Als ik een ring rondje rij, neem ik altijd wel een passagier mee, krijg altijd wel vrijwillige verzoeken.. dikke prima, heb er weinig tot geen last van en vind het ook wel leuk om onervaren mensen de ring te laten ervaren.. Allleen blijf ik me er over verbazen dat iedereen al jaren zonder enig voorbehoud bij me instapt... oké ik ken de ring, maar ben geen begenadigd coureur of zo. Sterker nog het aantal RWD rondjes op de ring is nog geen 50..

Toch lijkt niemand die bij me instapt in de auto dat te deren..echte WTF momenten heb ik afgelopen jaren niet meegemaakt op de ring, maar ik realiseer me maar al te goed wat de gevaren zijn van de ring.. en toch ram ik met een ongehoorde 230 km/h een berg af en weer op (fuchsrohe) .. en pak bochten met snelheden waarvan ik het never nooit in me hoofd zal halen om die op dezelfde manier op de openbare weg te rijden.. afgezien van ervaring, wagenbeheersing zijn er ongeveer nog 1000 redenen/situaties mogelijk om een ongehoorde klapper te maken op de ring.. vele voorbeelden zijn in het verleden op de fora gepasseerd.. Als ik een passagier naast me heb zitten op de ring hou ik in de basis geen rekening met hem.. of die bang is.. of die het wel aankan... alleen als die me echt te kennen geeft dat het zo niet langer kan wil ik mijn rijstijl daar op aanpassen... overigens heb ik dit nog maar 1 keer meegemaakt in het verleden en dat was bij mijn eigen vrouw, maar dat was omdat ze vanwege haar reuma niet de extreme krachten die op haar vrijkomen kon verwerken (pijn).. Om die reden rijd mijn vrouw ook nooit mee.
Dat verder niemand klaagt ben ik ook wel weer blij om, omdat de mensen naar ik hoop zich toch relatief veilig voelen bij mij in de auto.. maar toch met 230 km/h op Schwedenkreuz er af gaan is toch 230 km/h, ik wil me niet bedenken hoe slecht zoiets kan aflopen

Toch lijkt daar ook weinig besef over te zijn voor al die instappers bij mij, maar niet alleen bij mij.. want kijk maar een is de gemiddelde auto die staat met een ring rondje.. in 9 van de 10 auto's zit wel een pasagier en soms meerdere pasagiers..
Iedereen lijkt wel bij iedereen in te willen stappen...
Behalve ik... ik stap met mijn wetenschap over de ring bij niemand in de auto.. (hooguit bij 2 á 3 mensen waarvan ik 1000 procent zeker weet dat weten waar ze mee bezig zijn, ik noem geen namen, en dan nog.. heb ik dat stemmetje in mijn hoofd ..stel...)
Want ik heb geen controle meer over de situatie.. geen inzicht in het handelen van diegene die rijd..
Er zijn teveel onzekere variabelen die mij garanderen of het rondje wel goed ten einde komt...
Een dubbel moraal... wel iedereen willen meenemen, maar bij niemand in willen/durven stappen..
Blijft me verbazen van beide kanten..