Verkeershufter verplicht naar cursus (3 dagen 690 euro)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Hans

Verkeershufter verplicht naar cursus (3 dagen 690 euro)

Bericht door Hans » 07 sep 2008, 10:11

Bijscholing los van boete

Brommerhufter ook op cursus

AMSTERDAM - Bromfietsers die zich misdragen op de weg moeten straks naar een verplichte gedragscursus voor verkeershufters.

Op 1 oktober start de zogenoemde 'educatieve maatregel gedrag' (emg) voor automobilisten. De cursus wordt ook voor bromfietsers verplicht zo gauw het nieuwe bromfietsrijbewijs is ingevoerd. Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen CBR, dat de cursus geeft, verwacht eind 2009 al 1500 asociale automobilisten voor heropvoeding in de les te hebben gehad. De eerste maanden wordt gestart met 50 tot 75 cursisten, wat de maanden erna oploopt.

,,We verwachten mensen die zeer behendig omgaan met hun voertuig, maar zich niet realiseren dat ze andere verkeersdeelnemers enorm laten schrikken en in gevaar brengen", zegt woordvoerder Hans Fontijn. In dat opzicht is de gedragscursus ook anders dan de verplichte les die bestuurders met te veel alcohol op moeten volgen. ,,Ze moeten tijdens de rit bewust zijn dat wat zij normaal vinden, anderen niet normaal vinden. Bij de alcoholcursus leren we juist voor het instappen al een keuze te maken."

Volgens het ministerie van Verkeer zal de verplichte cursus, die drie dagen duurt en de deelnemer 690 euro kost, niet zomaar worden opgelegd. ,,Het is bedoeld voor mensen die op de snelweg veel te hard rijden en zigzaggend tussen het verkeer allerlei regels aan hun laars lappen, of in de bebouwde kom veel te hard rijden", zegt een woordvoerder.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1862 ... html?p=2,1" onclick="window.open(this.href);return false;

En hoe hard is "veel te hard" rijden"?

Verkeershufter verplicht naar cursus

’BIJSCHOLING’ STAAT LOS VAN BOETES

door BERT WOUDENBERG

Elke week zijn er wel opmerkingen van lezers die het onbegrijpelijk vinden dat agressief gedrag in het verkeer niet veel forser wordt aangepakt. De ergernis daarover is zeer groot.
Men vindt dat de veiligheid op de weg heus niet alleen verbetert door flitspalen, laserguns en videovoertuigen van de politie, maar vooral door de bestuurders die zich misdragen eens zelf bij hun kladden te pakken.
De vragenstellers worden eindelijk op hun wenken bediend. Vanaf woensdag 1 oktober moeten verkeershufters voor het eerst in ons land verplicht op een meerdaagse cursus. De politie meldt hen daarvoor aan bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).

Ongeldig
Wie zich ongeïnteresseerd tegenover de cursus opstelt, krijgt onmiddellijk een onderzoek naar zijn of haar rijvaardigheid aan de broek. Wegblijven van de cursus of er een loopje mee nemen, is reden om het rijbewijs ongeldig te verklaren. Dat geldt niet alleen voor automobilisten en vrachtwagenchauffeurs, maar ook voor brom- en snorfietsers zodra het praktijkexamen voor hen is ingevoerd.
Iedereen die zich achter het stuur asociaal en risicovol misdraagt – zonder dat er alcohol of drugs in het spel zijn – is voortaan de klos. Snijden, bumperkleven, rechts inhalen, onnodig op de vluchtstrook rijden, fors te hard rijden en andere weggebruikers in groot gevaar brengen: het zijn stuk voor stuk aanleidingen om iemand eens stevig én op eigen kosten (650 euro) onder handen te nemen.
De verplichte cursus, die door het ministerie van Verkeer en Waterstaat ’Educatieve Maatregel Gedrag (EMG)’ wordt genoemd en vergelijkbaar is met de bestaande ’Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer (EMA)’, omvat drie afzonderlijke dagen.
Tussendoor moeten de verkeersovertreders diverse huiswerkopdrachten doen die op de volgende bijeenkomst weer worden besproken. Belangrijkste doel hiervan is de bestuurders niet meer in dezelfde fout te laten vervallen en beter te laten inzien dat hun houding en gedrag echt niet meer door de beugel kunnen.
Verwacht wordt dat vooral jonge beginnende bestuurders en mannen tussen 25 en 50 jaar de grootste klanten van de cursus zullen zijn, want zij zijn vaak druk, haastig en rijden daardoor gespannen. In het begin zitten deze twee groepen nog bij elkaar, maar in de toekomst worden er ’klasjes’ gemaakt voor zowel beginners als ervaren bestuurders.

De opvoedkundige bijscholingsdagen staan als bestuursrechtelijke maatregel los van de boetes die de bestuurders voor hun overtredingen hebben gekregen. Het is dus een tijdrovend en kostbaar ’extratje’ om hufterig verkeersgedrag eens en voor altijd de wereld uit te krijgen.
Daarnaast is er natuurlijk ook nog het strafrecht, dat de gewetenloze roekeloze rijders die willens en wetens hun medeweggebruikers de stuipen op het lijf jagen, in de kraag pakt.
Met de door de politie op cursus gestuurde agressieve bestuurders wordt eerst een intakegesprek gevoerd om hen te motiveren voor de cursus en duidelijk te maken wat er van hen wordt verwacht. De CBRdocent heeft dan een beeld van zijn cursisten, hun ervaringen en hun verwachtingen.
Cursisten die door hun onverschilligheid hun rijbewijs ongeldig verklaard zien worden, krijgen dat document, voor menigeen belangrijker dan het trouwboekje, alleen terug als de cursus binnen drie jaar alsnog wordt gevolgd. Anders zal er na die tijd opnieuw rijexamen moeten worden gedaan.
Want, zo wordt in politiek Den Haag geredeneerd, het besef moet groeien dat het rijbewijs geen verworven recht is, maar slechts een vergunning die je ook kunt kwijtraken. Niet voor niets spreken Engelsen over een ’driving license’.
Dat agressie in het verkeer niet alleen hoogst irritant maar ook erg gevaarlijk is, blijkt inmiddels uit allerlei onderzoeken. Geschat wordt dat er in Nederland 4000 tot 5000 van zulke incidenten per jaar in het verkeer gebeuren.

Hans

Re: Verkeershufter verplicht naar cursus (3 dagen 690 euro)

Bericht door Hans » 07 sep 2008, 10:19

Eigenlijk met Bert "ik rij 140km/h bij wegwerkzaamheden" Woudenberg met terug werkende kracht op hufter cursus.

allen

Bericht door allen » 07 sep 2008, 10:41

Het meest mooie is dat 1 van m'n klanten destijds, doordat ze mekaar niet konden verstaan, gewoon het geld moest aftikken en die cursus helemaal niet hoefde te volgen. Heeft een jaartje geduurd, maar inmiddels gewoon z'n rijbewijs terug gekregen. Geweldig die regels toch? :angel:

Peric

Bericht door Peric » 07 sep 2008, 12:23

In Amerika geldt het 'keep your lane' systeem. Daar is het niet hufterig gedrag voor rechts inhalen?
In Duitsland mag je 200 rijden als je wil(waar het toegestaan is), dat is vervolgens 'levensgevaarlijk' in NL. Wordt ook als hufterig bestempeld.

Ja, als je als een idioot over de vluchtstrook inhaalt mag dat van mij als hufterig bestempeld worden, heb ik geen moeite mee.

Maar je zal maar door zo'n eikel als Spee als verkeershufter neergezet worden, dan ben je dus afgezien van de boete ook nog een paar vrije dagen kwijt en 699 EU. Tsja..
Dus als een rechter er vanmorgen niet opmocht kan jij dus een verkeerscursus gaan volgen.. Hmpf..
Het is dus heel erg subjectief, zoiets.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 07 sep 2008, 12:55

Ben benieuwd welke DF-er als eerste de klos is. Niet dat we elkaar zo bijzonder asociaal vinden rijden maar er zit genoeg (lees: zóveel) ruimte/subjectiviteit in deze constructie dat er zonder twijfel mensen hiervan de klos gaan worden.

Polletje :mrgreen: ?

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 07 sep 2008, 13:44

Deze cursus is al lang en breed ingevoerd. Meer dan een jaar geleden heb ik al een dergelijke cursus moeten volgen (en moeten betalen). Iemand bij mij uit de buurt zat naast mij tijdens de cursus. Hij was gepakt op bumperkleven. Hij voegde in op de A50 tijdens de rit naar zijn werk. Hij moest natuurlijk invoegen, maar tijdens de spits kun je dat onmogelijk doen zonder te bumperkleven. Natuurlijk een superzware overtreding en hij moest dan ook deze 2-daagse cursus volgen, compleet met rollenspel en bangmaakfilmpjes van ongevallen met een Fiat Panda uit 1982 (serieus!!). Het positieve is dat je ook even de slipbaan op mag om te remmen.

Reken maar dat je voor de huidige 3-daagse cursus 5 dagen vrij moet nemen. Je moet eerst verschijnen voor een intake-gesprek. Daar wordt je verleden bekeken en een afspraak gemaakt. Na de cursus kun je nog een dag verschijnen voor een evaluatiegesprek.

Peric

Bericht door Peric » 07 sep 2008, 14:23

Kijk Davy, DAT bedoel ik nou precies. IS ook LEEEEEVENSGEVAARLIJK natuurlijk, bumperkleven. En er is dan blijkbaar niet gekeken naar hoe hard het allemaal is gegaan.

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 07 sep 2008, 14:35

Het idee ansich voor het volgen van een cursus voor echte overtredingen is natuurlijk alleen maar goed, maar nu geef je agenten de vrijheid om te bepalen wanneer iemand die cursus moet volgen. En dat is eng!!

Maus335i

Bericht door Maus335i » 07 sep 2008, 15:00

Leuke melkkoe voor het CBR (of wie int de kosten van die cursus?). Mannetje of 10k per jaar op cursus sturen (voor alle overtredingen behalve <30 zo te lezen), tel uit je winst. Kunnen ze meteen het begrotingsgat van het CBR opvullen.

Hmm als je er over nadenkt. Vrouwen en 65+ers stoppen regelmatig als ze van een rotonde afkomen voor fietsers die dan geen voorrang hebben. Zij brengen mij daarmee in gevaar, kunnen zij ook meteen op cursus :D (zal wel niet zo werken helaas).

Rambler

Bericht door Rambler » 07 sep 2008, 18:02

Het grote probleem is dat dit zo subjectief is, onbegrijpelijk dat zo'n vage begrippen in de wetgeving terecht kunnen komen met mogelijk grote impact. Er is iets totaal aan het ontsporen en niemand doet er iets aan,

Luco

Bericht door Luco » 07 sep 2008, 18:26

Nog even dan moet je op het nieuwe rijden cursus als je banden te snel slijten :please:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 07 sep 2008, 19:30

Ziet er lekker uit dan. Tijdje geleden ook 'genoteerd' voor bumperkleven en te hard rijden (€178 vanwege 130 km/u waar je 100 mocht). Boetebedrag zelf is €480 met al dan niet rij-ontzegging van 3 maanden. Als ik dan ook nog 5 dagen vrij en €650 voor een cursus mag opvorken ben je mooi klaar. Is nog niet bekend wat het gaat worden momenteel, dus nog even afwachten.

Dan kost het me dus ruim €1250... :stom: :wtf:

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 07 sep 2008, 19:57

Gewoon weer een manier om bovenop een boete nog meer geld bij iemand te incasseren die bv. een linkshanger passeert, of om 10 uur 's avonds de liemiet op 170 houdt.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 08 sep 2008, 02:07

Allemaal hufters hier... :mrgreen:

Gijzer

Bericht door Gijzer » 08 sep 2008, 07:45

@RutgerK

Niks voor jou dit? :bag: :sealed:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 08 sep 2008, 09:25

Lopen we allemaal weer zielig te doen hier,

Hufters mogen van mij nog veel harder aangepakt worden. Bumperkleven is huftergedrag..klaar. Dat je in Amerika wel rechts mag inhalen heeft er net zoveel mee te maken als dat je in landen waar links gereden wordt verplicht rechts moet inhalen..niets dus.

Dat de collega-hufter van Davy tijdens de heropvoedingscursus gaat zitten miepen dat hij helemaal niets aan zijn rijgedrag kon doen is waarschijnlijk onzin. De KLPD houd je niet staande als je door omstandigheden even vlak achter je voorligger komt te rijden. Ze houden je staande als je na zo'n moment niet wijselijk afstand neemt.
Ze houden je niet staande als je wat sneller rijdt dan het overige verkeer....ze houden je staande als je dat doet icm onrustig rijgedrag.

Ik heb het al vaker gezegd, als je wilt doorrijden, doe dat dan onopvallend en irriteer andere weggebruikers niet.
Dus lekker afstand houden, je niet op laten fokken als er iemand iets doet waar je het niet mee eens bent, niet overdreven een ander de les lezen, op de snelweg gaspedaal loslaten ipv remmen op het laatste moment, andere niet afsnijden, niet lopen klieren, knipperlichten netjes gebruiken...en dat is meer dan zo'n zielig enkel knippertje bij het wisselen van baan.

Trouwens, 650,- euro is waarschijnlijk een schijntje van wat het werkelijk kost om iemand 3 dagen lang op z'n gedrag te wijzen.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 08 sep 2008, 09:37

Marcel van Meerbeek schreef:en dat is meer dan zo'n zielig enkel knippertje bij het wisselen van baan.
One time blinkers, losers eerste klas. :hammer:

Hans

Bericht door Hans » 08 sep 2008, 11:33

Marcel van Meerbeek schreef: De KLPD houd je niet staande als je door omstandigheden even vlak achter je voorligger komt te rijden. Ze houden je staande als je na zo'n moment niet wijselijk afstand neemt.
Nee de KLPD mischien niet, maar die geautomatiseerde bumperkleef camara's die eraan komen wel.

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 08 sep 2008, 12:15

Marcel, we hadden daar tijdens die cursus een discussie over. Ik haalde aan dat de 2-seconden afstandsregel in de praktijk soms gewoon niet haalbaar is. Probeer in de drukke middagspits maar eens 2 seconden afstand te houden. Dat is 66 meter (ongeveer 14 wagenlengtes). Wedden dat dat gat binnen een seconde weer opgevuld wordt? De instructeur was het daar helemaal mee eens.

Probleem is dat agenten objectief horen te oordelen, maar dat op zo'n moment echt niet altijd doen. Mooiste voorbeeld was het advies- en onderzoeksbureau wat door de overheid was aangesteld om de cases tijdens de cursus voor te bereiden. Er werd een bestaand ongeval voorgelegd aan de cursisten. Je kreeg getuigenverklaringen, waarin stond dat een jongen met een blerende uitlaat aan kwam scheuren en een aantal fietsers aanreed, met spijtig genoeg de dood tot gevolg. Hier moest je je oordeel als zijnde rechter of familie op baseren. Ik vertelde toen dat ik daar geen antwoord op kon geven, omdat er geen neutraal technisch rapport van politie was bijgevoegd. Zij vonden dat heel vreemd, want omstanders gaven in hun getuigenverklaringen toch duidelijk aan dat die jongen keihard aan kwam scheuren met piepende banden en blerende uitlaat. Kun je zien dat zelfs een onderzoeksbureau, met als specialiteit het verrichten en publiceren van objectieve onderzoeken, zich makkelijk laat beïnvloeden door emoties in zo'n geval.

Nog een mooi voorbeeld was toen ik bij een vriend van me (hij is agent) in de auto zat en een andere vriend van me hem voorbij kwam. "Wat een gek joh!! Die reed dik 200!" riep hij tegen ons. Die vriend van me die ons voorbij reed had net zijn nieuwe auto opgehaald en reed exact 150 op de teller. Wij reden 110 ofzo, dus het was inderdaad fors harder, maar een juiste inschatting van de werkelijke snelheid was het zeker niet. Wed maar dat hij hem opgeschreven had als "verkeershufter", als het geen bekende was geweest.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 08 sep 2008, 14:07

Davy MR2DRIFT schreef:Marcel, we hadden daar tijdens die cursus een discussie over. Ik haalde aan dat de 2-seconden afstandsregel in de praktijk soms gewoon niet haalbaar is. Probeer in de drukke middagspits maar eens 2 seconden afstand te houden. Dat is 66 meter (ongeveer 14 wagenlengtes). Wedden dat dat gat binnen een seconde weer opgevuld wordt? De instructeur was het daar helemaal mee eens.

Probleem is dat agenten objectief horen te oordelen, maar dat op zo'n moment echt niet altijd doen. Mooiste voorbeeld was het advies- en onderzoeksbureau wat door de overheid was aangesteld om de cases tijdens de cursus voor te bereiden. Er werd een bestaand ongeval voorgelegd aan de cursisten. Je kreeg getuigenverklaringen, waarin stond dat een jongen met een blerende uitlaat aan kwam scheuren en een aantal fietsers aanreed, met spijtig genoeg de dood tot gevolg. Hier moest je je oordeel als zijnde rechter of familie op baseren. Ik vertelde toen dat ik daar geen antwoord op kon geven, omdat er geen neutraal technisch rapport van politie was bijgevoegd. Zij vonden dat heel vreemd, want omstanders gaven in hun getuigenverklaringen toch duidelijk aan dat die jongen keihard aan kwam scheuren met piepende banden en blerende uitlaat. Kun je zien dat zelfs een onderzoeksbureau, met als specialiteit het verrichten en publiceren van objectieve onderzoeken, zich makkelijk laat beïnvloeden door emoties in zo'n geval.

Nog een mooi voorbeeld was toen ik bij een vriend van me (hij is agent) in de auto zat en een andere vriend van me hem voorbij kwam. "Wat een gek joh!! Die reed dik 200!" riep hij tegen ons. Die vriend van me die ons voorbij reed had net zijn nieuwe auto opgehaald en reed exact 150 op de teller. Wij reden 110 ofzo, dus het was inderdaad fors harder, maar een juiste inschatting van de werkelijke snelheid was het zeker niet. Wed maar dat hij hem opgeschreven had als "verkeershufter", als het geen bekende was geweest.
Die 2 seconden regel is er, maar door de KLPD word je echt niet aan de kant gezet als dat wat minder is. Bestuurders die minder dan 2 wagenlengtes op hun voorligger zitten, die pakken ze aan.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar neem maar van mij aan dat veruit de meeste dienders serieus met hun werk bezig zijn, echt wel begrijpen hoe het verkeer in elkaar steekt, en ook genoeg inzicht hebben om te bepalen of je per ongeluk in een bepaalde situatie terecht komt, of doelbewust loopt te jagen.

Je verhaal mbt je je vriend de agent is idd niet goed te praten, maar hij zou vanuit zo'n positie nooit zijn claim mbt de snelheid van die andere auto kunnen onderbouwen, lijkt me dus wat ver gezocht.
Had jij overigens je vriend "de agent" op zijn gedrag aan gesproken? Omdat het je vriend is ga je daar waarschijnlijk iets anders mee om, hij ook blijkbaar.

@Hans,

Heb zelf uitleg gekregen mbt de werking van dat systeem tijdens een werkbezoek.
Ik kan je verzekeren dat die camera's geen momentopname maken, maar vanaf een viaduct jou (en de mede verkeersdeelnemers) al enkele 100-en meters observeren.

Macboy

Bericht door Macboy » 08 sep 2008, 14:53

Marcel van Meerbeek schreef:Lopen we allemaal weer zielig te doen hier,

Hufters mogen van mij nog veel harder aangepakt worden. Bumperkleven is huftergedrag..klaar. Dat je in Amerika wel rechts mag inhalen heeft er net zoveel mee te maken als dat je in landen waar links gereden wordt verplicht rechts moet inhalen..niets dus.

Dat de collega-hufter van Davy tijdens de heropvoedingscursus gaat zitten miepen dat hij helemaal niets aan zijn rijgedrag kon doen is waarschijnlijk onzin. De KLPD houd je niet staande als je door omstandigheden even vlak achter je voorligger komt te rijden. Ze houden je staande als je na zo'n moment niet wijselijk afstand neemt.
Ze houden je niet staande als je wat sneller rijdt dan het overige verkeer....ze houden je staande als je dat doet icm onrustig rijgedrag.

Ik heb het al vaker gezegd, als je wilt doorrijden, doe dat dan onopvallend en irriteer andere weggebruikers niet.
Dus lekker afstand houden, je niet op laten fokken als er iemand iets doet waar je het niet mee eens bent, niet overdreven een ander de les lezen, op de snelweg gaspedaal loslaten ipv remmen op het laatste moment, andere niet afsnijden, niet lopen klieren, knipperlichten netjes gebruiken...en dat is meer dan zo'n zielig enkel knippertje bij het wisselen van baan.

Trouwens, 650,- euro is waarschijnlijk een schijntje van wat het werkelijk kost om iemand 3 dagen lang op z'n gedrag te wijzen.
+1

Ik wilde een heel verhaal typen, maar zie dat Marcel dit tot 2x toe perfect heeft verwoord. Hulde Marcel en dank voor de bespaarde tijd :)

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 08 sep 2008, 16:16

Wilde ook weer een heel verhaal typen, maar spreek jullie weer wanneer jullie zelf op het schoolbankje zitten:-). Zelf rijdt ik ook altijd erg netjes, althans dat dacht ik. 3x knipperen, te hard rijden alleen als ik niemand hinder, bumperkleven alleen als het niet anders kan, enz. Blijkt dat andere mensen dat zien als hufterig gedrag. Zo zal dat ook bij jullie zijn. Je DENKT dat je nu netjes rijdt, maar vroeg of laat wordt je ook gepakt wegen "hufterig" gedrag. Alleen zie je nu zelf nog niet in dat je zo rijdt en is het onbegrip dan alleen maar groter:-).

Peric

Bericht door Peric » 08 sep 2008, 21:15

Maar Davy, de grote vraag is...
Heb je nu door dat je een hufter in het verkeer bent? Of heb je er niks van geleerd? Wat daar gaat het tenslotte om.

Luco

Bericht door Luco » 08 sep 2008, 21:21

Davy MR2DRIFT schreef:Marcel, we hadden daar tijdens die cursus een discussie over. Ik haalde aan dat de 2-seconden afstandsregel in de praktijk soms gewoon niet haalbaar is. Probeer in de drukke middagspits maar eens 2 seconden afstand te houden. Dat is 66 meter (ongeveer 14 wagenlengtes). Wedden dat dat gat binnen een seconde weer opgevuld wordt? De instructeur was het daar helemaal mee eens.

Eerst zeg je twee keer dat ze objectief moeten zijn en geen emoties mee mogen laten spelen.
Maar emoties mogen wel meespelen als het in je voordeel is?

Het zijn mijn vrienden ook niet altijd, maar het zijn ook mensen (en hebben dus emoties) wil wel eens zien als een brommerrijder met een blerpijp jouw kind naar de eeuwige jachtvelden rijd :hammer:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 08 sep 2008, 21:57

Over hufterig rijden gesproken.

Vanmorgen file op de A4 ter hoogte van Roelofarendsveen. Iedereen rustig aansluitend in de file, ik zelf op de meest rechterbaan. En opeens uit het niets komt er een blauwe Audi A4 met zeker 80-100 km/u met zijn knipperlichten aan voorbij zeilen over de vluchtstrook. Ik weet natuurlijk niet wat er aan de hand was, maar met zo'n tempo over de vluchtstrook vind ik toch wel redelijk uitzonderlijk. Je zou het hufterig kunnen noemen, maar ik wil geen oordeel vellen hier.

Maar goed, vervolgens rijd ik vanmiddag in mijn Elise naar een afspraak in/door centrum Rotterdam. Net naar rechts weg ingereden en bij inrijden nergens een auto te bespeuren. Verbazing alom bij mij toen een Polo Crossding met groene platen mij links van een vluchtheuvel passeert. Vervolgens rijdt hij echt vol door met minimaal 80-90 km/u daarbij 2 zebrapaden passerend inclusief eentje met een moeder met kinderwagen. Vol doorrijdend dus...daarna komen we op een ander kruispunt aan waar een rijtje met 3-4 wachtende auto's staat. Hij rijdt daar vervolgens gewoon links voorbij terwijl er tegemoet komend verkeer aankomt op de andere weghelft. Vervolgens weer vol gas door over het volgende zebrapad. Zonder overdrijven waar gebeurd vanmiddag.

Echt ongekend. Vervolgens op de weg terug van de afspraak kom ik rijdend richting Hofplein aan. Daar is rechts een busbaan. Ik hoor eerst een auto achter me met piepende banden stoppen. Voor mij staan ongeveer 10 auto's, denk ik. Dan besluit de bestuurder (Astra GSi grijs met 2 blerpijpen links en rechts) om rechts over de busbaan door te rijden en het rode licht ook compleet te negeren om zo door te rijden.

Ach ja, het was vandaag maandag. Dat zal het zijn.

Plaats reactie