Pauze, dus ik heb wel een paar minuutjes om e.e.a. te typen.
Zoals duidelijk mag zijn ben ik enthousiast over de E34. Echter, in standaard vorm is het een redelijk saai hok. Ga je er aan verspijkeren dan is het echt een geweldig leuke wagen met een fantastische balans.
Onderstel
1) Vervang de meest belangrijke ophangrubbers voor Powerflex zwart. Deze zijn inderdaad erg hard maar niet hinderlijk. Is overigens een hele belangrijke upgrade wil je de wagen strak krijgen
2) Bilstein B12. Onderstel wat ik heb. Gekocht bij Dick Hoekendijk en ik ben er verdomd tevreden mee. Niet heel oncomfortabel en het presteert echt heel goed. AST of KW VII zal ongetwijfeld beter zijn maar die onderstellen zijn al snel 500 eu duurder. B12 is een euro of 800, heel goed besteed.
3) Reactiearmpjes. Altijd vervangen. Ze zien er nutteloos uit maar zijn het allerminst. Bestel 2 Meyle armpjes bij Jacob Offenga, kost je een keer 20 eu de arm.
4) 17'', heeft de E34 echt nodig. Is meteen de meest ideale maat voor de E34. ET waarde moet tussen de 15 en de 25 zitten, als ik me niet vergis. Groter of kleiner en ze lopen aan of passen simpelweg niet.
5) Banden, is de E34 erg gevoelig voor krijg ik vaak te horen. Ikzelf heb niet heel veel geexperimenteerd hiermee. Achter heb ik meukbanden , SP 9000, die te zacht zijn op droog maar in de regen wel goed functioneren. Voor heb ik Dunlop SP SportMaxx. Sportmaxx is voor de E34 met een niet te zware neus erg geschikt. Ik ben er in ieder geval heel tevreden mee. Ze tot dusver nauwelijks onderstuur op, iets wat een E34 initieel wel heeft.
6) Stabi's. Ikzelf heb M5 stabi's. Ik zou niet durven zeggen hoe groot het verschil is vergeleken met de standaard stabi's.
Sturen
1) Er zit schijnbaar erg weinig verschil tussen een E34 X en een E34 M5 stuurhuis. Ikzelf heb een M5 stuurhuis op mijn E34 zitten. Of het beter stuurt dan standaard? Ik durf het niet te zeggen.
2) Opspannen stuurhuis is wel heel belangrijk. Check eerst de grote bout onder het dashboard bij je stuur, die kan je ook opspannen. Daar kan speling van wegkomen. Komt hier geen speling van weg dat zit er een beetje speling in je stuurhuis. Dit kan je opspannen maar moet je heel voorzichtig doen. Span je em teveel op, dan kan de tandlat ( als ik mij niet vergis ) vast slaan op full-lock. Opspannen doe je door op het stuurhuis de bout 17 los te draaien en dan de imbus die daar in zit op spanning te brengen. Let wel, niet meer dan een kwarslagje en zodra je ook maar een beetje weerstand voelt stoppen met draaien, de boel vastzettten en uitproberen. Kan zijn dat 10 graden draaien al voldoende is voor resultaat.
Sperdiff,
Gooi er verse olie in, dat is altijd goed.
Koeling.
Bij driften wordt alles lekker warm, te warm m.i.. Daarbij hebben oude BMW blokken altijd een tendens warm te worden. Koop een elektro fan, niet goedkoop maar alleszins goedkoper dan een gescheurde kop.
Remmen.
Ik heb E34 M5 3.6 remmerij. Nieuwe schijven met DS3000. Dit remt prima maar is niet goed voor hardcore circuit gebruik. Althans, niet voor mij. Na 2 uur zolder in de regen trilt de boel nu. De schijven zijn volgens mij niet echt krom en er zit nog zat padding op de blokken. Waar het wegkomt weet ik nog niet. Daarbij hebben de schijven momenteel ook van die bruine brandplekken. Kennelijk toch te heet geworden ?
Strippen
Er is inderdaad veel gewicht uit te halen. 300kg is echter wel heel veel. Haal je er 150 uit dan mag je al bij zijn. Let wel, dan weegt je wagen nog een kilo of 1350, dat is m.i. zeer acceptabel, een GT3 RS doet het immers niet bezig.
Uitlijnen. Heel belangrijk, gewoon laten doen volgens BMW spec's en er is weinig aan de hand.
Let heel goed op. Bilstein dempers zijn een soort ''lading'' die je in de voorste fusees stopt. Vergelijk het met een Labello. Doe sowieso motorolie in de omhulsel waar je de demper in plaatst ivm wrijving. Daarna moet je de demper klemmen op in de omhulsels met een dop die je op de schroefdraad kunt draaien. Deze dop kan lostrillen en dan gaat het hele spulletje trillen. Dit had ik dus. Geen kapotte toplager maar losse dempers. Niet bepaald veilig en nog maar te zwijgen van de schade die het je dempers kan geven.
Doe je bovenstaande dingen dan ben je 1) veel geld kwijt, en heb je 2) een hele leuke wagen.
Is het leuker dan een E36? Ik weet het niet, geen ervaring maar het sowieso iets anders en als je de E34 prepareerd zoals bovenstaand dan vlieg je door de flyovers en op zolder, cpz, de ring zal echt een hele hoop lui frustreren in E30jes, porsches en weet ik veel wat. Niemand verwacht het en dat maakt het zo leuk. Mijn mening mag duidelijk zijn. E34 = the daddy wat saloons betreft. Mensen vinden alleen keer op keer het wiel opnieuw uit.