spoorverbreder
-
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
spoorverbreder
De spoorverbreder. Regelmatig een punt van discussie. Mag het nou wel of niet? Heeft het invloed op het rijgedrag? Waar liggen de knelpunten?
Ik heb ze zelf op de M5 zitten en merk absoluut geen verschil in het rijgedrag c/q de besturing.
Ik heb ze zelf op de M5 zitten en merk absoluut geen verschil in het rijgedrag c/q de besturing.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Ja mag wel zolang je wielen maar niet meer als 3 cm buiten de carrosserie steken.
Ik heb 10 mm aan de voorkant maar uit pure noodzaak, anders lopen de wielen tegen de veerpoten. Of het een merkbaar verschil maakt kan ik je 123 niet zeggen, omdat ze er opgekomen zijn met een ander onderstel.
Even er over nadenkend: Zuiver theoretisch zou je iets minder gewichtsverplaatsing moeten hebben waardoor je dus iets harder zou moeten kunnen. Daar tegen over staat dat je afwijkt van de schuurstraal en het gewicht op je band dus niet op het midden van je band staat. Plus dat het wiel verder naar buiten staat, en je onderstel dus meer moeite heeft met het dempen van veerbewegingen. Laatste is op te lossen met een andere veren/demper combinatie. Schuurstraal kan je dus niet veel aan doen of je moet wielen met een hogere ET waarde hebben zodat je weer op origineel komt maar dan gaat dus ook het hele verhaal van gewichtsverplaatsing niet op. Of je moet camber gaan verlagen / positief gaan zetten en dat is ook niet iets wat je wil. Plus dat het statisch alleen op gaat, op het moment dat je aan het rijden bent veranderd je camberstand weer door inveren en de instuurhoek die je op dat moment hebt. Laatste is dat je spoorbreedte hoger word tov je wielbasis dus zou je auto volgens mij iets directer moeten sturen.
Maar goed er zijn nog zoveel andere dingen zoals hoeveel toespoor heb je staan, hoe breed zijn je banden etc dat ik denk dat het er moeilijk uit te halen is tenzij je met datalogging etc aan de gang gaat.
Is ook een leuke, stuurgevoel of pure snelheid? Zet je meer toespoor en monteer je een smallere band voor dan zal de auto voor je gevoel wat strakker sturen terwijl je waarschijnlijk minder hard gaat doordat je iets onderstuur krijgt. Gevoel kan dan aardig bedriegen.
Ik heb 10 mm aan de voorkant maar uit pure noodzaak, anders lopen de wielen tegen de veerpoten. Of het een merkbaar verschil maakt kan ik je 123 niet zeggen, omdat ze er opgekomen zijn met een ander onderstel.
Even er over nadenkend: Zuiver theoretisch zou je iets minder gewichtsverplaatsing moeten hebben waardoor je dus iets harder zou moeten kunnen. Daar tegen over staat dat je afwijkt van de schuurstraal en het gewicht op je band dus niet op het midden van je band staat. Plus dat het wiel verder naar buiten staat, en je onderstel dus meer moeite heeft met het dempen van veerbewegingen. Laatste is op te lossen met een andere veren/demper combinatie. Schuurstraal kan je dus niet veel aan doen of je moet wielen met een hogere ET waarde hebben zodat je weer op origineel komt maar dan gaat dus ook het hele verhaal van gewichtsverplaatsing niet op. Of je moet camber gaan verlagen / positief gaan zetten en dat is ook niet iets wat je wil. Plus dat het statisch alleen op gaat, op het moment dat je aan het rijden bent veranderd je camberstand weer door inveren en de instuurhoek die je op dat moment hebt. Laatste is dat je spoorbreedte hoger word tov je wielbasis dus zou je auto volgens mij iets directer moeten sturen.
Maar goed er zijn nog zoveel andere dingen zoals hoeveel toespoor heb je staan, hoe breed zijn je banden etc dat ik denk dat het er moeilijk uit te halen is tenzij je met datalogging etc aan de gang gaat.
Is ook een leuke, stuurgevoel of pure snelheid? Zet je meer toespoor en monteer je een smallere band voor dan zal de auto voor je gevoel wat strakker sturen terwijl je waarschijnlijk minder hard gaat doordat je iets onderstuur krijgt. Gevoel kan dan aardig bedriegen.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 13 mei 2006, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
met wielspacers verandert je bodyroll niet want de wiel-/body-ophangingspunten veranderen niet.
wat er verandert is de wieldruk door de gewichtsverplaatsing, echter bij een spacer van 10 mm is dit slechts 1 % van de gewichtsverplaatsing dus enkele kilo's wat op een wieldruk van 500 a 600 kilo geen grote invloed zal hebben
wat er verandert is de wieldruk door de gewichtsverplaatsing, echter bij een spacer van 10 mm is dit slechts 1 % van de gewichtsverplaatsing dus enkele kilo's wat op een wieldruk van 500 a 600 kilo geen grote invloed zal hebben
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Ik weet toevallig dat ze op de verschillende Impreza/EVO fora zo'n beetje allergisch zijn voor spacers.
Nu ben ik met de velgen van ET53 naar ET48 gegaan en eerlijk is eerlijk, je merkt het een heel klein beetje dat er wat agiliteit verloren gaat, maar dat is echt fractioneel, je moet de voor en na situatie back to back maximaal rijden en dan voel je ietsjes verschil. En daar moet je bij bedenken dat de Impreza (volgens mij) een van de meest kritische auto's op dat punt is; op de E30 bijvoorbeeld zaten voor eerst 10mm spacers, omdat de wielen steeds wat aanliepen in de wielkasten heb ik die er op een gegeven moment dan maar weer vanaf gehaald en bij die auto merk je echt 0,0 verschil.
Kortom, het is theoretisch allemaal wel leuk en zal zijn voordelen en nadelen hebben, maar in de praktijk zou het me eigenlijk niks uitmaken, denk dat als je overnacht bij de meeste mensen 20mm spacers op hun auto monteert dat ze er qua rijden helemaal niks van zullen merken.
Nu ben ik met de velgen van ET53 naar ET48 gegaan en eerlijk is eerlijk, je merkt het een heel klein beetje dat er wat agiliteit verloren gaat, maar dat is echt fractioneel, je moet de voor en na situatie back to back maximaal rijden en dan voel je ietsjes verschil. En daar moet je bij bedenken dat de Impreza (volgens mij) een van de meest kritische auto's op dat punt is; op de E30 bijvoorbeeld zaten voor eerst 10mm spacers, omdat de wielen steeds wat aanliepen in de wielkasten heb ik die er op een gegeven moment dan maar weer vanaf gehaald en bij die auto merk je echt 0,0 verschil.
Kortom, het is theoretisch allemaal wel leuk en zal zijn voordelen en nadelen hebben, maar in de praktijk zou het me eigenlijk niks uitmaken, denk dat als je overnacht bij de meeste mensen 20mm spacers op hun auto monteert dat ze er qua rijden helemaal niks van zullen merken.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: spoorverbreder
Waarom heb jij ze er op zitten Dick ?Dick Hoekendijk schreef:De spoorverbreder. Regelmatig een punt van discussie. Mag het nou wel of niet? Heeft het invloed op het rijgedrag? Waar liggen de knelpunten?
Ik heb ze zelf op de M5 zitten en merk absoluut geen verschil in het rijgedrag c/q de besturing.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Spacers tot 15mm kunnen ook geen kwaad. Ik rijd zelf al jaren met lagere ET waarde dan standaard (en dat geeft hetzelfde effect als een spacer). Je hebt daardoor een opmerkelijke verbetering qua wegligging, zowel qua bochtensnelheid, als voor driften. Het heft ook een beetje het overhellen op, heb ik het idee.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Angelo
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 25 mei 2006, 17:40
- Locatie: Breda
Zover ik nog up to date ben, mogen er volgens de APK regels geen losse onderdelen zitten tussen de besvestiging van het wiel en de wielnaaf. Dus ook geen spacers. Dit is echter heel handig op te lossen door ze (met speciale lijm) vast te lijmen op de naaf, het zijn dan namelijk geen losse onderdelen meer.
-
- Berichten: 517
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Interessant, maar het klopt niet. Zodra je de spoorbreedte aanpast (wat je doet met spacers) verander je dus ook de positie van de ophangpunten t.o.v. het wiel. Het weggedrag verandert dus absoluut..Dieseltourist schreef:met wielspacers verandert je bodyroll niet want de wiel-/body-ophangingspunten veranderen niet.
wat er verandert is de wieldruk door de gewichtsverplaatsing, echter bij een spacer van 10 mm is dit slechts 1 % van de gewichtsverplaatsing dus enkele kilo's wat op een wieldruk van 500 a 600 kilo geen grote invloed zal hebben
Dan de opmerking over 10mm is 1% van de gewichtsverplaatsing. Hoe kom je daarbij? Die 10 mm heeft te maken met de spoorbreedte en niks met wieldruk. In jouw theorie leg je een verband met wieldruk, dus spacers veranderen de druk per wiel? Huh, ik heb toch nog steeds 4 wielen met dezelfde massa van de auto? Bedoel je niet gewoon roll center?
Adwo
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
[quote="Adwo
Huh, ik heb toch nog steeds 4 wielen met dezelfde massa van de auto?
Adwo[/quote]
Als ik het dus goed begrijp dan verandert er tijdens bochtenwerk niets met de wieldrukverdeling ?
(rollcenter kan ook veranderen door spoorbreedtewijziging, is echter bij de meeste wielophangingen bij 10 mm verwaarloosbaar)
Huh, ik heb toch nog steeds 4 wielen met dezelfde massa van de auto?
Adwo[/quote]
Als ik het dus goed begrijp dan verandert er tijdens bochtenwerk niets met de wieldrukverdeling ?
(rollcenter kan ook veranderen door spoorbreedtewijziging, is echter bij de meeste wielophangingen bij 10 mm verwaarloosbaar)
- Mark 320iS
- Berichten: 2888
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: spoorverbreder
Zo, even een oud topic afstoffen.
Ik kan een net setje velgen met winterbanden kopen voor de m3. Maar... de et waarde van de achtervelgen is veel te hoog, gaat van et26 op de orignele velgen naar et 48 op de andere. Als ik spacers van 20mm monteer ga ik dus naar ongeveer de originele spoorbreedte.
Alleen, een spacer van 20mm vind ik gevoelsmatig erg dik. Zijn er mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen?
Uiteraard moet je spacers hebben met een opstaande rand waarop de velg centreert en aangepaste bouten, dat is me bekend.
Ik kan een net setje velgen met winterbanden kopen voor de m3. Maar... de et waarde van de achtervelgen is veel te hoog, gaat van et26 op de orignele velgen naar et 48 op de andere. Als ik spacers van 20mm monteer ga ik dus naar ongeveer de originele spoorbreedte.
Alleen, een spacer van 20mm vind ik gevoelsmatig erg dik. Zijn er mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen?
Uiteraard moet je spacers hebben met een opstaande rand waarop de velg centreert en aangepaste bouten, dat is me bekend.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten