WIDW + vragen tot ombouwen circuitbak (upd 11-11)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
944 guy

WIDW + vragen tot ombouwen circuitbak (upd 11-11)

Bericht door 944 guy » 02 nov 2008, 20:07

Hee lui,eerst onderstaand een copy-paste van wat ik op diverse porsche-fora heb gepost:
ikzelf schreef: Mn broer en ik overwegen om samen een barrel aan te schaffen.
We zijn in de buurt een 944 tegen het lijf gelopen, een 83er.
Hier enkele fotos:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ziet er dus niet al te woepie uit, maar gezien de prijs die ze ervoor vragen (1300 eu, ik heb een keer gebeld) ook niet gek. Maar dat is naar onze mening nog teveel.
Zie bijv het motorruim (vage foto), alles zit onder de olieaanslag, en gezien de toestand vd auto is deze al wel een paar keer het klokje rond geweest dus een revisie zal zeker moeten gebeuren.
Verder lijken de remmen wel aan vervanging toe. Pluspuntje is dat de interieurpanelen (op het dashboard na) in redelijke staat zijn dus hier is nog wat van terug te verdienen.

Anyhoo een aantal vragen:
Is deze de moeite waard voor bijv 800 euro? Motorische staat is onbekend, we zijn eerst nog aan het verkennen. Maar stel dat het in beginsel redelijk is?
De 1e van praktische aard: mijn barrel nu is een 86er. Wat zijn de verschillen met die type 1? (iig interieur maar dat boeit niet, wat is precies anders aan de motor behalve de k jetronic, en de ophanging vd versnellingsbak, carterinhoud).
Wat zijn de verwachte kosten? (revisie doe ik voor <500 euro). Denk aan in het begin iig remmen iig reviseren en misschien wel upgraden (en wat is dan een goede keus?), de vering aanpassen (wat moet hier zeker geupgrade worden, behalve natuurlijk verlagen + stugger).
Wat moet aan de motor veranderd worden om deze circuitwaardig te maken? Ik ben sowieso bekend met het olie-toevoerprobleem bij linkse bochten (ervaring he...), maar zijn hier betere oplossingen voor dan slechts een schotje in te lassen in het carter? En heeft de kleinere carterinhoud hier invloed op of kunnen we beter een grotere eronder hangen?

Thnx!
Nu is driving-fun algemener van aard, dus wat zijn anders goeie bakken voor de racerij? Wel een beetje budget ;) BMW's vliegen je natuurlijk om de oren. Wat zou zoiets kosten om een beetje basic te kunnen racen? (geen competitie oid, gewoon trackdays).
Laatst gewijzigd door 944 guy op 11 nov 2008, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Jelte Jongsma

Re: WIDW + vragen tot ombouwen circuitbak

Bericht door Jelte Jongsma » 02 nov 2008, 20:13

Een bmwtje heb je voor een 4000 euro al race klaar.
Aanschaf 2k, remmerij, diff, banden etc. moet lukken voor nog eens 2k als je handig bent.
Mijn e28 (535) komt ook zo rond dit bedrag, en dan heb ik de auto in topstaat (ook voor op de weg).

Metchu

Bericht door Metchu » 02 nov 2008, 20:38

clio 16v 8)

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 02 nov 2008, 22:20

Ascona B met 16v en 170pk :thumbup:

Topic hierover zal snel volgen, want ben daar nu mee bezig met een maat van me.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 03 nov 2008, 09:03

944 is een topauto kwa wegligging etc heb er zelf 1tje gehad echt zeer onderschat alleen 1 ding onderdelen zijn mega duur!!!

kortom heb je de muntjes koop een 944 Turbo 2 en anders niet doen!

Stéphane

Bericht door Stéphane » 03 nov 2008, 11:58

Zo te zien mag je ook nog fijn wat rest-BPM aftikken voor deze auto, gezien het Duitse kenteken. Is toch ook al gauw weer €500-1000. Oftewel bijna 50% van de aanschafprijs.

944 guy

Bericht door 944 guy » 03 nov 2008, 12:23

Hoezo BPM aftikken, hij komt toch niet op de weg. Bovendien is het een 83er model dus is die al belastingvrij.
Wat zijn nog sites voor 2e hand circuit autos? Mn broer kwam al met dnrt op de proppen...

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 03 nov 2008, 12:34

500euro meer niet.....in NL zijn nog zat goede 944's te vinden volgens mij zit er 1tje in Drenthe die veel spul heeft.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 03 nov 2008, 12:37

944 guy schreef:Hoezo BPM aftikken, hij komt toch niet op de weg. Bovendien is het een 83er model dus is die al belastingvrij.
Wat zijn nog sites voor 2e hand circuit autos? Mn broer kwam al met dnrt op de proppen...
OK. BPM hoeft inderdaad niet meer, dat is een vergissing mijnerzijds. Maar hoeveel geld wil je er aan besteden? Minimaal €2500 ben je zo kwijt.

944 guy

Bericht door 944 guy » 03 nov 2008, 13:38

Tsja, we snappen dat je voor een paar meijer niet klaar bent, en we gaan vooralsnog niet voor hardcore shit.
Zeg in de 4k range. We vonden op dnrt een 325 die iets over budget was (6k), maar daar kreeg je wel een intrax onderstel, veel kleine onderstel aanpassingen (harde bussen etc), 2 reserve motoren en een reserve bak bij + een bak met andere reservespul. Die hadden we ondanks de prijs toch gekocht maar helaas, was al vergeven.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 03 nov 2008, 16:18

OK. Maar vergeet ook niet dat er veel tijd in het opbouwen gaat zitten. Zeker als je dan weer eens op wat onderdelen wilt wachten. Dan ben je een half jaar of een jaar bezig met opbouwen en dan heb je er als die tijd nog niks aan. Dat is ook zonde van de tijd.

944 guy

Bericht door 944 guy » 03 nov 2008, 16:40

Ja klopt, daarom houden we ook beide opties open. Maar dikke kans dat als we zelf zouden gaan bouwen we gewoon wat basic aanpassingen doen (motor klaarmaken, interieur strippen en wat kuipstoelen) en dan per trackday kijken wat we dan weer aan willen passen ;) Dan zou de 944 de betere keus zijn omdat ik daar al heel veel van weet, maarja, onderdelen zijn dan stukken duurder.
Rijden kunnen we wel, en als 2 universitair opgeleide ingenieurs kunnen we ook wel bedenken wat aangepast moet worden, zelf sleutelen kunnen we ook (zo ongeveer familie hobby: mn pa, broer en ik) dus da's allemaal geen probleem!

Pescatore

Bericht door Pescatore » 03 nov 2008, 16:45

Waarom bouw je je 944 met het aangepaste motormanagement niet om tot circuitmobiel? Ding lijkt me technisch goed, optisch ziet hij er op dit moment niet uit alsof je er concoursen mee zult winnen. Kooi, ander onderstel, iets aan de remmen doen en klaar ben je. :)

944 guy

Bericht door 944 guy » 03 nov 2008, 22:11

Omdat ik mn auto dan kwijt ben :D
Dan wordt de aanschaf indirect nog veel duurder omdat ik weer een ander fatsoenlijk hok moet kopen. Die 944 is het overwegen waard, en die motormanagement omzetten kan altijd als ik dat wil. Het interieur van een type 1 is gewoon fokking lelijk dus dat wordt hoe dan ook een circuitmobiel als ik die zou kopen. Spullen omzetten haal ik mn hand niet voor om!

Luco

Bericht door Luco » 03 nov 2008, 22:20

Ik heb nog een redelijk snelle racevijf te koop :banaan:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 nov 2008, 05:22

Slimste is om iets kant en klaar te kopen wat al 80% naar je zin is. Laatste 20% aanpassen en klaar.

Dat is veel goedkoper als zelf bouwen. Zelf bouwen is wel leuk om te doen maar loopt financieel meestal volkomen uit de klauwen. Plus als je het een beetje fatsoenlijk doen wilt ben je gewoon een hoop tijd kwijt. Je kan binnen 2 weken even snel een raghok in elkaar zetten, maar een knappe circuitauto bouwen duurt gewoon lang.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 04 nov 2008, 20:11

Dat bedoelde ik ook inderdaad, Bert. Je weet niet wat je allemaal tegenkomt en wat dat weer gaat kosten.

Peric

Bericht door Peric » 05 nov 2008, 20:13

Flatline schreef:Ascona B met 16v en 170pk :thumbup:

GAAF Kees!!!
Gauw laten zien hoor... :)

Jeroen R

Bericht door Jeroen R » 06 nov 2008, 08:17

He dat is in Lemmer volgens mij, herken de achtergrond.
Maar ik zou toch nog wat afdingen, ben wel eens vaker achter zo'n auto aangeweest, die stonden ten eerst op NL kenteken(in jou geval maakt het niet uit)maar goed die waren wel wat completer.
Ondanks dat je hier wel fuchs velgen onder hebt.
Succes met je keuze/zoektocht.

944 guy

Bericht door 944 guy » 11 nov 2008, 22:31

Wat voor een prijs denken jullie aan bij deze advertentie:
Bmw E30 325i

Compleet met:

- Rolkooi
- startknop
- sportveren
- extra ventilator
- stugge motorsteunen
- spagetti-spruitstuk
- ferrodo 3000 remblokken
- brandblusser
- racestoelen met 6-punts gordels
- rondom stalen remleidingen
- noodschakelaar
- diff 3.91 met 100% sper
- enz.

Extra los:
- Standaard diff
- 2 sets slicks 15\" met velgen
- 1 set regenbanden 15\" met velgen
- 1 set regenbanden 17\" met velgen
En verder nog opmerkingen? Lijkt mij een licht aangepaste waggie. Maar een reeds ingebouwde kooi is voor ons het belangrijkste aangezien wij zelf niet zo goed kunnen lassen.

Geert.

Bericht door Geert. » 11 nov 2008, 22:53

Flatline schreef:Ascona B met 16v en 170pk :thumbup:

Kun je weer je mond niet houden :wink:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 nov 2008, 23:16

944 guy schreef:Wat voor een prijs denken jullie aan bij deze advertentie:
Bmw E30 325i

Compleet met:

- Rolkooi
- startknop
- sportveren
- extra ventilator
- stugge motorsteunen
- spagetti-spruitstuk
- brandblusser
- noodschakelaar
- enz.

Extra los:
- Standaard diff
En verder nog opmerkingen? Lijkt mij een licht aangepaste waggie. Maar een reeds ingebouwde kooi is voor ons het belangrijkste aangezien wij zelf niet zo goed kunnen lassen.
Rond de 4000 euro denk ik. Normaal zou ik denken iets rond de 3000 maar er zitten aardig wat extra wielen bij.

Verder zegt alleen de tekst niet veel. Rolkooi kan een hobby bob ding zijn van 200 euro of een full CrMo kooi van 3000 euro, dus tsja niet veel van te zeggen. Zal je moeten gaan kijken.

peer

Bericht door peer » 12 nov 2008, 09:14

Bert ///M3 schreef:
944 guy schreef:Wat voor een prijs denken jullie aan bij deze advertentie:
Bmw E30 325i

Compleet met:

- Rolkooi
- startknop
- sportveren
- extra ventilator
- stugge motorsteunen
- spagetti-spruitstuk
- brandblusser
- noodschakelaar
- enz.

Extra los:
- Standaard diff
Rond de 4000 euro denk ik. Normaal zou ik denken iets rond de 3000 maar er zitten aardig wat extra wielen bij.

Verder zegt alleen de tekst niet veel. Rolkooi kan een hobby bob ding zijn van 200 euro of een full CrMo kooi van 3000 euro, dus tsja niet veel van te zeggen. Zal je moeten gaan kijken.
Is heel moeilijk te zeggen, slicks kunnen op zijn, stoelen heb je al vanaf 75 euro tot 1500 euro...
Hoe loopt het motortje....

moeilijk zo te zeggen....

MartijnGizmo

Re: WIDW + vragen tot ombouwen circuitbak (upd 11-11)

Bericht door MartijnGizmo » 12 nov 2008, 10:58

Porsche 944 met een audi 5-pitter met turbo. Gewoon, omdat het kan én fantastisch klinkt! 8)

944 guy

Re: WIDW + vragen tot ombouwen circuitbak (upd 11-11)

Bericht door 944 guy » 13 nov 2008, 19:58

Nog een update over die BMW. Ik ben gaan kijken en er zijn een aantal kritiekpuntjes:
De huidige eigenaar heeft m maar heel kort gehad en verkoopt m weer zonder er iets noemenswaardig mee te hebben gedaan. Hij weet er vrij weinig vanaf.
Ergens zit een kortsluiting omdat de auto eerst niet wilde starten. Na aanduwen en een tijdje laten lopen startte deze wel uit zichzelf (accu was altijd aangesloten).
Rechts heeft ie een keer op zn flikker gehad. De deur paste niet goed (alhoewel deze gewoon niet goed uitgelijnd kan zijn), maar erger is dat de dorpel was beschadigd is. Deze was wat ingedeukt (over het geheel wel aardig recht), maar vooral onder de auto zat een behoorlijk plakaat roest. De huidige eigenaar klonk aardig verrast toen ik dit constateerde, vandaar mijn conclusie dat hij er weinig vanaf weet.
Rolkooi zelf was goed gelast, maar waar deze in de auto was vastgelast was het laswerk minder: her en der wat onderbrekingkjes en spatten. Dikke kans dat de prep niet goed was bij het lassen (afschuren tot het metaal etc).
Motorisch is deze denk ik wel aardig, klonk goed en de bak schakelde strak en zonder morren. Maar echt goed op zn donder geven kon niet: het was al donker en de koplampen waren verwijderd.
Ik zou deze niet kopen zonder de vorige eigenaar te raadplegen, hetgeen ik ook ga doen. Het was geen barrel, maar het was ook geen geweldige auto (vooral die kooi... :hmmm: )
Iemand een aangepaste prijsindicatie?

Plaats reactie