spoorverbreder

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

spoorverbreder

Bericht door Dickh. » 13 mei 2006, 12:36

De spoorverbreder. Regelmatig een punt van discussie. Mag het nou wel of niet? Heeft het invloed op het rijgedrag? Waar liggen de knelpunten?

Ik heb ze zelf op de M5 zitten en merk absoluut geen verschil in het rijgedrag c/q de besturing.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 13 mei 2006, 13:30

Ja mag wel zolang je wielen maar niet meer als 3 cm buiten de carrosserie steken.

Ik heb 10 mm aan de voorkant maar uit pure noodzaak, anders lopen de wielen tegen de veerpoten. Of het een merkbaar verschil maakt kan ik je 123 niet zeggen, omdat ze er opgekomen zijn met een ander onderstel.

Even er over nadenkend: Zuiver theoretisch zou je iets minder gewichtsverplaatsing moeten hebben waardoor je dus iets harder zou moeten kunnen. Daar tegen over staat dat je afwijkt van de schuurstraal en het gewicht op je band dus niet op het midden van je band staat. Plus dat het wiel verder naar buiten staat, en je onderstel dus meer moeite heeft met het dempen van veerbewegingen. Laatste is op te lossen met een andere veren/demper combinatie. Schuurstraal kan je dus niet veel aan doen of je moet wielen met een hogere ET waarde hebben zodat je weer op origineel komt maar dan gaat dus ook het hele verhaal van gewichtsverplaatsing niet op. Of je moet camber gaan verlagen / positief gaan zetten en dat is ook niet iets wat je wil. Plus dat het statisch alleen op gaat, op het moment dat je aan het rijden bent veranderd je camberstand weer door inveren en de instuurhoek die je op dat moment hebt. Laatste is dat je spoorbreedte hoger word tov je wielbasis dus zou je auto volgens mij iets directer moeten sturen.

Maar goed er zijn nog zoveel andere dingen zoals hoeveel toespoor heb je staan, hoe breed zijn je banden etc dat ik denk dat het er moeilijk uit te halen is tenzij je met datalogging etc aan de gang gaat.

Is ook een leuke, stuurgevoel of pure snelheid? Zet je meer toespoor en monteer je een smallere band voor dan zal de auto voor je gevoel wat strakker sturen terwijl je waarschijnlijk minder hard gaat doordat je iets onderstuur krijgt. Gevoel kan dan aardig bedriegen.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 13 mei 2006, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 13 mei 2006, 13:31

Werkt in principe hetzelfde als een velg met een lagere ET-waarde.

Het idee is minder body-roll dmv een grotere spoorbreedte.

Om welke reden zitten de spacers op de M5 ? Om de remklauw ruimte te geven ten opzichte van de velg ? Of wel met het doel wegligging ?

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 13 mei 2006, 13:39

Nee, moest vanwege de dikkere veren bij het raceonderstel. Speelt echter ook bij de dikkere remklauwen.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 13 mei 2006, 13:44

met wielspacers verandert je bodyroll niet want de wiel-/body-ophangingspunten veranderen niet.
wat er verandert is de wieldruk door de gewichtsverplaatsing, echter bij een spacer van 10 mm is dit slechts 1 % van de gewichtsverplaatsing dus enkele kilo's wat op een wieldruk van 500 a 600 kilo geen grote invloed zal hebben

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 13 mei 2006, 13:52

Ik weet toevallig dat ze op de verschillende Impreza/EVO fora zo'n beetje allergisch zijn voor spacers.
Nu ben ik met de velgen van ET53 naar ET48 gegaan en eerlijk is eerlijk, je merkt het een heel klein beetje dat er wat agiliteit verloren gaat, maar dat is echt fractioneel, je moet de voor en na situatie back to back maximaal rijden en dan voel je ietsjes verschil. En daar moet je bij bedenken dat de Impreza (volgens mij) een van de meest kritische auto's op dat punt is; op de E30 bijvoorbeeld zaten voor eerst 10mm spacers, omdat de wielen steeds wat aanliepen in de wielkasten heb ik die er op een gegeven moment dan maar weer vanaf gehaald en bij die auto merk je echt 0,0 verschil.

Kortom, het is theoretisch allemaal wel leuk en zal zijn voordelen en nadelen hebben, maar in de praktijk zou het me eigenlijk niks uitmaken, denk dat als je overnacht bij de meeste mensen 20mm spacers op hun auto monteert dat ze er qua rijden helemaal niks van zullen merken.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: spoorverbreder

Bericht door RVV » 13 mei 2006, 14:37

Dick Hoekendijk schreef:De spoorverbreder. Regelmatig een punt van discussie. Mag het nou wel of niet? Heeft het invloed op het rijgedrag? Waar liggen de knelpunten?

Ik heb ze zelf op de M5 zitten en merk absoluut geen verschil in het rijgedrag c/q de besturing.
Waarom heb jij ze er op zitten Dick ?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 13 mei 2006, 14:37

sorry ik moet eerst de thread doorlezen voordat ik reageer :oops:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 13 mei 2006, 14:38

Laatste stond er bij de beier een M3 met spoorverbreders echt gedaan voor de looks, nou dan is het wel gelijk een hoerenbak hoor :?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 13 mei 2006, 14:41

Kan soms mooier zijn bijvoorbeeld op een E36 als je met een 17x7,5 voor en 17x8,5 set achter rijd. Maar goed dan heeft 8,5J rondom toch meer mijn voorkeur.

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 13 mei 2006, 14:42

Porsche bied het zelfs als fabrieksoptie. Zal dus wel goed zitten.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 13 mei 2006, 17:23

Spacers tot 15mm kunnen ook geen kwaad. Ik rijd zelf al jaren met lagere ET waarde dan standaard (en dat geeft hetzelfde effect als een spacer). Je hebt daardoor een opmerkelijke verbetering qua wegligging, zowel qua bochtensnelheid, als voor driften. Het heft ook een beetje het overhellen op, heb ik het idee.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 13 mei 2006, 20:43

In hoeverre zijn spacers "schadelijk". Je brengt in principe het gewicht van de auto verder naar buiten, dus door een hefboom werking krijgt je ophanging meer te verduren. Of valt dat wel mee?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 13 mei 2006, 20:59

Ja, wiellager enz worden iets scheef belast. Maar goed als je er mee over het circuit raggen wil moet je niet bang zijn voor een beetje onderstel slijtage lijkt mij :mrgreen: Bij normaal gebruik zal het wel los lopen denk ik. Net hoe stevig het spul is natuurlijk.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43158
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 20 mei 2006, 06:46

Zag laatst een 530d touring op de brug staan met 20" wielen en volgens mij zaten ook spoorverbreders op... 4cm (40mm) :shock: .
Per velg, niet per as.

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 27 mei 2006, 08:11

heb gisteren een intern stukje post van Subaru Duitsland ontvangen alwaar vermeld wordt dat zij spoorverbreders als dealer optie leveren.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43158
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 29 mei 2006, 21:14

Heb je dat digitaal?

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 29 mei 2006, 23:15

nee, fax gehad uit Duitsland.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43158
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 02 jun 2006, 08:33

Ik heb geen fax :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 02 jun 2006, 10:43

Drenthe zeker, leven ze nog onder de hunnebedden :wink:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43158
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 02 jun 2006, 15:05

Geef jij de jouwe dan ff door, grapjas.
Waar woon jij ook alweer?












Aah, okay :mrgreen: :wink:

Gebruikersavatar
Angelo
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 mei 2006, 17:40
Locatie: Breda

Bericht door Angelo » 04 jun 2006, 12:39

Zover ik nog up to date ben, mogen er volgens de APK regels geen losse onderdelen zitten tussen de besvestiging van het wiel en de wielnaaf. Dus ook geen spacers. Dit is echter heel handig op te lossen door ze (met speciale lijm) vast te lijmen op de naaf, het zijn dan namelijk geen losse onderdelen meer.

Adwo
Berichten: 517
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Bericht door Adwo » 04 jun 2006, 23:14

Dieseltourist schreef:met wielspacers verandert je bodyroll niet want de wiel-/body-ophangingspunten veranderen niet.
wat er verandert is de wieldruk door de gewichtsverplaatsing, echter bij een spacer van 10 mm is dit slechts 1 % van de gewichtsverplaatsing dus enkele kilo's wat op een wieldruk van 500 a 600 kilo geen grote invloed zal hebben
Interessant, maar het klopt niet. Zodra je de spoorbreedte aanpast (wat je doet met spacers) verander je dus ook de positie van de ophangpunten t.o.v. het wiel. Het weggedrag verandert dus absoluut..

Dan de opmerking over 10mm is 1% van de gewichtsverplaatsing. Hoe kom je daarbij? Die 10 mm heeft te maken met de spoorbreedte en niks met wieldruk. In jouw theorie leg je een verband met wieldruk, dus spacers veranderen de druk per wiel? Huh, ik heb toch nog steeds 4 wielen met dezelfde massa van de auto? Bedoel je niet gewoon roll center?

Adwo

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 05 jun 2006, 01:53

[quote="Adwo

Huh, ik heb toch nog steeds 4 wielen met dezelfde massa van de auto?

Adwo[/quote]

Als ik het dus goed begrijp dan verandert er tijdens bochtenwerk niets met de wieldrukverdeling ?

(rollcenter kan ook veranderen door spoorbreedtewijziging, is echter bij de meeste wielophangingen bij 10 mm verwaarloosbaar)

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2888
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: spoorverbreder

Bericht door Mark 320iS » 09 okt 2013, 17:40

Zo, even een oud topic afstoffen.

Ik kan een net setje velgen met winterbanden kopen voor de m3. Maar... de et waarde van de achtervelgen is veel te hoog, gaat van et26 op de orignele velgen naar et 48 op de andere. Als ik spacers van 20mm monteer ga ik dus naar ongeveer de originele spoorbreedte.

Alleen, een spacer van 20mm vind ik gevoelsmatig erg dik. Zijn er mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen?
Uiteraard moet je spacers hebben met een opstaande rand waarop de velg centreert en aangepaste bouten, dat is me bekend.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten