Even voorstellen
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:17
Even voorstellen
Hoi, ik ben Gijs en ik lees hier al zo lang mee dat ik me toch maar eens heb aangemeld.
Mijn dagelijks vervoer wordt verzorgd door een Ford Focus II, 2 liter. Vlot genoeg, maar verder niet heel spectaculair.
Voor de DF ben ik, samen met mijn broer, ook nog in het bezit van een Ford Sierra Cosworth 2wd, de 'Saph', welke wél voor spectakel zorgt.
De Sierra hebben we sinds 2002 in bezit. We kochten hem standaard, met een totaal versleten motor. Na een motorrevisie door de 'specialist' waar de auto vandaan kwam, leek het feest pas echt te beginnen. Totdat na 3000 km het blok compleet aan gort ging (oorzaak: lagerschalen hadden onjuiste maat, kleppen raakten de zuigers, en nog wat andere ellende).
Daarna hebben we een erg goed (maar wel standaard) blok op de kop getikt, waar toen net 30.000 km op zat. Met een T34 turbo op 2,5 bar en 'grijze' injectoren leverde dit een gezonde 362 pk op de achterwielen (een dikke 400 op de krukas).
Dikke pret, want een 2wd Cosworth met 400 echte pk's is echt ongehoord snel op de tussensprint (een 100-200 sprintje gaat rond 8 sec.).
Naar aanleiding van de hogere prestaties hebben we toen uiteraard remmen en onderstel wel aangepast.
Met deze setup hebben we zo'n 2,5 jaar flink lol gehad, maar ondertussen kregen we steeds meer zin om eens een nieuw blok te bouwen.
Ons oude blok was snel verkocht en de bouw van een nieuw blok kon beginnen.
Door allerlei factoren heeft de totale bouw vrij lang geduurd, maar uiteindelijk zijn we bijna klaar.
We gaan de turbo (een GT3076R) helemaal uitpersen, en dan zien we wel wat er aan vermogen uitkomt. Méér kan altijd nog met een grotere turbo.
De motor wordt aangestuurd door een Autronic SM4 management, welke we hopelijk in het voorjaar kunnen gaan mappen.
Mijn dagelijks vervoer wordt verzorgd door een Ford Focus II, 2 liter. Vlot genoeg, maar verder niet heel spectaculair.
Voor de DF ben ik, samen met mijn broer, ook nog in het bezit van een Ford Sierra Cosworth 2wd, de 'Saph', welke wél voor spectakel zorgt.
De Sierra hebben we sinds 2002 in bezit. We kochten hem standaard, met een totaal versleten motor. Na een motorrevisie door de 'specialist' waar de auto vandaan kwam, leek het feest pas echt te beginnen. Totdat na 3000 km het blok compleet aan gort ging (oorzaak: lagerschalen hadden onjuiste maat, kleppen raakten de zuigers, en nog wat andere ellende).
Daarna hebben we een erg goed (maar wel standaard) blok op de kop getikt, waar toen net 30.000 km op zat. Met een T34 turbo op 2,5 bar en 'grijze' injectoren leverde dit een gezonde 362 pk op de achterwielen (een dikke 400 op de krukas).
Dikke pret, want een 2wd Cosworth met 400 echte pk's is echt ongehoord snel op de tussensprint (een 100-200 sprintje gaat rond 8 sec.).
Naar aanleiding van de hogere prestaties hebben we toen uiteraard remmen en onderstel wel aangepast.
Met deze setup hebben we zo'n 2,5 jaar flink lol gehad, maar ondertussen kregen we steeds meer zin om eens een nieuw blok te bouwen.
Ons oude blok was snel verkocht en de bouw van een nieuw blok kon beginnen.
Door allerlei factoren heeft de totale bouw vrij lang geduurd, maar uiteindelijk zijn we bijna klaar.
We gaan de turbo (een GT3076R) helemaal uitpersen, en dan zien we wel wat er aan vermogen uitkomt. Méér kan altijd nog met een grotere turbo.
De motor wordt aangestuurd door een Autronic SM4 management, welke we hopelijk in het voorjaar kunnen gaan mappen.
-
- Berichten: 5504
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Even voorstellen
Foto's
Cossies zijn geweldig.
Btw, specialist uit brabant, vrij stugge vent moeilijk in de omgang?
Cossies zijn geweldig.
Btw, specialist uit brabant, vrij stugge vent moeilijk in de omgang?

-
- Berichten: 15240
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
Re: Even voorstellen
Welkom Gijs,
interessant verhaal wat niet compleet is, we missen de foto's
cossies zijn cool 8)
interessant verhaal wat niet compleet is, we missen de foto's

-
- Berichten: 1448
- Lid geworden op: 10 okt 2007, 12:22
- Locatie: Nieuwegein
Re: Even voorstellen
Had iemand al om foto's gevraagd???
Welkom!

Welkom!
-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: Even voorstellen
Welkom hier Gijs.
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Re: Even voorstellen
Mooi project, 400pk is al serieus maar komt er in het nieuwe blok nog meer vermogen?
Foto's!
Ohja welkom!

Foto's!
Ohja welkom!
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: Even voorstellen
Welkom Gijs!!!!
Euhh, foto's zijn wel een must
Euhh, foto's zijn wel een must

-
- Berichten: 1908
- Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08
Re: Even voorstellen
Waren ook mijn eerste gedachtes.hugo schreef:Foto's
Cossies zijn geweldig.
Btw, specialist uit brabant, vrij stugge vent moeilijk in de omgang?

Maar uh....foto's!!! En welkom natuurlijk.
- Paskal
- Berichten: 3802
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Even voorstellen
Ik dacht ook al aan de Brabantse "specialist"........
Gaaf project, maar waar zijn de foto's... Of was er al iemand die dat gevraagd had
Gaaf project, maar waar zijn de foto's... Of was er al iemand die dat gevraagd had

-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:17
Re: Even voorstellen
Bedankt voor het vriendelijke welkom
Even een poging om wat foto's online te krijgen:
Zoals de auto was toen we hem kregen:
http://img.photobucket.com/albums/v78/c ... velgen.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Na de aanpassingen aan het onderstel en remmen waren grotere velgen noodzakelijk:
http://www.cossiebros.nl/lossefotos/DSCF0018_klein.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Rondje Nürburgring
http://www.cossiebros.nl/lossefotos/IMG_1293.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
En het nieuwe hart in aanbouw:
Drijfstangen Carello, zuigers van JE
http://www.cossiebros.nl/nieuwblok/IMG_ ... ited-1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cossiebros.nl/nieuwblok/IMG_ ... ited-1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cossiebros.nl/nieuwblok/IMG_0168.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Even testen of de turbo past:
http://img.photobucket.com/albums/v78/c ... erkt-1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Meer foto's zal ik even moeten opzoeken thuis.
Wat betreft die 'specialist': die komt inderdaad uit Brabant, is vrij fors van omvang en z'n showroom ziet er niet uit.

Even een poging om wat foto's online te krijgen:
Zoals de auto was toen we hem kregen:
http://img.photobucket.com/albums/v78/c ... velgen.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Na de aanpassingen aan het onderstel en remmen waren grotere velgen noodzakelijk:
http://www.cossiebros.nl/lossefotos/DSCF0018_klein.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Rondje Nürburgring
http://www.cossiebros.nl/lossefotos/IMG_1293.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
En het nieuwe hart in aanbouw:
Drijfstangen Carello, zuigers van JE
http://www.cossiebros.nl/nieuwblok/IMG_ ... ited-1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cossiebros.nl/nieuwblok/IMG_ ... ited-1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cossiebros.nl/nieuwblok/IMG_0168.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Even testen of de turbo past:
http://img.photobucket.com/albums/v78/c ... erkt-1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Meer foto's zal ik even moeten opzoeken thuis.
Wat betreft die 'specialist': die komt inderdaad uit Brabant, is vrij fors van omvang en z'n showroom ziet er niet uit.
-
- Berichten: 15240
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
Re: Even voorstellen
Gijs schreef:Bedankt voor het vriendelijke welkom![]()
Even een poging om wat foto's online te krijgen:
Zoals de auto was toen we hem kregen:
Na de aanpassingen aan het onderstel en remmen waren grotere velgen noodzakelijk:
Rondje Nürburgring
En het nieuwe hart in aanbouw:
Drijfstangen Carello, zuigers van JE
Even testen of de turbo past:
Meer foto's zal ik even moeten opzoeken thuis.
Wat betreft die 'specialist': die komt inderdaad uit Brabant, is vrij fors van omvang en z'n showroom ziet er niet uit.

- pawel
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 01 dec 2008, 16:01
- Locatie: Tilburg
Re: Even voorstellen
Die is wel erg lekker ! Met dat nieuwe blok wordt het volgens mij helemaal een speeltje. :playcar: 

-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: Even voorstellen
Waanzinnig gave wielen. Welke type Compo's zijn het?
-
- Berichten: 5504
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Even voorstellen
die rode kleppendeksel is toch wel geweldig. 8)
compomotive velgen zijn echt super!
Overigens, die brabander met zijn slordige showroom is toch wel een zak hooi eerste klas. Ik heb nu al zoveel verschrikkelijk slechte dingen over hem gehoord en gelezen. Een specialist die verkeerde lagerschalen gebruikt? Please, dat is een feutenfout eerste klas.

compomotive velgen zijn echt super!

Overigens, die brabander met zijn slordige showroom is toch wel een zak hooi eerste klas. Ik heb nu al zoveel verschrikkelijk slechte dingen over hem gehoord en gelezen. Een specialist die verkeerde lagerschalen gebruikt? Please, dat is een feutenfout eerste klas.
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:17
Re: Even voorstellen
Dank allemaal voor de complimenten

Zo uit m'n hoofd zijn het Compomotive TH2's.indobesar schreef:Waanzinnig gave wielen. Welke type Compo's zijn het?
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Re: Even voorstellen
Ik zal me hier inhouden, maar hij heeft de motor van de auto van mijn broer ook aardig in de soep geholpen. Zeg maar compleet om zeephugo schreef:Overigens, die brabander met zijn slordige showroom is toch wel een zak hooi eerste klas. Ik heb nu al zoveel verschrikkelijk slechte dingen over hem gehoord en gelezen. Een specialist die verkeerde lagerschalen gebruikt? Please, dat is een feutenfout eerste klas.

@Gijs: Welkom ook hier natuurlijk.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: Even voorstellen
Welkom Gijs (elders Cossiebros?
),
Heerlijke auto en de TH2's staan fantastisch. Komt er met de nieuwe motor een 4x4 motorkap op? Ik kan me indenken dat je de ventilatie wel kan gebruiken met die fhon! Wat worden de specificaties van het nieuwe blok?
Mvg,
Mark

Heerlijke auto en de TH2's staan fantastisch. Komt er met de nieuwe motor een 4x4 motorkap op? Ik kan me indenken dat je de ventilatie wel kan gebruiken met die fhon! Wat worden de specificaties van het nieuwe blok?
Mvg,
Mark
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:17
Re: Even voorstellen
Klopt!!! Ik zat voorheen veel op Extreme-machines en heeeeeel vroeger op Fordworld onder de naam Cossiebros.Mark schreef:elders Cossiebros?
Maar ik zag dat nick's hier in principe niet zijn toegestaan, dus vandaar dat ik me nu onder m'n voornaam heb aangemeld.
De 4x4 motorkap zit er al een tijdje op (kun je een klein beetje zien op de foto vanaf de zijkant), want met de T34 werd de boel ook
al verschrikkelijk warm.
De specs van het nieuwe blok:
200 blok (YBT, van de grote turbo Escos)
standaard krukas
Carrillo drijfstangen (6 mm langer dan de standaard drijfstangen)
JE zuigers (met uiteraard hoger geplaatste zuigerpen)
Compressieverhouding 7,85:1
'Swedish' inlaatspruitstuk (de originele)
Mountune 4-laags WRC koppaking
ARP headstuds
BD14 inlaat nokkenas, standaard uitlaat nokkenas
870 cc Siemens injectoren
PeterG tubular uitlaatspruitstuk met externe 44mm Tial wastegate (waarschijnlijk letterlijk één van de allerlaatste spruitstukken die de man ooit maakte)
GT3076R turbo
Aeromotive brandstofdrukregelaar
Reyland injectorrail
Autronic SM4 met R500 CDI module voor de aansturing
Pro-alloy RS500 style I/C
Alcon 6 paddle koppeling
Wat aandrijflijn betreft:
De standaard B/W T5 versnellingsbak is voorzien van heavy-duty Quaife tandwielset (1,2,3 zijn semi-recht vertand, 4&5 zijn schuin vertand).
Het achterdif is voorzien van een Quaife ATB unit om te voorkomen dat de standaard satelliet wieltjes de strijd opgeven.
Dat zijn zo'n beetje de belangrijkste gegevens denk ik. Ik zal morgen eens een foto maken van hoe de auto er nu bijstaat, want het schiet al aardig op.
Ik kan haast niet wachten tot we kunnen gaan mappen, al zal dat waarschijnlijk pas van 't voorjaar worden.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: Even voorstellen
Op beide fora zijn we elkaar wel eens tegen gekomen, leuk je hier weer tegen te komen.Gijs schreef:Klopt!!! Ik zat voorheen veel op Extreme-machines en heeeeeel vroeger op Fordworld onder de naam Cossiebros.Mark schreef:elders Cossiebros?
Maar ik zag dat nick's hier in principe niet zijn toegestaan, dus vandaar dat ik me nu onder m'n voornaam heb aangemeld.
De 4x4 motorkap zit er al een tijdje op (kun je een klein beetje zien op de foto vanaf de zijkant), want met de T34 werd de boel ook
al verschrikkelijk warm.
De specs van het nieuwe blok:
200 blok (YBT, van de grote turbo Escos)
standaard krukas
Carrillo drijfstangen (6 mm langer dan de standaard drijfstangen)
JE zuigers (met uiteraard hoger geplaatste zuigerpen)
Compressieverhouding 7,85:1
'Swedish' inlaatspruitstuk (de originele)
Mountune 4-laags WRC koppaking
ARP headstuds
BD14 inlaat nokkenas, standaard uitlaat nokkenas
870 cc Siemens injectoren
PeterG tubular uitlaatspruitstuk met externe 44mm Tial wastegate (waarschijnlijk letterlijk één van de allerlaatste spruitstukken die de man ooit maakte)
GT3076R turbo
Aeromotive brandstofdrukregelaar
Reyland injectorrail
Autronic SM4 met R500 CDI module voor de aansturing
Pro-alloy RS500 style I/C
Alcon 6 paddle koppeling
Wat aandrijflijn betreft:
De standaard B/W T5 versnellingsbak is voorzien van heavy-duty Quaife tandwielset (1,2,3 zijn semi-recht vertand, 4&5 zijn schuin vertand).
Het achterdif is voorzien van een Quaife ATB unit om te voorkomen dat de standaard satelliet wieltjes de strijd opgeven.
Dat zijn zo'n beetje de belangrijkste gegevens denk ik. Ik zal morgen eens een foto maken van hoe de auto er nu bijstaat, want het schiet al aardig op.
Ik kan haast niet wachten tot we kunnen gaan mappen, al zal dat waarschijnlijk pas van 't voorjaar worden.
Die specificaties zijn absurd....... Op een recht stuk zal je niks snellers tegen kunnen komen

Mvg,
Mark
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Even voorstellen
Welkom Gijs. Machtig apparaat 

-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:17
Re: Even voorstellen
Het Swedish plenum komt bij RandB Motorsport vandaan, maar is gekocht via HB Motorsport. Officieel kun je hem volgens mij alleen via HB krijgen.Mark schreef:waar heb je het Swedish plenum gevonden en wat voor een onderstel/ remmen ga je gebruiken?
Wat onderstel betreft, zijn de 'gebruikelijke' zaken aangepast: polybussen in de voor- en achterwielophanging en gele verstelbare koni's.
Ik wil nog verstelbare TCA's en compression struts monteren, maar daarmee moet ik m'n stabilisatorstang weer helemaal aanpassen, dus daar heb ik niet veel haast mee.
Wat algemene handling betreft vind ik eigenlijk zelf nog steeds het Quaife diff één van de beste investeringen. Echt bakken met grip bij het uitaccelereren van een bocht.
Banden zijn Bridgestone's 215/40/17 voor en 235/40/17 achter.
Remmen zijn 335 mm gegroefde schijven, met 4-zuiger klauwen van Hispec vóór (met Pagid blokken) en standaard geventileerde (4x4) schijven achter. Dit remt ruimschoots goed genoeg voor wat wij met de auto doen.
-
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 31 jul 2008, 09:57
- Locatie: Oss
Re: Even voorstellen
Helemaal top, die bak!



- Roel
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43
Re: Even voorstellen
Ziet er goed uit!
kom je toevallig uit veldhoven. Daar rijd er namelijk ook zo 1 rond.
kom je toevallig uit veldhoven. Daar rijd er namelijk ook zo 1 rond.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: Even voorstellen
Het moet een heerlijke auto worden! Als je nog foto's hebt zou ik deze graag zien! Ik dacht dat de originele Swedish plenums niet meer leverbaar waren maar dat blijkt mee te vallen dus. Ga je de auto zelf mappen, of laat je dit doen?Gijs schreef:Het Swedish plenum komt bij RandB Motorsport vandaan, maar is gekocht via HB Motorsport. Officieel kun je hem volgens mij alleen via HB krijgen.Mark schreef:waar heb je het Swedish plenum gevonden en wat voor een onderstel/ remmen ga je gebruiken?
Wat onderstel betreft, zijn de 'gebruikelijke' zaken aangepast: polybussen in de voor- en achterwielophanging en gele verstelbare koni's.
Ik wil nog verstelbare TCA's en compression struts monteren, maar daarmee moet ik m'n stabilisatorstang weer helemaal aanpassen, dus daar heb ik niet veel haast mee.
Wat algemene handling betreft vind ik eigenlijk zelf nog steeds het Quaife diff één van de beste investeringen. Echt bakken met grip bij het uitaccelereren van een bocht.
Banden zijn Bridgestone's 215/40/17 voor en 235/40/17 achter.
Remmen zijn 335 mm gegroefde schijven, met 4-zuiger klauwen van Hispec vóór (met Pagid blokken) en standaard geventileerde (4x4) schijven achter. Dit remt ruimschoots goed genoeg voor wat wij met de auto doen.
Voor de Saph kan ik de verstelbare TCA's en compression struts zeker aanbevelen, op mijn oude Sapp maakte dit een wereld van verschil.
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:17
Re: Even voorstellen
@Roel: Nee, ik kom niet uit Veldhoven. Ik kom uit Noord-Holland (Hoorn, om precies te zijn).
@Mark:
Het zou evengoed kunnen dat de originele Swedish plenums niet meer leverbaar zijn, want die van ons is al in 2005 gekocht.
Ik heb een basis-map van Mark Shead (MAD) gekregen (een 500 pk/500 lbft map) voor een GT30R, waarmee we volgens MAD een heel eind in de goede richting moeten komen, maar het 'af-mappen' ga ik laten doen door Wouter Dijk van Vreedijk. Ondanks dat het met een Autronic goed te doen moet zijn, ga ik hier geen risico mee nemen.
Vraagje: had jij de stabilisatorstang weggelaten na het plaatsen van de compression struts? Zoja, geeft dit geen problemen?
Ik ben namelijk bang dat het positieve effect van de compression struts teniet gedaan wordt door het wegvallen van de ARB.
Maar als dit meevalt, sleutel ik ze er direct onder.
@Mark:
Het zou evengoed kunnen dat de originele Swedish plenums niet meer leverbaar zijn, want die van ons is al in 2005 gekocht.
Ik heb een basis-map van Mark Shead (MAD) gekregen (een 500 pk/500 lbft map) voor een GT30R, waarmee we volgens MAD een heel eind in de goede richting moeten komen, maar het 'af-mappen' ga ik laten doen door Wouter Dijk van Vreedijk. Ondanks dat het met een Autronic goed te doen moet zijn, ga ik hier geen risico mee nemen.
Vraagje: had jij de stabilisatorstang weggelaten na het plaatsen van de compression struts? Zoja, geeft dit geen problemen?
Ik ben namelijk bang dat het positieve effect van de compression struts teniet gedaan wordt door het wegvallen van de ARB.
Maar als dit meevalt, sleutel ik ze er direct onder.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast