AWD in supersportwagens

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

AWD in supersportwagens

Bericht door RVV » 12 mei 2006, 15:45

Je ziet dat fabrikanten als Porsche, Bugatti en Lamborghini AWD toepassen in hun modellen, Supersportwagens als de 911 turbo en de Gallardo worden uitgerust met AWD. Maar waarom eigenlijk ? Persoonlijk vind ik dit helemaal niet passen. Ik vind dat supersporcars gewoon RWD moeten hebben, net als Ferrari bv.

AWD is iets voor rallyspecials, Audi's (die overigens ook AWD straks in de Le mans stopt en eigenlijk de techniek deelt van de Gallardo) en SUV's.

AWD maakt supercars alleen maar onnodig zwaarder. Is het om de veiligheid te doen ? Dat minder begenadigde rijders ook eens kunnen stampen met 500pk ?

Ik ben bang dat de trend zich straks voortzet en er meer fabrikanten gaan komen met AWD in supercars. En zo word er in mijn beleving steeds meer geknabbeld aan de mythische uitstraling van een supersportwagen.

Tom

Bericht door Tom » 12 mei 2006, 15:48

Ik vind dit soort topics altijd lastig. Ben het opzich met je eens, een supersportwagen moet RWD hebben. Aan de andere kant: heb jij in een (moderne) Gallardo gereden? Ik niet. En in al die andere AWD supersportwagens ook niet.

Tristan

Bericht door Tristan » 12 mei 2006, 15:51

Lambo's maken gebruik van AWD omdat Audi dat wil. Porsche is de enige goed werkende sportwagen met AWD. Geloof zelfs dat het systeem 80% van het vermogen naar de achterwielen kan sturen, zodat je toch een RWD dicht kan benaderen. De Turbo is bedoelt voor mensen die met deze auto dagelijks willen rijden, dus ook max. tractie willen hebben bij alle weersomstandigheden.

Bij Bugatti is het simpel, hoe krijg je anders 1000+pk aan de grond.

Dus mijn mening is dat Porsche de enige sportwagen is waarbij AWD wel gaat.

RVV

Bericht door RVV » 12 mei 2006, 15:56

Tom schreef:Ik vind dit soort topics altijd lastig. Ben het opzich met je eens, een supersportwagen moet RWD hebben. Aan de andere kant: heb jij in een (moderne) Gallardo gereden? Ik niet. En in al die andere AWD supersportwagens ook niet.

Nee Tom, niet in gereden, maar de discussie is ook niet dat deze auto's niet goed rijden, dat zal zeker wel zo zijn. Maar ik zie het zo, zou jij een 330i AWD hebben gekocht ? Of stel dat een M3 met AWD leverbaar was ? beide passen gewoon niet vind ik, en dat geld ook voor AWD in een supersportcar. Nog even en ze flikkeren er een diesel in :lol:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 mei 2006, 16:04

Tristan vat het goed samen. Alleen Porsche bouwt een goed systeem, maar dan ook alleen maar voor de 911 Turbo. Een Carrera GT met AWD lijkt me namelijk niets. Die heeft een compleet andere setup namelijk en heel andere gewichtsverdeling. Dit concept MR N/a moet je niet vern*uken. Met AWD kun je het echt compleet om zeep helpen (Daar waar het in de 911 Turbo juist een aanvulling is die 100% binnen het concept van een RR Turbo past).

Een Gallardo had gewoon RWD moeten hebben. Net als de Murcielago. Een Diablo heeft maar 5% aandrijving op de voorwielen, dat schijnt wel handig te zijn. Maar toen leverden ze nog de optie om je Diablo ook als 100% RWD te bestellen. Zo hoort dat!

Tristan

Bericht door Tristan » 12 mei 2006, 16:09

Reken ook maar dat de Turbo die AWD echt wel nodig heeft met dat gigantische koppel. Merkte het destijds met de Dodge. Die had iets van 750Nm en met nat weer was het tot 4e versnelling wielspin. Dan kwam zelfs een burgerbak je nog voorbij zetten, terwijl jij zit te zweten om de auto op de weg te houden. :lol:

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 12 mei 2006, 21:53

Feit is toch gewoon dat de meeste van dat soort superwagens gekocht worden door mensen die ook gemak en comfort op prijs stellen. Veel geld hebben wil nog niet zeggen dat je ook goed kan rijden. Het is ook niet voor niets dat de meeste Porsches met automaat geleverd worden.
AWD maakt zo'n auto gewoon veel toegankelijker.

Plaats reactie