Besteltractor

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Davy MR2DRIFT

Besteltractor

Bericht door Davy MR2DRIFT » 18 okt 2008, 15:58

Volgend jaar mag ik een lease-auto uitzoeken en dat zou waarschijnlijk een VW Scirocco geworden zijn (iets in de klasse van een Golf). Nu kreeg ik een alternatief voorgeschoteld van mijn baas, namelijk een bestelauto. Groot voordeel is dat hij mijn bijtelling en brandstof dan betaalt. In eerste instantie had ik zoiets van :? , maar uiteindelijk vind ik het wel heel erg interessant. Ik heb vorige week de auto uitgezocht en ik kan er vanaf januari dus onbeperkt privé mee rijden, zonder dat het mij maar iets kost:-) Kan ik mooi een mooie auto voor de ring erbij kopen.

Het is een VW Caddy 140 pk TDI geworden met premium pakket. Dus alles elektrisch, climatic, enz. Voordeel van de 140 pk is dat de bandjes ook meteen wat sportiever zijn. Dus geen ballonbanden, maar 205/55-16. Natuurlijk geen racemonster, maar toch een vlot karretje.

Zoiets dus, maar dan in het donkerblauw en zonder de beugels aan de zijkant:
Afbeelding

Davy MR2DRIFT

Re: Besteltractor

Bericht door Davy MR2DRIFT » 18 okt 2008, 16:02

Het leuke is trouwens dat je deze motoren door VW kunt laten tunen tot 185 pk en 425 Nm :shock: In een Caddy:-)

Metchu

Bericht door Metchu » 18 okt 2008, 16:11

ik denk dat je een goeie deal hebt gemaakt 8)

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 18 okt 2008, 16:13

Vooral omdat ik ongeveer 40.000 km privé rijd;-).

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 okt 2008, 16:18

Erg goede deal :thumbup: Rijdt echt meer dan prima zo'n ding :D

Rupie

Bericht door Rupie » 18 okt 2008, 16:30

Trekhaak erop en circuitracer erachter?

HSR

Bericht door HSR » 18 okt 2008, 16:40

Serieus goede deal! Is gewoon een golf met een laadbak dus dezelfde luxe en prima rij-eigenschappen. En je rijdt dus gratis, helemaal gratis overal heen. :thumbup:

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 18 okt 2008, 16:44

Ruben schreef:Trekhaak erop en circuitracer erachter?
Was mijn idee ook.

Dexter

Bericht door Dexter » 18 okt 2008, 16:48

Niets zo leuk als suffe huisvaders te ownen met zo'n ding! In bochten, met wegtrekken bij een stoplicht en verder overal waar je de kans maar krijgt! :twisted:
Doe ik heel vaak dus....:mrgreen:
Gisteren nog liggen 'racen' met een dork in een Toyota Corrolla 1.4....z'n zoontje van 11 ernaast op de voorstoel en pa maar gassen om die Caddy voor te blijven.....niet dus.......bye, bye, zwaai, zwaai. :df: :angel:

Peric

Bericht door Peric » 18 okt 2008, 18:51

Ik had een T4 met een 2.5 liter 5-cilinder erin, ging ook leuk vooruit. Kreeg je ook wel rare blikken..

Maar denk dat je een goeie deal gemaakt hebt, zeker als je privé zoveel rijd.. :)
Hou je weer meer geld over voor de trackday-car..

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 18 okt 2008, 19:15

Trekhaak: check:-) Nu nog een autoambulance en i.d.d. een racer erop. Wordt waarschijnlijk een Volvo T5 met grote turbo.

@Dexter, heb jij ook een Caddy dan? Wat voor een? Ik heb er zelf namelijk nog niet in gereden. Hoe voelt zo'n ding aan in bochten e.d.?

allen

Bericht door allen » 18 okt 2008, 19:57

Heb er eens een dagje in moeten rijden en kan niet anders zeggen dat het goed rijdt. Het is geen racewagen maar bochtjes pakt hij best ok hoor!

EG

Bericht door EG » 18 okt 2008, 20:14

Mag je trouwens een Caddy Maxi Life nemen? Dat is de verlengde personenwagen uitvoering van de Caddy, kan je achterin ook gewoon mensen nemen! Volgens mij is dat dan gewoon dubbel cabine, dus ook bedrijfswagen.

Caddy is een super bus trouwens, voor mij de koning van de compacte bestelwagens.

Rijdt gewoon net als een Golf 5, zelfde krachtige remmen, zelfde goede stabiele onderstel. Rijdt gewoon superlekker. Met 140 pk TDi zou ie helemaal af zijn, want ik mocht met een SDi rijden :s (traag hok).

Het grote voordeel van de Caddy is dat ie op een middenklasse wagen is gebaseerd, en niet op een kleine hatchback, zoals de Opel Combo (Opel Corsa), of de vorige Caddy (VW Polo).

Geloof me, heb Kangoo etc. gereden, en die zijn het gewoon allemaal net niet. Het zijn geen slechte wagens, zeker niet, maar de Caddy is IMHO de fijnste van al die wagentjes.

Koen Bongers

Bericht door Koen Bongers » 18 okt 2008, 23:00

Caddy en Golf is idd gewoon vergelijkbaar.

M'n ouders hebben zowel een Golf als een Caddy en ik rijd in beide regelmatig en ze rijden beide ongeveer gelijkwaardig, oftwel gewoon prima.

Wel zou ik de laadbak van je Caddy even isoleren (gewoon wat dempingsmatten in de laadbak tegen de wanden maken) of zorgen dat het tussenschot geluidsdicht is. Je merkt nl. dat het nogal galmt in de auto wat resulteerd in nogal wat herrie binnen de auto van de motor ed.

Enige nadeel wat de Caddy hier thuis heeft is de ontiegelijk korte versnellingsbak. Je rijd nl 120 in z'n 5 bij 3500RPM (met een diesel...) en dat is niet fijn op de snelweg. Echter is het een SDI'tje en ik neem aan dat een TDI'tje een wat beter in verhouding zijnde versnellingsbak heeft.

EG

Bericht door EG » 19 okt 2008, 01:52

Koen Bongers schreef:Caddy en Golf is idd gewoon vergelijkbaar.

M'n ouders hebben zowel een Golf als een Caddy en ik rijd in beide regelmatig en ze rijden beide ongeveer gelijkwaardig, oftwel gewoon prima.

Wel zou ik de laadbak van je Caddy even isoleren (gewoon wat dempingsmatten in de laadbak tegen de wanden maken) of zorgen dat het tussenschot geluidsdicht is. Je merkt nl. dat het nogal galmt in de auto wat resulteerd in nogal wat herrie binnen de auto van de motor ed.

Enige nadeel wat de Caddy hier thuis heeft is de ontiegelijk korte versnellingsbak. Je rijd nl 120 in z'n 5 bij 3500RPM (met een diesel...) en dat is niet fijn op de snelweg. Echter is het een SDI'tje en ik neem aan dat een TDI'tje een wat beter in verhouding zijnde versnellingsbak heeft.
Dat laatste heeft te maken met de lage vermogen en trekkracht van de SDi, als jij daar een beetje lading op gooit, trekt het ding al voor geen meter meer. Met de korte bak compenseer je de zwakke motor. Zonder lading is het ook geen feest, maarja wat verrwacht je anders van 75 pk, zelfs mijn Golf 2 TD heeft meer pk's :bag:

Uiteraard ook een economische verhaal, want met een 6-bak zou dat toerenverhaal geen probleem geweest zijn (om het goedkoop te houden, hebben ze er een 5 bak op gepleurd).

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 19 okt 2008, 12:49

Ik heb inderdaad een geisoleerd en gestoffeerd tussenschot besteld. De laadruimte ga ik zelf isoleren en betimmeren.

De SDI heeft inderdaad een erg korte versnellingsbak. Bij de 140 pk TDI zal een stuk minder zijn. Waarschijnlijk nog wel steeds wat korter, want de Caddy heeft een topsnelheid van 186 km/u t.o.v. 209 km/u bij een Passat met hetzelfde gewicht. Tevens zal de stroomlijn niet meehelpen:-)

steve smith

Bericht door steve smith » 20 okt 2008, 18:51

Davy MR2DRIFT schreef:Trekhaak: check:-) Nu nog een autoambulance en i.d.d. een racer erop. Wordt waarschijnlijk een Volvo T5 met grote turbo.

@Dexter, heb jij ook een Caddy dan? Wat voor een? Ik heb er zelf namelijk nog niet in gereden. Hoe voelt zo'n ding aan in bochten e.d.?
Max trekgewicht op kenteken van een Caddy 103KW is 1500kg. Een normale stalen autoambulance weegt minimaal 550kg, een hele hele hele lichte aluminum trailer 400 a 450. Weet niet wat je erop wilt zetten maar je zult erg je best moeten doen met een slijptol om een drastisch gestripte e30 legaal te kunnen vervoeren. En rijbewijs BE moeten hebben.
Laatst gewijzigd door steve smith op 20 okt 2008, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 20 okt 2008, 20:02

Tip is idd het gestoffeerde tussenschot te nemen, dat is de oplossing tegen het geluid, indien half open schot, kan je altijd nog gaan voor bekleden, ben je er ook vanaf :).
Korte versnellingsbak is btw bij de tdi's geen probleem, das puur een probleem van de sdi's
Wil je een (veel) hogere top, dan zou je een keer de ecu moeten wisselen met die van een Golf/Touran met dezelfde motor; dat was bij de vorige Caddy's namelijk altijd een wereld van verschil.
In deze klasse veruit de beste keuze gemaakt denk ik :).

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 21 okt 2008, 09:07

Goede deal zeg. Zelf zou ik willen kiezen voor een T5, maar bestelauto's kunnen bij ons niet.

Peric schreef:Ik had een T4 met een 2.5 liter 5-cilinder erin, ging ook leuk vooruit. Kreeg je ook wel rare blikken..

Maar denk dat je een goeie deal gemaakt hebt, zeker als je privé zoveel rijd.. :)
Hou je weer meer geld over voor de trackday-car..
IDie heb ik ook gehad, maar leuk vooruit gaan ze niet.

Knot

Bericht door Knot » 21 okt 2008, 10:09

Mooi geregeld, geen bijtelling meer... alleen met zn 2en op pad maarja, schijt aan passagiers!

Heb je toch mooi een echte sportwagen, een 2 zitter met turbo!

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 21 okt 2008, 16:22

Nice :D Op mijn werk krijgen we er over een tijdje ook 1 maar dan volledig aangepast voor onze doeleinden.

EG

Bericht door EG » 21 okt 2008, 16:36

Knot schreef:Mooi geregeld, geen bijtelling meer... alleen met zn 2en op pad maarja, schijt aan passagiers!

Heb je toch mooi een echte sportwagen, een 2 zitter met turbo!
Ja tenzij TS zo een Maxi Life ding mag bestellen (of hoe het ook moge heten). TS?

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 21 okt 2008, 16:45

steve smith schreef:
Davy MR2DRIFT schreef:Trekhaak: check:-) Nu nog een autoambulance en i.d.d. een racer erop. Wordt waarschijnlijk een Volvo T5 met grote turbo.

Max trekgewicht op kenteken van een Caddy 103KW is 1500kg. Een normale stalen autoambulance weegt minimaal 550kg, een hele hele hele lichte aluminum trailer 400 a 450. Weet niet wat je erop wilt zetten maar je zult erg je best moeten doen met een slijptol om een drastisch gestripte e30 legaal te kunnen vervoeren. En rijbewijs BE moeten hebben.
Hmmm, correct me if I'm wrong, maar een E30 zit toch rond de 1125 Kg. ( 325i coupe )
Dan kom je al een eind in de goede richting als je het complete interieur eruit sloopt....

Of denk ik weer te simpel.... ( retorische vraag natuurlijk....... :lol: )

2000USA

Bericht door 2000USA » 21 okt 2008, 16:51

Laatst gewijzigd door 2000USA op 21 okt 2008, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.

steve smith

Bericht door steve smith » 21 okt 2008, 16:54

EHA schreef:
steve smith schreef:

Hmmm, correct me if I'm wrong, maar een E30 zit toch rond de 1125 Kg. ( 325i coupe )
Dan kom je al een eind in de goede richting als je het complete interieur eruit sloopt....

Of denk ik weer te simpel.... ( retorische vraag natuurlijk....... :lol: )
De gemiddelde e30 met rolkooi komt toch zelden onder de 1000kg. En autoambu's onder de 500kg zijn duur en zeldzaam.

Plaats reactie