Plug and Play Tuning binnen eigen merk.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
M@rcel

Plug and Play Tuning binnen eigen merk.

Bericht door M@rcel » 19 sep 2008, 09:43

Hier op DF lees ik regelmatig projecten van auto's waarbij het opvalt , dat er voor upgrades best vaak in het onderdelenmagazijn van het eigen merk (of nauw verwant ander merk) gewinkeld kan worden.
Voorbeelden zijn de e36's met M3 onderdelen, Civic's met ITR onderdelen, 106-jes met onderdelen van grotere modellen van Peugeot, maar ook bv een duur flexibel stukje uitlaat van de Thema 8.32, die je veel goedkoper bij Citroën als onderdeel voor de CX kan bestellen.

Voor mijn 323ti ben ik ook wel eens aan het kijken wat er mogelijk is? 328i blok schijnt niet al teveel moeite te kosten, remmen van een M3 is ook mogelijk, achteras van de e30 en Z3 schijn je ook aardig te kunnen upgraden etc.

Misschien een idee om een lijst te maken die iedereen met kennis van zaken kan aanvullen?
Dus gewoon even op alfabetische volgorde (merk/type) copy/paste plus je eigen toevoeging.

Als jullie het niets vinden mag er gelijk een slotje op :wink:

-BMW e36 323Ti > Shortshift BMW Z8 plug and play
-vul maar aan

RVV

Re: Plug and Play Tuning binnen eigen merk.

Bericht door RVV » 19 sep 2008, 10:26

Volgens mij is bijna alles tussen de e87 en e90 reeks uitwisselbaar.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 sep 2008, 10:30

BMW's zijn sowieso net bouwpaketten, je kan van alles uitwisselen tussen E30/E36/E46, van remmen tot motoren enz :)

Tristan

Bericht door Tristan » 19 sep 2008, 10:32

Zelfde geldt voor VAG. Daarom ook zo in trek bij de dievengilde. Onderdelen leveren vaak veel op.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 19 sep 2008, 12:30

Maar wat zijn nu echt de 'must haves' voor zeg maar bepaalde modellen?

de M3 remmen voor de normale e36's?
Zijn dat dan de 3.0 of de 3.2 remmen? Kan dat op alle e36's?
Zelfde verhaal met de e34's

Kan een Z3 2.8 sperdiff onder een 323ti?
Past een e30 325i uitlaat op een e30 320i?
Past een 2.9 VR6 van de Corrado in een Vento?

Maargoed, er is dus teveel om op te noemen mogelijk?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 19 sep 2008, 13:09

Er is zeker veel mogelijk maar ik weet alleen van BMW en VAG dat het bouwpaketten zijn maar heb ook wel een Boxster gezien met 3.6 996 motor. Hoeveel aanpassingen daarvoor nodig zijn weet ik echter niet.

De compact heeft grote overeenkomsten met de Z3 dus vanalles is mogelijk 8) Voor meer info moet je bij Bert zijn, onze lopende BMW database :lol:

Bij VW zijn de vier cilinder blokken eigenlijk te splitsen in voor -of achterover hangend. Voorover loopt tot 1.6 16V wat in de Golf 4 ligt en past dus zelfs in de motorsteunen van een Golf of Polo 1.1 uit 1978 :D Hetzelfde geldt voor de achterover hangende motoren vanaf de oude 1.5 t/m de laatste 2.0 TFSI. In de basis allemaal hetzelfde inclusief de bak en qua afmetingen in de basis weinig verschillend, schijnt allemaal redelijk eenvoudig uitwisselbaar vanuit mechanisch oogpunt. Het enige wat wel is veranderd zijn de sub frames in de loop van de jaren waardoor er toch anders met ruimte omgesprongen wordt. De 1.8 G60 is gewoon op basis van de oude 1.5 maar heeft qua poulies e.d. meer ruimte nodig waardoor je toch wat extra aanpassingen moet doen om em in een Golf 1 te lepelen. Met de VR6 is het ook lachen, zelfs de laatste R36 uit de Passat heeft in principe nog steeds het oude VR basisblok. Er rijden dan ook een aantal Golf II of Corrado's met R32 rond 8) Ook rijdt er een Audi 80 cabrio rond met 170pk V(R)5 rond wat weer kan vanwege de passat versnellingsbak. In deze auto's liggen deze motor in lengte richting itt in de Golf.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 19 sep 2008, 13:19

Subaru's zijn ook redelijk onderling uitwisselbaar. Legacy, Impreza en Forrester dan althans.

HSR

Bericht door HSR » 19 sep 2008, 13:30

Niels schreef:Er is zeker veel mogelijk maar ik weet alleen van BMW en VAG dat het bouwpaketten zijn maar heb ook wel een Boxster gezien met 3.6 996 motor. Hoeveel aanpassingen daarvoor nodig zijn weet ik echter niet.

De compact heeft grote overeenkomsten met de Z3 dus vanalles is mogelijk 8) Voor meer info moet je bij Bert zijn, onze lopende BMW database :lol:

Bij VW zijn de vier cilinder blokken eigenlijk te splitsen in voor -of achterover hangend. Voorover loopt tot 1.6 16V wat in de Golf 4 ligt en past dus zelfs in de motorsteunen van een Golf of Polo 1.1 uit 1978 :D Hetzelfde geldt voor de achterover hangende motoren vanaf de oude 1.5 t/m de laatste 2.0 TFSI. In de basis allemaal hetzelfde inclusief de bak en qua afmetingen in de basis weinig verschillend, schijnt allemaal redelijk eenvoudig uitwisselbaar vanuit mechanisch oogpunt. Het enige wat wel is veranderd zijn de sub frames in de loop van de jaren waardoor er toch anders met ruimte omgesprongen wordt. De 1.8 G60 is gewoon op basis van de oude 1.5 maar heeft qua poulies e.d. meer ruimte nodig waardoor je toch wat extra aanpassingen moet doen om em in een Golf 1 te lepelen. Met de VR6 is het ook lachen, zelfs de laatste R36 uit de Passat heeft in principe nog steeds het oude VR basisblok. Er rijden dan ook een aantal Golf II of Corrado's met R32 rond 8) Ook rijdt er een Audi 80 cabrio rond met 170pk V(R)5 rond wat weer kan vanwege de passat versnellingsbak. In deze auto's liggen deze motor in lengte richting itt in de Golf.
Heb me altijd verbaasd over het VR principe. Het is zo eigenwijs als het maar zijn kan, zoals volvo met zijn R5 blokken.

Afbeelding

Niels

Bericht door Niels » 19 sep 2008, 13:44

Net als de 5 cilinders klinken ze ook errug gaaf 8)

steve smith

Bericht door steve smith » 19 sep 2008, 13:54

M@rcel schreef:Maar wat zijn nu echt de 'must haves' voor zeg maar bepaalde modellen?

de M3 remmen voor de normale e36's? Nee, zijn overkill en passen niet klakkeloos. 1e stap is 300mm van e46
Zijn dat dan de 3.0 of de 3.2 remmen? Kan dat op alle e36's? Nee. Fusee wijkt af
Zelfde verhaal met de e34's? Alle e34 remmen zijn uitwisselbaar met e32 en e31

Kan een Z3 2.8 sperdiff onder een 323ti? Evenals elk e30 diff
Past een e30 325i uitlaat op een e30 320i? Why would you waste your time?
Past een 2.9 VR6 van de Corrado in een Vento? Yup. Google is your friend.

Ga lezen en ga sleutelen! Begrijp dat zo'n lijstje voor nitwitten handig kan zijn, maar tegen de tijd dat je zo'n lijsje nodig hebt kun je er beter met je vingers afblijven. Eindresultaat van zo'n lijstje is dat elke Johnny-go-faster die zelfde modificatie wil, en de originele poster en het nog in 10 verschillende versies kindertaal uit kan gaan leggen als er problemen zijn.

No thanks. Been there, done that!
Laatst gewijzigd door steve smith op 19 sep 2008, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 sep 2008, 14:14

Volgens mij zit je verkeerd wbt die M3 remmen hoor Steve :)

M3 remmen passen zo op een E36 het enige is dat je de fusee ook hebben moet (tenzij je dit bedoeld :) ) Alleen is het beste dan M3 3.0 naven omdat die qua geometrie bijna gelijk zijn aan een standaard E36, en met M3 3.2 schijven. M3 3.2 haalt zijn extra caster uit draagarmen die een iets andere vorm hebben dus als je heel precies bent wijkt de stuur geometrie iets af als je die naven op een normale E36 gebruikt. Maar volgens mij geven die naven zowel van de 3.0 en 3.2 ook een andere camberstand, vooral bij de 3.2 omdat de schokbreker rechter op staat terwijl ze toch meer negatief camber hebben. Voor de meesten komt het echter niet zo precies dus zal de keuze tussen een 3.0 en een 3,2 systeem wel van verkrijgbaarheid afhangen.

Complete set kan je voor 200-300 euro krijgen oid.

steve smith

Bericht door steve smith » 19 sep 2008, 14:26

Bert ///M3 schreef:Volgens mij zit je verkeerd wbt die M3 remmen hoor Steve :)

M3 remmen passen zo op een E36 het enige is dat je de fusee ook hebben moet (tenzij je dit bedoeld :) ) Alleen is het beste dan M3 3.0 naven omdat die qua geometrie bijna gelijk zijn aan een standaard E36, en met M3 3.2 schijven. M3 3.2 haalt zijn extra caster uit draagarmen die een iets andere vorm hebben dus als je heel precies bent wijkt de stuur geometrie iets af als je die naven op een normale E36 gebruikt. Maar volgens mij geven die naven zowel van de 3.0 en 3.2 ook een andere camberstand, vooral bij de 3.2 omdat de schokbreker rechter op staat terwijl ze toch meer negatief camber hebben. Voor de meesten komt het echter niet zo precies dus zal de keuze tussen een 3.0 en een 3,2 systeem wel van verkrijgbaarheid afhangen.

Complete set kan je voor 200-300 euro krijgen oid.
Zal 'm aanpassen. En je post geeft feilloos aan waarom degenen die een lijstje nodig hebben er lekker vanaf moeten blijven!

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 19 sep 2008, 14:40

M@rcel schreef:Past een 2.9 VR6 van de Corrado in een Vento?
Ik zag op VWVortex dat iemand de 3.6-variant uit de Cayenne/Touareg in een Golf IV had liggen.

Niels

Bericht door Niels » 19 sep 2008, 14:44

Steve, ik denk dat Marcel echt niet van plan is z'n Compact uit elkaar te draaien om vervolgens een ander de hemd van het lijf te vragen :lol: Hij is denk ik gewoon nieuwsgierig of er wat leuke goodies op kunnen. Niets mis mee toch :wink: Ik snap je frustratie wel, eindeloze vragen, plenty ideeen en discussies en er komt niet van de pot :bag: Zie ik op dit forum toch niet zo gebeuren hoor, meer rijders dan klussers hier :df:

Niels

Bericht door Niels » 19 sep 2008, 14:46

Martijn Koevoets schreef:
M@rcel schreef:Past een 2.9 VR6 van de Corrado in een Vento?
Ik zag op VWVortex dat iemand de 3.6-variant uit de Cayenne/Touareg in een Golf IV had liggen.
plaats es een linkje in dat projecten draadje van je :banaan: Het zou me verbazen aangezien dat geen VR blok is en het dus veel gemakkelijker kan :hmmm:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 19 sep 2008, 14:53

E36 ///M3 spruitstukken + rest van uitlaatlijn op E36 6 cylinders.
E36 ///M3 remmerij op alle E36's
Tellerunits uitwisselbaar

etc etc etc :P

PeerH

Bericht door PeerH » 19 sep 2008, 15:31

Plug and Play:

Peugeot 106--> 206 GTI remmerij
Peugeot 106--> S2 Rallye/GTI achteras

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 19 sep 2008, 15:34

Hmmm GTI remmerij van een 206 zo plug en play?
Zijn dat wel geventileerde krengen?
Gezien die wat er nu onder de 106 zitten van die minidisc gevalletjes zijn en niet geventileerd.
achter trommel :S

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 19 sep 2008, 15:38

frank de jonge schreef:Hmmm GTI remmerij van een 206 zo plug en play?
Zijn dat wel geventileerde krengen?
Gezien die wat er nu onder de 106 zitten van die minidisc gevalletjes zijn en niet geventileerd.
achter trommel :S
Yup, kan ook 206RC remmenset onder. Kun je alleen geen 14" meer rijden. Allemaal geventileerd. Dat is het ori spul aan de voorzijde ook al.
Om de trommels te vervangen, dien je een achteras van een GTI/1600 Rallye te monteren. Heb je gelijk een dikkere stabi.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 19 sep 2008, 15:47

steve smith schreef:
M@rcel schreef:Maar wat zijn nu echt de 'must haves' voor zeg maar bepaalde modellen?

de M3 remmen voor de normale e36's? Nee, zijn overkill en passen niet klakkeloos. 1e stap is 300mm van e46
Zijn dat dan de 3.0 of de 3.2 remmen? Kan dat op alle e36's? Nee. Fusee wijkt af
Zelfde verhaal met de e34's? Alle e34 remmen zijn uitwisselbaar met e32 en e31

Kan een Z3 2.8 sperdiff onder een 323ti? Evenals elk e30 diff
Past een e30 325i uitlaat op een e30 320i? Why would you waste your time?
Past een 2.9 VR6 van de Corrado in een Vento? Yup. Google is your friend.

Ga lezen en ga sleutelen! Begrijp dat zo'n lijstje voor nitwitten handig kan zijn, maar tegen de tijd dat je zo'n lijsje nodig hebt kun je er beter met je vingers afblijven. Eindresultaat van zo'n lijstje is dat elke Johnny-go-faster die zelfde modificatie wil, en de originele poster en het nog in 10 verschillende versies kindertaal uit kan gaan leggen als er problemen zijn.

No thanks. Been there, done that!
Mr. Smith,

Een paar smileys vergeten?

Waar het mij om gaat, is dat er een leuke lijst ontstaat met modificaties waar je misschien anders nooit aan gedacht zou hebben. Daarbij is zeker op een forum als deze enorm veel know-how, dus waarom het wiel steeds opnieuw uitvinden?
Het is aan jou of je er zin aan hebt om het in geuren en kleuren uit te gaan leggen, ik verplicht je to niets.

Ik vind het gewoon leuk om te weten wat er allemaal mogelijk is, ook bij andere merken...zie het als leuke weetjes.
Iemand die dan echt een dergelijke upgrade wil uitvoeren, kan dan beginnen te googlen of op andere wijze info vergaren. Leuk punt is je e46 rem-upgrade...nooit aan gedacht en waarschijnlijk goedkoper dan het M3 traject.

HSR

Bericht door HSR » 19 sep 2008, 15:51

Ik vind het een goed initiatief. Daarbij raad ik echt iedereen aan onderstaande site te checken en door te lezen. Staat echt zoveel elementaire info op wat voor de zelfrespecterende circuitrijder tot op zekere hoogte basiskennis hoort te zijn. Reuze interessant dus en je hoeft ook Bert M3 niet iedere keer lastig te vallen met een onderstel vraagje. :D

http://www.autozine.org/technical_schoo ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is bijvoorbeeld al zo'n mooi stukje proza.

''If the car is heavier at the front, that is, the CG is near the front, obviously the front tyres shares most of the centrifugal force thus they have to generate larger slip angle thus larger frictional force to counter the centrifugal force. As a result, the front slip angles exceed the rear's, and understeer occurs.

On the contrary, rear-heavy car has larger slip angle at the rear, thus introduce oversteer. Similarly, we can find a 50/50 balanced car having neutral steer. This is our choice for optimum handling. We don't really need oversteer in this case, because such oversteer is not controllable, unlike power oversteer which we have found in RWD cars.

The result favours front-engined, RWD cars (FR), which is easiest to achieve 50/50 F/R weight distribution. ===> E34 / 130i :banaan:

Mid-engined, RWD cars (MR), with its slight rearward weight bias at about 40/60, is slightly inferior in here. But remember, its superior steering response, steering feel and dynamic balance are probably more than enough to compensate.

Front-engined, FWD cars (FF) is the worst in here, and far worst. As all the heavy mechanical parts - engine, transmission, differential - hang over the front end, the front axle normally takes up to two-third of the weight. This tends to create heavy understeer. In addition to the understeer generated by the FWD configuration, the result is even worse. This require a lot of work to do in the suspension geometry and steering mechanism for compensation. And there must be some trade-off. Take an Alfa GTV as an example. It has to install an ultra-quick 2.2 turns steering to counter understeer, thus requires quite a lot steering effort. If power steering were increased, steering feel must be deteriorated. The multi-link rear suspension was also probably chosen for compensating the understeer because the geometry is more tunable than the original MacPherson strut. ''
Laatst gewijzigd door HSR op 19 sep 2008, 16:04, 2 keer totaal gewijzigd.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 19 sep 2008, 15:55

Die standaard 106 remmen van mn sport zijn niet geventileerd hoor

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 19 sep 2008, 16:00

frank de jonge schreef:Die standaard 106 remmen van mn sport zijn niet geventileerd hoor
1.1?
Ik heb volgens nog wel klauwen van een 1600 8v Rallye liggen ;)

M@rcel

Bericht door M@rcel » 19 sep 2008, 16:05

BMW

-e34 > e31 & e32 remmerij
-e36 > e36 M3 tellerunit muv Compact
-e36 > e46 300mm remmerij
-e36 > e36 M3 remmerij
-e36 R6 > M3 Spruitstuk + uitlaatlijn
-e36 323ti > BMW Z8 shortshift (plug & play)
-e36 323ti > e39 M5 spoilerlip past feiloos op de achterklep

Peugeot
---------------
-106 > 206 GTI remmerij
-106 > 206 RC remmerij (icm minimaal 15" en achteras van S2 Rallye/GTI)
-106 > S2 Rallye/GTI achteras

VLA

Bericht door VLA » 19 sep 2008, 16:41

Bij Honda is het teveel om op te noemen, maar veel onderdelen van verschillende type wagens zijn onderling uit te wisselen. Meestal nog plug n play ook. Zelfs verschillende onderdelen van motorblokken zijn onderling uitwisselbaar zodat je zelf een killer setup kunt creeren.

Dat uitwisselgebeuren bij Honda vind ik zelf een van de leukere kanten van dat merk. Denk dat dat ook wel een reden is waarom het in de USA en Japan zo populair is onder de tuners.

Plaats reactie