G3/Gas is dat wat?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

G3/Gas is dat wat?

Bericht door Shakes » 01 okt 2008, 21:39

Zoals de meeste mensen inmiddels wel weten is de M3 weg en ben ik zoek naar een opvolger.

Is een auto op gas wat? Welke auto's lenen zich absoluut niet voor gas? Welke juist wel? Waar op te letten? Etc, etc?

Nan

Peter van den Berg
Berichten: 887
Lid geworden op: 11 apr 2008, 13:03
Locatie: Het Noorden

Re: G3/Gas is dat wat?

Bericht door Peter van den Berg » 01 okt 2008, 21:50

Hebben hiervoor een saab 9-3 1.8T gehad op gas ( gechipped naar 195 pk en 320 nm koppel ) en dat werkte prima.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: G3/Gas is dat wat?

Bericht door Stéphane » 01 okt 2008, 22:02

MIjn ervaringen met LPG/G3 zijn slecht. Zoals jij je heel misschien nog kunt herinneren (waarschijnlijk niet ;)) had ik een 406 Coupé op LPG, waarbij o.a. het spruitstuk 'verbrand' was. Is al een jaar of 5-6 geleden zo onderhand, maar voor mij echt nooit meer LPG. Andere dingen ook gehad met voorgaande auto zoals backfires en dat soort ellende. Dat is voor mij een reden om het nooit meer te willen.

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1430
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: Caddy 1.6 TDI

Re: G3/Gas is dat wat?

Bericht door Oof » 01 okt 2008, 22:10

Ik werk zelf nu tijdelijk bij een volvo specialist en die dingen gaan maar door op gas zeker de oude 2.5 liter blokken in de 850 en de V70 classic zijn zeer geschikt op gas. Komt door de stevigheid van het blok en de hydraulische kleppen stoters. Bijvoorbeeld een V70 2.5 Turbo 193 pk of een T5 225 pk zijn leuke auto's om te rijden en op gas goed te betalen. Vierwielaandrijving is ook mogelijk op meerdere motoren. De ''nieuwe' 2.4 liter motoren doen het ook goed op gas alleen dan monteren we vaak flashlube, een extra smeer systeem voor de kleppen. Kapotte spruitstukken heb ik nog nooit binnen gezien.

jeust
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 sep 2007, 17:51
Auto: Peugeot 205 1.9 CTI
Locatie: Noord-Brabant

Re: G3/Gas is dat wat?

Bericht door jeust » 01 okt 2008, 22:24

De 6 lijn motoren van BMW "kunnen" iig niet op gas, de V8's kunnen weer wel. Volvo en Saab doen het ook goed. Een 850 T5-R op gas is best leuk.

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Re: G3/Gas is dat wat?

Bericht door Downforce Dennis » 01 okt 2008, 22:27

Ik heb een e36 316i op LPI (gasinjectie) gehad en oooh mijn god wat een drama.
Ding liep nooit 100% goed. Kan ook aan slechte installatie oid gelegen hebben.

Nu heb ik een '95 Volvo 850 GLE 2.5 gekocht en wàt een heerlijke machine zeg.
Rijdt lekkerder op LPG dan op benzine, loopt nog vlotjes 210 op teller en kost me 45 euro voor 1000 km.
Heeft nu 260k op teller, binnen 40k mag ik beginnen trappen, dan is ie ingereden... :banaan:

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Re: G3/Gas is dat wat?

Bericht door Downforce Dennis » 01 okt 2008, 22:29

jeust schreef:De 6 lijn motoren van BMW "kunnen" iig niet op gas, de V8's kunnen weer wel. Volvo en Saab doen het ook goed. Een 850 T5-R op gas is best leuk.
Onzin, de 6 cylinders lopen juist goed op gas. Bij de oude installaties was dit anders omdat ze vaak slecht afgesteld waren.
Met de huidige (goede, lees VIALLE) LPI installaties lopen ze erg goed.
M50 motorfamilie van BMW heeft natrium gevulde kleppen die zorgen voor een goede warmteafvoer, dus verbrandde kleppen zul je niet snel hebben. De nieuwe installaties rijden de motor ook altijd warm op benzine alvorens over te schakelen op LPG. Rijdt je een 6 pitter fatsoenlijk warm, zal je niet sneller stukken hebben dan op benzine...

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: G3/Gas is dat wat?

