Geluk gehad

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Luuk

Geluk gehad

Bericht door Luuk » 14 nov 2008, 16:46

Een vriend van mij heeft gistermorgen een fors ongeluk gehad in Boxtel.

S zegt (16:29):
nou ik reed daar en toen kwam er een tegenligger aan
S zegt (16:30):
en aangezien mijn spiegel er al twee keer is afgereden heb ik daar een beetje schijt voor dus ik stuurde beetje abrupt maar rechts dus kwam ik in de berm
daar schrok ik van dus remde af en stuurde naar links
maar aangezien er overal bladeren lagen raakte ik in een slip
S zegt (16:31):
en wat er daarna gebeurde weten we niet precies. Maar wat politie/ambulance/wij denken is:
ik kwam dwars tegen de boom
de kant waar ik zit
die boom brak af en ik vloog over de afgebroken boom op z'n kop de sloot in
en toen ik er erg in had was ik blijkbaar nuchter genoeg om m'n gordel uit te doen
S zegt (16:32):
maar omdat ik allebei de voordeuren niet meer open kon doen ivm water en boom ben ik naar de achterbank gekropen en daar was een kapot achterruitje aan de linker kant en ben ik daar uit gekropen, op de auto
naja.. amublance erbij, politie
naar het ziekenhuis
maar gelukkig helemaal niks

Afbeelding

De politie had hem ernstig verwond, danwel in nog ergere staat verwacht. Hij heeft dus enorm veel geluk gehad.
Combinatie van herfstbladeren op de weg en de 'angst voor de berm' is een behoorlijk forse crash geworden!

( http://www.brabantsdagblad.nl/regios/me ... oot-in.ece" onclick="window.open(this.href);return false; )

Wat is nou het beste om te doen in zo'n situatie?

RutgerK

Re: Geluk gehad

Bericht door RutgerK » 14 nov 2008, 16:53

Beetje flauw, maar gewoon het risico nemen dat je spiegel eraf wordt gereden?

Hij heeft enorm geboft dat hij zo nuchter was. Ik lees dat net dat het gelukkig een droge sloot was.

Het herinnert er mij in ieder geval weer aan "life hamers" in de auto te plaatsen. Dat vergeet ik steeds.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 14 nov 2008, 16:55

Rustig/gecontroleerd eruit proberen te sturen, zo rustig mogelijk van je gas afgaan (als je dat al niet had gedaan), remmen zou ik zoveel mogelijk vermijden.

Een keer proberen op lage snelheid zonder ander verkeer en zonder bomen/slootjes naast de weg kan geen kwaad :wink:

Pim

Bericht door Pim » 14 nov 2008, 16:56

beste om te doen is gewoon rustig blijven en geleidelijk weer de weg op sturen. Niets abrupt doen.

Knot

Bericht door Knot » 14 nov 2008, 16:59

Gewoon in de midden blijven rijden, mindert de tegenligger geen vaart dan helemaal in het midden zodat je wel langzaam langs elkaar moet rijden en zo die spiegels en auto's spaart.

Wel vervelend uiteraard dit.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 14 nov 2008, 17:02

Ik heb m'n vriendin vlak nadat ze haar rijbewijs had gehaald met opzet de berm in laten sturen om te laten voelen wat er dan gebeurd, plus natuurlijk aanwijzingen hoe te handelen. Vind het vreemd dat dit niet bij rijlessen wordt geoefend, net als bijvoorbeeld een noodstop met en zonder ABS. Da's zelfs bij motorrijles standaard, de remproef.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 14 nov 2008, 17:07

RutgerK schreef:Het herinnert er mij in ieder geval weer aan "life hamers" in de auto te plaatsen. Dat vergeet ik steeds.
En dan wel op een plek waar je bij kan als je op z'n kop in de gordel hangt! Bij PON zitten ze in alle persdemo's bij je voeten, probeer daar dan maar eens bij te komen. :?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 nov 2008, 17:08

Idd. Wat je vooral niet moet doen is heel krachtig terugsturen om er zo snel mogelijk weer uit te komen, dat is echt gevaarlijk. De weg ligt namelijk altijd wat hoger dus het kost de auto een beetje moeite om vanuit de berm weer op het asfalt te komen. Als je veel stuurt en je komt eenmaal weer op het asfalt dan schiet de auto dus ineens naar links en heb je kans dat je aan de andere kant vam de weg terecht komt.

Je kan nog het beste gewoon in de berm blijven rijden en vrij zacht naar links sturen, op een gegeven moment voel je dat de auto weer het asfalt op wil maar tegen gehouden word door de opstande rand van het wegdek, hij pakt dan langzaam maar zeker en dan kom je er wel weet uit zonder capriolen.

In een bocht eigenlijk hetzelfde alleen je weg vervolgen zoals je dat normaal zou doen, dus ook daar geen grote hoeveelheid stuuruitslag naar links.

Ik heb eens gezien in Friesland dat iemand zo zijn auto in puin reed. 2 auto's die hard achter elkaar aan reden, en daarachter reed ik. Zal zo'n 170-180 km/u geweest zijn denk ik. De achterste van die 2 kwam ook in de berm met zijn wiel (notabene aan de linker kant waar nog een vluchtstrook ligt :shock: ) schrok daar van, gaf een ruk aan het stuur naar links. Die kwam weer op het asfalt, vloog 2 banen over, over de berm aan de rechter kant die 3 meter breed was en tegen de vangrail.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 14 nov 2008, 17:08

Wouter81 schreef:Ik heb m'n vriendin vlak nadat ze haar rijbewijs had gehaald met opzet de berm in laten sturen om te laten voelen wat er dan gebeurd, plus natuurlijk aanwijzingen hoe te handelen. Vind het vreemd dat dit niet bij rijlessen wordt geoefend, net als bijvoorbeeld een noodstop met en zonder ABS. Da's zelfs bij motorrijles standaard, de remproef.
+1, Wouter. En zo meer dingen dan alleen dit.

RVV

Bericht door RVV » 14 nov 2008, 17:13

Je kan nog het beste gewoon in de berm blijven rijden en vrij zacht naar links sturen
Klopt, alleen zijn ze zo bang dat ze die witte paaltjes raken :bag:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 14 nov 2008, 18:46

Knot schreef:Gewoon in de midden blijven rijden, mindert de tegenligger geen vaart dan helemaal in het midden zodat je wel langzaam langs elkaar moet rijden en zo die spiegels en auto's spaart.

Wel vervelend uiteraard dit.
Precies, op dit soort wegen moet je echt de vaart uit je tegenligger halen, als je dan vlak bij elkaar bent, maak je pas op galante wijze ruimte voor je tegenligger.
(vertel bij een evt passagier wel eventjes wat je van plan bent.....anders zie je in je ooghoeken iemand zich heel angstvallig schrap zetten 8) )

Luuk

Bericht door Luuk » 16 nov 2008, 17:48

Allemachtig, ik heb net wat plaatjes binnen gekregen van hem

Afbeelding
Afbeelding

:sealed: En hij is er gewoon helemaal oké uitgestapt hè!!!

Peric

Bericht door Peric » 16 nov 2008, 18:16

Sodeknetter... :shock:
Hij heeft toch zeker wel een beurs linkerbeen?
Engeltje op z'n schouder? :thumbup:

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 16 nov 2008, 19:39

:shocking: Ik heb wel mindere afloop gezien bij zulke impacts :nah:

Rodney

Bericht door Rodney » 16 nov 2008, 19:45

ALLEMACHTIG :shock:

die heeft echt geluk gehad!, maar zoals je ziet is die boom precies aan de voorkant van zijn deur gekomen, [ bij zijn benen ] dus gelukkig niet bij zijn lichaam..
zoals andere al zeggen heeft hij idd geen beurs been? :o

soms hebben mensen wel is een engeltje boven hun hoofd..

Paar maanden terug kreeg ik de grootste schrik van mijn leven toen mijn opa in zijn peugot 206 was geschept door een vuilniswagen [ kreeg een telefoontje ]
wonderbaarlijk heeft hij er alleen gekneusde ribben aan over gehouden!

De peugot was ook zo geraakt als de toyota.. maar dan de hele zeikant..

soms denk je wel is dart deze mensen een rede hebben om dit soort dingen te overleven..

rodney

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 16 nov 2008, 20:13

:shock:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 nov 2008, 20:14

In elk geval meer geluk dan de drie dames die uit België weer naar Nederland reden vanochtend......................

Rambler

Bericht door Rambler » 16 nov 2008, 21:10

romo schreef:In elk geval meer geluk dan de drie dames die uit België weer naar Nederland reden vanochtend......................
Bij ons hier in Schoten gebeurd, wat een drama. Een paar meter verder of eerder en er is misschien niets aan de hand. 3 jongedames uit Krimpen a/d Ijssel had ik begrepen. Ik ben er de hele dag niet goed van geweest.

Luuk

Bericht door Luuk » 17 nov 2008, 16:44

@ Peric en Rodney: Ja hij heeft inderdaad een flinke blauwe plek op zijn linker been. Maar als je zo'n wrak ziet verwacht je inderdaad erger.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 nov 2008, 17:06

Die spiegel is nog intact, zoals hij 't wilde. :bag:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 17 nov 2008, 17:12

Rambler schreef:
romo schreef:In elk geval meer geluk dan de drie dames die uit België weer naar Nederland reden vanochtend......................
Bij ons hier in Schoten gebeurd, wat een drama. Een paar meter verder of eerder en er is misschien niets aan de hand. 3 jongedames uit Krimpen a/d Ijssel had ik begrepen. Ik ben er de hele dag niet goed van geweest.
Echt een heel naar ongeluk. Twee families compleet naar de klote :(

Marco R.

Bericht door Marco R. » 17 nov 2008, 19:51

Een heel naar ongeluk van die mensen van dat feest. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om je grenzen te kennen. Slaaptekort is net zo gevaarlijk als alcohol op achter het stuur. :(

Peric

Bericht door Peric » 17 nov 2008, 20:29

Dennis Cavallino schreef:Die spiegel is nog intact, zoals hij 't wilde. :bag:
:lol: Ik dacht 't gelijk toen ik de foto's zag Dennis, maar vond 't een beetje lullig om 't te tikken.. :)

Plaats reactie