Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII

Bericht door Mike R32 » 01 dec 2008, 12:54

Beste forumleden, even een paar vragen.
Wat zijn de aandachtspunten van een Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII?
Het verbruik maakt niet zoveel uit. Het gaat me meer om de onderhoudskosten en eventuele andere zwakkepunten. Wat zijn de grote verschillen tussen de VII en VIII bijvoorbeeld?
Groetjes Mike

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2223
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5, RAV4, Starlet

Re: Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII

Bericht door Miesjel » 01 dec 2008, 13:14

Verschillen :
http://www.lancerregister.com/mlr_showm ... =16&id2=18" onclick="window.open(this.href);return false;

Zeer uitgebreide buyers-guide : http://www.lancerregister.com/art_evobuyersguide.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII

Bericht door Marc R » 01 dec 2008, 13:32

ojee......gaat de R32 weg?

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII

Bericht door Mike R32 » 01 dec 2008, 16:09

Ben een beetje aan het rondneuzen voor iets met meer dan 3 deuren :wink:

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII

Bericht door Marc R » 01 dec 2008, 16:14

Damn......daarom heb ik een 4 deurs R32 gezocht...

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1482
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Re: Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII

Bericht door mrbbs » 01 dec 2008, 21:51

Aandachtspunten, normaal geen, auto's zijn oerdegelijk.
Natuurlijk dien je aandacht te besteden aan de normale dingen waar je bij een andere wagen ook naar kijkt.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII

Bericht door Macboy » 02 dec 2008, 14:16

Er staat een mooie rode op DF te koop :)

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII

Bericht door Mike R32 » 02 dec 2008, 16:35

Rood heeft wel mijn voorkeur voor deze auto.
Moet mijn huidige auto wel in kunnen ruilen voor een mooi bedrag :wink:

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII

Bericht door Marc R » 02 dec 2008, 17:00

En daar komen helaas de problemen om de hoek kijken......erg genoeg....

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII

Bericht door Mike R32 » 02 dec 2008, 17:18

Marc RS4 schreef:En daar komen helaas de problemen om de hoek kijken......erg genoeg....
Het valt mee hoor Marc, heb al een leuke inruilprijs binnen :wink:

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII

Bericht door Mike R32 » 04 dec 2008, 02:11

Ik heb een goede inruilprijs gekregen voor mijn Golf bij het kopen van een Evo.
Is het duur om krasjes op de carbon achterspoiler te laten verdwijnen?
Vind het een prachtige auto om te zien, alleen de binnenkant viel me erg tegen.
Groot voordeel van de Evo is zijn betrouwbaarheid, techniek aan boord en de 4 deuren.
Het begint wel al meer te kriebelen moet ik zegen, wil wel een perfecte auto er voor terug hebben vandaar mijn vraag over die carbon achterspoiler. Heb ook vernomen van Evo rijders dat rammeltjes en piepjes in het interieur erbij horen. Klopt het dat de Evo om de 7500km een beurt moet hebben? Is het te doen om met deze auto op vakantie te gaan naar bijvoorbeeld Oostenrijk of is het onderstel te hard? Ik weet het, het zijn veel vragen :wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22282
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII

Bericht door Niels » 04 dec 2008, 02:23

Krasjes kun je verwijderen met een nieuwe blanke laklaag :wink: Op de rest heb ik geen antwoord :hmmm:

Gefeliciteerd met de aankoop trouwens :wink:

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Re: Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII

Bericht door Downforce Dennis » 04 dec 2008, 09:57

Mike,

Het is idd zo dat er na 10k km al een hele hoop rammeltjes en kraakjes optreden. Met name de stoelen piepen enorm. Dat is althans mijn ervaring bij de 3 Evo's waar ik tot nu toe mee gereden heb.
Olieonderhoud wordt idd aangeraden om de 7.500 km. Langs de andere kant kan er gewone halfsyntheet gebruikt worden.
Dat bullet-proof zijn is relatief. Maatje van me heeft er eentje nieuw gekocht destijds en heeft al de nodige uren in de garage doorgebracht.
Maar, hij rijdt wel ERG onrespectvol met dat ding, dus dat is geen correcte referentie.
1 ding vind ik wel opmerkelijk. De speling op de drivetrain. Bij het schakelen hoor je een enorm luide "klonk" en voel je een zware schok. Er zit dus enorm veel speling ergens, of het diff, tussenbak of v-bak. Ori diff van de GSR is "maar" goed tot 400 krukaspk's. Daarboven moet je een RS-diff steken.
Zijn auto drinkt ook een liter olie op de 500 km en zijn laaddruk piekt op dit moment bij 1.6 bar en valt dan gradueel maar vrij snel terug naar 1.2 - 1.3 bar. Boostlek of turbo gaar dus...
Inmiddels is ie al aan z'n 3de koppeling bezig (bij 35k km) dus dat zet dingen wel in perspectief.
Die auto heeft dus 400k goede huisvader km's, en voor 400k km rijdt ie nog erg goed :lol:

Hij is er afgelopen zondag met 3 man van Zolder naar Drachten gereden om een airbox bij Paul op te halen. Ze leven allemaal nog, dus ik denk dat lange afstanden ook wel te doen is :wink:
Alleen, ik denk dat de auto zelfs op de snelweg erg vermoeiend is. Belastend in de polsen en slechte absorbatie van oneffenheden. Tja, 't is nog altijd een rallyderivatie he...

Ohja, de VII is ook een stuk harder dan de VIII...

Desalniettemin, SUPERAUTO! ik zou er zo direct eentje voor erbij willen...

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII

Bericht door RVV » 04 dec 2008, 10:46

Die 4 deuren zijn een beetje een fucked up.. je zou de indruk kunnen hebben dat het daardoor een praktisch inzetbare familie auto is zoals vele andere auto's in de saloon middenklasse.

Een EVO is alles behalve een familie auto.

Ik heb mijn familie er nooit aan willen blootstellen :oops:


Maar fucking gaaf zijn ze wel... (als die verkoper in 2006 maar een fractie enthousiaster was geweest... en wat verkoopgerichter dan had ik een EVO gekocht ipv een e46 M3)

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Re: Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII

Bericht door Downforce Dennis » 04 dec 2008, 11:00

Waarom niet Rico? De auto is vrij ruim, vergelijkbaar met een 3-serie...
Stock evo's zijn erg gemakkelijk te berijden, op de forse schakelgang na dan...
lichte koppeling, erg soepele motor.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII

Bericht door Marc R » 04 dec 2008, 13:50

Gefeliciteerd Mike! dat heb je dan goed gedaan.
Ik heb het iig nooit aangedurft om een EVO te kopen....

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII

Bericht door Mike R32 » 04 dec 2008, 14:08

Ho ho ho Marc, financieel gaan we eruit komen maar ik heb nog een paar puntjes.
Dennis bedankt voor je reactie/info :thumbup:
Waarom heb je het nooit aangedurft Marc?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13340
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII

Bericht door Tristan » 04 dec 2008, 14:10

Mike R32 schreef: Waarom heb je het nooit aangedurft Marc?
VAG-fappert. :mrgreen:

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII

Bericht door Marc R » 04 dec 2008, 15:15

Tristan schreef:
Mike R32 schreef: Waarom heb je het nooit aangedurft Marc?
VAG-fappert. :mrgreen:
JA dat is het eigenlijk wel.... :hosanna:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6288
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII

Bericht door Opa » 04 dec 2008, 18:51

Ik zou met een Evo gerust op vakantie durven gaan met de hele familie[met z'n vieren dus :wink: ] naar één van de zuidelijke landen.

Afgelopen zomer zijn we nog met z'n vieren naar De Ardèche in Frankrijk geweest met de Sub met AST-onderstel en dat was ook bijna 1100 km. rijden.
Kofferbak tot de nok toe gevuld en gaan met die banaan......geen centje pijn. :wink:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39942
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII

Bericht door Arthur » 04 dec 2008, 21:58

Geen centje pijn?
Naja, alles relatief denk ik, Opa.
In een Citroen C5 zal het vast comfortabeler zijn :wink:

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII

Bericht door Daan » 04 dec 2008, 22:52

Een EVO is alles behalve een familie auto.
Dat zou je inderdaad denken, maar ik durf het tegendeel te beweren. Mijn VIII heb ik 2 jaar geleden nieuw gekocht en gebruik de auto sindsdien ook gewoon als family car. Gewoon de maxi cosy op de achterbank en gaan (heb zoon van 1.5). Qua ruimte vind ik de Lancer vooral achterin, maar ook in de kofferbak bovengemiddeld ruim. Ben er afgelopen zomer twee weken mee op vakantie geweest in midden Frankrijk. Alle spullen pastten er ruimschoots in. De reis zelf in de EVO viel ook erg mee. Ben in ieder geval blij dat ik met de EVO was gedurende de ritjes in Normandië :wink: Kwam ook niet gebroken aan ofzo. Tanken moet wel je hobby zijn overigens, hoewel ik één keer op een tank rustig rijdend maar liefst de magische 1 op 9 barriëre heb doorbroken. :banaan:

Dan het technische gedeelte. Het standaard onderstel van VIII vond ik erg hard op kleine oneffenheden, dus je bleef zelfs rechtuitrijdend continu corrigeren. Dat in combinatie met het de directe stuurinrichting kan dat op lange ritten vermoeiend zijn. Ik heb er dan ook vrij snel een ander onderstel onder laten zetten (Intrax HDA). nu rijd de auto stukken rustiger terwijl deze tevens minder overhelft in bochten.

Over de duurzaamheid hoor ik in EVO land weinig klachten. De 4G63 motor is een oersterk ding en de overige standaard onderdelen blijven over het algemeen ook heel als je geen extreme tuning op de auto laat uitvoeren. Als je op de brug onder de auto kijkt kun je ook zien dat alles behoorlijk degelijk is opgebouwd. Koppeling kan inderdaad een zwak onderdeel vormen. Ikzelf rij met alleen een open uitlaat en Ecutek tuning (ca. 340pk) rond, wat erg veilig is voor deze auto. Het schakelen in de EVO is erg mechanisch en kan soms met klappen gepaard gaan. De bak is ook erg gevoelig voor temperatuur. Koud moet je erg veel kracht zetten van 1 naar 2 en van 2 naar 3. Maar als je een flink stuk gereden hebt, schakelt de bak heerlijk soepel. Ik ga nog eens kijken of er met andere bakolie verbetering is onder koude condities. Een andere zwak punt van de EVO's zijn de remschijven. Bijna iedereen die een beetje doorrijdt, trapt ze binnen een paar 1000 km zo krom als een hoepel. Er zijn verschillende opties mogelijk. De goedkoopste is afdraaien, maar is uitstel van executie. Een iets duurdere optie is laten vervangen door geharde exemplaren (kosten hetzelfde als OEM). De echt dure maar ook beste oplossing is natuurlijk een compleet ander remsysteem plaatsen. Maar toch hoor je goede verhalen (ook track ge-orienteerd) met betere schijven, goeie blokken en betere remvloeistof al dan niet i.c.m. stalen remleidingen. Algemeen onderhoud van de EVO stelt niet veel voor, relatief korte olie wissel intervallen van om de 7500km is eigenlijk het meest bijzondere. Remblokken en banden gaan ook erg hard :twisted:

Interieur is niet veel bijzonders. Het stuurtje is wel perfect en ik vind de stoelen goed zitten, ook op lange afstanden. Alleen dat gekraak van de stoelen kan ik beamen. Ik heb nu 19.000km gereden, maar de bestuurderstoel kraakt al behoorlijk. Is wel tijdelijk wat aan te doen trouwens. Door een siliconen-achtig goedje te spuiten aan de zijkanten van de stoel, tussen de stoelschaal en de rand waaromheen de bekleding gespannen zit. Rammeltje hier en daar is onvermijdelijk, hoewel mijn auto nog redelijk rammelvrij is. Misschien door de zachtere veren onder mijn auto.

Samengevat vind ik het een perfecte auto. Wellicht iets te hardcore voor de meesten, maar voor mij de enige auto waarmee je echt ongehoord kunt knallen (al redelijk snel tegen het asociale aan) maar tevens met de family op stap kan. Ik heb al een aantal keren jaloerse blikken of wijzende vingers gezien op parkeerplaatsen, als ik mijn zoontje uit de auto haal, terwijl de andere familie met chagrijnige vader uit een Renault Scénic rolt :lol:

Daan...

HSR
Berichten: 5299
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII

Bericht door HSR » 05 dec 2008, 12:26

Daan schreef:
Een EVO is alles behalve een familie auto.
Dat zou je inderdaad denken, maar ik durf het tegendeel te beweren. Mijn VIII heb ik 2 jaar geleden nieuw gekocht en gebruik de auto sindsdien ook gewoon als family car. Gewoon de maxi cosy op de achterbank en gaan (heb zoon van 1.5). Qua ruimte vind ik de Lancer vooral achterin, maar ook in de kofferbak bovengemiddeld ruim. Ben er afgelopen zomer twee weken mee op vakantie geweest in midden Frankrijk. Alle spullen pastten er ruimschoots in. De reis zelf in de EVO viel ook erg mee. Ben in ieder geval blij dat ik met de EVO was gedurende de ritjes in Normandië :wink: Kwam ook niet gebroken aan ofzo. Tanken moet wel je hobby zijn overigens, hoewel ik één keer op een tank rustig rijdend maar liefst de magische 1 op 9 barriëre heb doorbroken. :banaan:

Dan het technische gedeelte. Het standaard onderstel van VIII vond ik erg hard op kleine oneffenheden, dus je bleef zelfs rechtuitrijdend continu corrigeren. Dat in combinatie met het de directe stuurinrichting kan dat op lange ritten vermoeiend zijn. Ik heb er dan ook vrij snel een ander onderstel onder laten zetten (Intrax HDA). nu rijd de auto stukken rustiger terwijl deze tevens minder overhelft in bochten.

Over de duurzaamheid hoor ik in EVO land weinig klachten. De 4G63 motor is een oersterk ding en de overige standaard onderdelen blijven over het algemeen ook heel als je geen extreme tuning op de auto laat uitvoeren. Als je op de brug onder de auto kijkt kun je ook zien dat alles behoorlijk degelijk is opgebouwd. Koppeling kan inderdaad een zwak onderdeel vormen. Ikzelf rij met alleen een open uitlaat en Ecutek tuning (ca. 340pk) rond, wat erg veilig is voor deze auto. Het schakelen in de EVO is erg mechanisch en kan soms met klappen gepaard gaan. De bak is ook erg gevoelig voor temperatuur. Koud moet je erg veel kracht zetten van 1 naar 2 en van 2 naar 3. Maar als je een flink stuk gereden hebt, schakelt de bak heerlijk soepel. Ik ga nog eens kijken of er met andere bakolie verbetering is onder koude condities. Een andere zwak punt van de EVO's zijn de remschijven. Bijna iedereen die een beetje doorrijdt, trapt ze binnen een paar 1000 km zo krom als een hoepel. Er zijn verschillende opties mogelijk. De goedkoopste is afdraaien, maar is uitstel van executie. Een iets duurdere optie is laten vervangen door geharde exemplaren (kosten hetzelfde als OEM). De echt dure maar ook beste oplossing is natuurlijk een compleet ander remsysteem plaatsen. Maar toch hoor je goede verhalen (ook track ge-orienteerd) met betere schijven, goeie blokken en betere remvloeistof al dan niet i.c.m. stalen remleidingen. Algemeen onderhoud van de EVO stelt niet veel voor, relatief korte olie wissel intervallen van om de 7500km is eigenlijk het meest bijzondere. Remblokken en banden gaan ook erg hard :twisted:

Interieur is niet veel bijzonders. Het stuurtje is wel perfect en ik vind de stoelen goed zitten, ook op lange afstanden. Alleen dat gekraak van de stoelen kan ik beamen. Ik heb nu 19.000km gereden, maar de bestuurderstoel kraakt al behoorlijk. Is wel tijdelijk wat aan te doen trouwens. Door een siliconen-achtig goedje te spuiten aan de zijkanten van de stoel, tussen de stoelschaal en de rand waaromheen de bekleding gespannen zit. Rammeltje hier en daar is onvermijdelijk, hoewel mijn auto nog redelijk rammelvrij is. Misschien door de zachtere veren onder mijn auto.

Samengevat vind ik het een perfecte auto. Wellicht iets te hardcore voor de meesten, maar voor mij de enige auto waarmee je echt ongehoord kunt knallen (al redelijk snel tegen het asociale aan) maar tevens met de family op stap kan. Ik heb al een aantal keren jaloerse blikken of wijzende vingers gezien op parkeerplaatsen, als ik mijn zoontje uit de auto haal, terwijl de andere familie met chagrijnige vader uit een Renault Scénic rolt :lol:

Daan...
Mooi verhaal, Daan.

Het verbruik, is dat ook zo hoog als je de motor standaard laat (280? PK ) ?

Dat van die huisvaders is inderdaad grappig. Zodra je een koter hebt moet er meteen een familiebus komen.

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 feb 2006, 21:52
Locatie: midden-Friesland 205 1.9 CTI

Re: Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII

Bericht door Thom » 05 dec 2008, 13:09

Daan schreef:
Een EVO is alles behalve een familie auto.
Dat zou je inderdaad denken, maar ik durf het tegendeel te beweren. enz...
Daan...
Goed verhaal. Geldt voor een standaard Evo wel lijkt mij, een MR RS is eigenlijk te hard-core voor lange ritten.

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Re: Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII

Bericht door Downforce Dennis » 05 dec 2008, 13:20

Een RS is idd een beetje TE gek :D
Heb ooit heel serieus onderhandeld om mijn e46 in te ruilen op zo'n RS rally-homologatie. Ding had zelfs eenmalige toelatingspapieren zodat ik gewoon ALLES kon doen bij de keuring...
alleen was de uitrusting een beetje euhm kaal :lol:
situatieschets:
Ik kom thuis, na ik de EVO VIII RS had bekeken en laat een foldertje zien
vriendin: welke opties heeft ie?
ik: euhm, geen. Maar 't is een speciale versie, een RS
vriendin: wat heeft ie dan wel
ik: ...gewichtsbesparing en 280 pk... En een heel sterk onderstel wat tot 600 pk aankan!
vriendin: Boeie, hij heeft toch stoelverwarming en zo'n groot scherm met TV en navigatie he? En zo'n doosje waar je de temperatuur op zo'n schermpje kunt veranderen?
ik: ...eeeeeuuuuuuuuuum nee... 't is te zeggen, hij heeft geen A/C, geen kofferbekleding, geen hoofdsteunen, geen electrische ramen achter, ongespoten klinken en spiegels en ja, er zit ook geen radio in...
vriendin: waaat? Wat kost zoiets?
ik: *grmbl, fuck* 30k
vriendin: *censored*

Werd dus niks :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten