Race / Licentie cursussen 2008/2009
- Dennis Cavallino
Race / Licentie cursussen 2008/2009
Zijn er nog mensen die dit winterseizoen een racecursus oid gaan volgen? Zo ja, bij wie? Bleekemolen, RSZ, Prodrive, ADS (Assen) en Racing School of Champions zijn de bekende aanbieders van cursussen.
Hans Deen heeft dit jaar weer een 2-tal cursussen op 't programma, waarvan één in november. Vorig jaar hebben een aantal DF-ers een eigen groepje gevormd bij deze cursus. Wellicht dit jaar weer?
---
De Racing School of Champions (1973) o.l.v. Hans Deen organiseert op het Circuit Park Zandvoort in November a.s.een drie daagse Race-licentie cursus toerwagens, met aansluitend het licentie examen, voor een Club of een E.U. licentie, erkend door de KNAC Nationale Autosport Federatie (KNAF).
Race-aspiraties:
Voor al diegenen, die hun rij en/of race aspiraties op het Circuit Park Zandvoort in vervulling willen zien gaan, is deze cursus een uitstekende gelegenheid om de fijne kneepjes en technische rijvaardigheden nog beter onder controle te krijgen. Een zeer zorgvuldig gekozen instructieprogramma zowel in theorie, als in praktijk zal door zeer ervaren enthousiaste en gemotiveerde instructeurs worden onderricht.
De cursus praktijkonderdelen, die van s ’ochtends 08.00 tot 18.00 uur worden behandeld, bestaan o.a. uit:
Bochtentechniek, Ideale-lijnen, met apex en clipping points
aanrem, op en terugschakel techniek
Diverse stuur beheersing technieken met o.a. onder of overstuur herkenning
Rol en/of glij gedrag van uw auto,
Startprocedures, sprints, oriëntatie ritten met inhaal technieken, slipstreamen
Praktijk en theoretisch cursus-examen
De instructeurs:
Wederom heeft Hans Deen de beschikking over een aantal bekende gerenommeerde, en gedreven top- instructeurs die allen hun sporen ruim hebben verdiend zowel in de Nationale als in de Internationale Autorensport. Zij allen gaan voor gedegen instructie door veel met de cursisten mee te rijden. Instructeurs die u zullen begeleiden tijdens onze cursus zoals: Erik Post, Bert Morritz, Frank Wentzel, Christiaan Jeltsa, Wolter Gratama, Jacco Valentijn, maken allen deel uit van de KNAF licentie beoordeling commissie.
Deelnamekosten:
De deelname kosten met eigen auto op 24, 25 en26 november a.s. € 1.145,00
Kosten/deelname aan het KNAF licentie examen op 26 november a.s. € 125,00
(alleen voor cursisten die de drie daagse cursus hebben gevolgd)
Alle geoffreerde bedragen zijn inclusief BTW, praktijk / theorie boeken.(cursisten)
Inhuren van een: BMW 325 i, Dacia Logan, of Seat Ibiza met race kooi en bijv. sper diff. behoort tot de mogelijkheden.
Voor het verkrijgen van een inschrijf formulier gelieve een berichtje te sturen naar: hansdeen@online.nl
Racing School of Champions
Hospeslaan 30
2015 GK Haarlem
Tel. : 023 - 524.65.94
Fax. : 023 - 524.35.99
Mobile : 06 51336219
E-mail : hansdeen@online.nl
Website: http://www.hansdeenracing.org" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Deen heeft dit jaar weer een 2-tal cursussen op 't programma, waarvan één in november. Vorig jaar hebben een aantal DF-ers een eigen groepje gevormd bij deze cursus. Wellicht dit jaar weer?
---
De Racing School of Champions (1973) o.l.v. Hans Deen organiseert op het Circuit Park Zandvoort in November a.s.een drie daagse Race-licentie cursus toerwagens, met aansluitend het licentie examen, voor een Club of een E.U. licentie, erkend door de KNAC Nationale Autosport Federatie (KNAF).
Race-aspiraties:
Voor al diegenen, die hun rij en/of race aspiraties op het Circuit Park Zandvoort in vervulling willen zien gaan, is deze cursus een uitstekende gelegenheid om de fijne kneepjes en technische rijvaardigheden nog beter onder controle te krijgen. Een zeer zorgvuldig gekozen instructieprogramma zowel in theorie, als in praktijk zal door zeer ervaren enthousiaste en gemotiveerde instructeurs worden onderricht.
De cursus praktijkonderdelen, die van s ’ochtends 08.00 tot 18.00 uur worden behandeld, bestaan o.a. uit:
Bochtentechniek, Ideale-lijnen, met apex en clipping points
aanrem, op en terugschakel techniek
Diverse stuur beheersing technieken met o.a. onder of overstuur herkenning
Rol en/of glij gedrag van uw auto,
Startprocedures, sprints, oriëntatie ritten met inhaal technieken, slipstreamen
Praktijk en theoretisch cursus-examen
De instructeurs:
Wederom heeft Hans Deen de beschikking over een aantal bekende gerenommeerde, en gedreven top- instructeurs die allen hun sporen ruim hebben verdiend zowel in de Nationale als in de Internationale Autorensport. Zij allen gaan voor gedegen instructie door veel met de cursisten mee te rijden. Instructeurs die u zullen begeleiden tijdens onze cursus zoals: Erik Post, Bert Morritz, Frank Wentzel, Christiaan Jeltsa, Wolter Gratama, Jacco Valentijn, maken allen deel uit van de KNAF licentie beoordeling commissie.
Deelnamekosten:
De deelname kosten met eigen auto op 24, 25 en26 november a.s. € 1.145,00
Kosten/deelname aan het KNAF licentie examen op 26 november a.s. € 125,00
(alleen voor cursisten die de drie daagse cursus hebben gevolgd)
Alle geoffreerde bedragen zijn inclusief BTW, praktijk / theorie boeken.(cursisten)
Inhuren van een: BMW 325 i, Dacia Logan, of Seat Ibiza met race kooi en bijv. sper diff. behoort tot de mogelijkheden.
Voor het verkrijgen van een inschrijf formulier gelieve een berichtje te sturen naar: hansdeen@online.nl
Racing School of Champions
Hospeslaan 30
2015 GK Haarlem
Tel. : 023 - 524.65.94
Fax. : 023 - 524.35.99
Mobile : 06 51336219
E-mail : hansdeen@online.nl
Website: http://www.hansdeenracing.org" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Auto: M3P, 130i
Re: Race / Licentie cursussen 2008/2009
Verkapt reclame post, Dennis?

- Niels v D
Het geld is een beetje op, volgend jaar wellicht 

-
Zelfde geld voor mij,
Zomer 2009 is weer de eerste kans die ik grijp om een poging te wagen.
Zomer 2009 is weer de eerste kans die ik grijp om een poging te wagen.
-
Dit is iets wat ik zeker ooit ga doen... Maar nu helaas nog niet 

- Elmar
Metchu, genoeg trackdays doen en de andere deelnemers zullen je dan graag sponseren om als nog een race cursus te volgen... 

- Bert ///M3
Ik heb wel een licentiecursus op de planning staan deze winter, maar November is wat snel, moet nog even met de auto rijden om te kijken of die goed blijft enz.
Dennis weet jij ook wat de data van die 2e cursus zijn? Hun deden toch ook een 2 daagse cursus btw?
Dennis weet jij ook wat de data van die 2e cursus zijn? Hun deden toch ook een 2 daagse cursus btw?
- Laurens
Ik ben van de winter weer 8 zondagen bij Bleek aan het werk als instructeur.
-
Elmar schreef:Metchu, genoeg trackdays doen en de andere deelnemers zullen je dan graag sponseren om als nog een race cursus te volgen...
hahahahhahah

-
moet je een cursus doen vooralleer je aan het examen mag deelnemen ?
- Laurens
Nee dat is niet verplicht, maar de kans dat je slaagt zonder cursus is redelijk klein, zeker als je een EU licentie wilt halen.hugo schreef:moet je een cursus doen vooralleer je aan het examen mag deelnemen ?
- Dennis Cavallino
Wellicht is dit het laatste jaar dat je zomaar zonder cursus je licentie kunt halen.
-
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Wellicht dat ik er bij ben, maar dat hoor ik woensdag 15 oktober ná de finale 8)
- Laurens
Vind het inderdaad ook een beetje krom dat je zonder cursus je licentie kan halen. In die 5 examenrondjes kan je echt niet zien of hij/zij goed genoeg kan rijden.
- Dennis Cavallino
Dat ben ik niet met je eens.
Ik had op één na iedereen ingehaald en dat heb ik wel vaker gehoord van anderen die ook alleen examen deden en met 2 vingers in de neus heel hun groepje schijt reden. Ik vond 't niveau van de meesten toch tegenvallen en heb lijnen gezien van de cursisten waar je je schoonmoeder nog niet mij zou kunnen betrappen. Maar de andere kant is ook gewoon waar. Mensen die veel op circuits hebben gereden, examen doen en toch door de mand vallen. Hier op DF zie je dat ook, een paar mensen rijden heel mooi en zuiver, de rest doet maar wat (en Metchu slaat echt alles! hehehe). Vooral voor de organiserende autoracescholen is het niet zo tof dat men alleen voor 't examen komt. Het zou leuk zijn als ze daar iets op zouden verzinnen. Zeer korte cursusdag met aansluitend examen, maar dan wel voor mensen die aantoonbaar kunnen maken dat ze voldoende circuitervaring hebben (middels deelname aan andere cursussen, trackdays met instructie ofzo).

-
Ik heb geen race cursus nodig...ik kan dat allemaal al....
*neemt aanloop en duikt achter de bank*
Stiekum zou ik hem volgend jaar toch willen gaan doen denk ik,dan maar met cursus.

*neemt aanloop en duikt achter de bank*
Stiekum zou ik hem volgend jaar toch willen gaan doen denk ik,dan maar met cursus.
- Bert ///M3
Maar jij was daarvoor al bij Prodrive betrokken toch? Dan heb je sowieso een streepje voor op de instructeurs en als jij dan alleen even examen wil doen dan geloven ze dat ook wel neem ik aan.Dennis Cavallino schreef:Dat ben ik niet met je eens.Ik had op één na iedereen ingehaald en dat heb ik wel vaker gehoord van anderen die ook alleen examen deden en met 2 vingers in de neus heel hun groepje schijt reden. Ik vond 't niveau van de meesten toch tegenvallen en heb lijnen gezien van de cursisten waar je je schoonmoeder nog niet mij zou kunnen betrappen. Maar de andere kant is ook gewoon waar. Mensen die veel op circuits hebben gereden, examen doen en toch door de mand vallen. Hier op DF zie je dat ook, een paar mensen rijden heel mooi en zuiver, de rest doet maar wat (en Metchu slaat echt alles! hehehe). Vooral voor de organiserende autoracescholen is het niet zo tof dat men alleen voor 't examen komt. Het zou leuk zijn als ze daar iets op zouden verzinnen. Zeer korte cursusdag met aansluitend examen, maar dan wel voor mensen die aantoonbaar kunnen maken dat ze voldoende circuitervaring hebben (middels deelname aan andere cursussen, trackdays met instructie ofzo).
Ik heb wel eens eerder wat van die instructiedagen gereden, maar geen volle cursus. Dat is op zich wel geinig alleen wat mij gewoon altijd opvalt dat ze eigenlijk alleen op de ideale lijn focussen, niet op de rest van het verhaal. Er word bijvoorbeeld niet in gegaan op dingen als stuurtechniek, gewichtsverplaatsing van een auto enz. Dat klinkt wel stom, aan je stuur moet je alleen maar draaien dus wat is daar nou aan, maar op een ding ala PBox zie je gewoon haarscherp terug wat er gebeurd als je te snel probeerd in te sturen enz. Dat vind ik nou juist jammer. Aan de verslagen die ik van de DF cursus van vorig jaar lees zie ik ook dat dat eigenlijk niet of weinig terug komt. Nou snap ik wel dat je er niet als volleerd coureur vandaan komt. Het is eigenlijk net als je autorijbewijs, je krijg zo'n papiertje en daarna begin je pas met leren. Alleen denk ik dan ook wel eens het is wel een duur betaalde cursus om alleen even de ideale lijn op CPZ te leren dus ik snap die jongens die alleen voor het examen gaan wel

Staat wel weer tegenover dat 3 dagen cursus bij Hans Deen bijvoorbeeld niet veel duurder is als 3 trackdays rijden. 3 dagen inschrijfgeld 300 euro zit je ook op 900 euro dus tsja wat dat betreft is het niet gek

- Laurens
Zoiezo vond ik de cursus echt geweldig, 2 mede cursisten rijden nu in de Swift cup en kwam ze toevallig afgelopen weekend tegen en het ging gelijk weer over de cursus. Vooral dat ik bij 1 van hun bijna de hele deur eruit reed
Maar er worden tegenwoordig al 1 daagse cursussen aangeboden, ik ben daar eigenlijk op tegen, tuurlijk er zijn er een paar die geen licentie hebben en al goed lijnen kunnen rijden. Maar bij zo'n cursus gaat het inderdaad echt alleen om het rijden van de goede lijn. Hoe je dan je stuur vast houd doet er niet toe. Iets met een aap en een kunstje...
Ik wil zeker geen reclame maken voor Bleek, maar ik weet daar precies wat het programma is, die cursus duurt 4 hele dagen, we beginnen met een gangetje van 60 achter elkaar aan over het circuit te rijden om lijnen rijden en dat wordt steeds verder opgebouwd. Maar ondertussen zitten er ook heel veel andere onderdelen tussen zoals in z'n 1 slalommen over het rechte stuk om zo snel mogelijk te sturen, op de paddock driften en remproeven. En natuurlijk de sprintjes eind van de dag, dan krijg je pas echt een beetje race gevoel en zie je ook dat als het drukker wordt op de baan dat de meesten vergeten dat er ook nog een ideale lijn is.

Maar er worden tegenwoordig al 1 daagse cursussen aangeboden, ik ben daar eigenlijk op tegen, tuurlijk er zijn er een paar die geen licentie hebben en al goed lijnen kunnen rijden. Maar bij zo'n cursus gaat het inderdaad echt alleen om het rijden van de goede lijn. Hoe je dan je stuur vast houd doet er niet toe. Iets met een aap en een kunstje...
Ik wil zeker geen reclame maken voor Bleek, maar ik weet daar precies wat het programma is, die cursus duurt 4 hele dagen, we beginnen met een gangetje van 60 achter elkaar aan over het circuit te rijden om lijnen rijden en dat wordt steeds verder opgebouwd. Maar ondertussen zitten er ook heel veel andere onderdelen tussen zoals in z'n 1 slalommen over het rechte stuk om zo snel mogelijk te sturen, op de paddock driften en remproeven. En natuurlijk de sprintjes eind van de dag, dan krijg je pas echt een beetje race gevoel en zie je ook dat als het drukker wordt op de baan dat de meesten vergeten dat er ook nog een ideale lijn is.
-
Als ik echter hoor en lees wat de DF'ers vonden van de racekursus en wat ze daar nou feitelijk geleerd hadden vraag ik mij af of het echt zo'n verplichte kost is vooralleer je je examen mag doen. Ik heb in het verleden zat mensen gesproken die het befaamde Eu papiertje hebben en als je ze bezig zag vroeg ik mij echt af of ze dat ding niet bij een pakje boter gekregen hadden. Ik zie mezelf daarbij ook echt niet als een hele goede bestuurder maar zo objectief mogelijk kijkend en dat afzetten tegen de beschreven licentiehouders denk ik toch echt wel dat zo'n examen te doen moet zijn.
Zie ook het verhaal van dennis, in de wetenschap dat zijn examinators niet bevooroordeeld waren.
Zie ook het verhaal van dennis, in de wetenschap dat zijn examinators niet bevooroordeeld waren.
- Chris van S.
Ik raar iedereen aan om een racecursus te volgen.
Zelf vond ik het fantastisch bij RSZ.
De orientatie ritjes, de (competitie) slalom, vrij rijden, driften, enz enz.
Ddat er een intructeur naar je komt zitten en commentaat geeft op je rijden
is vervelend. Maar daar kan je van leren natuurlijk. Ook hebben intructeurs de nare eigenschap
je stuur beet te pakken midden in de bocht. Daar schrok ik wel van. Maar zo krijg je wel het gevoel
hoe je op het scherpst van de snede een bocht pakt. En heb een keer meegemaakt
dat ik een tik op mn stuur kreeg toen ik vol de bocht indook. Resultaat:
je vliegt door de grindbak heen. Maar je leert wel snel te reageren om een auto en in bedwang te krijgen
en m heel uit de grindbak te krijgen.
En t echt wat laurens zegt, iedereen met een beetje verstand kan wel lijnen rijden,
maar op competitie niveau is het toch wat anders.
Onder druk goed de bochten insnijden, remmen, dubbel clutchen wel of niet.
Met een cursus heb ik niet alleen geleerd om nog beter lijnen te rijden maar ook heb ik
mijn zelfbeheersing tijdens het hard rijden kunnen verbeteren.
Ook het dubbelclutchen vind ik fantastisch om te doen.
is vervelend. Maar daar kan je van leren natuurlijk. Ook hebben intructeurs de nare eigenschap
je stuur beet te pakken midden in de bocht. Daar schrok ik wel van. Maar zo krijg je wel het gevoel
je vliegt door de grindbak heen. Maar je leert wel snel te reageren om een auto en in bedwang te krijgen
En t echt wat laurens zegt, iedereen met een beetje verstand kan wel lijnen rijden,
Met een cursus heb ik niet alleen geleerd om nog beter lijnen te rijden maar ook heb ik
-
XR5Turbo schreef:Ik raar iedereen aan om een racecursus te volgen.
maar wat nou als je bovenstaande al meerdere keren ervaren hebt en ook onder de knie hebt? Ik kan nu zo 5 mensen op DF noemen die bovenstaande beheersen. Ik vraag me dan af of het waard is 1000 eu te investeren. Ga ik liever met een bekende, al dan niet instructeur, met meer dan afdoende rij-race ervaring 2 uurtjes rijden op DF tijdens een DF dag. Kost je minder geld, je wordt niet opgehouden door 'kneuzen' in de groep en je begint meteen op een hoger instapniveau.
- VLA
De instructeurs gaan aan je stuur zitten terwijl je rijd waardoor je de grindbak in vliegt ??XR5Turbo schreef:Ik raar iedereen aan om een racecursus te volgen.

- Chris van S.
@hugo tsja, je kan je het geld besparen. dan moet je het zo maar oplossen inderdaad.
Geld moet rollen. Ik heb in elk geval 9 zaterdagen achter elkaar elke keer een hoop driving fun gehad.
Dat kan niemand meer van mij afpakken. En heb nog wat geleerd ook. Dus wat wil je nog meer.
Gelukkig kan iedereen doen wat tie wil.
En o ja, tijdens orientatie ritjes ook le mans start gedaan. Ook erg gaaf om mee te maken.
Op deze manier kon ik mn 318is enigzins compenseren t.o.v. de 325i's En reed dus als eerste de tarzan in.
Maar om je licentie te halen hoef je niet een cursus te volgen. Het examen is paar rondjes vlammen.
Maar je moet wel techniek laten zien dat je t echt kan. Liefst met beetje driften erbij enzo...
Zo scoor je punten.
@vla: Ja de instructeurs zitten aan je stuurwiel terwijl jij rijd. En ze laten je ook nog even voelen
dat een auto opeens uit kan breken o.i.d. op FULL SPEED. Wat doe je dan.....?
Precies, dat heb ik dus kunnen oefenen.
Oefening baart kunst.
Geld moet rollen. Ik heb in elk geval 9 zaterdagen achter elkaar elke keer een hoop driving fun gehad.
Dat kan niemand meer van mij afpakken. En heb nog wat geleerd ook. Dus wat wil je nog meer.
Gelukkig kan iedereen doen wat tie wil.
En o ja, tijdens orientatie ritjes ook le mans start gedaan. Ook erg gaaf om mee te maken.
Op deze manier kon ik mn 318is enigzins compenseren t.o.v. de 325i's En reed dus als eerste de tarzan in.
Maar om je licentie te halen hoef je niet een cursus te volgen. Het examen is paar rondjes vlammen.
Maar je moet wel techniek laten zien dat je t echt kan. Liefst met beetje driften erbij enzo...
Zo scoor je punten.
@vla: Ja de instructeurs zitten aan je stuurwiel terwijl jij rijd. En ze laten je ook nog even voelen
dat een auto opeens uit kan breken o.i.d. op FULL SPEED. Wat doe je dan.....?
Precies, dat heb ik dus kunnen oefenen.
Oefening baart kunst.
Laatst gewijzigd door Chris van S. op 09 okt 2008, 18:36, 2 keer totaal gewijzigd.
- Laurens
Dat is ook nieuw voor mij, moet wel heel erg gevaarlijk gaan worden wil ik dat gaan doenVLA schreef:De instructeurs gaan aan je stuur zitten terwijl je rijd waardoor je de grindbak in vliegt ??

- Chris van S.
Ik heb t ook niet verzonnen. Maar t is wel gebeurd. En niet alleen bij mij.Laurens schreef:Dat is ook nieuw voor mij, moet wel heel erg gevaarlijk gaan worden wil ik dat gaan doenVLA schreef:De instructeurs gaan aan je stuur zitten terwijl je rijd waardoor je de grindbak in vliegt ??
Ik begrijp dat t wat afschrikwekkend klinkt. Maar je moet immers wel wat meer leren dan
alleen beetje hard rondjes rijden.