200K Beurt!

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Ruud Hulsegge

200K Beurt!

Bericht door Ruud Hulsegge » 21 sep 2008, 20:47

Hopla!
Groot onderhoud aan de Scoob.

Na 200K gereden te hebben met 285pk en 405Nm koppel was het wel enigzins gedaan voor de versnellingsbak.
Heb een 2e handsbak van 2 jaar oud op de kop getikt met 56K op de teller en die word omgeruild met de originele.
De bak komt van een bekende en is niet misbruikt of afgeragd. Aangezien de auto waar deze bak vanaf komt word geupgrade met een 6 bak en veel motervermogen had ik dus een mazzeltje.

Wat word er nu gedaan aan de scoob:
- blok eruit voor kleppen stellen, nokkenaskeerringen (10x woordwaarde scrabbel) vervangen, krukaskeerringen vervangen, nieuwe riemen, rollen en hydraulische spanner
- klepdekselpakking moest vervangen worden (zweette olie)
- koppeling vervangen
- lichter vliegwiel van ECT gemaakt van Chrome-molybdeen waardoor de moter een snellere respons krijgt en makkelijker in toeren jaagt. :blabla:
- bak vervangen
- schijven vervangen voor gegroefd + andere blokken + remolie
- schijven achter vervangen voor gegroefd + andere blokken + remolie
- rubbers vervangen van aandrijfassen
- Uppipe RVS vervangen voor originele dubbelwandige uppipe, want de RVS scheurt regelmatig en is bagger :bag:
- Aansluiten oilcatchcan op de carterontluchtingen om die vette dampen uit het inlaatkanaal te houden.
- Andere olietemperatuursensor erin
- omleggen gewapende slangen van de oliekoeler vanwege een probleem met schuren tegen koelwaterradiator.
- monteren nieuwe betere brandblusser want poeder is bagger. Neem nu koolzuurschuim.

Ben benieuwd hoe het zodadelijk allemaal weer aanvoelt. Zeker met de jongere bak en lichter vliegwiel.
Laatste 2 maanden had ik ook weer last van drukverlies in de uppipe en kon de lamba het allemaal niet meer verwerken.
Rekensommetjes in de ecu die niet meer kloppen is voor Subaru nog steeds vrij lastig. Zoveel lucht en brandstof erin en dan ontdekken dat hij wat kwijt voor het bij de lambda is resulteert nog steeds af en toe in armer mengsel bij Subaru. Hij corrigeert het dan weer wel maar toch.

Oftwel nog 1 week en dan weer knallen (lees 1000 km gevoel krijgen met je auto of alles weer oke is voordat ik weer eens naar mijn favoriete stukje wereld in de Eiffel ga)

Ruud.

Michel P

Re: 200K Beurt!

Bericht door Michel P » 21 sep 2008, 21:11

Goed bezig, het virus is nog steeds niet weg. Onderhoud en netjes warm rijden en afkoelen zorgen voor een lange levensduur ondanks de het gebruik. Mooi dat mijn ex Impreza in goede handen is!

Michel

Knot

Bericht door Knot » 21 sep 2008, 21:52

Aardige lijst Ruud.. maargoed, vermogen en 200.000km is ook niet mis.

Wat voor soort (merk/type) remmen gaan er precies onder?

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 21 sep 2008, 22:07

Goed bezig Ruud!!!, Hopelijk zie ik snel weer een bloed snelle blauwe scooby in de binnenspiegel opduiken :df:

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 21 sep 2008, 22:46

Knot:
Voor:
Formelschijven gegroefd
Kosten weinig (200,-) en gaan precies lang genoeg mee om 1 a 2 setjes blokken te kunnen hebben en kunnen wel tegen 3 rondjes aaneen rijden op de ring zonder dat ze gaan zwabberen. Heb alles al geprobeerd behalve grotere schijven ivm mogelijkheid om 16 inch te kunnen blijven monteren. Maar dit blijft toch de schijf.
Blokken: Altijd Ferrodo gereden, maar sinds kort op Carboin Lorraine over. Piept enorm maar remt fantastisch, goede levensduur.
Achter:
2006 schijven en blokken met grotere diameter dan origineel MY2000 + dubbele cylinders (origingeel 1 cylinder)
Carboin Lorraine nu maar ga weer terug naar Ferrodo. Maakt qua levensduur en remmen niet uit met de Carb.Lor. blokken. Vind alleen dat C.C. de schijven harder opvreet.
Rondom:
RVS remleidingen (was al) met Ferrodo DOT5.1 en versteviging aan hoofdremcylinder.
Resultaat: Extreem goed remmen voor een MY2000 Subaru :D

Peter Paul:
Word wel weer tijd. Krijg last van ontwenningsverschijnselen die ik probeer te beteugelen door achter de PS2 met playseat te kruipen.
Maar dat is hetzelde als met sex. Rukken is ook niet voldoend ivt de real thing.

