[E34] BMW 530i V8 verkocht....

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

[E34] BMW 530i V8 verkocht....

Bericht door Casper » 15 sep 2008, 21:26

Na een hoop positieve topics van Hugo, Dennis C en Paskal M over de E34 toch maar eens het zoekbereik verlegt naar deze 5-serie. Met z'n 50-50 verdeling zou dit een heerlijk sturende auto moeten zijn....
Mijn interesse ging eigenlijk voornamelijk uit naar de 525i met de M50B25 motor en het moest een handbak zijn. Ik had al op verschillende fora gelezen dat deze boot best de hoek omwilde na een flinke afslangkuur...
Nou, wat betreft die E34's was het eigenlijk niet heel veel beter dan de E36's. Veel automaten, hoge kmstanden en Remus uitlaten.

Tot mijn oog bij toeval op een 530i V8 met handbak viel. Ik dacht dat deze V8 alleen in de 7-serie was geleverd...
Auto bleek een directie auto van de eerste eigenaar die de auto eigenlijk alleen gebruikte voor trips naar het buitenland. Meneer was alleen al een tijdje met pensioen en had een mooie nieuwe 7-serie gekocht.
Auto was altijd netjes onderhouden en op leer na full option. Echt verstand van auto's had die vent niet, maar uit alles bleek dat hij en zijn chauffeur er altijd erg netjes mee waren omgesprongen.
Maarja, een nose heavy V8 op het circuit? Tailbraken tot je erbij neervalt....? Na een testrit toch wel erg positief verrast, maar door het natte weer én omdat de auto natuurlijk niet van mij was erg rustig gedaan.

Knoop doorgehakt en opgebeld om de auto op te halen. Op een dosis steenslag en wat andere lakinperfecties na vond ik dit een gave bak...!

Vandaag auto op naam gezet, verzekerd en vergunning geregeld (leuk, 2uurtjes gemeentehuis :| ), en even gewassen bij Loogman in Aalsmeer. De auto moet nog even goed in de Meguiar's maar daar heb ik even geen tijd voor :)

Omschrijving:
E34 530i 32V V8
Bouwjaar: november 1994
218pk / 290Nm
Handbak
Std sper
Stuurbekrachtiging
Climate controle
Dubbele airbag
ABS
'Individual' HiFi (Loewe)
Electrische ramen
Electrisch schuifdak
Ballon banden :lol:

En nog een aantal gewicht-toevoegende dingen. :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Voorlopig maar eerst maar even genieten van het sturen in deze boot en de V8 op de openbare weg voordat ik m'n spaarvarken stuk ga slaan 8)
Laatst gewijzigd door Casper op 31 jan 2009, 16:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door MartijnGizmo » 15 sep 2008, 21:31

Gefeliciteerd met deze aanwinst, bijzondere uitvoering! 8)

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door indobesar » 15 sep 2008, 21:31

Wat een net ding. Te mooi om te slopen, imho. :wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Niels » 15 sep 2008, 21:44

:D Gaaf man! Lekker hoor een V8 :df:

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Steven N. » 15 sep 2008, 21:56

Gaaf ding zo'n V8 e34. Ziet er ook netjes uit, mooie kilometervreter en standaard erg luxe uitgerust. Succes ermee.

Hugo heeft het Bilstein B12 onderstel onder zijn e34 en is zeer tevreden. Heb nog wel een adresje voor je waar je die erg goedkoop kan krijgen > PB evt. maar.

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Metchu » 15 sep 2008, 22:28

Hej gruwelijk ding man, binnekort maar even een kennemerstreek meeting houden 8) :mrgreen:

Gefeliciteerd en inderdaad bijna zonde om te strippen, die luxe, hoe relaxed :P Succes, het is altijd dolle pret dat strippen 8)


p.s. ik weet al waarmee we naar assen gaan :twisted:

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Casper » 15 sep 2008, 22:45

Hij heeft opzich best wel plekjes en krassen die je op de foto niet ziet, even kijken wat Meguiars, wetsanden en wat Langka kunnen doen :D

@Metchu, via de afsluitdijk lijkt me dat een goed plan :wink:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Michel P » 15 sep 2008, 22:57

Tijdloos zo'n e34, veel plezier ermee!

Doe eens een soundfile posten van de V8!!

Michel

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door M@rcel » 15 sep 2008, 23:04

Sjieke bak man :D

Ben erg benieuwd hoe zo'n e34 met V8 zich op het circuit gaat gedragen?

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Ar » 15 sep 2008, 23:27

Dat is hetzelfde blok als in mijn e38. Voor een e38 te klein, maar in een e34 zal het wel voldoende zijn.
Laatst gewijzigd door Ar op 15 sep 2008, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Jeroen » 15 sep 2008, 23:38

Te mooi voor een trackday hok! En niet slopen svp :wink:

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Xave30 » 16 sep 2008, 00:40

E30 :( weg...

Hallo E34 :) Veel veilige plezier met deze 5 Casper 8) :df:

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Ravin ///M » 16 sep 2008, 00:43

Mooi ding hoor, lekker netjes!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40200
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Knot » 16 sep 2008, 00:47

Gefeliciteerd!

Krassen en steenslag ga je sowieso krijgen op circuit dus daar zou ik niet teveel tijd in steken.

Heb deze auto een paar keer van een maat van me gereden en ik vond m toch wel zwaar aanvoelen hoor, hij gaat wel maar echt rap is anders. De oliepomp is inderdaad erg belangrijk, goed borgen met loctite (eerst vervangen uiteraard). En let ook op de brandstoffilters, is ook een kwaaltje. Koppeling hebben we bij die auto ook vervangen ergens bij de 200.000km. Als je m chipt kan je simpel naar 7200rpm, dan geeft ie wel een lekkere knetter uit de uitlaat als je m in de begrenzer drift :)

Die 530i V8 had trouwens geen sper dus het zit er niet af fabriek standaard op!

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Paskal » 16 sep 2008, 09:00

Gefeliciteerd met dit mooie exemplaar!. Bijna te mooi om te transformeren tot circuitbak, maar dan had hij maar geen auto moeten worden :) Ik heb heel veel plezier aan mijn 535 beleefd en nu denk ik wel eens "had ik hem maar niet verkocht". Maar dat is ook zo met de 911 turbo, 205 GTi, 525-racer etc... dus dat schiet niet echt op om dat spul allemaal te behouden.

Hoop dat je er veel plezier aan beleefd en dat hij net zo betrouwbaar is als mijn 535 en 525 waren.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Aernoudt » 16 sep 2008, 10:02

Of dit de meest geschikte motor is om te gebruiken voor circuit doeleinden betwijfel ik een beetje. (e34 club in Duitsland een en ander over gelezen; thermische probleempjes o.a. de 2e generatie V8én voor de e34 hebben ze die problemen opgelost)

Klinkt wel erg lekker :thumbup:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Dennis Cavallino » 16 sep 2008, 11:25

LOL je zet me wel op 't verkeerde been zeg in je verhaal! :) Je koopt een volledig originele E34 (zeldzaam!) en je gaat er vervolgens een circuitbak van maken. Dat had ik niet verwacht. Desondanks veel plezier ermee!

Tip: Die fraaie velgen moet je verkopen aan Autohan.

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door HSR » 16 sep 2008, 11:40

Gaaf ding. Vanavond zal ik wel het e.e.a. posten over onderstel zaken e.d. Te zorgen dat je niet het gezeik en stress meemaakt die ik gehad heb. :wink: :beer:

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Casper » 16 sep 2008, 11:48

Tja, nu ik er een paar honderd km'er mee gereden heb begin ik ook steeds meer te twijfelen om er een trap-E36/E30 bij te nemen. Ding rijdt echt zo lekker smooth....
Mja, wispelturig als ik ben moet ik het allemaal nog maar zien :D

Toch wel leuk dat je via BMW de originele opties kan opvragen:

530i E34 M60
Productiedatum19941103
Prijsdatum19941104
Cylinder Inhoud2997
TransmissieHandgeschake
Vermogen (kW)160
Gewicht1530
BrandstofBenzine
Energielabel
CodeOmschrijving
HE11530i E34 M60
317Orientblau metallic
A1ATAnthrazit flockvelours
168Eg-uitlaatgassen
209Sperdifferentiel 25%
243Airbag voor voorpassagier
255Eurobag in sportstuur
302Diefstalbeveiliging afst.bed
339Shadow line
401Elektrisch bediend schuifdak
416Elek.zonnescherm achter
417Zonnescherm l-en r-zijraam
431Lichtpakket/spiegel
438Edelhouten dashboard
472Armsteun op l & r voorstoel
498Twee hoofdsteunen achter
510Dimlichthoogteverstelling
534Automatische airconditioning
571Sterkere stroomvoorziening
687Voorber. inbouw stereo-radio
704M technic sportonderstel
897Nl alarm-aanpassing
899NIET GEVONDEN
900Electr.wegrijbeveiliging
Laatst gewijzigd door Casper op 16 sep 2008, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Casper » 16 sep 2008, 11:50

hugo schreef:Gaaf ding. Vanavond zal ik wel het e.e.a. posten over onderstel zaken e.d. Te zorgen dat je niet het gezeik en stress meemaakt die ik gehad heb. :wink: :beer:
Koel :D

Ik zie ook net dat er een M-tech onderstel op zit. Van de week maar eens uitproberen hoe dat nou precies stuurt in de bochten ;)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Tristan » 16 sep 2008, 11:51

209 Sperdifferentiel 25%

:banaan:

Gaaf ding, Casper. Zou alleen wat aan onderstel doen, voor de rest lekker zo laten.

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Metchu » 16 sep 2008, 13:45

899NIET GEVONDEN
Er goed dat dat erop zit zeg! Wat een wagen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40200
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Knot » 16 sep 2008, 14:03

Wat gaaf dat je die optie 209 gewoon aan kon vinken... tegenwoordig gaat dat niet zo makkelijk meer.

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Casper » 16 sep 2008, 14:38

Metchu schreef:
899NIET GEVONDEN
Er goed dat dat erop zit zeg! Wat een wagen :mrgreen:
Hehe, vroeg me idd ook af wat dat zou zijn....

@Tristan, misschien dat bij nader inzien dat idd de beste optie is...
Laatst gewijzigd door Casper op 31 jan 2009, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door HSR » 16 sep 2008, 14:41

Pauze, dus ik heb wel een paar minuutjes om e.e.a. te typen.

Zoals duidelijk mag zijn ben ik enthousiast over de E34. Echter, in standaard vorm is het een redelijk saai hok. Ga je er aan verspijkeren dan is het echt een geweldig leuke wagen met een fantastische balans.

Onderstel


1) Vervang de meest belangrijke ophangrubbers voor Powerflex zwart. Deze zijn inderdaad erg hard maar niet hinderlijk. Is overigens een hele belangrijke upgrade wil je de wagen strak krijgen

2) Bilstein B12. Onderstel wat ik heb. Gekocht bij Dick Hoekendijk en ik ben er verdomd tevreden mee. Niet heel oncomfortabel en het presteert echt heel goed. AST of KW VII zal ongetwijfeld beter zijn maar die onderstellen zijn al snel 500 eu duurder. B12 is een euro of 800, heel goed besteed.

3) Reactiearmpjes. Altijd vervangen. Ze zien er nutteloos uit maar zijn het allerminst. Bestel 2 Meyle armpjes bij Jacob Offenga, kost je een keer 20 eu de arm.

4) 17'', heeft de E34 echt nodig. Is meteen de meest ideale maat voor de E34. ET waarde moet tussen de 15 en de 25 zitten, als ik me niet vergis. Groter of kleiner en ze lopen aan of passen simpelweg niet.

5) Banden, is de E34 erg gevoelig voor krijg ik vaak te horen. Ikzelf heb niet heel veel geexperimenteerd hiermee. Achter heb ik meukbanden , SP 9000, die te zacht zijn op droog maar in de regen wel goed functioneren. Voor heb ik Dunlop SP SportMaxx. Sportmaxx is voor de E34 met een niet te zware neus erg geschikt. Ik ben er in ieder geval heel tevreden mee. Ze tot dusver nauwelijks onderstuur op, iets wat een E34 initieel wel heeft.

6) Stabi's. Ikzelf heb M5 stabi's. Ik zou niet durven zeggen hoe groot het verschil is vergeleken met de standaard stabi's.


Sturen

1) Er zit schijnbaar erg weinig verschil tussen een E34 X en een E34 M5 stuurhuis. Ikzelf heb een M5 stuurhuis op mijn E34 zitten. Of het beter stuurt dan standaard? Ik durf het niet te zeggen.

2) Opspannen stuurhuis is wel heel belangrijk. Check eerst de grote bout onder het dashboard bij je stuur, die kan je ook opspannen. Daar kan speling van wegkomen. Komt hier geen speling van weg dat zit er een beetje speling in je stuurhuis. Dit kan je opspannen maar moet je heel voorzichtig doen. Span je em teveel op, dan kan de tandlat ( als ik mij niet vergis ) vast slaan op full-lock. Opspannen doe je door op het stuurhuis de bout 17 los te draaien en dan de imbus die daar in zit op spanning te brengen. Let wel, niet meer dan een kwarslagje en zodra je ook maar een beetje weerstand voelt stoppen met draaien, de boel vastzettten en uitproberen. Kan zijn dat 10 graden draaien al voldoende is voor resultaat.

Sperdiff,

Gooi er verse olie in, dat is altijd goed.

Koeling.

Bij driften wordt alles lekker warm, te warm m.i.. Daarbij hebben oude BMW blokken altijd een tendens warm te worden. Koop een elektro fan, niet goedkoop maar alleszins goedkoper dan een gescheurde kop.


Remmen.

Ik heb E34 M5 3.6 remmerij. Nieuwe schijven met DS3000. Dit remt prima maar is niet goed voor hardcore circuit gebruik. Althans, niet voor mij. Na 2 uur zolder in de regen trilt de boel nu. De schijven zijn volgens mij niet echt krom en er zit nog zat padding op de blokken. Waar het wegkomt weet ik nog niet. Daarbij hebben de schijven momenteel ook van die bruine brandplekken. Kennelijk toch te heet geworden ?

Strippen

Er is inderdaad veel gewicht uit te halen. 300kg is echter wel heel veel. Haal je er 150 uit dan mag je al bij zijn. Let wel, dan weegt je wagen nog een kilo of 1350, dat is m.i. zeer acceptabel, een GT3 RS doet het immers niet bezig.


Uitlijnen. Heel belangrijk, gewoon laten doen volgens BMW spec's en er is weinig aan de hand.



Let heel goed op. Bilstein dempers zijn een soort ''lading'' die je in de voorste fusees stopt. Vergelijk het met een Labello. Doe sowieso motorolie in de omhulsel waar je de demper in plaatst ivm wrijving. Daarna moet je de demper klemmen op in de omhulsels met een dop die je op de schroefdraad kunt draaien. Deze dop kan lostrillen en dan gaat het hele spulletje trillen. Dit had ik dus. Geen kapotte toplager maar losse dempers. Niet bepaald veilig en nog maar te zwijgen van de schade die het je dempers kan geven.



Doe je bovenstaande dingen dan ben je 1) veel geld kwijt, en heb je 2) een hele leuke wagen.

Is het leuker dan een E36? Ik weet het niet, geen ervaring maar het sowieso iets anders en als je de E34 prepareerd zoals bovenstaand dan vlieg je door de flyovers en op zolder, cpz, de ring zal echt een hele hoop lui frustreren in E30jes, porsches en weet ik veel wat. Niemand verwacht het en dat maakt het zo leuk. Mijn mening mag duidelijk zijn. E34 = the daddy wat saloons betreft. Mensen vinden alleen keer op keer het wiel opnieuw uit. :wink:
Laatst gewijzigd door HSR op 16 sep 2008, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Thomas H en 11 gasten