zwarte rook e30 320i
- peer
zwarte rook e30 320i
Sinds mijn laatste dagje op zolder rookt mijn auto enorm veel dus ik dacht ik ga hem vandaag eens onder handen nemen.
Na een dagje sleutelen het volgende. De kleppen gesteld. Deze maken geen herrie meer maar de rook blijft (had ook niet anders verwacht eigenlijk).
Daarna de bougies vervangen. Deze waren helemaal zwart, maar dan ook echt zwart. Nieuwe boegies erin auto starten, rondje rijden en wederom een compleet zwarte rookwalm achter de auto. Terug op de inrit de bougies bekeken wederom helemaal zwart. De damp achter de auto ruikt ook enorm naar benzine. Dus mijn conclusie is, de auto krijgt teveel benzine?
Nu vermoed ik dat er een temperatuur sensor of iets dergelijks stuk zal zijn maar hoe kom ik daar achter en of heeft de e30 dat wel? Heeft iemand hier meer ervaring mee?
Na een dagje sleutelen het volgende. De kleppen gesteld. Deze maken geen herrie meer maar de rook blijft (had ook niet anders verwacht eigenlijk).
Daarna de bougies vervangen. Deze waren helemaal zwart, maar dan ook echt zwart. Nieuwe boegies erin auto starten, rondje rijden en wederom een compleet zwarte rookwalm achter de auto. Terug op de inrit de bougies bekeken wederom helemaal zwart. De damp achter de auto ruikt ook enorm naar benzine. Dus mijn conclusie is, de auto krijgt teveel benzine?
Nu vermoed ik dat er een temperatuur sensor of iets dergelijks stuk zal zijn maar hoe kom ik daar achter en of heeft de e30 dat wel? Heeft iemand hier meer ervaring mee?
- Niels
- Auto: Prius+
Zwarte rook is onverbrande (gekraakte) brandstof. Of hij spuit teveel in of hij ontsteekt niet goed/ te laat of te vroeg. Vaak zit het in vacuum slangetjes die lek zijn (vervroeging niet goed), temperatuur sensoren of andere sensoren. Succes met zoeken
Vriend van me had ooit eenzelfde storing bij een E30 320i. Waar dat uiteindelijk aan lag weet ik niet meer maar het komt dus vaker voor. Zoek eens op www.BMWland.co.uk als het daar niet te vinden is...

- peer
ik ga dit weekend alles nameten. Ondertussen heb ik een filmje gemaakt voor de beeld vorming.
http://nl.youtube.com/watch?v=BRfR96ItHRU
Hij rookt toch aardig hard.
http://nl.youtube.com/watch?v=BRfR96ItHRU
Hij rookt toch aardig hard.
- Niels
- Niels
Als ik dit zo zie dan is dat echt geen luchtmassa meting, vacuum of sensor probleem. Dit is echt geen teveel aan brandstof
Maak eens een filmpje van een draaiende motor waarbij je stationair je oliedop los haalt. Ik zou er voor de zekerheid ff een doekje bij houden.
Ik gok erop dat je carter druk hebt

Ik gok erop dat je carter druk hebt

- Niels
Re: zwarte rook e30 320i
lekkende klep rubbers zie je alleen bij overschakelen en afremmen op de motor een kortstondige blauwe pluim. Dit is echt veel meer en ook nog bij op het gas gaan.
- frank de jonge
Mn 328 laat wel is een pluimpje zien bij volgas en dat is gewoon echte zwarte pluim.
Zit ook ergens met vacuüm en te slechte verbranding van de benzine. Moeilijk om te vinden.
Stationair is dr verder niets aan de hand.
Zit ook ergens met vacuüm en te slechte verbranding van de benzine. Moeilijk om te vinden.
Stationair is dr verder niets aan de hand.
- peer
In een verloren uurtje heb ik gisteren avond nog een testje uitgevoert met de luchtmassameter. Hier krijg ik een vreemd resultaat.
Mijn werkwijze:
contact is uit.
Luchtfilter gedemonteerd
stekker losgehaald
multimeter aangesloten op punt 7 en 8 van de lmm
De waarde is 440 ohm
nu zachtjes met de vingers de klep in de lmm indrukken en ik zie de waarde veranderen maar op een vreemde manier.
zachtjes ingeduwd wordt de waarde 500, daarna 540, 580 tot 680 ohm. nu is de klep +- 1/3 ingedrukt. ga ik nu verder daalt de waarde naar 440, daarna 370, 200, 100. Als ik hem dan vol indruk is de waarde eerst 180 en daarna 380 en blijft erop steken.
Doe ik iets verkeerd of is deze waarschijnlijk stuk?
Ik heb er ook maar meteen een filmpje van gemaakt eerst druk ik hem gelijkelijk aan in. Dan hou ik hem even vast bij vol open en je ziet de waardes schommelen. Daarna laat ik hem redelijk snel weer los.
http://nl.youtube.com/watch?v=eQ0rYhnJhvg
Is dit met schoonmaken misschien op te lossen of is het zoeken naar een nieuwe?
Mijn werkwijze:
contact is uit.
Luchtfilter gedemonteerd
stekker losgehaald
multimeter aangesloten op punt 7 en 8 van de lmm
De waarde is 440 ohm
nu zachtjes met de vingers de klep in de lmm indrukken en ik zie de waarde veranderen maar op een vreemde manier.
zachtjes ingeduwd wordt de waarde 500, daarna 540, 580 tot 680 ohm. nu is de klep +- 1/3 ingedrukt. ga ik nu verder daalt de waarde naar 440, daarna 370, 200, 100. Als ik hem dan vol indruk is de waarde eerst 180 en daarna 380 en blijft erop steken.
Doe ik iets verkeerd of is deze waarschijnlijk stuk?

Ik heb er ook maar meteen een filmpje van gemaakt eerst druk ik hem gelijkelijk aan in. Dan hou ik hem even vast bij vol open en je ziet de waardes schommelen. Daarna laat ik hem redelijk snel weer los.
http://nl.youtube.com/watch?v=eQ0rYhnJhvg
Is dit met schoonmaken misschien op te lossen of is het zoeken naar een nieuwe?
- GTRene
oooow das nog zo'n oud type LMM net als van een peugeot 205 zeg maar? daar gaat een soort naald over een koper plaatje en dat slijt in en dan verkeerde waardes? maar dan moet ie heel slecht lopen op sommige stukken met gas geven...dus niet liniair meer zeg maar
lekker zoeken dus
moet ik ook nog steeds...verder zoeken, het kan zoveel zijn
maar je hebt al aardig wat vervangen en uiteindelijk blijkt nadat je alles hebt vervangen je Diesel in je tank hebt
just kidding 

lekker zoeken dus

- peer
Had ik dan toch diesel getanked? Ik ga eerst eens een nieuwe lmm ergens zoeken. Die zijn wel vaak redelijk duur
Zou jammer zijn als ik er 1 koop en blijkt toch niet de oorzaak te zijn.
Maar deze lijk in iedergeval stuk te zijn....

Maar deze lijk in iedergeval stuk te zijn....
- frank de jonge
Van de sloop halen
- peer
Zojuist even een telefoontje richting de sloop. Ze hadden er wel liggen maar moesten 150 euro kosten. Dat is toch wel redelijk veel voor een 2e hands ding waar je de staat niet van weet.... Of zijn dit gangbare prijzen voor een lmm?
- GTRene
vrij prijzig inderdaad...peer schreef:Zojuist even een telefoontje richting de sloop. Ze hadden er wel liggen maar moesten 150 euro kosten. Dat is toch wel redelijk veel voor een 2e hands ding waar je de staat niet van weet.... Of zijn dit gangbare prijzen voor een lmm?
kijk anders even wat een nwe kost bij BMW>>
http://bmwfans.info/original/
en anders ter plekke ff over zetten en zeggen als het niet werkt wil ik hem terug kunnen doen...heb ik zo ooit ook eens gedaan bij de sloop met een 205 1.9 GTI daar de LMM van...
- frank de jonge
Bouwjaar van je 320i??
Ik weet niet of er hier op de sloop nog van dat spul in de schappen ligt.
Kheb laatst nog een Mtech 2 spoiler gescoord van een 320i
Alleen lijkt dat weer niet op de carbio haha
Maar kan wel is voor je informeren.
Verder zit er in Groningen nog een BMW sloper.
Enneh, 150 euro voor een 2e hands is veel te duur
Ik weet niet of er hier op de sloop nog van dat spul in de schappen ligt.
Kheb laatst nog een Mtech 2 spoiler gescoord van een 320i

Alleen lijkt dat weer niet op de carbio haha
Maar kan wel is voor je informeren.
Verder zit er in Groningen nog een BMW sloper.
Enneh, 150 euro voor een 2e hands is veel te duur