Bericht door allen » 01 okt 2008, 22:33

Dennis, hoe denk jij erover bij een m52? Heb nu net een gloednieuw blok laten inlepelen en overweeg ook gas. Overburen hebben pas een Passat 2.8 v6 4motion station blabla laten uitrusten met zo'n lpi installatie. Merkte er helemaal niets van. Ook niet bij het omschakelen van benzine naar gas.

Gebruikersavatar
Stefan Platteschor
Berichten: 117
Lid geworden op: 19 jun 2008, 17:51
Locatie: Drachten

Re: G3/Gas is dat wat?

Bericht door Stefan Platteschor » 01 okt 2008, 22:35

Eind vorig jaar een Volvo 850 2.5 GLE ingeruild. Het ding had 490.000 km!!!!!

Normaal gaat dit naar export/handel. De auto is na 4 weken particulier verkocht. En staat nu op 512.000 km. (zag ik gister)
En nog goed.

De 6 cilinders van BMW zijn idd wel op gas te rijden en nog wel goed ook. Er is geloof ik een bedrijf in nederland wat hier gespecialiseerd in is.
Weinig ervaring er mee trouwens.

jeust
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 sep 2007, 17:51
Auto: Peugeot 205 1.9 CTI
Locatie: Noord-Brabant

Re: G3/Gas is dat wat?

Bericht door jeust » 01 okt 2008, 22:36

Onzin, de 6 cylinders lopen juist goed op gas. Bij de oude installaties was dit anders omdat ze vaak slecht afgesteld waren.
Van de huidige 6 lijn motoren weet ik het inderdaad niet goed. Maar de motoren (6L) uit de E36, E46, E39, E38 staan bij mij bekend als niet geschikte motoren voor LPG/I. Had misschien duidelijker moeten zijn.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: G3/Gas is dat wat?

Bericht door allen » 01 okt 2008, 22:44

Weet dat bmw iig een 1 serie gewoon op gas kan leveren.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Re: G3/Gas is dat wat?

Bericht door Femme » 01 okt 2008, 22:54

De Alpina B10 3.2 rijdt inmiddels bijna 40.000km op lpg en tot nu toe gaat dat eigenlijk probleemloos. Hij heeft wat meer last van schokken in de aandrijflijn bij het abrupter terugnemen van gas op een koude motor en hij haalt zijn top niet op lpg. Ook is het koppel over de gehele linie net iets lager ten opzichte van RON98-benzine, wat resultaat in een max. vermogen van 262pk op gas tegen 274pk op RON98 (waar de Alpina voor geoptimaliseerd is). Die 262 paarden zijn nog altijd meer dan de fabrieksopgave (260). Het lpg-systeem (Prins VSI) heeft nog nooit dienst geweigerd.

Persoonlijk koester ik een grondige hekel jegens diesels en zou dus veel iever een auto met een dikke benzinemotor op lpg hebben. Vorige had ik nog een 320d als vervangend vervoer. Het tractor/truckgeluid is niet om uit te houden en door de paraboolvormige vermogensopbouw rijdt zo'n auto erg onrustig. Onder 1500 toeren gebeurt er niks, daarna is er opeens een vermogensexplosie en na 4000 zakt het vermogen weer als een kaartenhuis in elkaar. Verder ben je de hele tijd aan het schakelen als je laagtoerig wilt cruisen tussen 100 en 60km/h. Doe mij dan maar een zescylinder op lpg.

Een nadeel van de nieuwere auto's zonder reservewiel is dat je de tank niet meer zo makkelijk kwijtkunt. De vuldop kan tegenwoordig achter het tankklepje dus daar hoef je niets van te zien.

Hiervoor reden mijn ouders een '99-er Renault Megane Scenic met een lpg-installatie die er al in zat toen ze de wagen kochten. Deze auto heeft wel een paar keer geweigerd te starten op lpg. Nou moet ik zeggen dat het onderhoud ook niet optimaal was (hij kwam een paar keer per jaar bij een beun).

Gebruikersavatar
Davy MR2DRIFT
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
Locatie: Ausfahrt

Re: G3/Gas is dat wat?

Bericht door Davy MR2DRIFT » 01 okt 2008, 23:21

Ik heb gisteren mijn Volvo S40 op LPG verkocht. In enkele maanden 25.000 km gereden zonder oliewissel, beurt of wat dan ook en 0,0 problemen. De auto was uitgerust met een Vialle LPI installatie en het was een 1.8-16v.

Peter van den Berg
Berichten: 887
Lid geworden op: 11 apr 2008, 13:03
Locatie: Het Noorden

Re: G3/Gas is dat wat?

Bericht door Peter van den Berg » 01 okt 2008, 23:27

allen schreef:Weet dat bmw iig een 1 serie gewoon op gas kan leveren.
Serieus?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22504
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: G3/Gas is dat wat?

Bericht door Niels » 01 okt 2008, 23:31

Liever een diesel tenzij een hele dikke benzine motor. Verwacht echter niet zo probleemloos rond te rijden als een diesel, tenminste dat is wat ik nog steeds hoor van monteurs..

Hier ook nog een lpg draadje: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... &hilit=LPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Davy MR2DRIFT
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
Locatie: Ausfahrt

Re: G3/Gas is dat wat?

Bericht door Davy MR2DRIFT » 01 okt 2008, 23:42

Nandor, ik heb het. Een Lexus IS200 op LPG G3. Schijnt heel erg goed te sturen en de motor schat ik wel hoog in! Op gummen reed ook iemand op LPG. Rode achterlichten erin en gaan....:-)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: G3/Gas is dat wat?

Bericht door allen » 01 okt 2008, 23:45

Mesman in Son zou dat inbouwen Peter. Maar gaat gewoon via BMW voor 2500 euri.

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: G3/Gas is dat wat?

Bericht door Niall » 02 okt 2008, 09:02

Vialle LPI moet je gewoon vermijden, zijn gewoon gevoelig voor storingen zoals de pomp van het gassysteem is een complex iets dat vaak kapot gaat bij vialle in tegenstelling tot bv bij prins waar het een losse unit is die snel vervangen kan worden voor weinig :wink:
Informatie heb ik van mijn collega die bij vialle gewerkt heeft op de afdeling kwalitet (inkoop materialen)

Prins schijnt heel betrouwbaar te zijn, maar bepaalde motoren moet je gewoon niet gebruiken met gas. Waaronder Renault. Trouwens in baarlo en deurne zit schijnbaar een hele goede gasboer.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: G3/Gas is dat wat?

Bericht door Ar » 02 okt 2008, 09:25

Momenteel staat mijn auto nog geschorst tot halverwege oktober(3 maanden verlof gehad :D ). Daarna zal ik er weer km's mee maken.
Het is een e38 730 v8. De totale kilometerstand is rond de 445K en ik heb daarvan ruim een ton op LPG gereden. In het begin had ik een aantal problemen die onder garantie verholpen zijn. Sindsdien loopt het uitstekend. Eens in de 20K moet het filtertje vervangen worden. Daarbuiten is er geen onderhoud aan de Landi LSI installatie.

Ik heb een flink aantal Duitse zes in lijn motoren(e46) op LPG gezien en die hadden ook weinig problemen. Een volgende BMW zou ik zo weer op gas zetten.

Eerder heb ik een 206 1.6 G3 gehad. Aanschaf bij 160K en verkocht bij 230K. Met de Vialle installatie heb ik daar ook geen problemen mee gehad. In die auto zat wel een kleine tank en ik heb de prijs van een grotere tank opgevraagd. De tanks heb ik uiteindelijk niet vervangen. Bij Vialle zit er een pomp in de tank wat het erg duur maakt.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Re: G3/Gas is dat wat?

Bericht door René130i » 02 okt 2008, 09:29

Loes rijdt 850 estate op gas. Lekkere auto en goedkoop rijden. Wel 110 euro weg. bel. per maand ofzo.

Hunter
Berichten: 1448
Lid geworden op: 10 okt 2007, 12:22
Locatie: Nieuwegein

Re: G3/Gas is dat wat?

Bericht door Hunter » 02 okt 2008, 10:38

Mijn ervaringen voor gas zijn ook slecht (ok, wel in combi met een Skoda Octavia) :oops:
Kortom, om gas moet je koken, niet autorijden

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Re: G3/Gas is dat wat?

Bericht door Downforce Dennis » 02 okt 2008, 10:45

Toyota/Lexus op gas, daar moet je met een groooooote boog omheen lopen.
Klepstelen zijn van hol staal zonder natrium en zijn erg gevoelig voor warmtepieken (en dalen). Kleppen stellen om de 15k km is een must. Na 3 keren ben je aan het eind van je regeling en kan je dus nieuwe kleppen gaan steken...

