Dubbel moraal

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Plaats reactie
RVV

Dubbel moraal

Bericht door RVV » 18 sep 2008, 00:03

Als ik een ring rondje rij, neem ik altijd wel een passagier mee, krijg altijd wel vrijwillige verzoeken.. dikke prima, heb er weinig tot geen last van en vind het ook wel leuk om onervaren mensen de ring te laten ervaren.. Allleen blijf ik me er over verbazen dat iedereen al jaren zonder enig voorbehoud bij me instapt... oké ik ken de ring, maar ben geen begenadigd coureur of zo. Sterker nog het aantal RWD rondjes op de ring is nog geen 50.. :oops: Toch lijkt niemand die bij me instapt in de auto dat te deren..echte WTF momenten heb ik afgelopen jaren niet meegemaakt op de ring, maar ik realiseer me maar al te goed wat de gevaren zijn van de ring.. en toch ram ik met een ongehoorde 230 km/h een berg af en weer op (fuchsrohe) .. en pak bochten met snelheden waarvan ik het never nooit in me hoofd zal halen om die op dezelfde manier op de openbare weg te rijden.. afgezien van ervaring, wagenbeheersing zijn er ongeveer nog 1000 redenen/situaties mogelijk om een ongehoorde klapper te maken op de ring.. vele voorbeelden zijn in het verleden op de fora gepasseerd.. Als ik een passagier naast me heb zitten op de ring hou ik in de basis geen rekening met hem.. of die bang is.. of die het wel aankan... alleen als die me echt te kennen geeft dat het zo niet langer kan wil ik mijn rijstijl daar op aanpassen... overigens heb ik dit nog maar 1 keer meegemaakt in het verleden en dat was bij mijn eigen vrouw, maar dat was omdat ze vanwege haar reuma niet de extreme krachten die op haar vrijkomen kon verwerken (pijn).. Om die reden rijd mijn vrouw ook nooit mee.

Dat verder niemand klaagt ben ik ook wel weer blij om, omdat de mensen naar ik hoop zich toch relatief veilig voelen bij mij in de auto.. maar toch met 230 km/h op Schwedenkreuz er af gaan is toch 230 km/h, ik wil me niet bedenken hoe slecht zoiets kan aflopen :oops: Toch lijkt daar ook weinig besef over te zijn voor al die instappers bij mij, maar niet alleen bij mij.. want kijk maar een is de gemiddelde auto die staat met een ring rondje.. in 9 van de 10 auto's zit wel een pasagier en soms meerdere pasagiers..

Iedereen lijkt wel bij iedereen in te willen stappen...

Behalve ik... ik stap met mijn wetenschap over de ring bij niemand in de auto.. (hooguit bij 2 á 3 mensen waarvan ik 1000 procent zeker weet dat weten waar ze mee bezig zijn, ik noem geen namen, en dan nog.. heb ik dat stemmetje in mijn hoofd ..stel...)

Want ik heb geen controle meer over de situatie.. geen inzicht in het handelen van diegene die rijd..

Er zijn teveel onzekere variabelen die mij garanderen of het rondje wel goed ten einde komt...

Een dubbel moraal... wel iedereen willen meenemen, maar bij niemand in willen/durven stappen..

Blijft me verbazen van beide kanten..

Macboy

Re: Dubbel moraal

Bericht door Macboy » 18 sep 2008, 11:33

Dat is inderdaad vreemd. Maar ik neem aan dat we elkaar vertrouwen? Zo ben ik ook niet bij Metchu ingestapt, omdat hij de baan niet kent en als een idioot rijdt. Voor de rest weet ik wel ongeveer wie wel of niet veilig is. Bovendien, met een Sierra SM-edition kun je daar toch niet 230 dus als er iets misgaat zal het met het letsel ook wel mee kunnen vallen. Ik neem aan dat we geen volslagen idioten zijn.

Toch ben ik benieuwd bij wie je dan wel "durft" in te stappen? Ik hoop niet dat je nu Andre zegt, want dan heb je een driedubbele moraal: Andre gaat namelijk zo hard over de baan dat als er iets misgaat dat je dan wel een probleem hebt :)

Hunter

Bericht door Hunter » 18 sep 2008, 11:41

Ik ga er toch vanuit gaan dat de bestuurder zuinig is op zijn eigen auto en dus gewoon de bedoeling heeft de auto heelhuids weer op de parkplatz te zetten.
Al zal ik ook niet bij jan en alleman in de auto springen...

Overigens is het wel spannender om naast iemand te zitten dan zelf te rijden...
Zoals je ook zegt: Dan heb je tenslotte helemaal geen controle.

RVV

Bericht door RVV » 18 sep 2008, 11:50

Ja goed punt vertrouwen.. het is ook niet zo dat ik iemand ander niet vertrouw hoor, of enigzins aan zijn kunnen twijfel (en als dat wel zo is noem ik wederom geen namen :D ) Het is vooral omdat ik zelf de zaak onder controle wil kunnen houden. En dat gaat eenmaal niet als passagier.

Of ik bij Andre in zou stappen op de ring... :hmmm: ik weet het niet meer zeker maar volgens mij ben ik nog nooit met hem meegereden op de ring. Ik ben vooral van hetzelf rijden.. in het verleden heb ik een keer een rondje meegereden met Dick Hoekendijk, Dexter.. (denkt diep na) nah volgens mij was dat het wel.. Rondje met Dexter was toen ook weer een avontuur opzich.. met een spin in Hocheichen met de Porsche 944, die hij overigens perfect opving door de auto zodanig tegen te sturen dat de auto naast de vangrail rolde ipv er tegen aan.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 18 sep 2008, 11:57

En zo is het draadje weer geopend.

Ach, als je tijd komt dan komt die.
Dan wel graag definitief het leven uit met André in de 130 over de Nordschleife ipv in een rolstoel zitten omdat een sierra iets minder snelheid heeft.

Metchu

Bericht door Metchu » 18 sep 2008, 12:05

Macboy schreef:Dat is inderdaad vreemd. Maar ik neem aan dat we elkaar vertrouwen? Zo ben ik ook niet bij Metchu ingestapt, omdat hij de baan niet kent en als een idioot rijdt.

Hahahahaha, dude... Ik reed op de ring vet relaxed, bovendien heb je wel de macboy route met me gedaan en die is een stuk gevaarlijker als je het mij vraagt ;)

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 18 sep 2008, 14:13

Tsja, dat risico is er altijd. Een foutje kan zelfs de beste, meest vertrouwde bestuurder overkomen. Zie bijv. het dieselverhaal. Dan kun je nog wel zoveel vertrouwen hebben in de bestuurder, als je gaat, dan ga je.
Zelf ben ik ook meer van het rijden, maar ik merk snel genoeg of het verantwoordelijk is om met degene mee te rijden of niet. Ritje in een 323Ti bezorgt me nog steeds nachtmerries, maargoed, dat was op eigen risico :jenna:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 18 sep 2008, 14:15

Metchu schreef:
Macboy schreef:Dat is inderdaad vreemd. Maar ik neem aan dat we elkaar vertrouwen? Zo ben ik ook niet bij Metchu ingestapt, omdat hij de baan niet kent en als een idioot rijdt.

Hahahahaha, dude... Ik reed op de ring vet relaxed
Wellicht is dat het punt. Rij nou maar geconcentreerd dan op de Ali Babba hang-rechts-op-de-stoel-vet-relax-mode. :wink:

Michel P

Bericht door Michel P » 18 sep 2008, 14:20

Iedereen die bij jou in is gestapt had een latente deathwish :bag: :mrgreen: :sealed: :goodnight:

Michel

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 sep 2008, 14:20

Je ging voor twee jaar terug idd harder dan ik had gedacht Rico :lol: Ik stap niet zo maar bij iedereen in Nee :wink: Natuurlijk is er altijd risico en ik ben niet verschrikkelijk kritisch maar ik moet wel een positieve indruk hebben van iemand al dan niet via het forum. Verder moet het equipment wel een beetje serieus zijn of serieus zijn aangepakt zoals de E36 van Steven. Dat geeft me toch de indruk dat iemand serieus bezig is en de boel niet onderschat. Zegt niet alles maar wel iets :df:

RobS

Bericht door RobS » 18 sep 2008, 14:53

Niels schreef:Je ging voor twee jaar terug idd harder dan ik had gedacht Rico :lol: Ik stap niet zo maar bij iedereen in Nee :wink: Natuurlijk is er altijd risico en ik ben niet verschrikkelijk kritisch maar ik moet wel een positieve indruk hebben van iemand al dan niet via het forum. Verder moet het equipment wel een beetje serieus zijn of serieus zijn aangepakt zoals de E36 van Steven. Dat geeft me toch de indruk dat iemand serieus bezig is en de boel niet onderschat. Zegt niet alles maar wel iets :df:
(Serieus aangepakt) equipment en de bestuurder zijn 2 op zichzelf staande dingen.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 sep 2008, 14:55

Dat klopt Rob, daarom neem ik ook een combinatie van :wink: Het gaat uiteindelijk om de instelling van de bestuurder. Deze moet serieus en realistisch zijn.

Rein

Bericht door Rein » 18 sep 2008, 15:23

Het is idd een risico dat je neemt.

Afgelopen zondag ben ik 400km naar de ring toe, een ronde ring, en weer 400km terug met je meegereden Rico. Van te voren wist ik al dat je 400+ rondes Ring hebt gemaakt, dus dan durft ik er wel op te vertrouwen dat je weet wat je doet, en dat je weet wat de risico's zijn. Als je dan ook nog binnenkort een 3e kind op de wereld zet, dan neem ik aan dat jij ook heelhuids thuis wil komen. Dan durf ik zo'n risico om met je mee te rijden wel te nemen. Ik heb je afgelopen zondag dus ook volkomen vertrouwd, en op geen moment onveilig/zeker gevoeld. Wel was ik verbaasd van de 130i, hoe hard je die de bocht om kon sturen, maar dat was alleen maar heel erg gaaf.

Zelf zou ik nooit met iemand meerijden die je verder helemaal niet kent (dus ook niet van internet) en als je verder niets van diegene weet, zeker niet op een baan als de Nurburgring.

Macboy

Bericht door Macboy » 18 sep 2008, 16:38

Ik ben een keer bij Frank Boeie ingestapt.

;)

(insiders joke)

RVV

Bericht door RVV » 18 sep 2008, 16:45

LUL :D

Andre

Bericht door Andre » 18 sep 2008, 17:05

Ring is geen circuit.

De circuits van tegenwoordig hebben veel meer veiligheid. Grote asfaltstroken naast de baan grindbakken etc.

Ik schaar de ring onder de noemer rally parcour/bergrennen. Geen ruimte voor marge.

Elke coureur ervaren ringer kan er afstuiteren. Olie spoor achter een heuvel en je bent klaar. Ophanging die afbreekt etc. Er zijn zoveel variabelen en een chauffeur is daar maar een onderdeel van.

Ik rijdt zo bi zo niet graag met anderen mee op een circuit. Wil graag zelf de controle houden. Kan me er evt wel bij neerleggen op een circuit als assen of driftdagje.

Dat er mensen zijn die wel meerijden en het mooi vinden kan ik ook begrijpen.
Laatst gewijzigd door Andre op 18 sep 2008, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Metchu

Bericht door Metchu » 18 sep 2008, 17:10

Macboy schreef:Ik ben een keer bij Frank Boeie ingestapt.

;)

(insiders joke)

Zeiksnor is dat he :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 18 sep 2008, 17:15

Leg jij die snickers maar snel weg... (kijkt naar buiten :lol: )

Luco

Bericht door Luco » 18 sep 2008, 17:19

Ik rij zelf vrij veilig vind ik, ook op het circuit, maar stap niet graag bij een ander in op welk circuit dan ook.
Heeft er gewoon mee te maken dat ik zelf het stuur dan niet vastheb.
Heb hetzelfde in een vliegtuig en achterop een motor.
Er zijn maar een paar mensen die racen waarbij ik instap en dan nog vind ik het eng.

Andre

Bericht door Andre » 18 sep 2008, 17:20

Zit ie weer snickers te vreten onder de rammerdam.

:)

Metchu

Bericht door Metchu » 18 sep 2008, 17:29

Ok, 1x is leuk 5x is nog leuker... maar goed, ik lust niet eens snickers :mrgreen: Maak er dan een Mars of Lion van :sealed:

on-topic: racen is nooit veilig... Er is altijd dat risico en instappen loop je datzelfde risico...

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 sep 2008, 17:36

Racen en de Ring kan je niet vergelijken imho. Zie ook verhaal Andre daar ben ik het wel mee eens.

Racen is aan allerlei regels en veiligheidstoestenden gebonden.

Op de ring rijd een groot deel er gewoon met 230 overheen in standaard auto's met standaard remmen enz. Kan je je afvragen wie er gekker is, diegene die daar zo rondrijden terwijl vrouw en kinders thuis zitten of degene die er bij instappen. Risico is er niet veel minder om denk ik. Maar then again als je even een blokje om gaat in je eigen omgeving kan je ook tegen een boom eindigen.

RVV

Bericht door RVV » 18 sep 2008, 17:41

Metin, Snickers gewoon ruilen met de Lions van de Macedoniër. Die vreet toch alles.. :banaan:

Op de ring rijd een groot deel er gewoon met 230 overheen in standaard auto's met standaard remmen enz. Kan je je afvragen wie er gekker is, diegene die daar zo rondrijden terwijl vrouw en kinders thuis zitten of degene die er bij instappen. Risico is er niet veel minder om denk ik.
Er zijn er zelfs bij die hun kinders op de achterbank meenemen op de ring :oops:

Jaren terug ik in de S3.. had een Golf V6 in het vizier.. wilde er wel voorbij.. alleen ging die mij blocken.. moest en zou de S3 voor blijven.. ik vloeken en tieren in mezelf.. hij reed me gewoon express in de weg... totdat ik een klein kind op de achterbank zag zitten.. gelijk van het gas gegaan en hem uit het zicht laten verdwijnen...

Later aangekomen op de parking, heb ik hem aangesproken en hem voor gek verklaard dat die zo het leven van zijn kind op het spel zette... :wtf:

Hij werd vuurrood om het hoofd..

Luco

Bericht door Luco » 18 sep 2008, 17:48

Rico, dat is de reden dat je mij nooit op de ring zult zien, er rijden teveel imbecielen rond daar. :hammer:

Laurens

Bericht door Laurens » 18 sep 2008, 18:58

Als ik iemand een rondje meeneem over het circuit heb ik altijd in m'n achterhoofd, er zit iemand naast me waar ik ook verantwoordelijk voor ben dus rij ik dan nooit op de limiet. Natuurlijk probeer je soms te laten zien hoe hard het kan, maar dan doe ik dat alleen als er een flinke strook asfalt naast de baan ligt of een grindbak bijvoorbeeld.
Meerijden doe ik ook alleen als ik de persoon ken, alleen tijdens de race cursus gaat dat niet altijd en is het soms ook wel ff billen knijpen, gelukkig is het dan maar een kleinstukje en als het echt te gek wordt kan in dan gelukkig altijd zeggen dat het op die manier niet goed gaat :D

Plaats reactie