Ik heb echt hoge verwachtingen van de kleine modificaties die ik doorvoer. Hoop dat de verwachting niet te hoog is.
Zal in ieder geval wel prettig zijn als het gejank van de bak weg is en het stationair sissen van de uppipe. :clap:

SteV6

Bericht door SteV6 » 21 sep 2008, 23:16

Mooie akties Ruud! Onderhoud en goed gebruiken, dat zijn de sleutelwoorden, kilometers zeggen weinig.

Stephan

(p.s. ben je 9 november toevallig bij/op de Ring?)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 21 sep 2008, 23:54

Mooi lijstje Ruud, dat er kosten aankomen met dergelijke kilometerstanden verbaast niets wat mij wel verbaast is dat het pas bij deze km.stand i.c.m. het vele Ring gebruik is. Eigenlijk zijn er alleen extra kosten m.b.t. de bak, de rest valt onder de noemer onderhoud imho. Kwalitatief een erg goed produkt zo'n Impreza. Het overwegen waard als trackcar!

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 22 sep 2008, 00:11

SteV6:
Zal eens in de agenda kijken :wink: Uppipe probleem had ik in Duitsland ook al. Opspoelen viel de laatste tijd erg tegen. :df:

Niels:
Heal-Too schijnt echt goed te helpen tegen slijtage van bak en koppeling.
Dat is iets wat ik met de impreza altijd gedaan heb vanaf de dag dat ik een ander pedalensetje heb gemonteerd.
Is alleen lastig als je een heel weekend in de Sub hebt gereden en je stapt op maandagmorgen weer in een VAG of Opel Diesel.
Da werk nie, en dat heeft ook geen nut daar. 8)

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 22 sep 2008, 10:53

Goed bezig Ruud ! Geef ff een gil als je weer richting Eifel gaat ;)

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 22 sep 2008, 11:16

Dat wordt grondig aangepakt. Goed hoor.

Zelf heb ik hem bij 247k weggedaan met vergelijkbaar vermogen. De auto was nog goed. Er is niks groots vervangen. Verder de originele turbo, koppeling en bak. :shock:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 22 sep 2008, 14:00

Goed bezig!
En dan weer :df:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 22 sep 2008, 18:24

Ruud Hulsegge schreef: Niels:
Heal-Too schijnt echt goed te helpen tegen slijtage van bak en koppeling.
Dat merk je ook enorm, vindt de bak echt 1000 keer prettiger. Mijne ging bij 140k weg met vergelijkbaar vermogen, eerste bak+koppeling :).

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 22 sep 2008, 19:14

Aernoudt schreef:Goed bezig Ruud ! Geef ff een gil als je weer richting Eifel gaat ;)

Aaaaaaaaahhhhrrr....

Ahum iets te vroeg mischien, was vast een stemoefening.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 22 sep 2008, 23:41

Blijven oefenen :mrgreen:

Macboy

Bericht door Macboy » 24 sep 2008, 14:50

Mooi man ! Ben ook benieuwd. Houden wel contact. Maar reageer nou eens in dat Nurburgring aantal ronden draadje :)

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 02 okt 2008, 23:20

Vandaag contact gehad met Frank Vreede. :'(
Zou graag van jullie horen wat je van onderstaand verhaal vind:

Frank belt me op dat toen de auto gereed was ze hem gestart hebben, en na een tijdje lopen hoorden ze een knal.
Daarna liep er olie uit het blok. Wat bleek? De bevestiging van het tussenblok waar het oliefilter, temperatuursensoren en de oliekoeler op aangesloten zitten was uit het blok geschoten. Volgens Frank was de draad in het blok kapot gegaan en daardoor het stalen bevestigingsbusje met inwendige en uitwendige draad los gegaan.

Vreede heeft dit onderdeel destijds aan mij verkocht en gemonteerd. Ze zijn toen zelf met het idee gekomen om de originele warmtewisselaar eruit te halen ten gunste van de oliekoeler. Die thermostaatgestuurde oliekoeler functioneert overigens super! Maar nu er problemen komen wil hij dit weglaten en weer het originele deel erop zetten.
Ik denk dat dat een budgetaire reden heeft want dat is goedkoop en kunnen ze waarschijnlijk draad wat dieper in het blok zit gebruiken.

Ik vind dit allemaal niks en heb niet voor niks een oliekoeler gemonteerd. Ik heb de auto functionerend ingeleverd en hun hebben besloten het los te halen. Nu hebben ze het weer gemonteerd en zoals ik denk te strak aangedraaid waardoor het kapot is. Volgens mij moet Vreede dus een oplossing zoeken en niet mij benadelen hiermee.
Dus ik ben van mening dat ze het maar uitzoeken en op hun kosten repareren. Na overleg met enkele mensen op DF is dat de enige juiste stap. Hun hebben het kapot gemaakt en ik hoef hier niet voor op te draaien. Tevens wil ik een gespecificeerde factuur ontvangen van de werkzaamheden tot nu toe gedaan en die ga ik uitspitten en vergelijken met andere garages of wat bekend is bij derden. Krijg hier een beetje een kutgevoel bij, want zoals we allemaal weten is het aanpassen van facturen erg makkelijk om kosten ergens anders in te rekenen.

