Auto importeren uit de VS

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Joop

Auto importeren uit de VS

Bericht door Joop » 21 aug 2008, 20:25

Ik zit eigenlijk net het E90 facelift draadje te vervuilen denk ik met de volgende vraag, dus vandaar dit topic:
Joop schreef:...zou importeren vanuit de VS een optie zijn, of zou dat weinig uitmaken i.v.m. invoerrechten??

Anders zou een nieuwe 3er wel een optie zijn.

E92-335i: $42k dus ongeveer €28.000,- : in wat voor orde van grootte moet ik denken als het gaat invoerrechten, naast de BPM over de netto (VS?)-prijs?
De Dollar staat nu erg laag, maar heb eigenlijk geen flauw idee wat er allemaal voor extra haken en ogen aan het importeren van buiten de VS zitten...

Dus: Heeft het daadwerkelijk zin, of maakt het werkelijk niets uit?

Niels
Auto: Prius+

Re: Auto importeren uit de VS

Bericht door Niels » 21 aug 2008, 20:41

Ik heb nog wel een Excell spreadsheet voor je. PB me je mail maar. Ben eens voor Boxsters aan het rekenen geweest maar dat was wel voor de nieuwe BPM regeling. Daar moet je zelf dus nog mee aan de slag :wink:

Wat cijfers waar ik op uit kwam:
Shipping = 2100,-
invoer 10% over aanschaf + verscheepkosten :shock: ja ja we zijn in NL
BTW 19,5% over aanschaf + verscheepkosten + invoerrechten :lol: ja ja we zijn echt in NL
BPM

Invoerrechten over verscheepskosten en BTW over invoerrechten :twisted:

Nadeel is dat je een betrouwbare partner moet hebben daar zodat je weet wat je krijgt :wink:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 21 aug 2008, 20:47

Ik heb er ook al naar zitten kijken, maar vooral met de BTW en invoerrechten én dan nog BPM is het voordeel zo weg. Zeker als de auto nog wat jonger is.

Niels

Bericht door Niels » 21 aug 2008, 20:50

BPM hakt er zeker in. Als ik Duitser was dan wist ik het wel, dan haalde ik een auto uit de US :lol: Ik kwam destijds een volle Passat Variant 200pk turbo tegen en die kwam ex. de BPM op 25k Euro. Jaar oud 20000ml 8)

Joop

Bericht door Joop » 21 aug 2008, 21:20

Niels schreef:Ik heb nog wel een Excell spreadsheet voor je. PB me je mail maar. Ben eens voor Boxsters aan het rekenen geweest maar dat was wel voor de nieuwe BPM regeling. Daar moet je zelf dus nog mee aan de slag :wink:

Shipping = 2100,-
BTW 19,5% over aanschaf + verscheepkosten + invoerrechten :lol: ja ja we zijn echt in NL
BPM

....
Dus als ik even snel reken:

Aanschaf: €28000,- + shipping €2100,- = €30100,-

10% invoerrechten, dus: 1,10 x €30100,- = €33.100,-

Dan 19% BTW: €33.100,- x 1.19 = €39.400,90

Als laatste de vervelendste: BPM: dat is over de netto-prijs (dus waarschijnlijk incl. de invoerrechten????) = 0,40 x €30.100,- = €12.040,-

Dus opgeteld zit ik dan op: €39.400,90 + €12.040,- = €51.440,90

Een vergelijkbare E92 335i start hier bij €58500,- dus zou ik zo'n €7.000,- overhouden... klopt dat?
Laatst gewijzigd door Joop op 21 aug 2008, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Joop

Bericht door Joop » 21 aug 2008, 21:22

...ik zit me trouwens te bedenken: Een amerikaan kan zijn/haar BMW 'ophalen' bij BMW-Welt in München. :idea:

Dit is de ED optie (European Delivery) die je in optielijst kunt aanvinken: zou je zo onder de shipping uit kunnen komen???...
...want ja; de auto hoeft dan niet helemaal naar de VS toe

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 21 aug 2008, 21:32

In de AutoBild ofzow stond ooit een artikel over een VW Phaeton. Uit de VS geïmporteerd en volledig door een VW-dealer omgebouwd naar Euro-spec, zou je je nog steeds zo'n €10.000 besparen... :shock:

Joop

Bericht door Joop » 21 aug 2008, 21:45

Martijn Koevoets schreef:...Uit de VS geïmporteerd en volledig door een VW-dealer omgebouwd naar Euro-spec..
Dat is overigens ook nog een extra post idd. Voordat de BPM betaald wordt, moet de auto eerst nog een technische keuring ondergaan en daar hoort ook nog het ombouwen naar Euro-specs bij. :( (Maar valt wellicht nog mee in de kosten: denk koplampen en voorbumper)

RobS

Bericht door RobS » 21 aug 2008, 21:48

http://www.honda-fanatics.nl/forum/view ... hp?t=14630

Importdraadje op een ander forum, shipping zou €700 kosten.

Via: http://www.oyola-luiijf.com/Salestoeuropepagina0001.htm

Hoe checken ze zo'n auto bij binnekomst? Wat nou als de kofferbak vol Iphones ligt (bij wijze van spreken ;) )

RobS

Bericht door RobS » 21 aug 2008, 21:52

Donderdag was het eindelijk zo ver, de eerste rit in de Element ..... dan wel richting Lelystad voor de type goedkeuring. had alles in orde gemaakt, zoals de koplampen, waaruit de oranje kapjes moesten worden verwijderd, de zij markeringlichten moesten met het knipperlicht mee knipperen, er moest een mist achterlicht op, en de folie moest van de deurramen worden verwijderd. wat een lol onderweg !! vele nekbrekers en van die rare blikken ...... maar het eerste plezier begon al bij het eerste pompstation. ik kreeg geen benzine !! ik had namelijk witte kartonne kenteken platen met getekende letters en nummers. dus een vriend die mee was naar binnen en uitleg gegeven dat dit eendags kenteken platen waren die je zo mag voeren. daarna mocht ik tanken, moest uitleg geven wat dit voor een auto was, en we konden weer verder. bij het rdw hadden ze ook veel plezier aan de auto. vooral door de achterdeuren. na 2.5 uur testen kwam het eindresultaat ........ afgekeurd, maar wel zo op te lossen. ik had de amerikaanse banden laten zitten, die dus geen E-keurmerk hadden, en mijn claxon gaf 90 db. moet 94 db zijn. maar ze waren zeer schappelijk. ik mocht thuis de banden of velgen wisselen en ik moest effe een nieuw claxon kopen en deze plaatsen. ik hoefde dan alleen maar een foto te maken van de andere wielen op de auto, een foto waarop dezelfde banden maat zichtbaar was, en een foto dat ik de andere wielen op een stapel naast de auto had liggen (bewijs van demontage), en een foto dat ik de nieuwe claxon had geplaatst. gelijk de wielen van een crv van onze club er op gezet, en een claxon van een vriend gekregen met een e-keurmerk. foto's opgestuurd en nu is de auto goedgekeurd !! gelijk vrijdag de bpm betaald, en nu alleen maar nog effe wachten op het kenteken. gelijk met het dagkenteken en de 20" wielen door de stad gecruized ...... wat een show !! zelfs bij de Honda dealer wist de helft niet dat dit een Honda was !! bij de dealer liep alles zowat leeg om te kijken wat dit was ...... zelfs klanten begonnen om de auto te draaien ....... al met al dus een zeer leuke ervaring om met deze auto te rijden. kan nu al helemaal niet meer wachten op het kenteken !!

Is text behorende bij het voorgaande linkje, zie de vet gedrukte stukken (valt niet zo goed op met nieuwe forumlayout)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 21 aug 2008, 22:35

BPM doe je verkeerd, helaas :wink:
Die gaat over de NL catalogusprijs, niet wat hij daar kost.
Dus da's fors hoger.

Joop

Bericht door Joop » 21 aug 2008, 22:48

Arthur schreef:BPM doe je verkeerd, helaas :wink:
Die gaat over de NL catalogusprijs, niet wat hij daar kost.
Dus da's fors hoger.

...dan zou het €14833,- zijn als ik de netto nederlandse catalogusprijs pak...

... hou ik nog €4.000,- over. Gaat er uit zien dat het niet loont (als je alle overige kosten ook nog meerekent: dus ombouw, keuring en kenteken).

Arthur

Bericht door Arthur » 21 aug 2008, 22:50

Ja zo lijkt wel, ik wil niet onverschillig overkomen... maar voor 4 mille of minder wilde ik die hele poespas niet :wink:
Als je dan toch dik 50k uit gaat geven, dan maar goed :lol:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 21 aug 2008, 22:53

Loont de moeite niet. Dus ik bespaar me die moeite, met dank aan de overheid. Als je nagaat dat zo ongeveer de helft van de in NL betaalde prijs belastingen zijn.

Arthur

Bericht door Arthur » 21 aug 2008, 22:54

En anders laat je je vrouw beslissen :mrgreen:

Joop

Bericht door Joop » 21 aug 2008, 23:21

Arthur schreef:En anders laat je je vrouw beslissen :mrgreen:
...die armoe bespaar ik me als vrijgezel :mrgreen: ...

...maar het loont gewoon niet als ik het zo zie. Eigenlijk kun je dat op je klompen aanvoelen met onze graai-overheid.

Dan toch maar een tweedehandsje opzoeken (en evt. uit Duitsland halen; dat is nog redelijk goed zelf te doen en loont meer als een dergelijke actie uit de VS).

Arthur

Bericht door Arthur » 21 aug 2008, 23:22

Met een beetje schade, is gunstig voor de BPM.

RVV

Bericht door RVV » 21 aug 2008, 23:29

Arthur schreef:Met een beetje schade, is gunstig voor de BPM.

Gewoon een schadevrije 1 serie kopen.. douane beambte krijgt gewoon meelij met je dat je zo'n ingedeukte auto heb gekocht.. mats ie je extra met de BPM :lol:

Niels

Bericht door Niels » 22 aug 2008, 00:36

Een nieuwe kan ook niet uit lijkt me maar een gebruikte kan interessant zijn mits je een betrouwbare partner in de VS hebt zitten. Daarnaast ving ik laatst ook nog zoiets op als hoge kilometers de BPM kosten drukken en er daarom op grote schaal vooruit en achteruit wordt gedraaid :shock: :D
Kilometercorrectie
De koerslijst gaat uit van een gemiddeld gebruik van het motorrijtuig. Wordt de waarde beïnvloed door een van het gemiddelde afwijkende kilometerstand en geeft de koerslijst hiervoor een correctiefactor aan? Dan moet u deze kilometercorrectie toepassen.
bron; Douane.nl

Mike S.
Auto: M135i

Bericht door Mike S. » 22 aug 2008, 08:52

Rico v Velzen schreef:
Arthur schreef:Met een beetje schade, is gunstig voor de BPM.

Gewoon een schadevrije 1 serie kopen.. douane beambte krijgt gewoon meelij met je dat je zo'n ingedeukte auto heb gekocht.. mats ie je extra met de BPM :lol:
LOL :mrgreen:

Maar leuk joop dat je bezig ben met een vervanger van de e46 :lol:

peer

Bericht door peer » 22 aug 2008, 09:27

Misschien niet geheel onbelangrijk, maar hoe zit het met dingen zoals garantie en dergelijke. Bij mij zit er bijvoorbeeld support bij voor heel europa, maar dus niet voor de wereld ;) Als je dan een amerikaanse koopt heb je dan ook support voor europa?

En waarschijnlijk zal je bij de verkoop later ook weer last krijgen omdat het een ingevoerde auto is. Ik denk dat de meeste liever een orgineel nederlandse auto hebben dan een ingevoerd amerikaanse. (Ik zou er iig wel naar kijken)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 22 aug 2008, 09:44

peer schreef:Misschien niet geheel onbelangrijk, maar hoe zit het met dingen zoals garantie en dergelijke. Bij mij zit er bijvoorbeeld support bij voor heel europa, maar dus niet voor de wereld ;) Als je dan een amerikaanse koopt heb je dan ook support voor europa?

En waarschijnlijk zal je bij de verkoop later ook weer last krijgen omdat het een ingevoerde auto is. Ik denk dat de meeste liever een orgineel nederlandse auto hebben dan een ingevoerd amerikaanse. (Ik zou er iig wel naar kijken)
Je hebt inderdaad geen garantie. Garantie wordt betaald vanuit een budget van een lokale importeur in overleg met fabrikant. Daar betaal je dus voor wanneer je de auto koopt.

Geldt dus ook voor het weer doorverkopen, maar dat is natuurlijk part of the deal om het maar toepasselijk te zeggen.

Knot

Bericht door Knot » 22 aug 2008, 09:55

Gewoon illegaal hier aan land brengen en inzetten als trailerbitch lijkt me het voordeligst.. fuck de staat 8)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 aug 2008, 16:55

Af laten leveren in Dakar en dan terugrijden naar NL.

Soort Dakar Challenge, maar dan anders en toch voor een goed doel.

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 22 aug 2008, 20:10

Joop schreef:
Niels schreef:Ik heb nog wel een Excell spreadsheet voor je. PB me je mail maar. Ben eens voor Boxsters aan het rekenen geweest maar dat was wel voor de nieuwe BPM regeling. Daar moet je zelf dus nog mee aan de slag :wink:

Shipping = 2100,-
BPM

....
Dus als ik even snel reken:

Aanschaf: €28000,- + shipping €2100,- = €30100,-

10% invoerrechten, dus: 1,10 x €30100,- = €33.100,-

Dan 19% BTW: €33.100,- x 1.19 = €39.400,90

Als laatste de vervelendste: BPM: dat is over de netto-prijs (dus waarschijnlijk incl. de invoerrechten????) = 0,40 x €30.100,- = €12.040,-

Dus opgeteld zit ik dan op: €39.400,90 + €12.040,- = €51.440,90

Een vergelijkbare E92 335i start hier bij €58500,- dus zou ik zo'n €7.000,- overhouden... klopt dat?
Naast de ombouwkosten naar EURO-spec is het ook verstandig om een transportgoederenverzekering af te sluiten. Anders ben je namelijk als de boot zinkt, de auto & het geld kwijt. De kosten van deze verzekering worden opgeteld bij de waarde waarover de invoerrechten worden berekend.

De invoerrechten worden op de waarde CIF (Cost - prijs vd auto, Insurance - transportgoederenverzekering & Freight - vrachtkosten) Rotterdam berekend. Rotterdam is hier de plek waar de auto dan als eerste de EU binnen komt. Conclusie: lonend = NEE.

Plaats reactie