De universele garage
-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
De universele garage
En mijn ///M3
Lang verhaal kort, ik ben een beetje klaar met twee adressen bij mij in de buurt. Beide BMW (///M) specialisten. De een verdubbelt de uren op de rekening en de ander kan geen afspraak houden.
Nu moet er even een APK en een beurtje op de M3. Uiteraard gaat dit alleen gebeuren met BMW onderdelen en knappe olie. Is dit nadelig bij eventuele verkoop als ik dit bij een universele garage laat doen?
Ik vind het zelf bullshit, 90% van alle zooi lijkt me hetzelfde, 5% valt eventueel op te zoeken en voor de overige 5% is er altijd nog JR of Koopman oid.
De universele garage waar ik het over heb doet het al 30 jaar oid, geen gezeik over leenauto's geen belachelijke tarieven en gewoon goede service.
Doen of niet doen?
N.
Lang verhaal kort, ik ben een beetje klaar met twee adressen bij mij in de buurt. Beide BMW (///M) specialisten. De een verdubbelt de uren op de rekening en de ander kan geen afspraak houden.
Nu moet er even een APK en een beurtje op de M3. Uiteraard gaat dit alleen gebeuren met BMW onderdelen en knappe olie. Is dit nadelig bij eventuele verkoop als ik dit bij een universele garage laat doen?
Ik vind het zelf bullshit, 90% van alle zooi lijkt me hetzelfde, 5% valt eventueel op te zoeken en voor de overige 5% is er altijd nog JR of Koopman oid.
De universele garage waar ik het over heb doet het al 30 jaar oid, geen gezeik over leenauto's geen belachelijke tarieven en gewoon goede service.
Doen of niet doen?
N.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Kan je gewoon doen Nandor. Ik laat het tegenwoordig ook gewoon bij de lokale garage doen. Olie wisselen enz bij een M3 is echt geen hogere wetenschap. Als ik Insp II laat doen dan is het enige wat ze niet kunnen kleppen stellen omdat ze het gereedschap niet hebben. De rest allemaal wel. Ze bestellen gewoon olie en onderdelen bij de dealer, allemaal geen probleem.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
yep gewoon doen, vaak liever bij een goede non merk garage waar betrouwbaar personeel werkt en geen duur pand is en dus normale prijzen hanteert en geen broekies in dienst hebben die ook eerst alles nieuw moeten doen dan bij een echte dealer...of je moet altijd dezelfde goede M monteur hebben en betrouwbaar, dan ist wat anders.
- markk
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
gewoon doen. Enkel wat meer aandacht besteden aan de opdracht. Inspectie2 zegt de meesten niet zoveel. Dus dan gewoon zeggen wat ze moeten doen en met welke olie/onderdelen. Desnoods print je een inspectie2 lijstje op internet uit en overhandig je die + alle benodigde onderdelen die je zelf heb gescoord.
mark
mark
- Jeroen van Emmerik
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
- Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992
onderhoud doe ik zelf.. bij de dealer staan ze toch maar te kijken onder het mom van..:
eehh deze diagnose steker past niet, en deze motor staat niet in de handboeken.. wat nu!?
zelf een betrouwbare garage zoeken of zelf doen, dealers zijn alleen maar duur! geen garantie dat er gebeurt wat moet gebeuren.
heb het bij een citroendealer gehad, die werken volgens een tijdschema. grote beurt.. .
aan het eind was het dat ik toevallig goed oplet, maar er moest na overdraging aan mij, nog olie in!!
eehh deze diagnose steker past niet, en deze motor staat niet in de handboeken.. wat nu!?
zelf een betrouwbare garage zoeken of zelf doen, dealers zijn alleen maar duur! geen garantie dat er gebeurt wat moet gebeuren.
heb het bij een citroendealer gehad, die werken volgens een tijdschema. grote beurt.. .
aan het eind was het dat ik toevallig goed oplet, maar er moest na overdraging aan mij, nog olie in!!
- markk
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Dan zal ik maar even lekker uit de hoek komen.....
Originele Onderdelen bestaan NIET !!!!!!!
Of geloven jullie nu echt dat BMW ergens een fabriek heeft staan waar ze bougietjes en luchtfilters maken voor hun auto's....
Zoals sommigen van jullie weten werk ik zelf in de automaterialen en de artikelen die je bij de dealer koopt zijn exact hetzelfde als de artikelen die wij in het magazijn hebben liggen.
De dealer heeft er alleen een doosje omheen met het automerk en logo erop en wij leveren het in de verpakking van de fabrikant zelf.....
V.w.b. gebruikte materialen bij een universeel of bij een dealer is er dus geen verschil........
Verder is de kwestie van kennis afhankelijk van het universele garagebedrijf.
Wij leveren complete werkplaatspakketten waarin ook merkafhankelijke werkzaamheden staan beschreven.
Dit kunnen wij tegenwoordig steeds completer aanleveren met dank aan de heer Monti.
Rest dan nog de kwestie voor diagnose apparatuur.
Ook deze hebben wij in het programma zitten.
Geloof me, een diagnose apparaat van Bosch kan minstens net zo veel als de merkdealer kan met zijn kassie....
Het enige wat je vaak niet vindt bij een universeel is inhoudelijke kennis van alle merken.
Zo zal een monteur bij BMW vaker bekend zijn met specifieke BMW probleempjes die zich bij bepaalde modellen voordoen.
Dit is de enige pré die een dealer heeft op een universeel.
Dus, voor regulier onderhoud de universele en voor de speciefieke problemen de dealer.
Al hoeft dat ook geen soelaas te bieden, hé Allen
Voor mij maakt het weinig uit, ik doe het onderhoud aan mijn wagen lekker zelf, en de materialen haal ik uit eigen magazijn......
Originele Onderdelen bestaan NIET !!!!!!!
Of geloven jullie nu echt dat BMW ergens een fabriek heeft staan waar ze bougietjes en luchtfilters maken voor hun auto's....
Zoals sommigen van jullie weten werk ik zelf in de automaterialen en de artikelen die je bij de dealer koopt zijn exact hetzelfde als de artikelen die wij in het magazijn hebben liggen.
De dealer heeft er alleen een doosje omheen met het automerk en logo erop en wij leveren het in de verpakking van de fabrikant zelf.....
V.w.b. gebruikte materialen bij een universeel of bij een dealer is er dus geen verschil........
Verder is de kwestie van kennis afhankelijk van het universele garagebedrijf.
Wij leveren complete werkplaatspakketten waarin ook merkafhankelijke werkzaamheden staan beschreven.
Dit kunnen wij tegenwoordig steeds completer aanleveren met dank aan de heer Monti.
Rest dan nog de kwestie voor diagnose apparatuur.
Ook deze hebben wij in het programma zitten.
Geloof me, een diagnose apparaat van Bosch kan minstens net zo veel als de merkdealer kan met zijn kassie....
Het enige wat je vaak niet vindt bij een universeel is inhoudelijke kennis van alle merken.
Zo zal een monteur bij BMW vaker bekend zijn met specifieke BMW probleempjes die zich bij bepaalde modellen voordoen.
Dit is de enige pré die een dealer heeft op een universeel.
Dus, voor regulier onderhoud de universele en voor de speciefieke problemen de dealer.
Al hoeft dat ook geen soelaas te bieden, hé Allen

Voor mij maakt het weinig uit, ik doe het onderhoud aan mijn wagen lekker zelf, en de materialen haal ik uit eigen magazijn......
- Downforce Hans
- Berichten: 12608
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: De universele garage
[quote="Nandor"]En mijn ///M3
Lang verhaal kort, ik ben een beetje klaar met twee adressen bij mij in de buurt. Beide BMW (///M) specialisten. De een verdubbelt de uren op de rekening en de ander kan geen afspraak houden.
Nu moet er even een APK en een beurtje op de M3. Uiteraard gaat dit alleen gebeuren met BMW onderdelen en knappe olie. Is dit nadelig bij eventuele verkoop als ik dit bij een universele garage laat doen?
Ik vind het zelf bullshit, 90% van alle zooi lijkt me hetzelfde, 5% valt eventueel op te zoeken en voor de overige 5% is er altijd nog JR of Koopman oid.
De universele garage waar ik het over heb doet het al 30 jaar oid, geen gezeik over leenauto's geen belachelijke tarieven en gewoon goede service.
Doen of niet doen?
Hee oenemeloen die beurt geven we toch zelf bij mij in mijn garage.
Apk kan overal.....
Call me....zal Milan leuk vinden
Lang verhaal kort, ik ben een beetje klaar met twee adressen bij mij in de buurt. Beide BMW (///M) specialisten. De een verdubbelt de uren op de rekening en de ander kan geen afspraak houden.
Nu moet er even een APK en een beurtje op de M3. Uiteraard gaat dit alleen gebeuren met BMW onderdelen en knappe olie. Is dit nadelig bij eventuele verkoop als ik dit bij een universele garage laat doen?
Ik vind het zelf bullshit, 90% van alle zooi lijkt me hetzelfde, 5% valt eventueel op te zoeken en voor de overige 5% is er altijd nog JR of Koopman oid.
De universele garage waar ik het over heb doet het al 30 jaar oid, geen gezeik over leenauto's geen belachelijke tarieven en gewoon goede service.
Doen of niet doen?
Hee oenemeloen die beurt geven we toch zelf bij mij in mijn garage.
Apk kan overal.....
Call me....zal Milan leuk vinden

- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Oh klopt dat is er wel....Knot schreef:EHA.. er is natuurlijk wel een degelijk verschil tussen OEM remschijven en iets als Brakemax....
Wij leveren echter alleen de merken die ook OE leveren.....
Oftewel, om in de remschijven te blijven, wij leveren o.a. Brembo en Zimmermann......
Dit zijn dezelfde schijven die ze in de fabriek onder je auto schroeven.
Alleen, wij leveren ze in de fabrikant verpakking in niet in een Ford / BMW / Opel / Audi / Fiat / etc etc etc doosje......
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
- Stefan Platteschor
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 19 jun 2008, 17:51
- Locatie: Drachten
Ligt er aan welk pakket je ebij neemt toch.Jan Visser schreef:Kuch kuch............dikke kul wat je hier zegtEHA schreef:Rest dan nog de kwestie voor diagnose apparatuur.
Ook deze hebben wij in het programma zitten.
Geloof me, een diagnose apparaat van Bosch kan minstens net zo veel als de merkdealer kan met zijn kassie....
Kost een vermogen dacht ik.
- Niels v D
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
- Locatie: Sønderborg(DK)
de waardes van de sensoren direct aflezen wil niet altijd met universele apparatuur, verder kun je er inderdaad bijna alles mee zolang je maar genoeg betaald...Stefan Platteschor schreef:Ligt er aan welk pakket je ebij neemt toch.Jan Visser schreef:Kuch kuch............dikke kul wat je hier zegtEHA schreef:Rest dan nog de kwestie voor diagnose apparatuur.
Ook deze hebben wij in het programma zitten.
Geloof me, een diagnose apparaat van Bosch kan minstens net zo veel als de merkdealer kan met zijn kassie....
Kost een vermogen dacht ik.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Inderdaad, ze kunnen vaak veel meer.Jan Visser schreef:Kuch kuch............dikke kul wat je hier zegtEHA schreef:Rest dan nog de kwestie voor diagnose apparatuur.
Ook deze hebben wij in het programma zitten.
Geloof me, een diagnose apparaat van Bosch kan minstens net zo veel als de merkdealer kan met zijn kassie....
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Voor een review van de Brembo Max zou je niels even een PM-etje moeten sturen.....Knot schreef:Oke, verbaas ik me over.. dus standaard zou er bijvoorbeeld Brembo OEM onder mijn civic zitten (terwijl we nu overwegen of de Brembo Max wel een waardige vervangen is)...?
Heb hem een setje geleverd voor de VR6
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Elaborate please.....Jan Visser schreef:Kuch kuch............dikke kul wat je hier zegtEHA schreef:Rest dan nog de kwestie voor diagnose apparatuur.
Ook deze hebben wij in het programma zitten.
Geloof me, een diagnose apparaat van Bosch kan minstens net zo veel als de merkdealer kan met zijn kassie....
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: De universele garage
Ik denk eerlijk gezegd dat het met die diagnose apparatuur wel tegen vallen kan.
Wel de normale zaken zoals ECU storingen enz. Maar als ik alleen al naar BMW kijk wat voor apparatuur daar nog meer staat. Bijvoorbeeld als ik naar mijn lokale garage ga of ze even een SMGIII of een DKG bak uitlezen willen dan kom je van een koude kermis thuis geloof ik.
Alles OEM parts maar in een normaal doosje zal voor 98% kloppen. Maar nu iets anders, zoals op de M3 van Nandor en ook die van mij zitten voor speciaal 2 delige schijven die je normaal niet op andere auto's ziet. Dan zal je toch via de dealer moeten. zo ook E46 M3 en nog wat modellen. De rest boeit geen ruk, of jij nu NGK bougies bij de dealer haalt of bij de materialen zaak maakt niet uit natuurlijk.
Wel de normale zaken zoals ECU storingen enz. Maar als ik alleen al naar BMW kijk wat voor apparatuur daar nog meer staat. Bijvoorbeeld als ik naar mijn lokale garage ga of ze even een SMGIII of een DKG bak uitlezen willen dan kom je van een koude kermis thuis geloof ik.
Alles OEM parts maar in een normaal doosje zal voor 98% kloppen. Maar nu iets anders, zoals op de M3 van Nandor en ook die van mij zitten voor speciaal 2 delige schijven die je normaal niet op andere auto's ziet. Dan zal je toch via de dealer moeten. zo ook E46 M3 en nog wat modellen. De rest boeit geen ruk, of jij nu NGK bougies bij de dealer haalt of bij de materialen zaak maakt niet uit natuurlijk.
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re:
Ik heb ze nog niet echt goed getestEHA schreef: Voor een review van de Brembo Max zou je niels even een PM-etje moeten sturen.....
Heb hem een setje geleverd voor de VR6




Nandor, natuurlijk kun je zelf ook olie verversen maar stempeltjes bij een liefhebber auto vind ik persoonlijk wel een meerwaarde. Dealer stempels hoeft niet per se maar liever wel specialist stempels/facturen imho. Overigens is een stempel/factuur van een universele garage nog altijd beter als geen


-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re:
EHA schreef: Dus, voor regulier onderhoud de universele en voor de speciefieke problemen de dealer.
Al hoeft dat ook geen soelaas te bieden, hé Allen
![]()
Voor mij maakt het weinig uit, ik doe het onderhoud aan mijn wagen lekker zelf, en de materialen haal ik uit eigen magazijn......
Dat is de vinger op een zeer pijnlijke plek leggen.

Ik moet wel zeggen dat de Speedster niet naar een Opel dealer gaat, en de 3 al meer dan 2 jaar niet meer bij de normale dealer komt. De normale dealer kom ik eigenlijk vooral omdat ik 'snel weer op de weg kan'. Dat zij nu even niet meer weten waar ze moeten zoeken en ik vergeten ben welke kleur de wagen is betekend volgens mij niet zoveel goeds.
In het verleden zou ik nooit een auto kopen die niet vanaf het begin dealeronderhouden is. Vandaag de dag let ik op andere dingen. Voor een simpele servicebeurt mag best een ander stempeltje staan. :idea:
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re:
De dealer kan inderdaad wel meer dan een 'vrije' garage, ik wordt niet voor niets dagelijks gebeld of we even diagnose kunnen stellenStefan Platteschor schreef:Ligt er aan welk pakket je ebij neemt toch.Jan Visser schreef:Kuch kuch............dikke kul wat je hier zegtEHA schreef:Rest dan nog de kwestie voor diagnose apparatuur.
Ook deze hebben wij in het programma zitten.
Geloof me, een diagnose apparaat van Bosch kan minstens net zo veel als de merkdealer kan met zijn kassie....
Kost een vermogen dacht ik.

Ik denk ook niet dat vrije garages zomaar aan dezelfde hardware+software kunnen komen als de merkdealers. Wordt simpelweg niet vrij gegeven.
- Stefan Platteschor
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 19 jun 2008, 17:51
- Locatie: Drachten
Re: Re:
Tijdje terug nog een systeem aangeschaft. Bepaalde merken heel uitgebreid zoals Audi, Volkswagen Seat Skoda en Volvo.Erik K. schreef:De dealer kan inderdaad wel meer dan een 'vrije' garage, ik wordt niet voor niets dagelijks gebeld of we even diagnose kunnen stellenStefan Platteschor schreef:Ligt er aan welk pakket je ebij neemt toch.Jan Visser schreef:
Kuch kuch............dikke kul wat je hier zegt
Kost een vermogen dacht ik.
Ik denk ook niet dat vrije garages zomaar aan dezelfde hardware+software kunnen komen als de merkdealers. Wordt simpelweg niet vrij gegeven.
We zouden er alles mee kunnen doen. Toen de monteur na 2 maanden bij me kwam dat ie een bepaalde volvo niet kon uitlezen vond ik het wel best. Voortaan een basic systeem en bij utgebreide dingen de dealer. Zitten gelukkig allemaal in de buurt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast