Z3 ombouwen automaat naar handbak

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Niels
Auto: Prius+

Z3 ombouwen automaat naar handbak

Bericht door Niels » 20 aug 2008, 05:44

Afhankelijk van wat het kost lijkt me dat een interessante optie :D Het mechanische verhaal snap ik wel en tot op detail niveau valt dat ook nog wel uit te zoeken (http://bmwfans.info/original/) maar wat ik me afvraag is hoe de elektronica geregeld is. De motor heeft een eigen ECU en de bak ook. Indien je de bak in sportstand zet dan beinvloed dit ook het motor karakter. Beide ECU communiceren dus met elkaar lijkt me maar wat te doen als je de automaat bak verwisselt voor een handbak, de bak ECU vervalt maar blijft de huidige motor ECU? Of wordt deze vervangen voor eentje van een handgeschakelde?

Iemand enig idee wat me te wachten staat :?:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 aug 2008, 09:33

Je koopt een donor Z3 handbak, je gaat naar Smicky Smacky INTERNATIONAL VOF op een afgelegen industrieterrein. die bouwen hem dan voor 10.000 euro om voor je.

Na 3 maanden rijden denk je, gas erop en even testen: Dit is wel gaaf!

Je bent zo blij, dat je eindelijk op DF durft te plaatsen dat de ombouw is gelukt.

Iemand ziet een foto van je auto en roept na 2 seconden googlen: Joh, ze hebben gewoon de kentekenplaten omgezet! :lol:

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 20 aug 2008, 09:37

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

allen

Bericht door allen » 20 aug 2008, 09:43

De bak zelf zal je iig niet openbreken. Uurloon ben ik niet zeker van. Houdt eens een praatje met Bas Roos. Als de kosten je meevallen lijkt het me een goede zet. Auto zal er een stuk levendiger van worden.

GTRene

Bericht door GTRene » 20 aug 2008, 10:47

meteen en speciale gertrag 6-bak erachter? 8)

Niall

Bericht door Niall » 20 aug 2008, 11:47

Waarschijnlijk nieuwe ECU van een handbak en een beetje kabelboom aanpassen en dan ben je er wel, tenzij er iets in de teller zit dat kan storen.

Een 2e handse Z3 met handbak zal wel goedkoper zijn :lol:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 20 aug 2008, 11:54

Van http://www.europeancarweb.com/tech/tech ... ndex5.html
Dump that Slushbox
I was wondering what would be needed in a automatic transmission to manual gearbox swap in a 1997 Z3 1.9, how much it would cost, and where I can find the parts and service.
Dwan Dwans
via the Internet

Good idea. The car would probably love you forever, like removing a thorn from a lion's paw. You would need the gearbox, flywheel, clutch parts, pedal assembly parts, interior console parts, shifter assembly, driveshaft and the engine electronic control unit. The original could be reprogrammed, but then you would need to find a manual Z3 1.9 to bring to the dealer with the subject vehicle so it could "donate" its programming.

Some parts, such as the clutch parts, should be purchased new. Used parts can be purchased from any BMW dismantler. A good BMW dismantler would be able to sell you a package deal with everything you need. Check out www.bimmerssouth.com and www.zionsvilleautosport.com. Cost depends upon labor charges in your geographic location. I would estimate labor time to be approximately 20 hours.

You would need to find an experienced and well-equipped independent BMW shop to perform this swap. Dealerships would probably not be interested. To find a good independent, your best bet is to join the BMW Car Club of America (www.bmwcca.org) and consult the advertisements in your local chapter newsletter, attend chapter events and get word-of-mouth recommendations from the chapter technical representative and your fellow club members.
En iemand die het zelf gedaan heeft bij een Amerikaanse E36 325i: http://www.dtmpower.net/forum/e36-3-ser ... -remo.html

allen

Bericht door allen » 20 aug 2008, 13:59

@Scotsman: je staat ervan te kijken hoe goedkoop je aan bijv. een handbak kan komen. De auto gewoon wegbrengen naar een 'niet dealer' ivm de uurlonen en het feit dat zij zich normaliter niet met dit soort werkzaamheden bezighouden.

Niels

Re: Z3 ombouwen automaat naar handbak

Bericht door Niels » 21 aug 2008, 03:21

Dennis; dat kost veel minder dan 10K :lol:

Rene; een 6-bak is leuk maar stukken duurder dan een 5-bak.

Allen; als ik weer eens in het Zuiden ben dan zal ik eens langs rijden in Oss :wink:

Goede info Martijn :D

Verder wordt de auto er idd een stuk levendiger van aangezien er nu een 4-bak onder hangt. Ik heb de auto nu een week mee als daily en het is gewoon een top ding alleen zou een handbak het afmaken. Nu de auto op een sportievere band + maat (225/45/17 Falken i.p.v. 225/50/16 Michelinsafefuel) staat verlang ik er meer naar om er ook sportiever mee te rijden.

Een passende bak uit een E39 kost slechts 200,- in Duitsland en je kunt echt te kust en te keur :D Daarnaast worden er zat E36's gesloopt dus aan delen kost het niet de wereld lijkt me. Ik denk dat 1000,- aan delen te doen moet zijn. Verder bevalt de auto gewoon perfect, is ie gewoon in top staat en heeft ie alle opties die ik graag op zo'n ding zie (cruise, panorama dak, uitgebreid leder pakket). Dus verkopen en dan een andere weer kopen zie ik niet zitten. Heb je eerst allemaal afzeikerig volk om de deur en loop je vervolgens weer risico's met de aanschaf van een andere. Geen zin in :wink:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 21 aug 2008, 10:07

Lekker ombouwen en nog een tijd van genieten dus... ;)

Joy

Bericht door Joy » 21 aug 2008, 21:07

Goed idee Niels. De kosten zullen je 100% meevallen. Vraag idd maar eens bij Bas Roos wat ie voor je kan doen. Die kent een E36 beter dan zijn broekzak :wink:

Niels

Bericht door Niels » 24 aug 2008, 04:13

Nou kwam ik op een Duits Z3 forum in contact met iemand die een 2000-er Z3 2.8 handgeschakeld uit elkaar draait :D Alleen woont ie 800km verderop :hammer: Van deze persoon heb ik wel een compleet lijstje gekregen van de benodigde onderdelen:

Bak
Koppeling
Vliegwiel
Motor ECU
Differentieel 3:15
Kardan as
Pedaal box
Enkele ophang steuntjes
Rempomp aangezien de koppeling cilinder op remvloeistof werkt
En nog wat kabels of snoeren (heb hem er nogmaals naar gevraagd wat mijn vertaling naar NL moet zijn :hmmm: )

Na wat speurwerk kom ik momenteel op de volgende prijzen:

Bak 250,- ex. verzendkosten
Koppeling + druklager 300,- (nieuw)
Vliegwiel 175,-
Motor ECU 150,-
Differentieel 250,-
Kardan as 100,- (Is alleen van een M-Coupe, ander nummer dus :cry: Als ie past.....LAAT HET WETEN :!: )
Pedaal box 50,-
Enkele ophang steuntjes :?: :?:
Rempomp 100,-

Dus dan zit ik al snel zo rond de 1500,- aan delen en waarschijnlijk nog wel meer..... Ombouwkosten zullen zeker 500,- zijn dus met wat tegenvallers kost een bakje van 200,- in totaal 2500,- lijkt een no-go te worden :'(

Een optie is om elke maand wat delen te kopen want ik heb geen zin om in een keer 2,5K uit te geven. Anderzijds zou ik ook kunnen overwegen om een andere motor met bak er in te leggen als je dan toch bezig gaat. Een 3.0 of een M3 motor o.i.d. Het tilt de inverstering wel weer 4-5K hoger maar goed dan heb je ook echt wat :mrgreen:

Het ziet er naar uit dat ik die schuit toch beter kan verkopen :roll: Krijgt Niall toch nog gelijk :'(

allen

Bericht door allen » 24 aug 2008, 07:33

Vraag nou gewoon eens aan een toko in Nederland voor je beslist. En mocht het 2500 euri zijn, dan nog vind ik het persoonlijk meer dan waard. Tenzij je stiekem weet dat je blok al gaar aan het worden is. :banaan:
Zie die 2500 maar als afschrijving op het inruilen van een wagen waarvan je weet dat die goed onderhouden is door de vorige eigenaar (lees jezelf).

Luisteren naar teveel :blabla: van mij kan je financieel nog weleens opbreken! Dat dan weer wel...

Niels

Bericht door Niels » 24 aug 2008, 08:20

:mrgreen:

Valt wat voor te zeggen :wink: En als ik in het Zuiden ben dan ga ik zeker ook nog even langs Bas Roos. Ik heb natuurlijk niet meegenomen dat ik ook weer een frisse automaat kan verkopen (wie zit daar nou op te wachten :whistle: ) evenals de rest van het spul wat er onder vandaan komt :thumbup:

Ik moet eerst de vrouw maar eens gaan bewerken, ze is nogal :love: op "haar Z3tje met automaat".

Om heel eerlijk te zijn had ik bij aanschaf wel 2500,- speling in gedachten om em te laten ombouwen indien de automaat niet beviel :wink: Helaas had ik de Coupeetjes nog iets waardevaster verwacht :| Niet helemaal eerlijk maar het speelt wel mee om dan 2,5 te inversteren. Aan de andere kant... als ik die inverstering uitsmeer over 3 maanden en ik monteer ook nog een sper....dan valt het allemaal wel weer mee en is het een goede inverstering :mrgreen:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 24 aug 2008, 12:16

Rationeel zijn dit soort dingen toch zelden te verantwoorden, maar als je daarna nog 2 jaar ofzow met een vette grijns in de Z3 zit te roeren is dat toch ook wat waard?

Oh, en voor je vrouw: met een handbak heb je ook geen kickdown meer in de regen op de ringweg. ;)

Niels

Bericht door Niels » 24 aug 2008, 12:29

De auto wordt er inderdaad STUKKEN veiliger van Martijn :mrgreen:

Peric

Bericht door Peric » 24 aug 2008, 13:36

Of kijk 's wat het zal kosten om jouw aandrijf-spul in te ruilen en er gelijk een ///M inhangen. 3.0 of 3.2.
Is natuurlijk ook weer veel leuker... :) Hoef je niet aan vliegwiel, drukgroep en plaat te denken. (alhoewel, als je zoiets doet zou ik sowieso er een verse set ingooien)
Zal Bas ook vast wel weten...

Lijkt me toch ook wel weer leuker :df:

Niels

Bericht door Niels » 26 aug 2008, 09:32

Ombouwen naar M specs is ook een optie inderdaad. Het probleem is dat ik de rest van het onderstel dan ook op M specs zou willen hebben. Dus andere voorremmen, schokdempers rondom, stabilisatoren en bredere achtervelgen. Daarnaast zit je ook met je uitlaat die zult moeten aanpassen. Een ander ding wat nog het meeste meespeelt; hoe gezond is het blok wat je aanschaft :roll: Een blok compleet met bak en ECU e.d. gaan vanaf 4K maar wat koop je dan? Tenzij je de verkoper kent of de auto aantreft waar het blok in zit welke met onderhoudsgeschiedenis is dan pas kan het een optie zijn. Nee inruilen op een M-Coupe zal dan veel verstandiger zijn en uiteindelijk misschien wel net zo duur of zelfs goedkoper aangezien ze rond de 20K kosten. Een gewone Z3 zit zo rond de 13K-14K momenteel. Ik sluit het niet uit hoor, je weet nooit wat voor deal je nog kunt maken :drinking:

Een een bak in laten bouwen voor 2,5K en dan de huidige bak + elektronica + delen weer verkopen voor let's say 1K-1,25K. Dat zou prima zijn. Overigens doen automaatbakken stevig meer in geld dan handgeschakelde. Of je het ervoor krijgt is weer een 2e natuurlijk maar feit is wel dat deze gewoon 100% probleemloos functioneert :thumbup:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 aug 2008, 12:11

Semi off topic.
Van 't weekend heb ik samen met mijn collega een Z3M Cabrio half ontdaan van interieur, opbergvak en rolbeugels om een hardtopvoorbereiding + achterruitverwarming te installeren. Leuk klusje, maar ik snap wel dat veel mensen de verwarming laten zitten (wat natuurlijk zonde is, want het is gewoon even schroeven en pielen, maar niet heel spannend verder). Ik moet zeggen dat 'ie er met Hardtop erg mooi van wordt, daar hoef je bijna geen Coupé voor te halen.

Niels

Bericht door Niels » 26 aug 2008, 16:08

Even voor de beeldvorming Dennis:

Afbeelding

Afbeelding

joemostbiejoking :nah:

Nou is de Z3 absoluut niet foto geniek maar ik vind de aflopende kont gewoon niet mooi van de Roadster. Het lijkt wel beter met hardtop maar een qpe is echt toch veel mooier 8) :hosanna:

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 26 aug 2008, 16:23

Niels schreef:
Nou is de Z3 absoluut niet foto geniek maar ik vind de aflopende kont gewoon niet mooi van de Roadster. Het lijkt wel beter met hardtop maar een qpe is echt toch veel mooier 8) :hosanna:
second that.

Vind de roadster met hardtop net een kauwgombal. ( kan het niet anders verwoorden )
Is niet in verhouding....

Qpe is meer auto.....

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 aug 2008, 10:09

Precies zoals die zilverkleurige is die van mijn collega ook. En ik zweer bij de Coupé (Hij ook trouwens, maar hij zweert ook bij open rijden...), maar ik vind m schuin van voren toch wel gaaf geworden.

Niels

Bericht door Niels » 01 sep 2008, 13:16

Na een keiharde onderhandeling gisteren met de vrouw werd duidelijk dat ze absoluut een automaat wil :bag: Op zich begrijpelijk aangezien ze fysiek haar beperkingen heeft qua kracht zetten e.d. Wat ik er bij onderhandeld heb is dat als zij een automaatje krijgt (met electrische ramen..) dat ik dan geheel vrij ben qua hobby auto :mrgreen: Maar drie auto's in totaal vind ze wel de max :|

Intelligent als ze is laat ze daarmee alles bij het oude. De Z3 ombouwen naar handbak gaat ten koste van de circuit VR6 en de Z3 met handbak vind ik eigenlijk niet een auto om mee op het circuit te rijden :roll: Of het blijft zo of ik moet iets aanschaffen wat qua sportiviteit hiertussen valt, een auto die je op zondag met mooi weer wil pakken, een sessie CPZ en een weekendje Ring mee kunt doen :hmmm: En aangezien ik de afgelopen twee jaar genoeg in auto's heb gestoken moet het dan eigenlijk aan te schaffen zijn voor Z3 Coupe + Golf VR6 - Automaat..

Onderhandelingen in Gaza gaan nog gemakkelijker :wink:

Vooralsnog ga ik eerst maar eens peilen of er een beetje interesse is voor een Z3 Coupe :roll:

allen

Bericht door allen » 05 sep 2008, 17:49

Voor jezelf:
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=5446170" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de vrouw:
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=4579591" onclick="window.open(this.href);return false;

:idea:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 05 sep 2008, 18:58

En een automaat in de VR6 dan? :lol:

Plaats reactie