Turbo of atmo

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Drukvulling of atmosferisch?

Drukvulling (turbo of kompressor)
6
29%
Atmosferisch
15
71%
 
Totaal aantal stemmen: 21

Gebruikersavatar
Panda de Beer
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15

Turbo of atmo

Bericht door Panda de Beer » 11 mei 2006, 15:35

Bij gelijk vermogen en gelijke brandstofsoort, geef je dan de voorkeur aan een motor met drukvulling of een atmosferische?

Gebruikersavatar
Panda de Beer
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15

Bericht door Panda de Beer » 11 mei 2006, 15:36

Ik kies voor drukvulling. Ik hou wel van lekker veel koppel.

Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 860
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i

Bericht door Brava » 11 mei 2006, 15:38

Atmo all the way. :roll:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 11 mei 2006, 16:01

Turbo is meestal cheap power en cheap tuning. Zeker heerlijk een turbo motor. Maar een atmo met echt vermogen blijft het mooiste wat er is. Neem de 300+pk atmo's van BMW of de 300pk atmo in de 350Z enz. enz. daar kan een turbo qua loopcultuur niet tegenop.

Keuze zal dus afhankelijk van budget zijn.

Michel

k33z
Berichten: 2879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 11 mei 2006, 16:11

Duidelijk atmo, de lineaire vermogensopbouw spreekt mij VEEL meer aan.

De compressormotor die ik nu heb vind ik ook fijner als de turbomotor die ik had, omdat deze ook een stuk meer lineair aanvoelt.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13423
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 11 mei 2006, 16:36

Voor dagelijks gebruik turbo, veel koppel onderin dus kan lekker schakelui rijden.

Voor circuit atmo.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8385
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 11 mei 2006, 16:46

Ligt aan de auto, in een rally-special hoort gewoon een dik getuned turbo-blok, in een diesel ook, voor de rest atmosferisch graag.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 11 mei 2006, 16:49

Liever kompressor dan een turbo.
Ligt een beetje aan de auto wat ik kies.

S2000 zou ik nooit kopen bij gebrek aan koppel. S2000 met kompressor: doemijdiema!

Liever een Skyline GTS-t 2.5 6-in lijn met turbo dan een E30 325.

:)

BMW M5 met 500 pk, vs een Supra met 500pk. Doe mij de M5 maar.
Ligt er dus maar net aan wat voor auto het is.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 11 mei 2006, 16:59

Oke ligt aan de auto, maar nu je persoonlijke voorkeur, en dan spreek ik absoluut voor een atmo met veel vermogen. Voelt op de een of andere manier "echter en eerlijker" aan. Maar het is niet zo dat ik turbo geheel afzweer. Maar het motorkarakter vind ik gewoon niet optimaal.

Zoals jullie weten was ik ook bezig met een EVO 9, superauto, maar de turbo motor was wat mij toch tegenstond. Nu hoort het in een rallyspecial als een EVO, snap ik ook wel.

De praktijk is vaak dat een 4 cylinder met een turbo word gecombineerd en je krijgt dan het vermogen van een 6 cylinder 3 liter. Maar het karakter/loopcultuur van een 6 cylinder atmo is gewoon mooier. hoe hard een turbo ook kan knallen. De 3 liter in de 130i was een "sahnesafte" motor die altijd over het hele toerengebied genoeg trekkracht heeft. Geen turbogaatjes, geen vermogenpieken, gewoon over 7000 constant power. Dat vind ik fantastisch.

Ergens ben ik erg benieuwd naar de turbo in de 335i, hoe die zich verhoud tot een 3 liter atmo en de 3.2 M.

Turbopower geeft m.i. een beetje een schijn powergevoel, je denkt dat je heel hard gaat, maar het is slechts een beleving, alsof je wat gefopt word door de techniek. De S3 had hier ook erg een handje van, ik weet nog goed toen een keer mijn luchtmassa meter kapot was, ik sprinte tegen een golf VR6, die kom ik normaal gesproken dik voorblijven, maar ineens waren de rollen omgedraaid :? Maar gevoelsmatig DOOR de turbopower heb ik nooit het idee gehad dat ik minder vermogen had. Turbo's voelen altijd snel aan dat is hun kracht.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13423
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 11 mei 2006, 17:02

@Rico: Idd, die LMM is waardeloos bij VAG. Ben gister bij Edwin geweest om een nieuwe erop te laten zetten en wow wat een verschil ineens. Dat vermogensverlies sluipt er gewoon in. Gelukkig kun je wel checken of je LMM nog goed is door ff aan de VAG-COM te hangen. Zo ben ik er ook achter gekomen dat die van mij geen 100% meer was.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 11 mei 2006, 17:06

atmo.

Vanwege het geluid, en de hele manier van rijden.

Turbo vind ik een heel ruim begrip. Neem een 1.8 blok met een enorme turbo en je kan er 330 PK mee halen. Neem een 3.0 blok met een turbo op wat minder druk en je kan er ook 330 PK mee halen. Maar het zal toch een hele andere machine zijn om mee te rijden ondanks gelijk vermogen.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13423
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 11 mei 2006, 17:11

(ff een dubbel post)

Wie zegt er dat een turbomotor niet lineair is:

[img:85:120]http://f5.putfile.com/5/13011051774-thumb.jpg[/img]

Koppel is vrijwel vlak over de hele range. Dus met een medium-size turbo kun je een hele mooie vermogensopbouw hebben. Zo zie je maar de Jeroen Dik mijn auto perfect heeft geprogrammeerd, alleen het koppel is op dit moment ca. 50Nm hoger.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40046
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 11 mei 2006, 17:47

Compressor boven atmo
atmo boven turbo

De NA in mijn geval, mits er onderin ook wat koppel te bekennen valt (VANOS/VTEC).

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11633
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 11 mei 2006, 18:18

Turbo.

Moderne turbo's hebben nagenoeg geen turbogat meer. Ze verschaffen 2 liter 4 cylinder motoren de kracht van grote zes en achtcylinders zonder daarbij onder het excessieve gewicht van de zware atmosferische motoren te hoeven lijden.

Robin
Berichten: 54962
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 11 mei 2006, 18:28

Turbo's gaan vaak kapot.Icm 4wielaandrijving is een turbo prima.

Maar een hogetoerendraaier (en dan vooral de E46 M3 motor wint 't ivm die supersnelle gasresponse)atmo heeft mijn voorkeur. Ik denk dat een F430/997 GT3(RS) schoolvoorbeelden zijn van hedendaagse hitech. Zonder turbo.

HET schoolvoorbeeld, de McLaren F1 wint 't bij mij ook van de F40 FWIW :D

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 11 mei 2006, 19:48

Ik denk dat een F430/997 GT3(RS) schoolvoorbeelden zijn van hedendaagse hitech. Zonder turbo.
En een 997 Turbo is geen schoolvoorbeeld van hedendaagse Hitech?? :shock:

Hielke heeft wel een goed punt. Hedendaagse turbo's werken steeds vaker met variabele schoepen waardoor je geen turbogat meer hebt en je ook veel langer 'lucht' hebt in je turbo.


Wanneer ik het verschil goed merk is als ik sprintjes doe met de 535 of 325 tegen bijvoorbeeld een WRX of zelfs STI. Zodra zij schakelen, dan sleurt mijn auto nog net even wat extra door, waardoor je op een sprint van 80-180 niet echt langzamer bent. Zou je die sprint van 140-180 doen, dan verlies je. Van 80-120 verlies je ook. Maar juist een hele lange sprint met rare startsnelheid, dat geeft mij moed om niet af te haken. Dat is wel het mooie van atmosferisch. Aan de andere kant, ik rijd met veel meer volume rond en zij maar met een 2 litertje.

Suffe is dat veel TDI's of 330d achtige auto's gewoon blijven bumperkleven als je loopt te sporten tussen bijv. een 535 en een WRX.

De wereld is niet meer de oude!

Robin
Berichten: 54962
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 11 mei 2006, 19:54

997 turbo heeft 4wd en is ook hi tech.Duh.

Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 feb 2006, 10:06

Bericht door Dick » 12 mei 2006, 07:02

[quote="Dennis Cavallino

Wanneer ik het verschil goed merk is als ik sprintjes doe met de 535 of 325 tegen bijvoorbeeld een WRX of zelfs STI. Zodra zij schakelen, dan sleurt mijn auto nog net even wat extra door, waardoor je op een sprint van 80-180 niet echt langzamer bent.
Suffe is dat veel TDI's of 330d achtige auto's gewoon blijven bumperkleven als je loopt te sporten tussen bijv. een 535 en een WRX.

De wereld is niet meer de oude![/quote]

Dat is niet mijn ervaring. Heb met de EVO al diverse malen gesport tegen diesels ook tegen de 535d, die rijd ik toch echt helemaal zoek. Misschien een standaard WRX maar een STI....kan het me niet indenken Dennis.

Gebruikersavatar
Panda de Beer
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15

Bericht door Panda de Beer » 12 mei 2006, 21:59

Real-life voor woon-werk is op koppel rijden toch wel lekker. En dan moet je of een dikke atmo, of een motor met turbo hebben. Dikke atmo's zijn vaak niet te betalen, terwijl 4 cil turbo's redelijk toegankelijk zijn.
Gegeven praktische beperkingen geef ik toch de voorkeur aan een turbo. Turboduw is leuk, op koppel rijden is lekker.
Ik had met de 325ti soms moeite om R/L een of andere suffe TrodeDrodeI bij te houden, omdat mijn auto pas echt begon te lopen boven de 3500rpm en die andere auto al veel eerder oppakte.

Gebruikersavatar
Nero_Serpente
Berichten: 821
Lid geworden op: 28 feb 2006, 18:03
Locatie: Honda Civic EJ9

Bericht door Nero_Serpente » 14 mei 2006, 16:37

Liefst een 6 in lijn en daar een turbo op. Zoals een Supra en Skyline. Veel koppel, makkelijk meer vermogen uit te persen en een mooi geluid. Als ik een Supra vol hoor weg blazen met al die mechanische en sissende geluiden dan krijg ik gewoon kippevel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten