5 vs. 6 versnellingen
- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
5 vs. 6 versnellingen
Welke heeft bij ieder de voorkeur en waarom? Ik heb met beide gereden en moet zeggen dat 6 verzetten vlotter aanvoelen als 5 waarin je langer moet doorhalen. Wanneer kun je beter voor 6 gaan dan voor 5 en omgekeerd?
- Bert ///M3
- Berichten: 9417
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: 5 vs. 6 versnellingen
Moeilijk te zeggen, hangt van je motor af enz.
In een Charade 1.1 op gas kan je wel een 6 bak doen maar als je niet verder als 3 komt dan helpt het niet.
Bij de M3's boeit het niet omdat de verhoudingen van 1 t/m 5 hetzelfde zijn. Alleen is de 6e versnelling op de snelweg erg handig, 180 km/u bij 3500 RPM is lekker rustig.
In een Charade 1.1 op gas kan je wel een 6 bak doen maar als je niet verder als 3 komt dan helpt het niet.
Bij de M3's boeit het niet omdat de verhoudingen van 1 t/m 5 hetzelfde zijn. Alleen is de 6e versnelling op de snelweg erg handig, 180 km/u bij 3500 RPM is lekker rustig.
- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Re: 5 vs. 6 versnellingen
Bert ///M3 schreef:Moeilijk te zeggen, hangt van je motor af enz.
In een Charade 1.1 op gas kan je wel een 6 bak doen maar als je niet verder als 3 komt dan helpt het niet.
Logisch![]()
Bij de M3's boeit het niet omdat de verhoudingen van 1 t/m 5 hetzelfde zijn. Alleen is de 6e versnelling op de snelweg erg handig, 180 km/u bij 3500 RPM is lekker rustig.
Kijk dat is interessant om te weten. Tot nu toe dacht ik altijd dat elke M3 (in ieder geval de E36) een 6 bak had maar sinds dat ik de afgelopen week ben gaan zoeken is dat sprookje ook weer verleden tijdVolgens wikipedia kreeg de E36 M3 in 1996 een 6 bak
- Roel
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43
Re: 5 vs. 6 versnellingen
Ik rijd nu sinds 10 maanden in de bekende 1.4 TSI met 6 bak dus. Mede doordat de motor vanaf 1500tpm zijn maximale koppel geeft gebruik ik de 6de versnelling heel vaak. Zelfs betrap ik me erop dat ik hem bij 70km/h al in zijn 6 heb staan.(1500tpm) Heerlijk cruise op buiten weg of uitrollen in de stad richting rood stoplicht. Versnellen is dan natuurlijk niet de bedoeling want dan trillen de lagers eruit
. draait de motor overigens 1800tpm kun je prima door acceleren.
Ook bij lekker opschieten bij 90km/h van de 5(2500tpm) naar de 6 hij valt dan net boven de 1800tpm. Als je echt snel wilt is de 6de versnelling compleet nutteloos en pas nuttig bij 190 tot 200km/h als de auto zijn max pk's levert.

Ook bij lekker opschieten bij 90km/h van de 5(2500tpm) naar de 6 hij valt dan net boven de 1800tpm. Als je echt snel wilt is de 6de versnelling compleet nutteloos en pas nuttig bij 190 tot 200km/h als de auto zijn max pk's levert.
- Casper
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
- Locatie: Amsterdam
Re: 5 vs. 6 versnellingen
Ik vind een 6de versnelling erg prettig. Zowel bij een daily dieselboot om lekker laag in de toeren over de snelweg te cruisen, als een echte 6de versnelling die gewoon in de begrenzer loopt bij de weekendbak...
-
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29
Re: 5 vs. 6 versnellingen
Wat ook vaak gedaan wordt is een 6bak gebruiken zodat de motor wat meer kracht kan leveren. Versnellingen worden korter dan.
Maar ik vind een 6 echt RETE handig, vooral op de snelweg een oase van rust. Ook bij automaten merk je het verschil tussen 5 en 6 bak.
Maar ik vind een 6 echt RETE handig, vooral op de snelweg een oase van rust. Ook bij automaten merk je het verschil tussen 5 en 6 bak.
- stefan740
- Berichten: 1419
- Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:48
- Locatie: Nijmegen
Re: 5 vs. 6 versnellingen
Ideaal voor snelweg-gebruik zo'n 6. Daar is toch weinig df te beleven.
- Niall
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
- Locatie: Woonplaats
Re: 5 vs. 6 versnellingen
6 versnellingen is makkelijk voor het nieuwe rijden 

-
- Berichten: 22269
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: 5 vs. 6 versnellingen
Ik had in m'n S2000 6 versnellingen, toen terug naar 5 bij m'n 330i en nu weer 6 in de Z4 (met dezelfde motor).
Mij boeit het weinig die 6e versnelling. Gebruik em amper. Op de snelweg is het wel fijn bij lange stukken (wat minder geluid aan je kop) maar in het Nederlandse verkeer gebruik ik het maar weinig en voldoet de 5e versnelling ook prima (schommelen door de drukte tussen 100-130km/u vind ik in z'n 6 net iets minder... in z'n 5 draait ie bij die snelheden ook al weinig toeren en heb je tenminste iets meer power). Dat de versnellingen wat korter zijn is wel prettig.
6e versnelling is overgewaardeerd vind ik
Mij boeit het weinig die 6e versnelling. Gebruik em amper. Op de snelweg is het wel fijn bij lange stukken (wat minder geluid aan je kop) maar in het Nederlandse verkeer gebruik ik het maar weinig en voldoet de 5e versnelling ook prima (schommelen door de drukte tussen 100-130km/u vind ik in z'n 6 net iets minder... in z'n 5 draait ie bij die snelheden ook al weinig toeren en heb je tenminste iets meer power). Dat de versnellingen wat korter zijn is wel prettig.
6e versnelling is overgewaardeerd vind ik

-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Re: 5 vs. 6 versnellingen
Huidige e90 318d heeft een zesbak, m'n eerste auto waar ik handmatig zes versnellingen voorhanden heb.
Moet nog steeds een beetje wennen, zit af en toe nog te kloten omdat ik effe kwijt ben in welke versnelling we zitten
Moet nog steeds een beetje wennen, zit af en toe nog te kloten omdat ik effe kwijt ben in welke versnelling we zitten

-
- Berichten: 5499
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: 5 vs. 6 versnellingen
Had ik ook bij mijn C30 2.0D ,ook een 6bak. Eerste keren op de snelweg gewoon vergeten dat er een 6 op zat.M@rcel schreef:Huidige e90 318d heeft een zesbak, m'n eerste auto waar ik handmatig zes versnellingen voorhanden heb.
Moet nog steeds een beetje wennen, zit af en toe nog te kloten omdat ik effe kwijt ben in welke versnelling we zitten

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: 5 vs. 6 versnellingen
Ik erger me soms kapot in auto's waarin geen 6e gang zit. Sommige auto's kunnen makkelijk een 6e versnelling krijgen imho. Scheelt verbruik, geluid en voldoende trekkracht is meestal wel aanwezig om in 6 van 120 naar 125 te accelereren 

- Knot
- Berichten: 40188
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 5 vs. 6 versnellingen
De civic EK heeft een 5bak met lange vertanding, die rijdt rustig op de snelweg maar heeft het bij accelereren wat moeilijker.
De civic EP heeft ook een 5bak maar dan met korte vertanding, hij rijdt daardoor relatief rap voor een 1.6i met maar 110pk maar op de snelweg draait de boel al tegen de 4000rpm bij 120km/u, dan had ik m graag in 6 gezet gedurende de honderden snelwegkilometers op zo'n moment (Ring, Papenburg, Hockenheim ritjes enz).
De civic EP heeft ook een 5bak maar dan met korte vertanding, hij rijdt daardoor relatief rap voor een 1.6i met maar 110pk maar op de snelweg draait de boel al tegen de 4000rpm bij 120km/u, dan had ik m graag in 6 gezet gedurende de honderden snelwegkilometers op zo'n moment (Ring, Papenburg, Hockenheim ritjes enz).
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Re: 5 vs. 6 versnellingen
Subaru WRX heeft er 5. Rijdt erg onrustig bij 140/150 en een zesbak zoals op de STI zou een stuk fijner zijn. Zowel voor geluid als verbruik 

- Lee M3
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 11 mar 2008, 22:50
- Locatie: Den Haag
Re: 5 vs. 6 versnellingen
De zesde versnelling is idd wel handig op de snelweg, als je relaxt wilt 'cruisen'. Maar de vijfde versnelling gebruik ik al weinig, laat staan de zesde.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: 5 vs. 6 versnellingen
Gebruik 6 heel veel, omdat ik veel snelweg km's maak en genoeg koppel heb om snel te accelereren in 6. Overigens is dit mijn 3e (dagelijkse) auto met een 6-bak. Moet echt wennen als ik met een 5-bak rij.
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 20 sep 2008, 08:16
- Locatie: er naast
Re: 5 vs. 6 versnellingen
tegenwoord is het al weer een 7 bak
- Pescatore
- Berichten: 1336
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
- Locatie: 053
Re: 5 vs. 6 versnellingen
Bij veel dieselauto's met een 6 bak valt me op dat de verzetten soms wel erg dicht op elkaar zitten. 1 is te kort om echt een versnelling te heten; wegrijden uit 2 is vaak goed te doen. 3 is iets langer, maar al snel kun je weer naar 4, etc.
Eigenlijk is een 3 bak (2-4-6) méér dan voldoende
Eigenlijk is een 3 bak (2-4-6) méér dan voldoende

- Paskal
- Berichten: 3800
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: 5 vs. 6 versnellingen
Rij nu voor het eerst in een 6-bak met die 540 van mij, maar ik vind het wel lekker. Ook in het NL verkeer gebruik ik hem regelmatig ook al draait ie dan wat weinig toeren. Die 440 aan koppel die uit de V8 komt trekt hem wel weer op gang 

- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Re: 5 vs. 6 versnellingen
In auto's met een 5-bak zit ik regelmatig te roeren naar de niet bestaande 6e versnelling. Ik denk dat de keuze 5 of 6-bak voor het grootste deel afhangt van het karakter van het motorblok. Maar over het algemeen zal het niet veel uitmaken. In mijn Leon gebruik ik de 6 heel veel. Zodra de snelheid constant is en boven de 50 km/h zet ik 'm gewoon de 6e versnelling en op de CC. Op de snelweg is de versnelling in de 6e trouwens ook vaak nog sneller dan de meeste auto's in de 5e of 4e 8) Heb ik echt haast, dan druk je de pook ook zo terug van de 6 naar de 3, niets aan de hand.
Wat ik wel heel opmerkelijk vond was de keuze van Peugot om voor een 4bak te kiezen in de 307 WRC. Doelstelling was minder schakelmomenten dan met een 5bak. Maar wat bleek het aantal schakelmomenten nam juist schrikbarend toe
Helaas kan ik niet zo snel uitlatingen van Marcus Gronholm terugvinden hierover, maar hij heeft ze zeker gemaakt.
SteV6
Wat ik wel heel opmerkelijk vond was de keuze van Peugot om voor een 4bak te kiezen in de 307 WRC. Doelstelling was minder schakelmomenten dan met een 5bak. Maar wat bleek het aantal schakelmomenten nam juist schrikbarend toe

SteV6
- Knot
- Berichten: 40188
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 5 vs. 6 versnellingen
Haha, ik zit als er geen acceleratie meer aan komt bij 50km/u al in 5, waar nodig kan ie door naar 200+ in diezelfde versnelling!Stylez M3 schreef:De zesde versnelling is idd wel handig op de snelweg, als je relaxt wilt 'cruisen'. Maar de vijfde versnelling gebruik ik al weinig, laat staan de zesde.
- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
Re: 5 vs. 6 versnellingen
Ik ook aan de zesde versnelling, helemaal prima.
En in het verkeer vlot genoeg.
En in het verkeer vlot genoeg.
-
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29
Re: 5 vs. 6 versnellingen
Idd, de 2 liter TDi is een goeie voorbeeld ervan, de 1 is veeelste kort.Pescatore schreef:Bij veel dieselauto's met een 6 bak valt me op dat de verzetten soms wel erg dicht op elkaar zitten. 1 is te kort om echt een versnelling te heten; wegrijden uit 2 is vaak goed te doen. 3 is iets langer, maar al snel kun je weer naar 4, etc.
Eigenlijk is een 3 bak (2-4-6) méér dan voldoende
Trouwens wat je zegt klopt met mijn DSG, hij rijdt gewoon in zijn 2 weg. Gaat zelden in zijn 1 tenzij je echt helemaal tot stilstand komt. Super ideaal in de file enzo.
Maar het valt echt op hoe vaak dat ding moet schakelen, gelukkig heb ik geen handgeschakelde 2.0 TDi :/
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Re: 5 vs. 6 versnellingen
Heb zelf ook een 6-bak achter een V6 Tdi hangen en moet zeggen dat de eerste versnelling inderdaad erg kort lijkt !!!!
Echter je kan er wel degelijk in doorhalen, alleen het schakelen in/met zo'n bak gaat nogal schokkerig.
Maar dit heeft meer met het aangrijppunt van de koppeling te maken.
Ik moet zeggen dat de 6 wel heerlijk is op de snelweg.....schakel bij inhaalmanouvres meestal terug naar 4 en dan even doorhalen, en vervolgens weer gelijk in 6.
5 wordt bij mij weinig gebruikt.............
Echter je kan er wel degelijk in doorhalen, alleen het schakelen in/met zo'n bak gaat nogal schokkerig.
Maar dit heeft meer met het aangrijppunt van de koppeling te maken.
Ik moet zeggen dat de 6 wel heerlijk is op de snelweg.....schakel bij inhaalmanouvres meestal terug naar 4 en dan even doorhalen, en vervolgens weer gelijk in 6.
5 wordt bij mij weinig gebruikt.............
- DDX
- Berichten: 1499
- Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04
Re: 5 vs. 6 versnellingen
tja ik gebruik de 6 ook veel op de snelweg
maargoed als dat een 5 met dezelfde bakverhoudingen was geeweest (en de 1 er bijvoorbeeld niet opgezeten had, 2 is ook prima) had ik het niet erg gevonden hoor
maargoed dan had ik liever weer een 6 gehad die minder toeren maakt
(nu ook eigenlijk)
maargoed als dat een 5 met dezelfde bakverhoudingen was geeweest (en de 1 er bijvoorbeeld niet opgezeten had, 2 is ook prima) had ik het niet erg gevonden hoor
maargoed dan had ik liever weer een 6 gehad die minder toeren maakt

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: wjt en 10 gasten