elektrisch systeem naar de maan

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
HSR

elektrisch systeem naar de maan

Bericht door HSR » 06 sep 2008, 22:38

E34 heeft weer nieuwe nukken. Namelijk een deel van het elektrische systeem is naar de zaad.

1) Boordcomputer doet niks meer
2) Elektrische ruiten doen niks meer
3) Zonnedak gaat niet meer open
4) De wagen kan niet meer op slot. Als ik de portier op slot draai gaat ie niet meer open met de sleutel. Centrale vergrendeling dus niet werkend
5) Ruitenwissers doen niks.

Inderdaad, 3 van de 5 zijn uitermate irritant en zorgen er simpelweg voor dat ik mijn wagen niet meer kan rijden. Nog maar te zwijgen over het feit dat iedere gek 'em kan jatten. :? :? :?

Ik heb alle zekeringen nagekeken en geen een is doorgebrand. Daarnaast heb ik ook geen losse of kapotte stekkers gevonden. Mijn guess gaat uit naar of een kabelbreuk of niet functionerende relais' . Echter, hoe kom ik er achter welke relais voor welke groep werkt en is zo'n relais door te meten? Heb namelijk nog geen multimeter dus ook niet kunnen testen.

iemand een idee? Wilde namelijk vanavond de lokale landweg gaan driften maar zonder ruitenwissers gaat dat niet zo makkelijk. :bag:

Joy

Re: elektrisch systeem naar de maan

Bericht door Joy » 06 sep 2008, 22:45

Dit vond ik op BDC:

De ruitenwissers worden bij de E34 aangestuurd door de ZKE (Zentral Karosorie Eletronik). De ZKE bestaat uit 2 modules: De RM (relais module) en de GM (general module). Deze modules bevinden zich onder de achterbank aan de bestuurderskant.
Of heb je eenvoudige uitvoering met enkel wat losse relais en zekeringen? Aansturing van de ruitenwissers vind van hieruit plaats.

De maximale stand gaat om de modules heen gaat zodat je in geval van storing alsnog ruitenwissers hebt. Die stand doet het iig wel, kijk eens naar de zekering onder de achterbank die de ruitenwissers aanstuurt.

Joy

Bericht door Joy » 06 sep 2008, 22:49

En hier nog een 360 pagina's tellende elektric troubleshooting manual van een 525i.

http://www.mediafire.com/?uljr7zdezqo" onclick="window.open(this.href);return false;

frankv

Bericht door frankv » 06 sep 2008, 23:18

het is toch niet toevallig een rode die je van mijn broertje hebt gekocht? :whistle:

Peric

Bericht door Peric » 07 sep 2008, 13:03

Link zat Hugo. In een land waar Joy-riding(no offence Joy.. 8) ) nog steeds erg populair is. En dan is een buitenlandse 525 natuurlijk helemaal een mooie prooi.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 07 sep 2008, 13:26

Begín nou eerst met een multimeter kopen. Dingen kosten in basic uitvoeringen een paar euro/tientjes, dat zijn de kosten niet. Ding is goud waard bij oude bmw's :lol: ! En een musthave als je niet het hele elektrische systeem van je auto wilt gaan vervangen.

allen

Bericht door allen » 07 sep 2008, 14:38

Zeg Kolkie, hoe staat het ervoor met jouw BMW nu? Helpt die multimeter nu een beetje??? :roflol:

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 07 sep 2008, 15:18

duidelijk, je General Module is kapot.
is een zwarte relaisdoos onder je achterbank. Staat GM op, dus je kan niet missen...
Even vervangen en good as new...

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 07 sep 2008, 15:45

allen schreef:Zeg Kolkie, hoe staat het ervoor met jouw BMW nu? Helpt die multimeter nu een beetje??? :roflol:
Fok joe :mrgreen: . Momenteel heb ik meer aan poelietrekkers, motortakels, persen, slijptollen en tijd :bag: .

Plaats reactie