Levensduur remschijven
- Knot
- Berichten: 40202
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Levensduur remschijven
Vroeg me af, wat doen de verschillende merken eigenlijk gemiddeld kwa levensduur.
Ik had altijd in mn hoofd, 2 sets remblokken en dan de schijven vervangen. Gemiddeld doen mensen vaak 40.000km met 1 set blokken dus zou je bij 40.000km de blokken vervangen en bij 80.000km schijven en blokken.
Echter de Honda Dealer reageerde verbaasd toen ik de prijs van remschijven vroeg voor mn 2004 civic sport... ze vervangen eigenlijk bijna nooit schijven tenzij deze krom zijn of de auto echt een hoge kmstand heeft.
Ik had altijd in mn hoofd, 2 sets remblokken en dan de schijven vervangen. Gemiddeld doen mensen vaak 40.000km met 1 set blokken dus zou je bij 40.000km de blokken vervangen en bij 80.000km schijven en blokken.
Echter de Honda Dealer reageerde verbaasd toen ik de prijs van remschijven vroeg voor mn 2004 civic sport... ze vervangen eigenlijk bijna nooit schijven tenzij deze krom zijn of de auto echt een hoge kmstand heeft.
- Knot
- Berichten: 40202
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Nah.... net even met de auto bezig geweest. Vreemde was dat de remvloeistofsensor ook af ging in lange rechter bochten op de Nordschleife.. nivo stond op 1/3 tussen min en max in, kan gebeuren als je blokken slijten maar ik had t nog niet eerder meegemaakt dat een sensor daardoor af ging. Lijkt me niet dat bij plaatsen van nieuwe blokken en het terugduwen van de zuigers het nivo van halverwege terug naar max stijgt ??
Maargoed, die monteur/vent van de Honda zegt dus dat ze bijna nooit schijven vervangen, alleen blokken eigenlijk.
Toch vind ik 78.423km een mooie stand om er een nieuwe set schijven en blokken op te gaan schroeven, kost het maar wat maar dan blijf je wel in leven.... en dan maandagavond nog lekker 210 naar huis een paar keer vol in de remmen omdat ik dacht dat er laagjes aangekoekte remstof op zaten van het te snel stilzetten van de auto met te hete remmen....
[img:1024:768]http://www.olieroe.nl/auto/civicsport/C ... _78421.jpg[/img]
Dus.... zo kan het ook 8)
Maargoed, die monteur/vent van de Honda zegt dus dat ze bijna nooit schijven vervangen, alleen blokken eigenlijk.
Toch vind ik 78.423km een mooie stand om er een nieuwe set schijven en blokken op te gaan schroeven, kost het maar wat maar dan blijf je wel in leven.... en dan maandagavond nog lekker 210 naar huis een paar keer vol in de remmen omdat ik dacht dat er laagjes aangekoekte remstof op zaten van het te snel stilzetten van de auto met te hete remmen....
[img:1024:768]http://www.olieroe.nl/auto/civicsport/C ... _78421.jpg[/img]
Dus.... zo kan het ook 8)
- levensnevel
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:27
- Locatie: Ergens tussen Oudenhoorn en Nieuwenhoorn
Hangt natuurlijk veel van je rijstijl af maar ik denk dat je dealert gelijk heeft.
Ik kocht m'n corollator met 171K km op de klokken.
eerste setje nieuwe remblokken ging er op bij 193K km.
bij het volgende setje remblokken stond de tellert op 327K km. En toen zijn gelijk de schijven vervangen.
Je kan je natuurlijk ook gelijk afvragen of ik wel weet waar het rempedaal zit
Ik kocht m'n corollator met 171K km op de klokken.
eerste setje nieuwe remblokken ging er op bij 193K km.
bij het volgende setje remblokken stond de tellert op 327K km. En toen zijn gelijk de schijven vervangen.
Je kan je natuurlijk ook gelijk afvragen of ik wel weet waar het rempedaal zit

- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Remmen is voor mietjes
Alles hangt af van rijstijl maar een setje schijven moet bij normaal gebruik zeker een ton mee gaan. Sportief wordt een ander verhaal en veel rustig aan dieselen zoals ik doe ook. Op mijn ex TDI zat het er al 150Kkm op en het was nog steeds niet op. Van de Touring mag het binnenkort maar ik denk dat dit de 2e set is gezien de kilometerstand van 2,5 ton 


- Knot
- Berichten: 40202
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Tsja, ik rij sowieso sportief maar heb m pas vanaf 66.000km in bezit, dus net 12k gereden. Wel 30 ronden Nordschleife, 2x 2uur Zandvoort etc... maar dit weekend is de boel gewoon gescheurd doordat te dun materiaal te heet is geworden lijkt me.
Bij mij gaat dus de 80k regel wel aardig op. 40k blokken, 80k schijven en blokken.
Bij mij gaat dus de 80k regel wel aardig op. 40k blokken, 80k schijven en blokken.
- Knot
- Berichten: 40202
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Zit toch wel een aardige rand in hoor Niels, met de vinger een dikke mm voelbaar. Maargoed, denk ook dat de rondjes Nordschleife de boosdoender zijn, normaal altijd 1 ronde en 5min koelrijden maar nu soms 3 ronden voluit achter elkaar (remmen op 90% van de max)....
Maar een setje frisse schijven en blokken rijdt ook niet verkeerd hoor, kost je alleen dik 300 euro en vieze handen.
Maar een setje frisse schijven en blokken rijdt ook niet verkeerd hoor, kost je alleen dik 300 euro en vieze handen.
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Levensduur van remmen is ontzettend afhankelijk van gebruik ...
Mijn Leon heeft ruim 120.000 km nodig gehad om 1 setje blokken en schijven op te verslijten. En ik rijd niet als een oud wijf. Remmen doe ik bijvoorbeeld nooit slepend. Juist veel gebruik maken van de motorrem en als je moet remmen liever stevig en kort.
SteV6
Mijn Leon heeft ruim 120.000 km nodig gehad om 1 setje blokken en schijven op te verslijten. En ik rijd niet als een oud wijf. Remmen doe ik bijvoorbeeld nooit slepend. Juist veel gebruik maken van de motorrem en als je moet remmen liever stevig en kort.
SteV6
- MarcH
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
- Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
- Locatie: Hoeksche Waard
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Ik heb voor Zolder nog even mijn remschijven voor vervangen, door een haperend Carbone Lorraine blokje aan de binnenkant van mijn remschijf heeft die dus die kan van de schijf een beetje opgegeten... Vandaar dat mijn schijven dit keer maar 5000km mee gingen.Casper schreef:Het lijkt me ook erg aan de compound van de blokken liggen. Met Carbon Lrn blokken worden je schijven volgens mij een stuk sneller opgegeten...
Het zijn trouwens 2-delige remschijven dus hoefde alleen maar de buitenkant te vervangen (duh). 100 euro per schijf is dan nog wel te doen, echter 5000km is dan wel weer wat weinig

De andere schijf was in duidelijk betere staat, maar toch ook al flink gesleten, ik denk dat ik er normaal wel 10.000km mee kan doen i.s.m. de CL RC06...
De RC06 blokken gaan dan wel weer lang mee, want die waren amper gesleten 8)
- Knot
- Berichten: 40202
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Zit net ff in de TypeR (EP3) manual te kijken... standaard schijven voor zijn 21mm en bij 19mm ligt de serviceinterval... mijn schijven hebben een dikke millemeter... dus ook aan de binnenkant, dan zit ik onder die 19mm en is het dus niet zo erg dat ze gescheurd zijn.
[img:1024:742]http://www.olieroe.nl/driving-fun/civic_ep3_brakes.jpg[/img]
Oke, nog een set blokken had gekund maar dan zeker geen circuit pakken in die periode.
[img:1024:742]http://www.olieroe.nl/driving-fun/civic_ep3_brakes.jpg[/img]
Oke, nog een set blokken had gekund maar dan zeker geen circuit pakken in die periode.
- Knot
- Berichten: 40202
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
40kkm met blokken ?
Ga eens gas geven man
En trap die rem eens echt in 8)
Ik zit blokken en banden ongeveer 1:1 op het moment (als ik niet drift)
7000-9000km........................
En ik kom niet op het circuit (als je de lekdijk niet meetelt tenminste :twisted: )
Even serieus, als je naar andere blokken en schijven gaat kijken zul je zien dat je blokken in eens VEEL sneller gaan en je schijven VEEL minder
Die scheur trouwens, dat meen je toch niet he ?
E
Ga eens gas geven man

En trap die rem eens echt in 8)
Ik zit blokken en banden ongeveer 1:1 op het moment (als ik niet drift)
7000-9000km........................
En ik kom niet op het circuit (als je de lekdijk niet meetelt tenminste :twisted: )
Even serieus, als je naar andere blokken en schijven gaat kijken zul je zien dat je blokken in eens VEEL sneller gaan en je schijven VEEL minder
Die scheur trouwens, dat meen je toch niet he ?
E
- Knot
- Berichten: 40202
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Erik, ik heb de banden en blokken nog niet op, die zijn er bij 60k onder gegaan, auto staat nu op 80k en nog 3mm bandenprofiel voor en 2mm op de remblokken.
Sportief straat gebruik
3x Papenburg
30 ronden Nordschleife voluit op droog
4 uur Zandvoort
Dus best wel aardig die OEM blokken van Honda en T1R banden van Toyo
Sportief straat gebruik
3x Papenburg
30 ronden Nordschleife voluit op droog
4 uur Zandvoort
Dus best wel aardig die OEM blokken van Honda en T1R banden van Toyo

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast