probleem met de 323Ti
- Nutkees
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
- Auto: Dodge Viper
- Locatie: Middenmeer
probleem met de 323Ti
Ja mensen ik heb even een vraag met betrekking tot een probleem.
Afgelopen zaterdag reed ik met de 323Ti van mijn vriendin een rondje en zag eigenlijk zeer snel de temperatuur oplopen. Auto stil gezet en verder naar huis gesleept.
Eenmaal daar even goed gekeken en toen zag ik dat het koelvloeistof reservoir gescheurd was. Daar heb ik inmiddels een nieuwe voor, maar ook zou ik graag willen weten hoe deze gescheurd is.
Ik heb dus nu een nieuw reservoir erin zitten en alles weer keurig afgevuld, maar de temperatuur loopt nog steeds erg hoog op en meer dan 6 liter koelvloeistof krijg ik er niet in. (verwarming ook reeds vol open gehad, omdat er standaard 10.5 liter in hoort te gaan)
De onderste slang van de radiateur blijft echter redelijk koud, terwijl de bovenste bloed en bloedheet wordt. Heb ook geprobeerd alles te ontluchten, maar er komt alleen maar stoom uit en veel ook.
Wat kan dit probleem veroorzaken?
Ik dacht aan:
Waterpomp die niet meer werkt en daardoor dus niet de vloeistof rond pompt?
Thermostaat die niet meer werkt en dicht blijft staan, al is dat in mijn optiek raar daar de bovenste slang erg heet wordt en volgens mij kan dat alleen als de thermostaat open is.
Andere ideeen zijn dus van harte welkom voordat ik de waterpomp ga vervangen. Enig idee hoe ik verschillende zaken kan uitsluiten?
Thanks
Afgelopen zaterdag reed ik met de 323Ti van mijn vriendin een rondje en zag eigenlijk zeer snel de temperatuur oplopen. Auto stil gezet en verder naar huis gesleept.
Eenmaal daar even goed gekeken en toen zag ik dat het koelvloeistof reservoir gescheurd was. Daar heb ik inmiddels een nieuwe voor, maar ook zou ik graag willen weten hoe deze gescheurd is.
Ik heb dus nu een nieuw reservoir erin zitten en alles weer keurig afgevuld, maar de temperatuur loopt nog steeds erg hoog op en meer dan 6 liter koelvloeistof krijg ik er niet in. (verwarming ook reeds vol open gehad, omdat er standaard 10.5 liter in hoort te gaan)
De onderste slang van de radiateur blijft echter redelijk koud, terwijl de bovenste bloed en bloedheet wordt. Heb ook geprobeerd alles te ontluchten, maar er komt alleen maar stoom uit en veel ook.
Wat kan dit probleem veroorzaken?
Ik dacht aan:
Waterpomp die niet meer werkt en daardoor dus niet de vloeistof rond pompt?
Thermostaat die niet meer werkt en dicht blijft staan, al is dat in mijn optiek raar daar de bovenste slang erg heet wordt en volgens mij kan dat alleen als de thermostaat open is.
Andere ideeen zijn dus van harte welkom voordat ik de waterpomp ga vervangen. Enig idee hoe ik verschillende zaken kan uitsluiten?
Thanks
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Wat ik weet is dat een zwak punt, het reservoir van deze auto's. Er werd mij ook verteld dat ik daar op moest letten bij de bezichtiging.
Maar wat het nou is dat de onderkant koud blijft.. Kan inderdaad maar twee dingen zijn, thermostaat en waterpomp.
Waterpomp - 47,50
Thermostaat - 22,90
Bij de Brezan, of welke auto-onderdelenhandelaar je ook naartoegaat.
Succes met de reparatie.
Maar wat het nou is dat de onderkant koud blijft.. Kan inderdaad maar twee dingen zijn, thermostaat en waterpomp.
Waterpomp - 47,50
Thermostaat - 22,90
Bij de Brezan, of welke auto-onderdelenhandelaar je ook naartoegaat.
Succes met de reparatie.
-
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Weet je zeker dat alle lucht uit het systeem is? heb laatst een waterpomp v.v bij 325 en die werd ook bijna meteen warm, paar 100 meter rijden en bijna aan de kook.
Daar zat ook nog lucht in, had het kleine ontluchtings dopje naast de vuldop over het hoofd gezien, die los gedraaid en het water zakte meteen bijvullen, laten draaien en binnen 10 min. was alle lucht eruit en het probleem opgelost.
Daar zat ook nog lucht in, had het kleine ontluchtings dopje naast de vuldop over het hoofd gezien, die los gedraaid en het water zakte meteen bijvullen, laten draaien en binnen 10 min. was alle lucht eruit en het probleem opgelost.
- Chris van S.
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
- Locatie: Reeuwijk
Re: probleem met de 323Ti
Inderdaad zwak punt van de M5x. Beste remedie is inderdaad reservoir en waterpomp te vervangen. Onder het motto nu je toch bezig bent en voor het behoud van het spulletje.
Laatst gewijzigd door Chris van S. op 26 sep 2008, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- yorick
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: probleem met de 323Ti
De 323 Ti heeft een M52 blok, als ik me niet vergis. Is het probleem inmiddels opgelost?
- Nutkees
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
- Auto: Dodge Viper
- Locatie: Middenmeer
Re: probleem met de 323Ti
ja probleem in opgelost.
Heb er een nieuwe waterpomp (goed type), een nieuwe thermostaat, spanrol en nieuwe multiriem opgezet en de problemen zijn weg. Rijdt weer prima en ze kan weer mooi met haar eigen auto naar het werk toe
Heb er een nieuwe waterpomp (goed type), een nieuwe thermostaat, spanrol en nieuwe multiriem opgezet en de problemen zijn weg. Rijdt weer prima en ze kan weer mooi met haar eigen auto naar het werk toe

- yorick
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: probleem met de 323Ti
juist, dat is fijn. Heb je nog uit kunnen sluiten wat de oorzaak was ? Of gewoon in 1 keer grondig aangepakt?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: probleem met de 323Ti
Goed aangepakt Kees (Bro) 

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast