Zonnebril in de auto of niet?
- RutgerK
Zonnebril in de auto of niet?
Ik hoorde gisteren op radio en televisie dat een aantal files was veroorzaakt door ongelukken als gevolg van laagstaande zon. Zelf heb ik altijd 'last' van de laagstaande zon op de route Utrecht-Den Haag aan het eind van de dag en de A44, A4 's ochtends. Ik heb dan ook altijd een zonnebril onder handbereik omdat ik van sommige plekken weet dat je verblind kan worden door de zon die dan recht voor je staat.
Toch laten vel mensen die verrassen door de zon. Veel mensen zie je snel de zonneklep naar beneden doen en op de rem trappen. Daarna vaak gevolgd door een minutenlange zoektocht naar een zonnebril ergens in de auto.
Wij hebben in beide auto's twee zonnebrillen leggen zodat we nooit misgrijpen.
Ik vraag mij af of er niet vanuit de overheid of ANWB bijvoorbeeld een bewustwordingscampagne gestart zou moeten worden dat een zonnebril eigenlijk een verplichte accessoire is om veilig auto te kunnen rijden.
Misschien overdrijf ik een beetje maar ik ben wel benieuwd wat jullie meningen zijn over de zonnebril in de auto.
Toch laten vel mensen die verrassen door de zon. Veel mensen zie je snel de zonneklep naar beneden doen en op de rem trappen. Daarna vaak gevolgd door een minutenlange zoektocht naar een zonnebril ergens in de auto.
Wij hebben in beide auto's twee zonnebrillen leggen zodat we nooit misgrijpen.
Ik vraag mij af of er niet vanuit de overheid of ANWB bijvoorbeeld een bewustwordingscampagne gestart zou moeten worden dat een zonnebril eigenlijk een verplichte accessoire is om veilig auto te kunnen rijden.
Misschien overdrijf ik een beetje maar ik ben wel benieuwd wat jullie meningen zijn over de zonnebril in de auto.
Laatst gewijzigd door RutgerK op 11 sep 2008, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Re: Zonnebril in de auto of niet?
Zonnebril in de auto?.......................Check!
8)

- Adje ///M3
+ 1Dexter schreef:Zonnebril in de auto?.......................Check!8)
- Stéphane
Ik draag zelfs bijna alleen in de auto een zonnebril, daar buiten bijna nooit. Ik heb altijd in mijn auto zonnebril onder handbereik
Zou ook niet zonder kunnen 8)

- Femme
Ik vind zonnebrillen nogal overrated en gebruik ze vrijwel nooit. Alleen met open dak bij een sterke zon of zonsondergang in het buitenland met veel hoogteverschillen vind ik het wel prettig. Je moet dan wel een goed exemplaar hebben, anders zie je door de reflecties van achteren minder met dan zonder zonnebril.
- Stefan R
- Auto: Vakantievoertuig
Check! er ligt standaard een zonnebril in de auto, deze draag ik overigens vaak ook tijdens snelwegritten in de regen. Daarmee krijg je een stuk meer contrast en wordt het kijken een stuk minder inspannend 8)
- Tristan
Altijd 2 zonnebrillen in de auto. Kan niet zonder....
- Roman
Doe het vaak zonder alleen bij zonsondergang heb ik hem nodig anders zie ik geen bal.
- Dennis Cavallino
Ik doe altijd de handen voor mijn ogen, of knijp mijn ogen helemaal dicht.
Mijn ex-collega was daar tijdens rijtrainingen altijd wel een paar minuten mee bezig om mensen bewust te maken van 't gevaar van laagstaande zon. Vooral in combinatie met buien is het best link om dan te rijden op een drukke weg. Ik vind zonnebrillen meer dan vanzelfsprekend, al kan ik zelf goed zonder zolang mijn voorruit schoon genoeg is. Maar soms zie je inderdaad helemaal niets. Afstand houden, snelheid aanpassen en bril op. Veel mensen doen geen van 3-en in zulke situaties.

Mijn ex-collega was daar tijdens rijtrainingen altijd wel een paar minuten mee bezig om mensen bewust te maken van 't gevaar van laagstaande zon. Vooral in combinatie met buien is het best link om dan te rijden op een drukke weg. Ik vind zonnebrillen meer dan vanzelfsprekend, al kan ik zelf goed zonder zolang mijn voorruit schoon genoeg is. Maar soms zie je inderdaad helemaal niets. Afstand houden, snelheid aanpassen en bril op. Veel mensen doen geen van 3-en in zulke situaties.
- stefan740
Ja mijn ray-ban ligt altijd in de MINI 

- Panda de Beer
Uiteraard.
Heb trouwens op lichte, overcast dagen meestal ook de zonneklep naar beneden, vanwege het contrastverschil tussen het donkere wegdek en de heldere hemel. Ben niet zo geinteresseerd in de hemel als ik rij, maar juist wel in de weg.
Heb trouwens op lichte, overcast dagen meestal ook de zonneklep naar beneden, vanwege het contrastverschil tussen het donkere wegdek en de heldere hemel. Ben niet zo geinteresseerd in de hemel als ik rij, maar juist wel in de weg.
- Casper
Goede zonnebril is echt een must in de auto! Ik draag ook contactlenzen, waardoor m'n ogen behoorlijk lichtgevoelig zijn...
En van knijpen met je ogen krijg je rimpels zag ik laatst op TV
En van knijpen met je ogen krijg je rimpels zag ik laatst op TV

- VLA
Heb er ook altijd 1 in de auto liggen. Erg handig.
- Stéphane
Ja, en dan krijg je commentaar op je zonnebril van PandamanPanda de Beer schreef:Uiteraard.

-
Echt wel!
Nu kan het weer
Nu kan het weer
- Mike S.
- Auto: M135i
Ik zet heel erg vaak mijn zonnebril in de auto op en heb hem dus ook altijd bij me.
-
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Ja hoor, ik heb hem heel vaak op. Heb hem bij mijn auto sleutels liggen, wil nog wel eens de auto van pa of ma nemen en dan heb ik altijd mijn bril bij me in de auto.
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Altijd zonnebril in de auto en ook vaak op maar ben wel met Femme eens dat het effect nogal beperkt is. Het wordt wel iets beter maar niet dramatisch veel. Of ik heb gewoon een brak ding, kan ook.
Paar jaar terug is een collega van me doodgereden op de fiets door een achteropkomend bestelbusje, laagstaande zon, bestuurder zag niks en reed zo bovenop hem. Op slag dood. Zeker daarna ben ik echt voorzichtig geworden met laagstaande zon, je mist zomaar een fietser of voetganger.

Paar jaar terug is een collega van me doodgereden op de fiets door een achteropkomend bestelbusje, laagstaande zon, bestuurder zag niks en reed zo bovenop hem. Op slag dood. Zeker daarna ben ik echt voorzichtig geworden met laagstaande zon, je mist zomaar een fietser of voetganger.
- Mathieu
Ik heb nu deze in de auto, perfecte contrast met die groene glazen.
Echt super brilletje.
- Gijzer
Maak er dan ff een polletje van.
Is makkelijker dan zeggen: Ik heb ook altijd een bril in mijn auto liggen.
Is makkelijker dan zeggen: Ik heb ook altijd een bril in mijn auto liggen.
- Niels
- Auto: Prius+
Een campagne om het te promoten zou een goed idee zijn maar verplichten....we worden al teveel betutteld. Daarnaast draag ik een bril dus dan moet ik verplicht nog even een paar honderd uitgeven voor een zonnebril op sterkte waar ik vervolgens altijd om moet denken omdat ik wel eens van auto wissel
Houd het maar bij advies

Houd het maar bij advies

- Peric
Net zoals Stéphane, eigenlijk alleen maar in de auto. Buiten draag ik eigenlijk zelden een zonnebril. Als je dan 's een keer iets niet ziet valt het mee, in de auto is dat gelijk best link.
En asjeblieft niet zeg, verplicht stellen, nog een regeltje erbij.
Maar inderdaad, de mensen kunnen er wel 's op gewezen worden dat het veiliger is om in de auto een zonnebril binnen bereik te hebben.
En asjeblieft niet zeg, verplicht stellen, nog een regeltje erbij.
Maar inderdaad, de mensen kunnen er wel 's op gewezen worden dat het veiliger is om in de auto een zonnebril binnen bereik te hebben.
- RVV
Vanwege mijn lenzen, draag ik ivm overgevoeligheid voor het daglicht in de auto altijd een zonnebril, zon of geen zon.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Altijd in de auto aanwezig, bij veel zon wordt ie ook gebruikt natuurlijk...................
- duifjes.com
Ik heb niet eens een zonnebril.....dus nee nooit maar heb er ook niet echt last van! Heb wel een gewone bril...misschien helpt die