Kart gekocht foto's
- David R.
Kart gekocht foto's
Ik wil eigenlijk in de wintermaanden een beetje gaan outdoorkarten. Ik denk dat het een goede oefening is en tevens heb ik dan wat om de wintermaanden door te komen. Ik ben 1.90 m en weeg ca 100 kg ( ja dat is te zwaar). Ik ben echter totaal niet thuis in dit wereldje en zou graag wat advies krijgen.
Welke banen zijn in de winter open voor vrij rijden (liefst omgeving Utrecht)
Welke kart is voor mij geschikt (wil wel graag een schakelkart en gezien mijn gewicht ook nog een beetje kracht).
Waar moet je op letten bij aanschaf
Bvd
David
Welke banen zijn in de winter open voor vrij rijden (liefst omgeving Utrecht)
Welke kart is voor mij geschikt (wil wel graag een schakelkart en gezien mijn gewicht ook nog een beetje kracht).
Waar moet je op letten bij aanschaf
Bvd
David
Laatst gewijzigd door David R. op 01 dec 2008, 17:05, 2 keer totaal gewijzigd.
- Laurens
Re: Kart kopen of beter huren
Berghem (Oss) en Veldhoven zijn het hele jaar open op zaterdag en zondag.
Ik weet niet of je al ervaring hebt met outdoor karten, aangezien een schakelkart niet echt makkelijk is...
Ik heb zelf een schakelkart 125cc staan ding heeft 46pk op totaalgewicht van 170kg dus dat gaat echt serieus hard, maar ik heb ook een 125cc Rotax Max (automaat) staan wat toch een stukje eenvoudiger is en niet eens zoveel langzamer. Ik rij met de Rotax Max de meeste schakelkarts voorbij omdat het gewoon zo veel moeite kost om met een schakelkart hard te gaan. Per rondje schakel je gemiddeld 40x en dat op een rondje van 1000m.
En je hebt voor schakelkart altijd iemand nodig om hem aan te duwen, Rotax Max is startknop induwen en gaan. Daarbij komt ook nog dat onderhoud en preparatie van een schakelkart minimaal 2x zoveel werk is....
Ik moet wel toegeven dat als je eenmaal een schakelkart gewend bent dat je dan een automaat minder leuk vind
Ik weet niet of je al ervaring hebt met outdoor karten, aangezien een schakelkart niet echt makkelijk is...
Ik heb zelf een schakelkart 125cc staan ding heeft 46pk op totaalgewicht van 170kg dus dat gaat echt serieus hard, maar ik heb ook een 125cc Rotax Max (automaat) staan wat toch een stukje eenvoudiger is en niet eens zoveel langzamer. Ik rij met de Rotax Max de meeste schakelkarts voorbij omdat het gewoon zo veel moeite kost om met een schakelkart hard te gaan. Per rondje schakel je gemiddeld 40x en dat op een rondje van 1000m.
En je hebt voor schakelkart altijd iemand nodig om hem aan te duwen, Rotax Max is startknop induwen en gaan. Daarbij komt ook nog dat onderhoud en preparatie van een schakelkart minimaal 2x zoveel werk is....
Ik moet wel toegeven dat als je eenmaal een schakelkart gewend bent dat je dan een automaat minder leuk vind

- Dennis Cavallino
Ik zou beginnen met een automaat. Focus je eerst op zo goed mogelijk leren rijden op een kart en pas daarna op 't schakelen. Ik denk dat je dan meer plezier beleeft. De startknop tip vind ik wel een goede.
Wat kost een dagje baanhuur gemiddeld? En ik had begrepen dat de tweetakts na 10-15 draaiuren alweer gereviseerd moeten worden?
Wat kost een dagje baanhuur gemiddeld? En ik had begrepen dat de tweetakts na 10-15 draaiuren alweer gereviseerd moeten worden?
- Laurens
Schakelkart wordt 20 uur voor opgegeven
Rotax max kan makkelijk 40uur mee zolang je olie peil van de balansassen maar in de gaten houdt...
Baanhuur is 30-40 euro voor de hele dag.
Rotax max kan makkelijk 40uur mee zolang je olie peil van de balansassen maar in de gaten houdt...
Baanhuur is 30-40 euro voor de hele dag.
- David R.
Ik wil dit echt gaan doen als oefening om beter te leren circuitrijden. Verpest je het dan niet door nu te gaan karten met een automaat terwijl je op het circuit weer vol aan de bak moet met schakelen.
- Tom V
Ik zou eerlijk gezegd wel gewoon voor een schakelkart gaan. Mijn eigen ervaring was eigenlijk dat ik het een stuk leuker/uitdagender vond. Ook is de leercurve niet perse steiler maar anders imho. Ben toendertijd begonnen op m'n 14e (doe het al lang niet meer) en ook toen was het schakelen vrij makkelijk door te krijgen zodat je je al gauw gaat concentreren op de rest.
- David R.
Voor mijn gevoel is een schakelkart ook veel leuker. Je verliest het toch altijd van die jochies van 60 kg dus je kan maar beter voor de fun gaan.
- RVV
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... ?f=5&t=119" onclick="window.open(this.href);return false;
Moest gelijk aan dit draadje denken, geen idee of die nog te koop is ?
Moest gelijk aan dit draadje denken, geen idee of die nog te koop is ?
- Laurens
Op het circuit met de auto gaat het schakelen heel anders en veel minder snel achter elkaar, maar natuurljik ben ik met je eens dat het principe hetzelfde is...DR schreef:Ik wil dit echt gaan doen als oefening om beter te leren circuitrijden. Verpest je het dan niet door nu te gaan karten met een automaat terwijl je op het circuit weer vol aan de bak moet met schakelen.
Met een automaat hard betekend dat je netjes moet rijden en dus lijnen rijden en niet "gooien en smijten"
Met een schakelkart is dat ook wel zo, maar veel minder en en als je dwars gaat pakt het motortje het alsnog op.
Dus ik denk dat je van een automaat beter leert karten en netjes rijden.
Qua techniek komt het ook veel krapper bij een schakelkart, als je echt de motor goed wilt afstellen moet je iemand hebben die daar echt verstand van heeft, anders kan het zomaar gebeuren dat je je motor sloopt door een verkeerd sproeiertje.
- NickC
Ik heb dit jaar voor het eerst met een 125cc ICC buiten gekart op strijen. Ik dacht dat men hoofd eraf viel toen ik volgas gaf
!! Het is echt even wennen maar zo ontzettend gaaf. Maar zorg wel dat je conditie een beetje in orde is want anders ben je na 10 rondjes helemaal leeg 
gr Nick

gr Nick
- David R.
Ga morgenavond even kijken bij Paauwer Racing in Roosendaal. Heeft genoeg 2e hands staan zowel automaat als schakelbak. Ook zij zeggen dat een automaat minder onderhoud nodig heeft maar dat een schakelbak leuker is om te rijden. De bedragen die hij noemde voor reguliere revisie etc vond ik niet schrikbarend.
Als bij de Porsche de achterkant uitbreekt schrik ik al gauw en sta op de rem. Ik hoop dmv karten te leren wat meer te kunnen spelen met de auto. Bij driften weet je dat het er aan komt en werk je er naar toe. Bij racen komt het meestal onverwacht en moet je dus leren op de juiste manier op te vangen.
Conditie is prut maar ik hoop juist door het karten wat meer conditie op te bouwen ( en nog op een leuke manier ook).
Als bij de Porsche de achterkant uitbreekt schrik ik al gauw en sta op de rem. Ik hoop dmv karten te leren wat meer te kunnen spelen met de auto. Bij driften weet je dat het er aan komt en werk je er naar toe. Bij racen komt het meestal onverwacht en moet je dus leren op de juiste manier op te vangen.
Conditie is prut maar ik hoop juist door het karten wat meer conditie op te bouwen ( en nog op een leuke manier ook).
- Kasteel
Maar in het kader van kopen of huren, wat kost een beetje knalkart voor een uur oid?
Meende dat ik in Uitgeest voor vlotte kart met 2 4takt motortjes redelijk wat kwijt per 8 minuten. Was na 8 minuten redelijk op, maar was financieel ook niet echt aantrekkelijk om dan 1,5 uur op een dag te rijden. Zijn er outdoorbanen met dagarrangementen?
Meende dat ik in Uitgeest voor vlotte kart met 2 4takt motortjes redelijk wat kwijt per 8 minuten. Was na 8 minuten redelijk op, maar was financieel ook niet echt aantrekkelijk om dan 1,5 uur op een dag te rijden. Zijn er outdoorbanen met dagarrangementen?
- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Ik heb 25 jaar geleden ook gekart, geen wedstrijden, gewoon een beetje recreatie rijden en wij reden met 100cc kartjes met directe aandrijving.....Parilla motortjes.
Daarmee waren we ongeveer net zo snel op Strijen als een 125cc schakelkart.
Om te kopen valt de prijs mij tegenwoordig mee iig.:
KLIKKIE!
Edit: Link die niet meer werkte.
Daarmee waren we ongeveer net zo snel op Strijen als een 125cc schakelkart.
Om te kopen valt de prijs mij tegenwoordig mee iig.:
KLIKKIE!
Edit: Link die niet meer werkte.

Laatst gewijzigd door Opa op 20 nov 2008, 20:03, 2 keer totaal gewijzigd.
- elogiov6
Mijn eerste kart was een CRG 125 cc schakelkart. Begon helemaal bij 0, (had er de de balle verstand van, gebruikte bv voor schakelen de loodzware koppeling). Uiteindelijk was ik toch wel snel maar dit heeft een tijdje geduurd. Als je zelf bij 0 begint kun je beter een 125cc automaat kopen en later overschakelen naar een schakel.
Volgens mij kan je in Belgie,(telefoonnummer moet ik even opzoeken) met volwaardige racekarts rijden. Kan jede verschillende karts even proberen.......
Volgens mij kan je in Belgie,(telefoonnummer moet ik even opzoeken) met volwaardige racekarts rijden. Kan jede verschillende karts even proberen.......
- Casper
Hmm, heb nog nooit in een schakelkart gereden. Hebben die dingen een sequentiele bak? En schakel je daarmee gewoon in de bocht mee op? Als je 40x moet schakelen per lap, zul je ook wel wat stukken bocht met 1 hand moeten sturen. Lijkt me behoorlijk zwaar/tof! 8)
- Laurens
Ja schakelkart heeft 6 versnellingen sequentiele bak, opschakelen gaat door een klein beetje van het gas te gaan en een ruk aan de soort van pook te geven, terug schakelen gaat tijdens het remmen gewoon door de pook een paar keer naar voren te duwen, je moet dus ook nog rekenen onderweg want je kan niet zien in welke versnelling je zit...Casper schreef:Hmm, heb nog nooit in een schakelkart gereden. Hebben die dingen een sequentiele bak? En schakel je daarmee gewoon in de bocht mee op? Als je 40x moet schakelen per lap, zul je ook wel wat stukken bocht met 1 hand moeten sturen. Lijkt me behoorlijk zwaar/tof! 8)
Schakelen in een bocht komt inderdaad ook regelmatig voor, dus inderdaad heel even met 1 hand sturen. Het is redelijk zwaar en als je het niet vaak doet kom je na 5 á 10 rondjes er compleet gesloopt vanaf

Probeer meestal een hele stint (40 min.) vol te rijden, maar na 3x op een dag dat te doen heb ik het echt gehad :drinking:
- Dennis Cavallino
Ik blijf erbij: ik zou een automaat nemen. Misschien zelfs een dikke 4-takt. Is wat minder agiel vind ik, maar met mijn gewicht is de trekkracht wel leuk en die dingen zijn bullitproof en qua running costs een stuk aantrekkelijk. Al vind ik dat die 100cc Rotax hierboven in 't linkje ook wel cool en niet duur.
- David R.
Toch een schakelbak gekocht. Een nieuw Birel frame met een Pavesi 125 cc motor van 2007. Ik wordt nooit de snelste op een kart en ga ook geen competitie rijden. Qua DF zegt men echter dat dit het leukste is. Mocht het toch erg tegenvallen kan ik hem altijd nog inruilen voor een automaat. Er stond ook automaat met een wankelmotor die inderdaad bijna net zo snel is als een schakelbak. Ik ga dit echter doen voor de fun dus het komt niet aan op die laatste seconde.
David
David
- Dennis Cavallino
In dat geval heb je zeker de juiste keuze gemaakt. Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Keep us posted. Wanneer ga je voor 't eerst rijden?
- David R.
Ik kan hen volgende week pas ophalen en ga in die week daarna eens kijken op Berghem. Gelukkig hebben wij zelf een vrij groot buitenterrein waar ik alvast een beetje kan oefenen. Ik wil de eerste keer eigenlijk wel pas rijden als het droog is anders wordt het helemaal een drama.
- Mathieu
Groot buitenterrein c.q. drifterrein voor auto's i.p.v. skelters
Dus 30m diagonaal voor een leuke driftcirkel bijvoorbeeld
:playcar:

Dus 30m diagonaal voor een leuke driftcirkel bijvoorbeeld

- David R.
Dat kan inderdaad Mathieu. Ik probeer onze chauffeurs echter bij te brengen zuinig met het materiaal om te gaan om overmatige bandenslijtage tegen te gaan. Als ik dan zelf elk weekeind een setje banden ga staan op branden werkt dit niet echt motiverend. Die strepen blijven vrij lang staan en als die jongens het zien weten ze ook meestal gelijk wie dat geweest is 

- Mathieu
Zeg je toch dat je het terrein hebt verhuurd aan een groep cursisten om de driftcirkel eigen te maken.
Of komt dat niet geloofwaardig over :banaan:
Of komt dat niet geloofwaardig over :banaan:
Ik heb nog een 100 cc automaat staan
combikart met rotax en luxe stoeltje, mag weg voor 500 :banaan:
combikart met rotax en luxe stoeltje, mag weg voor 500 :banaan:
- Peric
David, je zegt dat je aan je gewicht en conditie wilt werken.
Stukkie hardlopen een idee?
En je kunt er natuurlijk ook gewoon de Reinaldaweg mee uit, leuke bochtjes. Of effe naar Oudewater knallen..
In Driebergen is er ook een outdoor-baan.
http://www.kartbaan.com" onclick="window.open(this.href);return false;
En alle outdoor kartbanen: http://www.karting.nl/outdoor.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Veel plezier met je kart..
Stukkie hardlopen een idee?

En je kunt er natuurlijk ook gewoon de Reinaldaweg mee uit, leuke bochtjes. Of effe naar Oudewater knallen..

In Driebergen is er ook een outdoor-baan.
http://www.kartbaan.com" onclick="window.open(this.href);return false;
En alle outdoor kartbanen: http://www.karting.nl/outdoor.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Veel plezier met je kart..