Allen,

M54 op gas is een supercombi imho. Blok is oersterk. Wel opperen voor een state of the art LPI installatie bij een installateur met veel ervaring.
Itt Scotsman heb ik heel goede ervaringen met Vialle. Maatje van me rijdt een 318 cabrio op vialle LPI en het ding loopt zowaar beter op LPI dan op benzine. De installateur is wel een heuuuule goeie en is destijds de huisinstallateur geweest van Volvo België voor de fabriek-af gasinstallaties in de 850-855 modellen...

Ik ben ook een dieselhater. Als ik goedkoop wil rijden, rij ik LPG. Zo simpel is dat...
Ik heb 1x daisel gehad en nooit meer. Stinkrommel, kutloopcultuur...
335d, 123d, allemaal leuk en wel maar het blijft in essentie een tractormotor.
Laat die achterhaalde verwijten van "gas is om op te koken" nu maar komen, ik weet wel beter... Gaan jullie maar terug naar de opgekalefaterde massey fergusson stinkhokken :protest: :lol:

Met de e36 316i heb ik wel even gedacht dat LPG het toch net niet was. Wel met de volvo nu ben ik terug volledig overtuigd. Die volvo 5 cylinders zijn gewoon gemaakt om op gas te lopen. Rustig tussen 1 op 8 en 1 op 10 roffelen in alle rust en stilte...
Alleen vind ik het nog altijd spijtig dat die 850 FWD is :hammer:

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: G3/Gas is dat wat?

Bericht door HSR » 02 okt 2008, 14:09

jeust schreef:De 6 lijn motoren van BMW "kunnen" iig niet op gas
Onderbouw dit eens met ervaringen van jezelf of andere.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: G3/Gas is dat wat?

Bericht door allen » 02 okt 2008, 14:12

Dan ga ik er binnenkort wel even mee aan de slag. Met bijna 50k per jaar moet ik die inbouw er zo uit hebben. En ben zelf idd ook geen dieselfan.

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: G3/Gas is dat wat?

Bericht door HSR » 02 okt 2008, 14:16

Dennis Schroyen schreef:Toyota/Lexus op gas, daar moet je met een groooooote boog omheen lopen.
Klepstelen zijn van hol staal zonder natrium en zijn erg gevoelig voor warmtepieken (en dalen). Kleppen stellen om de 15k km is een must. Na 3 keren ben je aan het eind van je regeling en kan je dus nieuwe kleppen gaan steken...

Allen,

M54 op gas is een supercombi imho. Blok is oersterk. Wel opperen voor een state of the art LPI installatie bij een installateur met veel ervaring.
Itt Scotsman heb ik heel goede ervaringen met Vialle. Maatje van me rijdt een 318 cabrio op vialle LPI en het ding loopt zowaar beter op LPI dan op benzine. De installateur is wel een heuuuule goeie en is destijds de huisinstallateur geweest van Volvo België voor de fabriek-af gasinstallaties in de 850-855 modellen...

Ik ben ook een dieselhater. Als ik goedkoop wil rijden, rij ik LPG. Zo simpel is dat...
Ik heb 1x daisel gehad en nooit meer. Stinkrommel, kutloopcultuur...
335d, 123d, allemaal leuk en wel maar het blijft in essentie een tractormotor.
Laat die achterhaalde verwijten van "gas is om op te koken" nu maar komen, ik weet wel beter... Gaan jullie maar terug naar de opgekalefaterde massey fergusson stinkhokken :protest: :lol:

Met de e36 316i heb ik wel even gedacht dat LPG het toch net niet was. Wel met de volvo nu ben ik terug volledig overtuigd. Die volvo 5 cylinders zijn gewoon gemaakt om op gas te lopen. Rustig tussen 1 op 8 en 1 op 10 roffelen in alle rust en stilte...
Alleen vind ik het nog altijd spijtig dat die 850 FWD is :hammer:
:beer:


Volvo 5 cylinders van voor 2000 zijn perfect om op gas te laten lopen. Geen drama of what so ever. Zeker weten voor G3 / vialle gaan. Dit systeem is wat gevoeliger voor storingen als je het met het oostduitse systeem van 1950 vergelijkt. Vialle kost je geen vermogen, nauwelijks hogere wegenbelasting en , de volvo 5 cyl in ieder geval, lopen er erg mooi op.

Volvo T-5R op gas = heiligschennis daar het een homologatie model was van de BTCC. Zoek naar een T5 met 225pk of een 2.5 20v met 170PK. Voldoende power en het blok is zo heerlijk lui, :angel: Compressie verhouding van 1 op 7.5 ofzo. :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten