Groot onderhoud aan de Scoob.
Na 200K gereden te hebben met 285pk en 405Nm koppel was het wel enigzins gedaan voor de versnellingsbak.
Heb een 2e handsbak van 2 jaar oud op de kop getikt met 56K op de teller en die word omgeruild met de originele.
De bak komt van een bekende en is niet misbruikt of afgeragd. Aangezien de auto waar deze bak vanaf komt word geupgrade met een 6 bak en veel motervermogen had ik dus een mazzeltje.
Wat word er nu gedaan aan de scoob:
- blok eruit voor kleppen stellen, nokkenaskeerringen (10x woordwaarde scrabbel) vervangen, krukaskeerringen vervangen, nieuwe riemen, rollen en hydraulische spanner
- klepdekselpakking moest vervangen worden (zweette olie)
- koppeling vervangen
- lichter vliegwiel van ECT gemaakt van Chrome-molybdeen waardoor de moter een snellere respons krijgt en makkelijker in toeren jaagt.

- bak vervangen
- schijven vervangen voor gegroefd + andere blokken + remolie
- schijven achter vervangen voor gegroefd + andere blokken + remolie
- rubbers vervangen van aandrijfassen
- Uppipe RVS vervangen voor originele dubbelwandige uppipe, want de RVS scheurt regelmatig en is bagger

- Aansluiten oilcatchcan op de carterontluchtingen om die vette dampen uit het inlaatkanaal te houden.
- Andere olietemperatuursensor erin
- omleggen gewapende slangen van de oliekoeler vanwege een probleem met schuren tegen koelwaterradiator.
- monteren nieuwe betere brandblusser want poeder is bagger. Neem nu koolzuurschuim.
Ben benieuwd hoe het zodadelijk allemaal weer aanvoelt. Zeker met de jongere bak en lichter vliegwiel.
Laatste 2 maanden had ik ook weer last van drukverlies in de uppipe en kon de lamba het allemaal niet meer verwerken.
Rekensommetjes in de ecu die niet meer kloppen is voor Subaru nog steeds vrij lastig. Zoveel lucht en brandstof erin en dan ontdekken dat hij wat kwijt voor het bij de lambda is resulteert nog steeds af en toe in armer mengsel bij Subaru. Hij corrigeert het dan weer wel maar toch.
Oftwel nog 1 week en dan weer knallen (lees 1000 km gevoel krijgen met je auto of alles weer oke is voordat ik weer eens naar mijn favoriete stukje wereld in de Eiffel ga)
Ruud.