding van een goede instructeur het circuit op om te leren hoe ik nog harder beter en veiliger over het circuit kan rijden. Het is ook mogelijk om met je eigen auto deze racecursus te volgen, maar ik heb ervoor gekozen om een echte race Seat Ibiza TDI te huren. Deze auto's zijn ex-cupauto's en rijden nog regelmatig mee tijdens de endurace wedstrijden van het DNRT. De motoren zijn getunde 110PK ASV motoren die na wat andere software ongeveer 145pk leveren.

Op woensdagochtend moest ik om 08:00 op het circuit van Zandvoort aanwezig zijn in de VIP-ruimte van de Race Driver Acadamy. Deze bevond zich exact boven de pitstraat. Daar aangekomen was het al gezellig druk, ik denk dat wij met ruim 30 deelnemers deze cursus gingen volgen. Na de opening heette Danny en Dillon iedereen welkom en namen ze met ons het dagprogramma door. Het doel was om zoveel mogelijk te rijden en ervaring op te doen op het circuit. Alle deelnemers worden ingedeeld in koppels, die ieder met een eigen auto samen één instructeur kregen. De instructeurs zijn allemaal rijders die hun sporen al ruim hebben verdiend in de racerij. Ik was deze dag samen met collega-rijder Johan van Vught ingedeeld bij Mike Verschuur. Deze 21-jarige coureur heeft al een hoop ervaring opgedaan in de autosport. De voormalig Duits -en Nederlands Renault Clio Cup-kampioen heeft dit jaar o.a. de Duitse Porsche Carrera Cup gereden. Genoeg ervaring dus naast mij op de stoel.

Na de introductie ging de dag pas echt beginnen. Beneden in de pitsstraat te zijn aangekomen zie ik een hoop Seat Ibiza's op een rij staan. Kies er maar een uit, zegt Mike. Als een kind dat een groot cadeau mag uitzoeken in de Bart Smit, loop ik naar een van de Seats toe. Na compleet onhandig te zijn ingestapt door de rolkooi, zit ik voor het eerst van mijn leven in een echte raceauto. En ik mag er nog mee gaan rijden op het circuit ook. Na een korte uitleg van Mike over de auto probeer ik mij in de gordels te wurmen en na een aantal pogingen en wat assistentie ben ik klaar voor om voor het eerst met de auto het circuit op te gaan. De eerste paar rondes rijdt Mike met Johan mee en ik krijg de instructie om dezelfde lijnen te rijden als de auto voor mij. De eerste rondes gaan in een gestaag tempo en volg ik netjes de lijnen van de Seat voor mij.

Na een ronde of vijf rijden we de pits weer in en is het mijn beurt. Mike wisselt van auto en ik mag op de bijrijderstoel plaatsnemen. Als wij het circuit oprijden legt Mike uit dat het belangrijk is om herkenningspunten voor jezelf op het circuit te vinden. Zo kan je heel gemakkelijk je rempunt en het punt van insturen bepalen. Naar mate je de baan beter leert kennen, kun je bijvoorbeeld je rempunt steeds verder gaan verleggen. Na deze uitleg is het de beurt aan mij om dit na te doen. De eerste paar keren krijg ik nog een hoop commentaar en in een aantal bochten stuur ik te snel in, of doe ik dit juist te laat. Maar na een aantal corrigerende tikken van Mike op mijn helm en een aantal correcties aan het stuur krijg ik de slag langzaam te pakken. Ik merk dat het tempo in de auto langzaam steeds hoger wordt en dat Mike steeds minder hoeft te corrigeren. Omdat wij met twee auto's rijden wisselt Mike regelmatig van auto. Ik heb dus regelmatig achter Johan aangereden. Zo zie je ook hoe je voorganger rijdt en dat is wel zo leerzaam. Ook bij Johan gaat het steeds beter. Het tempo van onze twee Seat's wordt steeds een beetje hoger.

Rond de middag is er lunch, welke wordt geserveerd in de VIP-ruimte van de Race Driver Acadamy. Aan het einde van de lunch krijgen wij nog wat extra theorieles. De theorie heb ik al een aantal weken eerder via de mail opgestuurd gekregen en thuis doorgenomen. Wij krijgen de kans om vragen te stellen en worden er vragen aan ons gesteld. Er wordt veel aandacht besteed aan de vlagsignalen en veiligheid op de baan. Nu dacht ik al veel te weten na mijn kartervaring, maar bij een aantal vragen moest ik toch nog even diep nadenken.

Vervolgens stappen wij weer in de auto's en om wederom te gaan rijden. Ik merk dat het tempo al veel hoger ligt dan in de ochtend. De bochten worden met veel hogere snelheid genomen en remmen op het rechte stuk voor de Tarzanbocht gebeurt steeds later. Omdat wij het rijden op het circuit onder de knie beginnen te krijgen, wordt er ook geoefend in het uitremmen en het veilig close racen. Het is zo geweldig om al echt een racegevoel te krijgen. Natuurlijk zit er nog steeds een veiligheidmarge ingebouwd, maar het begint al echt op racen te lijken.

In het begin van de middag is er de medische keuring. In de doktersruimte van het circuit moeten alle cursisten zich één voor één melden. Hier worden onder andere de ogen, longen en bloeddruk gecontroleerd. Gelukkig blijk ik niets ernstigs te hebben, buiten het feit dat mijn hartslag hoger lag dan gemiddeld. Als is dat niet zo gek denk ik na al een behoorlijke tijd in een raceauto te hebben gezeten. Je moet toch nog best een goede conditie hebben om een aantal uur fit in zo'n auto te blijven zitten.

Na deze keuring worden alle auto's in drie rijen naast elkaar op het rechte stuk opgesteld en wordt er geoefend op het starten en het uitremmen van je collega-coureurs in spé. Als de vlag naar beneden gaat, wordt er vanaf de start/finish een sprint getrokken naar de Tarzanbocht en na de Gerlach en de Hugenholtzbocht worden we op de Hunserug weer afgevlagd. Omdat ik al een aantal keer op de airstrip van Drachten heb meegedaan met sprintwedstrijden, had ik er erg veel zin om ook eens met deze diesel te gaan sprinten. De eerste keer moest ik ook tegen een gelijkwaardige Seat Ibiza en tegen een BMW 325 (E30). Omdat de BMW achterwielaandrijving heeft, is deze in het voordeel met sprinten uiteraard, maar ik was na het vallen van de vlag als eerste bij de Tarzan, al moest ik wel een iets verdedegende lijn rijden voor de BMW. Heerlijk om nu dat echte racegevoel te krijgen. De tweede sprint moest ik tegen twee Seat Ibiza's waarvan Johan er in een zat. Nu heeft Johan ook regelmatig meegedaan met het sprinten op Assen, mar gelukkig kon ik ook deze auto's weer voorblijven.

Na nog een behoorlijk aantal rondes op hoge snelheid te hebben gereden moesten wij van de baan af en weer naar de ruimte van de D.R.D.A. Ons werd medegedeeld dat de examens gingen beginnen. De praktijkexamens werden afgelegd door 5 volle rondes op het circuit te rijden en dat er in bijna iedere bocht een examinator stond die cijfers ging geven voor je bochtenwerk. Er werd heel goed gelet op het rijden van de juiste lijnen, maar ook op dat er wel met een juiste snelheid werd gereden. Het was dus zeker niet even een aantal rondes rustig aan over het circuit tuffen, een paar mooie lijnen laten zien en je licentie ophalen. Er werd streng gejureerd.

Nadat de eerste van de drie groepen klaar was met het rijden van het praktijkexamen, kon men meteen door naar het mediacenter van het circuit alwaar het theorie-examen werd afgenomen.

Ik was samen met Johan ingedeeld in de derde en laatste groep voor het praktijkexamen. Ruim voor tijd dat ik het circuit opmocht zat ik al in de riemen in de auto, in mijn gedachten alle bochten nog eens door te nemen. Nadat de tweede groep klaar was met hun rondes was het de beurt aan onze groep. Als tweede auto werd ik met een aantal secondes pauze tussen mijn voorganger de baan opgestuurd. Omdat de TOYO R888 semi-slick banden van de Seat alweer wat waren afgekoeld was het toch nog erg oppassen. Ik probeer de lijnen zo 'clean' mogelijk te rijden en de snelheid zo goed mogelijk in de auto te houden. Na de vijf rondes te hebben gereden werden wij afgevlagd en konden we rustig naar de pits rijden.

Na even snel nagepraat te hebben met wat collega-rijders is het tijd geworden voor het theorie-examen. Ik had verwacht dat ik hier niet al teveel moeite mee zou hebben, alle vlaggen zijn mij immers wel duidelijk en met een hoop gezond verstand dacht ik de meeste vragen wel te kunnen beantwoorden. Maar na het blaadje met de 20 examenvragen onder ogen te hebben gekregen, bleek dit bij een aantal vragen toch wel even anders te zijn. De vraagstelling was soms lastig en een aantal vragen had ik toch behoorlijk wat moeite mee

Na terugkomst in de VIP-ruimte en onder het genot van een drankje was ik er dan ook niet 100% zeker dat ik het theoriegedeelte wel gehaald zou hebben.

Na ongeveer een half uur werden door Dillon, Danny en Ruud de uitslagen bekend gemaakt. Alle deelnemers werden één voor één opgenoemd en het bleek ook dat er toch nog wel een klein aantal mensen gezakt waren voor, of hun theorie, of voor hun praktijkexamen. Gelukkig blijven de wel gehaalde examens staan en hoef je dus niet de volledige racecursus opnieuw te doen. Na een aantal gespannen minuten waren wij aan de beurt. Gelukkig hoefden wij beide niet opnieuw een onderdeel over te doen, want wij waren beide geslaagd. Uit handen van Danny, Dillon en Ruud kregen wij het certificaat en is de missie om de racelicentie te halen helemaal geslaagd!

Nu wordt het kijken of ik mijn licentie bij een team kan gaan verzilveren :-)

Danny, Dillon, Ruud, Mike en alle anderen die deze geweldige dag hebben mogelijk gemaakt ontzettend bedankt. Dit is een ervaring om nooit te vergeten!!

Hieronder een aantal foto's

Ook heb ik op internet beelden gevonden van mijn cursus auto in actie.
Na een aantal seconden komt er een zwart/grijze Seat in beeld (nr 11)

http://www.youtube.com/watch?v=UflOpbBbkSU

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fernando

Re: Racelicentie gehaald ;-)

Bericht door Fernando » 07 dec 2008, 22:12

leuk verslag, gefeliciteerd!!!! :thumbup:

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 07 dec 2008, 22:13

Leuk verhaal.
Wat kost zo'n dag nou?

Tinus_TDI

Bericht door Tinus_TDI » 07 dec 2008, 22:20

Voor mensen met circuitervaring kost het € 395,-
Ik heb de volledige dag gedaan, dan kost het € 995,-

Hier eventueel de link:

http://www.dutchracedriver.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Groeten Martijn

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 07 dec 2008, 22:48

Gave dag :thumbup: Gefeliciteerd :clap:

Luco

Bericht door Luco » 07 dec 2008, 22:56

Gefeliciteerd, heb je nu een club of eu licentie?

Is toch nog pittig ik heb 1300 betaald voor driedaagsecursus, vind je 1 dag niet erg kort?
Laatst gewijzigd door Luco op 07 dec 2008, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 07 dec 2008, 22:58

Heeeee, die gozer in die corvette die ken ik :hmmm:

frankv

Bericht door frankv » 07 dec 2008, 23:24

luco hornsveld schreef:Gefeliciteerd, heb je nu een club of eu licentie?

Is toch nog pittig ik heb 1300 betaald voor driedaagsecursus, vind je 1 dag niet erg kort?
tja, als je in 1 dag klaar bent scheelt dat natuurlijk ook in de kosten die je maakt om naar het circuit te komen

maar goed, je bent niet in 1 dag een goed coureur, maar ook niet in 3 dagen lijkt me, hoe kijkt iedereen daar tegenaan?

als ik in mijn situatie [2 kinderen, werkende vrouw, niet al teveel vrije tijd] moest kiezen tussen 1 of 3 dagen, dan ging ik voor 1 dag

frank

Anton

Bericht door Anton » 07 dec 2008, 23:30

Gefeliciteerd Martijn/Tinus ! Ik zit er ook over te denken, en als ZZPer doe ik ook liever 1 dag dan 3 dagen!

Heb je overigens in Drachten met een (gele?) Golf diesel gesprint?

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 08 dec 2008, 00:19

HANZ06 schreef:Heeeee, die gozer in die corvette die ken ik :hmmm:
Oh wat een toeval, weet je ook of hij nu ook een licentie op zak heeft?

Gefeliciteerd Tinus! Volgend jaar moet ik er ook aan geloven

Tom V

Bericht door Tom V » 08 dec 2008, 00:29

frankv schreef:
maar goed, je bent niet in 1 dag een goed coureur, maar ook niet in 3 dagen lijkt me, hoe kijkt iedereen daar tegenaan?

als ik in mijn situatie [2 kinderen, werkende vrouw, niet al teveel vrije tijd] moest kiezen tussen 1 of 3 dagen, dan ging ik voor 1 dag

frank
In principe leer je het "racen" pas nadat je je licentie gehaald hebt. De cursus is leuk voor het circuitrijden, lijnen leren, inzicht krijgen hier en daar en wat wagenbeheersing. Daarna veel rijden.

Ik moest toendertijd de 10 middaagse cursus doen omdat ik 17 was. Overigens een verschrikkelijk leuke tijd gehad toen.

Tinus_TDI

Bericht door Tinus_TDI » 08 dec 2008, 06:23

[quote="luco hornsveld"]Gefeliciteerd, heb je nu een club of eu licentie?

Is toch nog pittig ik heb 1300 betaald voor driedaagsecursus, vind je 1 dag niet erg kort?[/quote]

Hey Luco,

Ik heb een clublicentie gehaald. Zeg ik het goed dat je eerst twee clubwedstrijden moet hebben gereden (DNRT?) en dat je daarna je EU licentie kan krijgen? (knaf rijden?)

En ik heb niet het gevoel gehad dat het te kort was. Nu had ik al wat kart /circuit ervaring natuurlijk. Maar een vriend van mij die mee was had dit niet. Hij had zelfs nog nooit op een circuit gereden. Je zag bij hem een enorm verschil tussen 's morgen en 's middags. Hij is ook geslaagd.

P.s. de man met de Corvette heeft zijn licentie ook gehaald.

Tinus_TDI

Bericht door Tinus_TDI » 08 dec 2008, 06:26

Petrolhead schreef:Gefeliciteerd Martijn/Tinus ! Ik zit er ook over te denken, en als ZZPer doe ik ook liever 1 dag dan 3 dagen!

Heb je overigens in Drachten met een (gele?) Golf diesel gesprint?
Nee dat is Snelle Melle, hij rijdt in een gele Golf 2. Ik rii in een grijze Golf 4.

Afbeelding

VLA

Bericht door VLA » 08 dec 2008, 09:59

Erg leuk verslag, gefeliciteerd met je licentie.

Even een vraagje over die medische keuring, je geeft aan dat ook je ogen "getest" worden, is dat gewoon cijfertjes en letters oplezen o.i.d. ? Want mag je bv ook meedoen als je een bril of lenzen hebt voor veraf ?

En is er nog veel schade geweest aan wagens die dag ?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 dec 2008, 11:00

Gefeliciteerd! :thumbup:

Tom V

Bericht door Tom V » 08 dec 2008, 11:12

VLA schreef:Erg leuk verslag, gefeliciteerd met je licentie.

Even een vraagje over die medische keuring, je geeft aan dat ook je ogen "getest" worden, is dat gewoon cijfertjes en letters oplezen o.i.d. ? Want mag je bv ook meedoen als je een bril of lenzen hebt voor veraf ?
Jazeker, je mag gewoon je licentie halen met lenzen/bril. Dit wordt dan apart op je licentie vermeld. De test is inderdaad een paar letters lezen op afstand, een letter lezen van dichtbij ( gemaskeerd in kleuren ) en je moet even de vinger van de "oogarts" volgen van links naar rechts.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 dec 2008, 11:13

En als je 'm alleen recht voor je ziet, moet je 'gokken'. :shock:

allen

Bericht door allen » 08 dec 2008, 11:45

HANZ06 schreef:Heeeee, die gozer in die corvette die ken ik :hmmm:
Beide heren gefeliciteerd dan!

Hans, zonder licentie was je ook wel sneller dan mij hoor... :roflol:

RJay

Bericht door RJay » 08 dec 2008, 12:56

Hey, geweldig gozer! Welkom bij de club.
Gefeliciteerd :popcorn:

Tegen mij is gezegd dat ik na 5 wedstrijden eventueel een eu licentie kon aanvragen, ik doe dat nu pas na 1 seizoen :mrgreen:
Alleen effe die kwestie met de uitslagen regelen.... die zijn natuurlijk allemaal verdwenen tijdens de grote schoonmaak :bag:

Pa heeft daar alleen het examen gedaan, aangezien hij al een cursus had gevolgd (geregeld door Michel Schaap, kudos daarvoor :thumbup: ) Maar hij zei wel dat het niveau van de cursisten gemiddeld hoog lag aan het eind van de dag.

Tinus_TDI

Re: Racelicentie gehaald!!!

Bericht door Tinus_TDI » 08 dec 2008, 18:13

Na 5 wedstrijden pas je eu licentie aanvragen, ik had gehoord na twee.

Wat is de reden van deze drempel, alleen laten zien dat je genoeg ervaring hebt, of moet je ook nog een bepaald aantal punten o.i.d. halen?

Ik ben aan het kijken of ik bij het DNRT met een Seat kan gaan rijden in 2009. Lijkt mij een leuke klasse, welke redelijk betaalbaar is.

Iemand ervaring met deze klasse?

RJay

Re: Racelicentie gehaald!!!

Bericht door RJay » 08 dec 2008, 20:29

Tinus_TDI schreef:Na 5 wedstrijden pas je eu licentie aanvragen, ik had gehoord na twee.

Wat is de reden van deze drempel, alleen laten zien dat je genoeg ervaring hebt, of moet je ook nog een bepaald aantal punten o.i.d. halen?

Ik ben aan het kijken of ik bij het DNRT met een Seat kan gaan rijden in 2009. Lijkt mij een leuke klasse, welke redelijk betaalbaar is.

Iemand ervaring met deze klasse?
Kennissen van ons zijn kampioen in die klasse. En dat terwijl ze vanaf oschersleben ongeveer de 3e versnelling niet hebben gebruikt :clap:
Dus ja, ik zou eens rond gaan mailen bij MVO motorsport, of zoeken naar de jongens van Intermobiel racing (kampioen van dit jaar).
Er wordt momenteel ook een totaalpakket op dnrt.nl > vraag en aanbod aangeboden voor deze klasse, misschien is dat iets?
Let wel dat endurance racen iets heel anders is dan sprint racen he!

Die drempel is er inderdaad om aan te tonen dat je het tegen die tijd aanzienlijk beter doet dan toen je je licentie haalde :thumbup: Believe me, na 3 races zijn de meesten al "goed genoeg"(mits je een beetje je best doet en niet de hangneus uithangt). Ben dit jaar met vrijrijden geen een keer langzamer geweest dan een cursusgenoot die wel in 1 keer zn eu - licentie haalde, met een zelfde auto.

Tinus_TDI

Bericht door Tinus_TDI » 09 dec 2008, 20:27

Ja ik had het inderdaad zien staan op de site van de DNRT.

Eerst maar eens een sponsor zien te vinden, als je nieuw bent en weinig hebt kunnen laten zien is dat al moeilijk genoeg.

Zeker in de huidige tijd...

Luco

Bericht door Luco » 09 dec 2008, 20:32

Endurance racen is behoorlijk duur ook, vergis je daar niet in.
Je moet inderdaad mark veekens van mvo maar eens bellen of mailen, erg relaxte gasten.
Of pitequipment, dat zijn ook relaxte lui
Ik zou eerst proberen wat sprintraces te gaan rijden met een niet te dure auto.
Ik kan je ongeveer vertellen wat een seizoen mij ongeveer koste, stuur maar een pm.

Veel succes trouwens :thumbup:

Tinus_TDI

Bericht door Tinus_TDI » 09 dec 2008, 21:19

PM ;-)

RJay

Bericht door RJay » 09 dec 2008, 21:30

Een jaartje Max5 of 360 geen modena is inderdaad een klap goedkoper dan een jaartje endurance (mits je de wagen niet 5 keer plat rijdt natuurlijk....)
Max5jes vind ik persoonlijk erg leuk rijden, heb staan praten met de klasse coördinator en volgend jaar hoopt hij op semislicks te mogen rijden met de klasse.
En dat hebben ze nodig ook want die auto is veel te goed voor die straatbanden waar ze nu op staan.
*heeft zo'n ding wel eens aan de tand gevoeld ja :mrgreen: *

Als je geïnteresseerd bent kan ik je wel met de coördinator in contact brengen trouwens, erg enthousiaste gozer :thumbup:

Plaats reactie