In eerste instantie zou de auto daar 1 week blijven staan. Maar doordat een onderdeel niet leverbaar was is daar een 1/2 week bijgekomen. In overleg heb ik toen tevens een ander vliegwiel aangeleverd en zou hij eind 2e week klaar zijn. Doordat er volgens eigen zeggen allerlei spoedgevallen tussen door komen vergeten ze verder te sleutelen aan mijn auto en hadden ze beloofd deze eind deze week gereed te hebben. Ik ben van mening dat ergens de tijd voor nemen goed is, maar krijg twijfels over kwaliteit als een monteur continue van een karwei afmoet. Dat blijkt ook wel uit het feit dat ik in de DERDE week ze nog aan werkzaamheden moet herinneren die niet eens met de monteurs besproken zijn.

Ik verwacht nog maar 1 ding. Schade reparen in originele staat zoals aangeleverd zonder mij hiervoor op kosten te jagen en die auto zo snel mogelijk weg halen. :df: Want uit het telefoongesprek met Frank blijkt voor mij duidelijk dat hij probeert de kosten op mij te verhalen waar ik absoluut geen zin in heb. Er komt een moterrevisiebedrijf bij die gaat kijken of ze het kunnen repareren in het blok. Maar voor mij is het duidelijk dat er nieuw draad in het blok getapt moet worden en vervolgens een nieuwe adapter gedraaid moet worden wat alle problemen oplost.
Dit zal vast wel duur zijn maar volgens mij zijn die kosten niet voor mij.

Schiet maar! :cry: Wat vinden jullie hier van?

MX5T

Bericht door MX5T » 02 okt 2008, 23:30

Schade is ontstaan na een handeling aan het voorwerp door het bedrijf waardoor zij verantwoordelijk zijn voor een goede reparatie/montage hiervan: dus kosten voor het bedrijf

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 03 okt 2008, 00:39

Ik vind dat je gelijk hebt Ruud, je ziet het correct en helder imho :thumbup:

allen

Bericht door allen » 03 okt 2008, 13:03

Stukje bedrijfsrisico. Lijkt me dat hij dat gewoon op kosten van de zaak dient op te lossen.
Tenzij hij vantevoren al duidelijk heeft aangegeven dat er een zeer waarschijnlijke kans is dat dit zal gebeuren.

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 03 okt 2008, 13:10

allen schreef:Stukje bedrijfsrisico. Lijkt me dat hij dat gewoon op kosten van de zaak dient op te lossen.
Tenzij hij vantevoren al duidelijk heeft aangegeven dat er een zeer waarschijnlijke kans is dat dit zal gebeuren.
Nope, want hij heeft het zelf zo aangelegd. Nu het kapot is begint hij er over te klagen. :cry:

Michel P

Bericht door Michel P » 03 okt 2008, 13:18

Je moet niet zo janken :'(

Je weet mijn mening, hun dienen het correct te hetstellen op hun kosten, maar ook op papier garantie geven voor de gekozen manier van herstellen!

Ik ken nog wel een advocaat die dit soort ranzige zaakjes aan neemt :wink:

Michel

allen

Bericht door allen » 03 okt 2008, 13:54

Ruud Hulsegge schreef:
allen schreef:Stukje bedrijfsrisico. Lijkt me dat hij dat gewoon op kosten van de zaak dient op te lossen.
Nope, want hij heeft het zelf zo aangelegd. Nu het kapot is begint hij er over te klagen. :cry:
Snap ik jou niet of snap jij mij niet?! :mrgreen:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 03 okt 2008, 14:00

Ik snap het wel :nerd:

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 03 okt 2008, 14:23

allen schreef:
Ruud Hulsegge schreef:
Snap ik jou niet of snap jij mij niet?! :mrgreen:
Nope als op "hij heeft NIET :bignews: ik herhaal NIET vantevoren al duidelijk aangegeven dat er een zeer waarschijnlijke kans is dat dit zal gebeuren.

Gelukkig heb ik nog altijd een modelletje in de vitrinekast staan waarmee ik kan spelen :playcar:

Michel: ik wil wel een betrouwbare advocaat en niet die sjachertypes waar jij mee bevriend bent.
Is er nog ergens een goede advocaat op driving fun waar ik mee bevriend kan raken en rondjes op de ring kan rijden? :bag:

allen

Bericht door allen » 03 okt 2008, 14:36

Wacht, volgens mij begreep jij wat ik bedoelde maar ben ik wat traag geweest op jouw reactie. Goedemorgen ook nog... :clap:

Plaats reactie