Turbo of atmo
- Panda de Beer
Turbo of atmo
Bij gelijk vermogen en gelijke brandstofsoort, geef je dan de voorkeur aan een motor met drukvulling of een atmosferische?
- Panda de Beer
- Michel P
Turbo is meestal cheap power en cheap tuning. Zeker heerlijk een turbo motor. Maar een atmo met echt vermogen blijft het mooiste wat er is. Neem de 300+pk atmo's van BMW of de 300pk atmo in de 350Z enz. enz. daar kan een turbo qua loopcultuur niet tegenop.
Keuze zal dus afhankelijk van budget zijn.
Michel
Keuze zal dus afhankelijk van budget zijn.
Michel
- Peter Tunissen
- Dennis Cavallino
Liever kompressor dan een turbo.
Ligt een beetje aan de auto wat ik kies.
S2000 zou ik nooit kopen bij gebrek aan koppel. S2000 met kompressor: doemijdiema!
Liever een Skyline GTS-t 2.5 6-in lijn met turbo dan een E30 325.
BMW M5 met 500 pk, vs een Supra met 500pk. Doe mij de M5 maar.
Ligt er dus maar net aan wat voor auto het is.
Ligt een beetje aan de auto wat ik kies.
S2000 zou ik nooit kopen bij gebrek aan koppel. S2000 met kompressor: doemijdiema!
Liever een Skyline GTS-t 2.5 6-in lijn met turbo dan een E30 325.

BMW M5 met 500 pk, vs een Supra met 500pk. Doe mij de M5 maar.
Ligt er dus maar net aan wat voor auto het is.
- RVV
Oke ligt aan de auto, maar nu je persoonlijke voorkeur, en dan spreek ik absoluut voor een atmo met veel vermogen. Voelt op de een of andere manier "echter en eerlijker" aan. Maar het is niet zo dat ik turbo geheel afzweer. Maar het motorkarakter vind ik gewoon niet optimaal.
Zoals jullie weten was ik ook bezig met een EVO 9, superauto, maar de turbo motor was wat mij toch tegenstond. Nu hoort het in een rallyspecial als een EVO, snap ik ook wel.
De praktijk is vaak dat een 4 cylinder met een turbo word gecombineerd en je krijgt dan het vermogen van een 6 cylinder 3 liter. Maar het karakter/loopcultuur van een 6 cylinder atmo is gewoon mooier. hoe hard een turbo ook kan knallen. De 3 liter in de 130i was een "sahnesafte" motor die altijd over het hele toerengebied genoeg trekkracht heeft. Geen turbogaatjes, geen vermogenpieken, gewoon over 7000 constant power. Dat vind ik fantastisch.
Ergens ben ik erg benieuwd naar de turbo in de 335i, hoe die zich verhoud tot een 3 liter atmo en de 3.2 M.
Turbopower geeft m.i. een beetje een schijn powergevoel, je denkt dat je heel hard gaat, maar het is slechts een beleving, alsof je wat gefopt word door de techniek. De S3 had hier ook erg een handje van, ik weet nog goed toen een keer mijn luchtmassa meter kapot was, ik sprinte tegen een golf VR6, die kom ik normaal gesproken dik voorblijven, maar ineens waren de rollen omgedraaid
Maar gevoelsmatig DOOR de turbopower heb ik nooit het idee gehad dat ik minder vermogen had. Turbo's voelen altijd snel aan dat is hun kracht.
Zoals jullie weten was ik ook bezig met een EVO 9, superauto, maar de turbo motor was wat mij toch tegenstond. Nu hoort het in een rallyspecial als een EVO, snap ik ook wel.
De praktijk is vaak dat een 4 cylinder met een turbo word gecombineerd en je krijgt dan het vermogen van een 6 cylinder 3 liter. Maar het karakter/loopcultuur van een 6 cylinder atmo is gewoon mooier. hoe hard een turbo ook kan knallen. De 3 liter in de 130i was een "sahnesafte" motor die altijd over het hele toerengebied genoeg trekkracht heeft. Geen turbogaatjes, geen vermogenpieken, gewoon over 7000 constant power. Dat vind ik fantastisch.
Ergens ben ik erg benieuwd naar de turbo in de 335i, hoe die zich verhoud tot een 3 liter atmo en de 3.2 M.
Turbopower geeft m.i. een beetje een schijn powergevoel, je denkt dat je heel hard gaat, maar het is slechts een beleving, alsof je wat gefopt word door de techniek. De S3 had hier ook erg een handje van, ik weet nog goed toen een keer mijn luchtmassa meter kapot was, ik sprinte tegen een golf VR6, die kom ik normaal gesproken dik voorblijven, maar ineens waren de rollen omgedraaid

- Tristan
@Rico: Idd, die LMM is waardeloos bij VAG. Ben gister bij Edwin geweest om een nieuwe erop te laten zetten en wow wat een verschil ineens. Dat vermogensverlies sluipt er gewoon in. Gelukkig kun je wel checken of je LMM nog goed is door ff aan de VAG-COM te hangen. Zo ben ik er ook achter gekomen dat die van mij geen 100% meer was.
- Bert ///M3
atmo.
Vanwege het geluid, en de hele manier van rijden.
Turbo vind ik een heel ruim begrip. Neem een 1.8 blok met een enorme turbo en je kan er 330 PK mee halen. Neem een 3.0 blok met een turbo op wat minder druk en je kan er ook 330 PK mee halen. Maar het zal toch een hele andere machine zijn om mee te rijden ondanks gelijk vermogen.
Vanwege het geluid, en de hele manier van rijden.
Turbo vind ik een heel ruim begrip. Neem een 1.8 blok met een enorme turbo en je kan er 330 PK mee halen. Neem een 3.0 blok met een turbo op wat minder druk en je kan er ook 330 PK mee halen. Maar het zal toch een hele andere machine zijn om mee te rijden ondanks gelijk vermogen.
- Tristan
(ff een dubbel post)
Wie zegt er dat een turbomotor niet lineair is:
[img:85:120]http://f5.putfile.com/5/13011051774-thumb.jpg[/img]
Koppel is vrijwel vlak over de hele range. Dus met een medium-size turbo kun je een hele mooie vermogensopbouw hebben. Zo zie je maar de Jeroen Dik mijn auto perfect heeft geprogrammeerd, alleen het koppel is op dit moment ca. 50Nm hoger.
Wie zegt er dat een turbomotor niet lineair is:
[img:85:120]http://f5.putfile.com/5/13011051774-thumb.jpg[/img]
Koppel is vrijwel vlak over de hele range. Dus met een medium-size turbo kun je een hele mooie vermogensopbouw hebben. Zo zie je maar de Jeroen Dik mijn auto perfect heeft geprogrammeerd, alleen het koppel is op dit moment ca. 50Nm hoger.
- Hielke
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Turbo's gaan vaak kapot.Icm 4wielaandrijving is een turbo prima.
Maar een hogetoerendraaier (en dan vooral de E46 M3 motor wint 't ivm die supersnelle gasresponse)atmo heeft mijn voorkeur. Ik denk dat een F430/997 GT3(RS) schoolvoorbeelden zijn van hedendaagse hitech. Zonder turbo.
HET schoolvoorbeeld, de McLaren F1 wint 't bij mij ook van de F40 FWIW
Maar een hogetoerendraaier (en dan vooral de E46 M3 motor wint 't ivm die supersnelle gasresponse)atmo heeft mijn voorkeur. Ik denk dat een F430/997 GT3(RS) schoolvoorbeelden zijn van hedendaagse hitech. Zonder turbo.
HET schoolvoorbeeld, de McLaren F1 wint 't bij mij ook van de F40 FWIW

- Dennis Cavallino
En een 997 Turbo is geen schoolvoorbeeld van hedendaagse Hitech??Ik denk dat een F430/997 GT3(RS) schoolvoorbeelden zijn van hedendaagse hitech. Zonder turbo.

Hielke heeft wel een goed punt. Hedendaagse turbo's werken steeds vaker met variabele schoepen waardoor je geen turbogat meer hebt en je ook veel langer 'lucht' hebt in je turbo.
Wanneer ik het verschil goed merk is als ik sprintjes doe met de 535 of 325 tegen bijvoorbeeld een WRX of zelfs STI. Zodra zij schakelen, dan sleurt mijn auto nog net even wat extra door, waardoor je op een sprint van 80-180 niet echt langzamer bent. Zou je die sprint van 140-180 doen, dan verlies je. Van 80-120 verlies je ook. Maar juist een hele lange sprint met rare startsnelheid, dat geeft mij moed om niet af te haken. Dat is wel het mooie van atmosferisch. Aan de andere kant, ik rijd met veel meer volume rond en zij maar met een 2 litertje.
Suffe is dat veel TDI's of 330d achtige auto's gewoon blijven bumperkleven als je loopt te sporten tussen bijv. een 535 en een WRX.
De wereld is niet meer de oude!
-
[quote="Dennis Cavallino
Wanneer ik het verschil goed merk is als ik sprintjes doe met de 535 of 325 tegen bijvoorbeeld een WRX of zelfs STI. Zodra zij schakelen, dan sleurt mijn auto nog net even wat extra door, waardoor je op een sprint van 80-180 niet echt langzamer bent.
Suffe is dat veel TDI's of 330d achtige auto's gewoon blijven bumperkleven als je loopt te sporten tussen bijv. een 535 en een WRX.
De wereld is niet meer de oude![/quote]
Dat is niet mijn ervaring. Heb met de EVO al diverse malen gesport tegen diesels ook tegen de 535d, die rijd ik toch echt helemaal zoek. Misschien een standaard WRX maar een STI....kan het me niet indenken Dennis.
Wanneer ik het verschil goed merk is als ik sprintjes doe met de 535 of 325 tegen bijvoorbeeld een WRX of zelfs STI. Zodra zij schakelen, dan sleurt mijn auto nog net even wat extra door, waardoor je op een sprint van 80-180 niet echt langzamer bent.
De wereld is niet meer de oude![/quote]
Dat is niet mijn ervaring. Heb met de EVO al diverse malen gesport tegen diesels ook tegen de 535d, die rijd ik toch echt helemaal zoek. Misschien een standaard WRX maar een STI....kan het me niet indenken Dennis.
- Panda de Beer
Real-life voor woon-werk is op koppel rijden toch wel lekker. En dan moet je of een dikke atmo, of een motor met turbo hebben. Dikke atmo's zijn vaak niet te betalen, terwijl 4 cil turbo's redelijk toegankelijk zijn.
Gegeven praktische beperkingen geef ik toch de voorkeur aan een turbo. Turboduw is leuk, op koppel rijden is lekker.
Ik had met de 325ti soms moeite om R/L een of andere suffe TrodeDrodeI bij te houden, omdat mijn auto pas echt begon te lopen boven de 3500rpm en die andere auto al veel eerder oppakte.
Gegeven praktische beperkingen geef ik toch de voorkeur aan een turbo. Turboduw is leuk, op koppel rijden is lekker.
Ik had met de 325ti soms moeite om R/L een of andere suffe TrodeDrodeI bij te houden, omdat mijn auto pas echt begon te lopen boven de 3500rpm en die andere auto al veel eerder oppakte.
- Nero_Serpente