Levensduur remschijven

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Levensduur remschijven

Bericht door Knot » 13 aug 2008, 14:46

Vroeg me af, wat doen de verschillende merken eigenlijk gemiddeld kwa levensduur.

Ik had altijd in mn hoofd, 2 sets remblokken en dan de schijven vervangen. Gemiddeld doen mensen vaak 40.000km met 1 set blokken dus zou je bij 40.000km de blokken vervangen en bij 80.000km schijven en blokken.

Echter de Honda Dealer reageerde verbaasd toen ik de prijs van remschijven vroeg voor mn 2004 civic sport... ze vervangen eigenlijk bijna nooit schijven tenzij deze krom zijn of de auto echt een hoge kmstand heeft.

Tom
Berichten: 22286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 13 aug 2008, 15:25

Bij mijn auto zijn ze ook rond de 80.000km vervangen (voorzijde). Neem aan de eerste keer dan.
Van m'n Alfa volgens mij nooit (120k km)?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 13 aug 2008, 15:40

Tsja.. BMW is redelijk zwaar... ik zal eens gaan meten als ik een wiel eraf heb, denk dat de civic ze bij intensief gebruik eigenlijk bij 80k ook nieuw moet hebben.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 13 aug 2008, 18:19

Nah.... net even met de auto bezig geweest. Vreemde was dat de remvloeistofsensor ook af ging in lange rechter bochten op de Nordschleife.. nivo stond op 1/3 tussen min en max in, kan gebeuren als je blokken slijten maar ik had t nog niet eerder meegemaakt dat een sensor daardoor af ging. Lijkt me niet dat bij plaatsen van nieuwe blokken en het terugduwen van de zuigers het nivo van halverwege terug naar max stijgt ??

Maargoed, die monteur/vent van de Honda zegt dus dat ze bijna nooit schijven vervangen, alleen blokken eigenlijk.

Toch vind ik 78.423km een mooie stand om er een nieuwe set schijven en blokken op te gaan schroeven, kost het maar wat maar dan blijf je wel in leven.... en dan maandagavond nog lekker 210 naar huis een paar keer vol in de remmen omdat ik dacht dat er laagjes aangekoekte remstof op zaten van het te snel stilzetten van de auto met te hete remmen....

[img:1024:768]http://www.olieroe.nl/auto/civicsport/C ... _78421.jpg[/img]

Dus.... zo kan het ook 8)

Gebruikersavatar
levensnevel
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:27
Locatie: Ergens tussen Oudenhoorn en Nieuwenhoorn

Bericht door levensnevel » 13 aug 2008, 18:28

Hangt natuurlijk veel van je rijstijl af maar ik denk dat je dealert gelijk heeft.
Ik kocht m'n corollator met 171K km op de klokken.
eerste setje nieuwe remblokken ging er op bij 193K km.
bij het volgende setje remblokken stond de tellert op 327K km. En toen zijn gelijk de schijven vervangen.
Je kan je natuurlijk ook gelijk afvragen of ik wel weet waar het rempedaal zit :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 13 aug 2008, 18:43

Remmen is voor mietjes :lol: Alles hangt af van rijstijl maar een setje schijven moet bij normaal gebruik zeker een ton mee gaan. Sportief wordt een ander verhaal en veel rustig aan dieselen zoals ik doe ook. Op mijn ex TDI zat het er al 150Kkm op en het was nog steeds niet op. Van de Touring mag het binnenkort maar ik denk dat dit de 2e set is gezien de kilometerstand van 2,5 ton :D

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 13 aug 2008, 18:45

Tsja, ik rij sowieso sportief maar heb m pas vanaf 66.000km in bezit, dus net 12k gereden. Wel 30 ronden Nordschleife, 2x 2uur Zandvoort etc... maar dit weekend is de boel gewoon gescheurd doordat te dun materiaal te heet is geworden lijkt me.

Bij mij gaat dus de 80k regel wel aardig op. 40k blokken, 80k schijven en blokken.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 13 aug 2008, 19:25

Vind ze nog niet zo heel dun anders :? Gewoon temperatuur denk ik.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 13 aug 2008, 19:33

Zit toch wel een aardige rand in hoor Niels, met de vinger een dikke mm voelbaar. Maargoed, denk ook dat de rondjes Nordschleife de boosdoender zijn, normaal altijd 1 ronde en 5min koelrijden maar nu soms 3 ronden voluit achter elkaar (remmen op 90% van de max)....

Maar een setje frisse schijven en blokken rijdt ook niet verkeerd hoor, kost je alleen dik 300 euro en vieze handen.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Bericht door SteV6 » 13 aug 2008, 21:31

Levensduur van remmen is ontzettend afhankelijk van gebruik ...

Mijn Leon heeft ruim 120.000 km nodig gehad om 1 setje blokken en schijven op te verslijten. En ik rijd niet als een oud wijf. Remmen doe ik bijvoorbeeld nooit slepend. Juist veel gebruik maken van de motorrem en als je moet remmen liever stevig en kort.

SteV6

Gebruikersavatar
MarcH
Berichten: 570
Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
Locatie: Hoeksche Waard

Bericht door MarcH » 13 aug 2008, 22:49

Bij ca. 208.000 km nieuwe Brembo Max op de vooras (e36 325td). Kilometerstand is nu ca. 319.000 en de schijven zijn voor de helft weg. Nog ruim 100.000 te gaan dus voordat er nieuwe op moeten.

De schijven op m'n M3 gaan wat minder lang mee ;-).

Marc

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 13 aug 2008, 23:19

2 ton met schijven dat lijkt me veel, althans gaan ze met mijn rijstijl niet halen...

Maar dus ook erg afhankelijk hoeveel sets blokken een schijf overleeft..

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Bericht door Casper » 14 aug 2008, 00:42

Het lijkt me ook erg aan de compound van de blokken liggen. Met Carbon Lrn blokken worden je schijven volgens mij een stuk sneller opgegeten...

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 14 aug 2008, 09:31

Heel erg afhankelijk van auto en ook de kwaliteit van remmen. Schijven van me sub gingen gemiddeld kleine 20k mee. Golf rijdt nu al 80k met dezelfde schijven, geen idee hoever ze zijn.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 14 aug 2008, 11:03

Oke, op een GTT is het dus steeds schijven + blokken vervangen?

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 14 aug 2008, 12:16

Casper schreef:Het lijkt me ook erg aan de compound van de blokken liggen. Met Carbon Lrn blokken worden je schijven volgens mij een stuk sneller opgegeten...
Ik heb voor Zolder nog even mijn remschijven voor vervangen, door een haperend Carbone Lorraine blokje aan de binnenkant van mijn remschijf heeft die dus die kan van de schijf een beetje opgegeten... Vandaar dat mijn schijven dit keer maar 5000km mee gingen.
Het zijn trouwens 2-delige remschijven dus hoefde alleen maar de buitenkant te vervangen (duh). 100 euro per schijf is dan nog wel te doen, echter 5000km is dan wel weer wat weinig :)
De andere schijf was in duidelijk betere staat, maar toch ook al flink gesleten, ik denk dat ik er normaal wel 10.000km mee kan doen i.s.m. de CL RC06...
De RC06 blokken gaan dan wel weer lang mee, want die waren amper gesleten 8)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 14 aug 2008, 19:07

Zit net ff in de TypeR (EP3) manual te kijken... standaard schijven voor zijn 21mm en bij 19mm ligt de serviceinterval... mijn schijven hebben een dikke millemeter... dus ook aan de binnenkant, dan zit ik onder die 19mm en is het dus niet zo erg dat ze gescheurd zijn.

[img:1024:742]http://www.olieroe.nl/driving-fun/civic_ep3_brakes.jpg[/img]

Oke, nog een set blokken had gekund maar dan zeker geen circuit pakken in die periode.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 14 aug 2008, 19:11

Zit nu 235000km op de Corolla met zover ik weet de 1e set schijven en waarschijnlijk ook blokken :lol:
Begint nu wel wat te trillen met hard remmen.

Gebruikersavatar
funnyname
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01

Bericht door funnyname » 14 aug 2008, 19:13

Mijn schijven zijn van de week vervangen bij een kilometer stand van 130k, ford fuckhuis station tddi.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 14 aug 2008, 19:32

Erik K. schreef:Zit nu 235000km op de Corolla met zover ik weet de 1e set schijven en waarschijnlijk ook blokken :lol:
Begint nu wel wat te trillen met hard remmen.
ROFL.. en dan te bedenken dat ik bij 22.000km met de GTC de blokken op had en de schijven blauw :)

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Bericht door Erik » 14 aug 2008, 20:25

40kkm met blokken ?
Ga eens gas geven man :-)
En trap die rem eens echt in 8)
Ik zit blokken en banden ongeveer 1:1 op het moment (als ik niet drift)
7000-9000km........................
En ik kom niet op het circuit (als je de lekdijk niet meetelt tenminste :twisted: )

Even serieus, als je naar andere blokken en schijven gaat kijken zul je zien dat je blokken in eens VEEL sneller gaan en je schijven VEEL minder

Die scheur trouwens, dat meen je toch niet he ?

E

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 14 aug 2008, 21:02

Erik, ik heb de banden en blokken nog niet op, die zijn er bij 60k onder gegaan, auto staat nu op 80k en nog 3mm bandenprofiel voor en 2mm op de remblokken.

Sportief straat gebruik
3x Papenburg
30 ronden Nordschleife voluit op droog
4 uur Zandvoort

Dus best wel aardig die OEM blokken van Honda en T1R banden van Toyo ;)

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 14 aug 2008, 22:56

Na ruim 15 KKM de Mov'it schijven moeten vernieuwen. En daar zijn 3 sets CL RC6 remblokken voor gebruikt.

Ongeveer 40% zijn circuitkilometers geweest.

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Bericht door Mark » 15 aug 2008, 00:20

Elmar schreef:Na ruim 15 KKM de Mov'it schijven moeten vernieuwen. En daar zijn 3 sets CL RC6 remblokken voor gebruikt.

Ongeveer 40% zijn circuitkilometers geweest.
Koop dan ook eens echte remmen :wink: .

JeroenT
Berichten: 2232
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Bericht door JeroenT » 15 aug 2008, 12:53

Kasteel schreef: Golf rijdt nu al 80k met dezelfde schijven, geen idee hoever ze zijn.
Bij mij waren ze na 90k op. Trillen dat ze deden, dus was wel duidelijk. :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast