Even voorstellen

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Gijs
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:17

Even voorstellen

Bericht door Gijs » 02 dec 2008, 13:19

Hoi, ik ben Gijs en ik lees hier al zo lang mee dat ik me toch maar eens heb aangemeld.

Mijn dagelijks vervoer wordt verzorgd door een Ford Focus II, 2 liter. Vlot genoeg, maar verder niet heel spectaculair.
Voor de DF ben ik, samen met mijn broer, ook nog in het bezit van een Ford Sierra Cosworth 2wd, de 'Saph', welke wél voor spectakel zorgt.
De Sierra hebben we sinds 2002 in bezit. We kochten hem standaard, met een totaal versleten motor. Na een motorrevisie door de 'specialist' waar de auto vandaan kwam, leek het feest pas echt te beginnen. Totdat na 3000 km het blok compleet aan gort ging (oorzaak: lagerschalen hadden onjuiste maat, kleppen raakten de zuigers, en nog wat andere ellende).
Daarna hebben we een erg goed (maar wel standaard) blok op de kop getikt, waar toen net 30.000 km op zat. Met een T34 turbo op 2,5 bar en 'grijze' injectoren leverde dit een gezonde 362 pk op de achterwielen (een dikke 400 op de krukas).
Dikke pret, want een 2wd Cosworth met 400 echte pk's is echt ongehoord snel op de tussensprint (een 100-200 sprintje gaat rond 8 sec.).
Naar aanleiding van de hogere prestaties hebben we toen uiteraard remmen en onderstel wel aangepast.
Met deze setup hebben we zo'n 2,5 jaar flink lol gehad, maar ondertussen kregen we steeds meer zin om eens een nieuw blok te bouwen.
Ons oude blok was snel verkocht en de bouw van een nieuw blok kon beginnen.
Door allerlei factoren heeft de totale bouw vrij lang geduurd, maar uiteindelijk zijn we bijna klaar.
We gaan de turbo (een GT3076R) helemaal uitpersen, en dan zien we wel wat er aan vermogen uitkomt. Méér kan altijd nog met een grotere turbo.
De motor wordt aangestuurd door een Autronic SM4 management, welke we hopelijk in het voorjaar kunnen gaan mappen.

HSR
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Even voorstellen

Bericht door HSR » 02 dec 2008, 13:23

Foto's

Cossies zijn geweldig.


Btw, specialist uit brabant, vrij stugge vent moeilijk in de omgang? :angel:

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Even voorstellen

Bericht door Metchu » 02 dec 2008, 13:30

Welkom Gijs,

interessant verhaal wat niet compleet is, we missen de foto's :mrgreen: cossies zijn cool 8)

Hunter
Berichten: 1448
Lid geworden op: 10 okt 2007, 12:22
Locatie: Nieuwegein

Re: Even voorstellen

Bericht door Hunter » 02 dec 2008, 13:35

Had iemand al om foto's gevraagd??? :bag:
Welkom!

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Even voorstellen

Bericht door Xave30 » 02 dec 2008, 13:38

Welkom hier Gijs.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: Even voorstellen

Bericht door Steven N. » 02 dec 2008, 13:53

Mooi project, 400pk is al serieus maar komt er in het nieuwe blok nog meer vermogen? :shock:

Foto's!
Ohja welkom!

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Even voorstellen

Bericht door frank de jonge » 02 dec 2008, 14:00

Welkom Gijs!!!!

Euhh, foto's zijn wel een must ;)

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Even voorstellen

Bericht door Harrie » 02 dec 2008, 14:04

hugo schreef:Foto's

Cossies zijn geweldig.


Btw, specialist uit brabant, vrij stugge vent moeilijk in de omgang? :angel:
Waren ook mijn eerste gedachtes. :?

Maar uh....foto's!!! En welkom natuurlijk.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: Even voorstellen

Bericht door Paskal » 02 dec 2008, 14:20

Ik dacht ook al aan de Brabantse "specialist"........

Gaaf project, maar waar zijn de foto's... Of was er al iemand die dat gevraagd had ;)

Gijs
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:17

Re: Even voorstellen

Bericht door Gijs » 02 dec 2008, 15:53

Bedankt voor het vriendelijke welkom :D

Even een poging om wat foto's online te krijgen:

Zoals de auto was toen we hem kregen:
http://img.photobucket.com/albums/v78/c ... velgen.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Na de aanpassingen aan het onderstel en remmen waren grotere velgen noodzakelijk:
http://www.cossiebros.nl/lossefotos/DSCF0018_klein.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Rondje Nürburgring
http://www.cossiebros.nl/lossefotos/IMG_1293.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

En het nieuwe hart in aanbouw:
Drijfstangen Carello, zuigers van JE
http://www.cossiebros.nl/nieuwblok/IMG_ ... ited-1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cossiebros.nl/nieuwblok/IMG_ ... ited-1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cossiebros.nl/nieuwblok/IMG_0168.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Even testen of de turbo past:
http://img.photobucket.com/albums/v78/c ... erkt-1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Meer foto's zal ik even moeten opzoeken thuis.

Wat betreft die 'specialist': die komt inderdaad uit Brabant, is vrij fors van omvang en z'n showroom ziet er niet uit.

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Even voorstellen

Bericht door Metchu » 02 dec 2008, 15:56

Gijs schreef:Bedankt voor het vriendelijke welkom :D

Even een poging om wat foto's online te krijgen:

Zoals de auto was toen we hem kregen:
Afbeelding

Na de aanpassingen aan het onderstel en remmen waren grotere velgen noodzakelijk:
Afbeelding

Rondje Nürburgring
Afbeelding

En het nieuwe hart in aanbouw:
Drijfstangen Carello, zuigers van JE
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Even testen of de turbo past:
Afbeelding

Meer foto's zal ik even moeten opzoeken thuis.

Wat betreft die 'specialist': die komt inderdaad uit Brabant, is vrij fors van omvang en z'n showroom ziet er niet uit.

:thumbup:

Gebruikersavatar
pawel
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 dec 2008, 16:01
Locatie: Tilburg

Re: Even voorstellen

Bericht door pawel » 02 dec 2008, 17:09

Die is wel erg lekker ! Met dat nieuwe blok wordt het volgens mij helemaal een speeltje. :playcar: :wink:

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Even voorstellen

Bericht door indobesar » 02 dec 2008, 18:20

Waanzinnig gave wielen. Welke type Compo's zijn het?

HSR
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Even voorstellen

Bericht door HSR » 02 dec 2008, 18:21

die rode kleppendeksel is toch wel geweldig. 8) :clap:

compomotive velgen zijn echt super! :df:

Overigens, die brabander met zijn slordige showroom is toch wel een zak hooi eerste klas. Ik heb nu al zoveel verschrikkelijk slechte dingen over hem gehoord en gelezen. Een specialist die verkeerde lagerschalen gebruikt? Please, dat is een feutenfout eerste klas.

Gijs
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:17

Re: Even voorstellen

Bericht door Gijs » 02 dec 2008, 20:08

Dank allemaal voor de complimenten :thumbup:
indobesar schreef:Waanzinnig gave wielen. Welke type Compo's zijn het?
Zo uit m'n hoofd zijn het Compomotive TH2's.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Even voorstellen

Bericht door Stéphane » 02 dec 2008, 20:18

hugo schreef:Overigens, die brabander met zijn slordige showroom is toch wel een zak hooi eerste klas. Ik heb nu al zoveel verschrikkelijk slechte dingen over hem gehoord en gelezen. Een specialist die verkeerde lagerschalen gebruikt? Please, dat is een feutenfout eerste klas.
Ik zal me hier inhouden, maar hij heeft de motor van de auto van mijn broer ook aardig in de soep geholpen. Zeg maar compleet om zeep :roll:

@Gijs: Welkom ook hier natuurlijk.

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: Even voorstellen

Bericht door Mark » 03 dec 2008, 14:53

Welkom Gijs (elders Cossiebros? :hmmm: ),

Heerlijke auto en de TH2's staan fantastisch. Komt er met de nieuwe motor een 4x4 motorkap op? Ik kan me indenken dat je de ventilatie wel kan gebruiken met die fhon! Wat worden de specificaties van het nieuwe blok?

Mvg,



Mark

Gijs
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:17

Re: Even voorstellen

Bericht door Gijs » 03 dec 2008, 20:17

Mark schreef:elders Cossiebros?
Klopt!!! Ik zat voorheen veel op Extreme-machines en heeeeeel vroeger op Fordworld onder de naam Cossiebros.
Maar ik zag dat nick's hier in principe niet zijn toegestaan, dus vandaar dat ik me nu onder m'n voornaam heb aangemeld.

De 4x4 motorkap zit er al een tijdje op (kun je een klein beetje zien op de foto vanaf de zijkant), want met de T34 werd de boel ook
al verschrikkelijk warm.
De specs van het nieuwe blok:
200 blok (YBT, van de grote turbo Escos)
standaard krukas
Carrillo drijfstangen (6 mm langer dan de standaard drijfstangen)
JE zuigers (met uiteraard hoger geplaatste zuigerpen)
Compressieverhouding 7,85:1
'Swedish' inlaatspruitstuk (de originele)
Mountune 4-laags WRC koppaking
ARP headstuds
BD14 inlaat nokkenas, standaard uitlaat nokkenas
870 cc Siemens injectoren
PeterG tubular uitlaatspruitstuk met externe 44mm Tial wastegate (waarschijnlijk letterlijk één van de allerlaatste spruitstukken die de man ooit maakte)
GT3076R turbo
Aeromotive brandstofdrukregelaar
Reyland injectorrail
Autronic SM4 met R500 CDI module voor de aansturing
Pro-alloy RS500 style I/C
Alcon 6 paddle koppeling

Wat aandrijflijn betreft:
De standaard B/W T5 versnellingsbak is voorzien van heavy-duty Quaife tandwielset (1,2,3 zijn semi-recht vertand, 4&5 zijn schuin vertand).
Het achterdif is voorzien van een Quaife ATB unit om te voorkomen dat de standaard satelliet wieltjes de strijd opgeven.

Dat zijn zo'n beetje de belangrijkste gegevens denk ik. Ik zal morgen eens een foto maken van hoe de auto er nu bijstaat, want het schiet al aardig op.
Ik kan haast niet wachten tot we kunnen gaan mappen, al zal dat waarschijnlijk pas van 't voorjaar worden.

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: Even voorstellen

Bericht door Mark » 03 dec 2008, 22:50

Gijs schreef:
Mark schreef:elders Cossiebros?
Klopt!!! Ik zat voorheen veel op Extreme-machines en heeeeeel vroeger op Fordworld onder de naam Cossiebros.
Maar ik zag dat nick's hier in principe niet zijn toegestaan, dus vandaar dat ik me nu onder m'n voornaam heb aangemeld.

De 4x4 motorkap zit er al een tijdje op (kun je een klein beetje zien op de foto vanaf de zijkant), want met de T34 werd de boel ook
al verschrikkelijk warm.
De specs van het nieuwe blok:
200 blok (YBT, van de grote turbo Escos)
standaard krukas
Carrillo drijfstangen (6 mm langer dan de standaard drijfstangen)
JE zuigers (met uiteraard hoger geplaatste zuigerpen)
Compressieverhouding 7,85:1
'Swedish' inlaatspruitstuk (de originele)
Mountune 4-laags WRC koppaking
ARP headstuds
BD14 inlaat nokkenas, standaard uitlaat nokkenas
870 cc Siemens injectoren
PeterG tubular uitlaatspruitstuk met externe 44mm Tial wastegate (waarschijnlijk letterlijk één van de allerlaatste spruitstukken die de man ooit maakte)
GT3076R turbo
Aeromotive brandstofdrukregelaar
Reyland injectorrail
Autronic SM4 met R500 CDI module voor de aansturing
Pro-alloy RS500 style I/C
Alcon 6 paddle koppeling

Wat aandrijflijn betreft:
De standaard B/W T5 versnellingsbak is voorzien van heavy-duty Quaife tandwielset (1,2,3 zijn semi-recht vertand, 4&5 zijn schuin vertand).
Het achterdif is voorzien van een Quaife ATB unit om te voorkomen dat de standaard satelliet wieltjes de strijd opgeven.

Dat zijn zo'n beetje de belangrijkste gegevens denk ik. Ik zal morgen eens een foto maken van hoe de auto er nu bijstaat, want het schiet al aardig op.
Ik kan haast niet wachten tot we kunnen gaan mappen, al zal dat waarschijnlijk pas van 't voorjaar worden.
Op beide fora zijn we elkaar wel eens tegen gekomen, leuk je hier weer tegen te komen.

Die specificaties zijn absurd....... Op een recht stuk zal je niks snellers tegen kunnen komen :clap:, waar heb je het Swedish plenum gevonden en wat voor een onderstel/ remmen ga je gebruiken?

Mvg,


Mark

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Even voorstellen

Bericht door Niels » 04 dec 2008, 04:06

Welkom Gijs. Machtig apparaat :thumbup:

Gijs
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:17

Re: Even voorstellen

Bericht door Gijs » 04 dec 2008, 20:47

Mark schreef:waar heb je het Swedish plenum gevonden en wat voor een onderstel/ remmen ga je gebruiken?
Het Swedish plenum komt bij RandB Motorsport vandaan, maar is gekocht via HB Motorsport. Officieel kun je hem volgens mij alleen via HB krijgen.

Wat onderstel betreft, zijn de 'gebruikelijke' zaken aangepast: polybussen in de voor- en achterwielophanging en gele verstelbare koni's.
Ik wil nog verstelbare TCA's en compression struts monteren, maar daarmee moet ik m'n stabilisatorstang weer helemaal aanpassen, dus daar heb ik niet veel haast mee.
Wat algemene handling betreft vind ik eigenlijk zelf nog steeds het Quaife diff één van de beste investeringen. Echt bakken met grip bij het uitaccelereren van een bocht.
Banden zijn Bridgestone's 215/40/17 voor en 235/40/17 achter.
Remmen zijn 335 mm gegroefde schijven, met 4-zuiger klauwen van Hispec vóór (met Pagid blokken) en standaard geventileerde (4x4) schijven achter. Dit remt ruimschoots goed genoeg voor wat wij met de auto doen.

Merijn
Berichten: 126
Lid geworden op: 31 jul 2008, 09:57
Locatie: Oss

Re: Even voorstellen

Bericht door Merijn » 05 dec 2008, 13:10

Helemaal top, die bak! :D :D

Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 239
Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43

Re: Even voorstellen

Bericht door Roel » 05 dec 2008, 20:00

Ziet er goed uit!

kom je toevallig uit veldhoven. Daar rijd er namelijk ook zo 1 rond.

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: Even voorstellen

Bericht door Mark » 08 dec 2008, 10:53

Gijs schreef:
Mark schreef:waar heb je het Swedish plenum gevonden en wat voor een onderstel/ remmen ga je gebruiken?
Het Swedish plenum komt bij RandB Motorsport vandaan, maar is gekocht via HB Motorsport. Officieel kun je hem volgens mij alleen via HB krijgen.

Wat onderstel betreft, zijn de 'gebruikelijke' zaken aangepast: polybussen in de voor- en achterwielophanging en gele verstelbare koni's.
Ik wil nog verstelbare TCA's en compression struts monteren, maar daarmee moet ik m'n stabilisatorstang weer helemaal aanpassen, dus daar heb ik niet veel haast mee.
Wat algemene handling betreft vind ik eigenlijk zelf nog steeds het Quaife diff één van de beste investeringen. Echt bakken met grip bij het uitaccelereren van een bocht.
Banden zijn Bridgestone's 215/40/17 voor en 235/40/17 achter.
Remmen zijn 335 mm gegroefde schijven, met 4-zuiger klauwen van Hispec vóór (met Pagid blokken) en standaard geventileerde (4x4) schijven achter. Dit remt ruimschoots goed genoeg voor wat wij met de auto doen.
Het moet een heerlijke auto worden! Als je nog foto's hebt zou ik deze graag zien! Ik dacht dat de originele Swedish plenums niet meer leverbaar waren maar dat blijkt mee te vallen dus. Ga je de auto zelf mappen, of laat je dit doen?
Voor de Saph kan ik de verstelbare TCA's en compression struts zeker aanbevelen, op mijn oude Sapp maakte dit een wereld van verschil.

Gijs
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:17

Re: Even voorstellen

Bericht door Gijs » 08 dec 2008, 13:28

@Roel: Nee, ik kom niet uit Veldhoven. Ik kom uit Noord-Holland (Hoorn, om precies te zijn).

@Mark:
Het zou evengoed kunnen dat de originele Swedish plenums niet meer leverbaar zijn, want die van ons is al in 2005 gekocht.
Ik heb een basis-map van Mark Shead (MAD) gekregen (een 500 pk/500 lbft map) voor een GT30R, waarmee we volgens MAD een heel eind in de goede richting moeten komen, maar het 'af-mappen' ga ik laten doen door Wouter Dijk van Vreedijk. Ondanks dat het met een Autronic goed te doen moet zijn, ga ik hier geen risico mee nemen.
Vraagje: had jij de stabilisatorstang weggelaten na het plaatsen van de compression struts? Zoja, geeft dit geen problemen?
Ik ben namelijk bang dat het positieve effect van de compression struts teniet gedaan wordt door het wegvallen van de ARB.
Maar als dit meevalt, sleutel ik ze er direct onder.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast