Gelaserd!!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RutgerK

Gelaserd!!

Bericht door RutgerK » 07 sep 2008, 22:39

Vanavond moest ik even wat ophalen in een dorpje rond Leiden. Op de terugweg stonden alleen een paar fanatieke agenten met een lasergun. Na correctie 83 waar je 50 mag. Klinkt natuurlijk verschrikkelijk en ik schrok zelf ook wel een beetje van de snelheid. De situatie is een weg langs het LUMC,een twee keer tweebaans weg is met een scheiding met groen en bomen. Vlak daarvoor staan twee verkeerslichten achter elkaar met 100m ertussen. Voor de twee stond een auto stil. De eerste verkeerslichten gingen op groen en ik ging naar de tweede baan om de auto 100m voor mij te passeren omdat de licht iets later op groen gaat. Dat ik daar te hard reed is duidelijk. Ongeveer 80% van het verkeer rijdt tussen de 60-70 daar normaal gesproken.

De boete is € 204,-. Een beetje zuur omdat ik in de auto was gestapt om € 110,- te kunnen besparen. :'(

Hoe interessant mijn verhaal ook is het doet niets af aan het bonnetje dat nu voor mij ligt. En over dat bonnetje heb ik even een vraag. Wordt dit soort processen-verbaal uitgeschreven op het voertuig, de persoon of beiden. Bij thuiskomst zag ik namelijk dat mijn achternaam verkeerd is overgeschreven van mijn rijbewijs. Ik heb er al vrede mee om de boete te betalen maar je weet maar nooit.

Maus335i

Re: Gelaserd!!

Bericht door Maus335i » 07 sep 2008, 23:07

Voertuig, een achternaam verkeerd schrijven maakt niet uit. Dit kunnen ze in het PV achteraf altijd nog wijzigen. Als het goed is heb je ook een bestuurdersverklaring gekregen. Over het algemeen wordt geadviseerd deze als kattenbakvulling te gebruiken en niet op te sturen, omdat je niet verplicht schijnt te zijn mee te werken aan je eigen veroordeling (klinkt logisch).

De boete zou je via de balie bij je bank anoniem kunnen voldoen, zodat je een kruisje bij je naam kan voorkomen. Je hebt namelijk de auto aan een geinteresseerde koper uitgeleend en je bent vergeten de gegevens van die persoon op te schrijven. Indien je wel een kruisje achter je naam neemt (en besluit de bestuurdersverklaring in te vullen) hou er dan rekening mee dat je het komende jaar niet weer meer dan 30 (of 40 te hard op de snelweg) rijdt! Dan ben je recidivist en krijg je met de volgende tabel te maken:

http://www.infopolitie.nl/index.php?vie ... om_content" onclick="window.open(this.href);return false;

Even voor alle duidelijkheid: dit is flitsserviceforum wijsheid en garantie tot aan de voordeur :)

RutgerK

Bericht door RutgerK » 07 sep 2008, 23:16

Het is een aankondiging van beschikking. Ik krijg dus straks een acceptgiro in de bus met wel of niet mijn goede achternaam.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 08 sep 2008, 02:03

En weer een kruisje van >30.
Nog 1x en je kunt waarschijnlijk voor komen.

Hans

Bericht door Hans » 08 sep 2008, 07:30

Maurice Graber schreef:hou er dan rekening mee dat je het komende jaar niet weer meer dan 30 (of 40 te hard op de snelweg) rijdt! Dan ben je recidivist en krijg je met de volgende tabel te maken:

En dat jaar begint te tellen zodra justitie het geld binnen heeft. Dus niet vanaf de pleeg datum.

Tom

Bericht door Tom » 08 sep 2008, 09:19

Mooi klote Rutger...
Komt ook altijd voor bij onnodige ritjes... zelf ook vaak zat dat ik denk nog even een omweg te nemen ipv direct naar huis en juist dan pakken ze je :x
Maurice Graber schreef: De boete zou je via de balie bij je bank anoniem kunnen voldoen, zodat je een kruisje bij je naam kan voorkomen. Je hebt namelijk de auto aan een geinteresseerde koper uitgeleend en je bent vergeten de gegevens van die persoon op te schrijven.
Maar dat is alleen bij boetes wanneer je geflitst bent neem ik aan? Niet bij staandehouding.
Indien je wel een kruisje achter je naam neemt (en besluit de bestuurdersverklaring in te vullen) hou er dan rekening mee dat je het komende jaar niet weer meer dan 30 (of 40 te hard op de snelweg) rijdt!
Is dat kruisje een jaar 'geldig'? Ik ben dit jaar ook met zo'n snelheid gepakt maar na volgend jaar boeit dat dus niet meer als ze mij weer langs de kant zetten (dan is het vergeten ofzo)? (ja behalve voor de portemonnee :D)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 08 sep 2008, 09:24

Shit Tom! Je hebt gelijk!! Bij staandehouding ben je sowieso de sjaak, ERG belangrijk detail hier :) Sorry Rutger, niet goed gelezen..

Zoals Hans zegt begint het jaar pas te tellen vanaf het moment dat je hebt betaald, niet vanaf pleegdatum. Dus waarschijnlijk moet je nog iets langer Tom? :)

Als je binnen het jaar nog een keer "de fout in gaat" ben je recidivist en is bovenstaande tabel de standaardeis van de OvJ. Deze boetes blijven in principe 5 jaar staan, maar hebben verder bijna geen invloed op de strafeis. Tenzij je het heeeeel erg bont hebt gemaakt.

Ik krijg in april pas mn rijbewijs weer terug, ze houden zich vrij strikt aan die tabel :(

allen

Bericht door allen » 08 sep 2008, 09:35

Pffft, ik zou gewoon gillend gek worden als ik een half jaartje of een jaar zonder m'n rijbewijs moest doen. :wtf:

Tom

Bericht door Tom » 08 sep 2008, 09:36

Ik was zelf ook staandegehouden door een onopvallennde auto. Dus er valt dan weinig te verzinnen... maargoed het was ergens begin dit jaar en had al snel betaald.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 08 sep 2008, 09:45

allen schreef:Pffft, ik zou gewoon gillend gek worden als ik een half jaartje of een jaar zonder m'n rijbewijs moest doen. :wtf:
Dat beschrijft ongeveer de helft van mn vervelende gevoel :playcar:

RVV

Bericht door RVV » 08 sep 2008, 09:53

Maurice Graber schreef: Ik krijg in april pas mn rijbewijs weer terug, ze houden zich vrij strikt aan die tabel :(

Wat moet je gedaan hebben om zolang je rijbewijs kwijt te zijn Maurice ?

Ik ben zelf niet bepaald een heilig boontje op de weg, heb ik dan zoveel geluk ? Heb jij gewoon veel domme pech ?

En leer je hier ook van ?

(Ik bedoel dit verder niet belerend ofzo.)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 08 sep 2008, 10:04

Geloof mij, hier LEER je van :)

Ik zou 3x te hard hebben gereden afgelopen 2 maanden (42 te hard op 80 weg (flits), 56 te hard (laser) en 83 te hard (achtervolgt) op snelwegen). De laatste uitschieter was 's nachts om half 1 ofzo en ik geloof er geen zak van dat ze een goede meting in het pikkedonker hebben kunnen doen. Met 8% tellerafwijking moet ik meer dan 230 hebben gereden (gemiddeld) en dat is pertinent niet waar. Maarja, bewijs het tegendeel maar!

Ik hoef niet eens voor te komen (dit zou mn eerste keer moeten zijn), maar de OvJ besluit gewoon 8 maand je rijbewijs in beslag te nemen. Na 8 maanden kom je voor de rechter en hoor je dat je 8 maand aan je broek krijgt. Ja die heb je al gehad dus alsjeblieft, hier isie weer :)

Casper

Bericht door Casper » 08 sep 2008, 10:06

Oef, rijbewijs kwijt....Jij was toch iemand die best veel km's maakte Maurice? Hoe doe je dat dan nu met je werk enzo?

Erick

Bericht door Erick » 08 sep 2008, 10:11

De Plesmanlaan is een bekende weg voor de politie en het is een weg die niet uitnodigd om daar 50km/uur te blijven rijden maar gewoon rond de 70-80 km/uur ja.

RVV

Bericht door RVV » 08 sep 2008, 10:12

Oef Maurice,, da's erg zwaar... inderdaad ook ik leer hier weer van.. veel succes met de afhandeling.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 08 sep 2008, 10:30

Casper schreef:Oef, rijbewijs kwijt....Jij was toch iemand die best veel km's maakte Maurice? Hoe doe je dat dan nu met je werk enzo?
Ja afgelopen jaar minstens 60dkm gedaan :( Het is ook wel even behappen... Woon-werk kan ik met een collega meerijden en andere zaken heb ik een "prive chauffeur" voor (erikbaan, ook van het forum hier :D)

Voorlopig red ik me nog wel, maar in het weekend ben je praktisch een kasplantje. Vrijwel volledig afhankelijk van andere mensen, want uitgerekend de bus voor de deur rijdt zo'n enorm wazige route dat je al een uur kwijt bent voor je bij het treinstation zit.

RVV

Bericht door RVV » 08 sep 2008, 10:32

Potverdorie da's serieus shit zeg.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 08 sep 2008, 11:35

Dat is inderdaad zwaar kl*te Maurice.

Ik kon gisteren de geconstateerde snelheid ook niet echt geloven. Het is inderdaad een weg om rond 21.00 's avonds 60-70 te rijden. Zeker omdat er geen af- en opritten zijn op dat stukje. Aangezien mijn kilometerteller tot 160km/u hooguit 2 km/u afwijkt moet ik dus de naald tussen de 80-90 gehad hebben. Er reed nog een auto voor mij in de rechterbaan, maar die mocht doorrijden. Die reed iets langzamer maar zeker geen 50 km/u.
Het blijft een rare opzet dat soort controles. Eén staat vanachter een bord te laseren (dat zag ik wel in een flits, maar te laat) en 200m verderop krijgt iemand een gemeten snelheid door. Je hebt dus geen enkel bewijs in handen dat je daadwerkelijk zo hard hebt gereden en dat degene die de bon uitschrijft het goed heeft verstaan. Ik weet het "ambtseed" maar toch zit dat mij niet lekker.
Misschien is dat trouwens wel een van de nadelen van het 'nieuwe rijden' en hoog koppel bij lage toeren. Het is makkelijk om ongemerkt harder te rijden. Ik ben niet iemand die de hele tijd op de snelheidsmeter zit te kijken. Ik hou liever mijn ogen op de weg.

Ook grappig is dat ik nog twee doordrukken heb van eerdere processen verbaal op mijn carbonnetje. Beiden ook 80 km/u.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 08 sep 2008, 11:43

Die ambtseed is juist het probleem. Ze hoeven geen bewijs te hebben om je te pakken, hun woord is voldoende en dat zit me akelig dwars. Ik kan me niet voorstellen dat agenten 100% eerlijk en foutproof zijn.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 08 sep 2008, 11:47

Maurice Graber schreef:Die ambtseed is juist het probleem. Ze hoeven geen bewijs te hebben om je te pakken, hun woord is voldoende en dat zit me akelig dwars. Ik kan me niet voorstellen dat agenten 100% eerlijk en foutproof zijn.
Zeker niet als ze je naam niet goed kunnen afschrijven uit het rijbewijs. :shock:

Hans

Bericht door Hans » 08 sep 2008, 11:52

RutgerK schreef:Het blijft een rare opzet dat soort controles. Eén staat vanachter een bord te laseren (dat zag ik wel in een flits, maar te laat) en 200m verderop krijgt iemand een gemeten snelheid door. Je hebt dus geen enkel bewijs in handen dat je daadwerkelijk zo hard hebt gereden en dat degene die de bon uitschrijft het goed heeft verstaan. Ik weet het "ambtseed" maar toch zit dat mij niet lekker.
Hoe zit het tegenwoordig eigenlijk met "de constaterende ambtenaar moet ook de schrijvende ambtenaar zijn"? Ik durf te wedden dat die gene die de boete schreef dat gewoon deed op naam/nummer van die gene die met die laser stond te schieten. Een foutje is vlug gemaakt als hij de snelheid door zijn walky talky door geeft.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 08 sep 2008, 13:04

Hans, ik denk dat de snelheid wordt gekoppeld aan de positie van de auto en niet eens op het gehele kenteken. Ik vermoed dat de overtreding wordt doorgegeven als "tweede auto, 83 km/u".

Wat je zegt over constaterende ambtenaar en schrijvende ambtenaar is nog wel een aardig punt. Voor de bediening van een lasergun moet je gecertificeerd zijn. Enige tijd geleden is hier wat consternantie over geweest, omdat niet in alle gevallen de training was doorlopen of dat de certificering was verlopen. Op het PV is het nummer van de verbalisant namelijk niet ingevuld. Het is dus niet te controleren of degene die geschreven heeft de juiste papieren had.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 08 sep 2008, 15:44

Waar staat dat die overtreding 1 jaar blijft staan in de recidiveregeling.
Ik ben eens wezen zoeken daarop omdat ik dacht ik in aanmerking kwam... gelukkig heb je daar een vrouw voor :wink:
En heb het zekere voor het onzekere genomen :angel:
Maar, ik heb nooit het harde bewijs gezien dat het 1 jaar betreft.
Je leest dingen over 5 jaar, je hoortmensen over 2 jaar en anderen weer over 1 jaar.
Wat is het nu?
En waar kan ik dat precies lezen?
Inmiddels is het jaar al wel weer voorbij :wink:

Tristan

Bericht door Tristan » 08 sep 2008, 15:49

+1

Vorig jaar Maart ook met +55 te hard gepakt. 3 dagen rbw kwijt geweest maar hoe lang blijft die registratie staan?

RVV

Bericht door RVV » 08 sep 2008, 16:01

Mannen denk nou na.. het blijft gewoon ALTIJD geregistreerd staan. Waarom zou justitie zoiets uit het systeem willen halen ? Hoe meer ellende ze over je weten, des te meer ze je er om de oren mee kunnen slaan als je toch een keer mocht voorkomen.

Plaats reactie