Intelligente verlichting

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RutgerK

Intelligente verlichting

Bericht door RutgerK » 05 nov 2008, 17:16

Verlichting wordt de laatste jaren steeds 'intelligenter'. LED's, meedraaiende koplampen, veranderende lichtbeelden (Insignia) enzovoorts.

Vandaag kwam ik twee soorten tegen op de weg en ik ben er nog niet over uit. Op de A13 vanuit Rotterdam reed er een Toyota Oulander achter mij. Beiden keurig in de middelste baan 100-110 de vrachtwagens aan het inhalen. Op een gegeven moment zag ik zijn lampen aan gaan en weer uit en bij de volgende vrachtwagen weer hetzelfde. Toen wij een viaduct onder door reden begreep ik dat hij zijn automatische verlichting aan had staan. Beetje irritant dat de sensor bij het inhalen van een vrachtwagen ook te weinig licht kreeg en de verlichting inschakelde.

Direct daarna in Den Haag een Skoda Octavia achter mij waarvan één mistlamp kapot was dacht ik. Eén maal de bocht uit waren zijn mistlampen weer uit en dacht ik aan een loszittend contactpunt. De volgende bocht ging de mistlamp weer aan en bij de volgende bocht de andere kant op sprong de andere mistlamp aan. Het zal dus wel een optie zijn.

Beide systemen zullen hun meerwaarde wel hebben maar zo overdag kan dat geknipper voor andere weggebruikers wel wat afleiden.

EG

Re: Intelligente verlichting

Bericht door EG » 05 nov 2008, 18:09

Ik vind het grote onzin, vooral bij Merc E klasse (facelift model) zie je dat vaak, wat voor nut heeft dat ?

Automatische verlichting vind ik goed, kan niemand hem ook vergeten (hoe vaak rij je wel niet een tunnel in en zie je een paar gasten die hun lichten hebben vergeten?).

Maar die mistlicht shit mogen ze per direct afschaffen. Ik vind het irri al die kermisverlichting.

Roel

Bericht door Roel » 05 nov 2008, 18:57

De nieuwe SEAT Ibiza doet ook het mistlampje in de bochten(of bij knipperlicht) onder de 40km/h aan. In het donker is het zeer practisch omdat je meer zicht hebt in de bocht. Echter is wel zo'n klein lampje schijnt niet ver en is dus alleen bruikbaar op korte scherpe bochten. Grappige is dat je deze bochten meestal in de goed verlichte stad tegenkomt. Overdag rijd ik ook met lampen aan en gaat het mistlampje ook steeds aan. Heel irritant.

Wel een mooie functie vind ik meedraaiende koplampen in een bocht. De SEAT Leon met Xenon (en dus AFS) heeft deze optie en ik vond het zeer prettig rijden omdat je als het ware de bocht inschijnt. Op kleine boeren binnen door weggetjes is het zeer practisch(ik woon in Brabant). Rijd je vaak buiten de bebouwde kom waar weinig ligt is zeker een aanrader. In de stad vind ik het nut dan ook minder.

Harrie

Bericht door Harrie » 05 nov 2008, 19:29

Die mistlampjes die aangaan wanneer de richtingaanwijzer aan gaat is bij veel meer auto's. Viel me al een hele tijd geleden op. Mercedes, Fiat, Skoda..... vind het een vervelende verschijning.
De automatische verlichting zoals bovenin omschreven zo niet nog vervelender. Laat ze dan aanstaan.

Ik vind het uberhaupt een steeds vervelender beeld worden als het over verlichting gaat. Als je nu kijkt naar de verschillende kleuren xenon van vooral de sjonniebakken, soms tot aan paars toe. :? :hmmm:

Peric

Bericht door Peric » 05 nov 2008, 19:36

Ik heb m'n lichten altijd aanstaan. Bij het wegrijden gaat het automatisch aan(zelf doen dus). Denk er niet eens meer aan, is automatisme geworden.

Dennis van der Schoot

Bericht door Dennis van der Schoot » 05 nov 2008, 20:30

Bochtverlichting (o.a. Clio) of mee draaiende koplampen (o.a. Laguna) hen je echt iets aan in het donker.

Mike S.
Auto: M135i

Bericht door Mike S. » 05 nov 2008, 20:32

Ik heb er ook een lichtautomaat functie opzitten dat de verlichting inschakeld wanneer nodig maar ik gebruik het eigenlijk nooit omdat ik altijd met verlichting aan rij en dus ook overdag.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 nov 2008, 22:20

Meedraaiende koplampen mooi, handig, nuttig, ook op de M3...........................maar ik heb de indruk dat de lichtstraal minder strak/scherp is................dan de vaststaande variant ( die ik desgewenst ook kan gebruiken)

De hoekverlichting vindt ik daarintegen niet veel toegevoegde waarde hebben, in het begin schrok ik er zelfs van, niet alleen bij mezelf maar ook bij andere auto`s..........................

De dagrij verlichting vind ik supergaaf, mooi ringen die flink opvallen zonder irritant te zijn......................past mooi bij de kar IMO

Mack

Bericht door Mack » 06 nov 2008, 09:43

In de "tunneltraverse" in Rotterdam heb je een serie van zo'n 5 of 6 viaducten achter elkaar. Automatische verlichting knippert wat af daar: aan uit aan uit. Heel irritant als je erachter rijdt, steeds licht het rood op en dan denk je dat de auto voor je remt.

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 06 nov 2008, 14:39

De verlichting is tegenwoordig intelligenter dan mijn buurvrouw :hosanna: Dat is niet zo'n lichtje namelijk, heeft eerder het IQ van een lantaarnpaal :roflol:

Ontopic: ik weet het niet hoor, alles wat de auto niet sneller maakt moet eraf... toch? :hmmm:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 06 nov 2008, 16:30

Ben die verlichtingfoefjes ook een beetje beu aan het worden.
M'n vorige e60 had meedraaiende koplampen. Een leuke gadget, maar ik vond het 0,0 toegevoegde waarde hebben. Toen ik die auto kreeg, woonde ik nog in Noordwijk aan Zee. Daar vond ik het wel leuk op die pikdonkere mini-rotondes, maar om nu te roepen, wat een uitvinding? Nee.....
Op de tijdelijke A6 waar ik nu mee rijdt zit van die dagrijverlichting. Normale verlichting stond op de automaat, maar wat een gedoe als je er bv vanaf het Maliveld de Utrechtsebaan mee op reed. Bij ieder viaductje floepten de xenons aan, maar bij ieder beetje daglicht ook weer gelijk uit, leek me voor mijn voorliggers heel irritant.
Daarbij had ik ook het navi-scherm op aut. dag/nacht instelling. Onder ieder viaductje dus het beeldscherm op donker en dan weer de lichte modus.

Heb ze allemaal dus maar uitgeschakeld. De lampen gewoon continue aan.

Vraag me overigens af hoe de politie met die mistlamp hoekverlichting omgaat? Zeker als je voor een verkeerslicht met je nieuwe Benz staat te wachten om bv rechtsaf te slaan. Een evt aan de overkant wachtende politiebeambte ziet dan continue de rechter mistlamp branden en gaat volgens mij heel graag z'n bonnenboekje pakken 8)

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 06 nov 2008, 22:21

Ha, die Drivers;

Twee citaten van wijlen mijn pa zouden hier van toepassing kunnen zijn;
'Kan allemaal óók weer stukgaan', en 'Hoe meer er automatisch gaat des te minder ze nog zelf denken'.
:roll:

Mack

Bericht door Mack » 07 nov 2008, 09:17

Hansv (Hans van Velzen) schreef:'Kan allemaal óók weer stukgaan', en 'Hoe meer er automatisch gaat des te minder ze nog zelf denken'.
Alsof ik mezelf hoor :bag:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 07 nov 2008, 10:37

Mack schreef:
Hansv (Hans van Velzen) schreef:'Kan allemaal óók weer stukgaan', en 'Hoe meer er automatisch gaat des te minder ze nog zelf denken'.

Wat maakt dat uit als er garantie op zit........................?

Ik kan me er niet druk om maken :wink:

Mack

Bericht door Mack » 08 nov 2008, 10:49

romo schreef:
Mack schreef:

Wat maakt dat uit als er garantie op zit........................?

Ik kan me er niet druk om maken :wink:
Dan moet je nog steeds elke keer langs de garage. Van mij hoeven al die truukjes niet.

Plaats reactie