Leuke gebruikte auto's blijven ze nog over in de toekomst ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Leuke gebruikte auto's blijven ze nog over in de toekomst ?

Bericht door RVV » 07 aug 2008, 15:31

Had net een gesprek met Andre aan de telefoon, op zich wel een interessante insteek, vandaar dit draadje. ik had het zo over de verkopen van de 135i, nou die zijn landelijk gezien dramatisch slecht, ik heb geen aantallen, maar veel zal het niet zijn. Maar ook auto's als een Impreza STi hatch voor 65000 euro of Lancer EVO X voor die prijs.. wie koopt nog zulke auto's ? De prijzen zijn echt heel serieus hoog. En ze zijn ook nog eens erg ongunstig door allerlei ECOtaxen.

Oke er zijn wel een paar liefhebbers, dus er worden wel wat van dit soort auto's op kenteken gezet, maar aantallen zijn het niet. Daarmee ontstaat het "probleem" dat over een aantal jaren er ook praktisch geen aanbod is voor de liefhebbers (de gemiddelde DF'er) van dit soort auto's.. Met uitsterven bedreigt dus.. internationaal zal het nog wel verkocht worden, maar wij hebben natuurlijk met Nederland te maken. Ik las elders ook al dat Mazda de sterk vernieuwde RX8 niet naar Nederland toe haalt, waarschijnlijk zullen de energielabels wel in de weg zitten en verwacht men dat de auto op basis van historische verkopen heel slecht zal verkopen.

Nu zullen velen wel denken, ach wat maakt het uit, aanbod is er momenteel genoeg van leuke 2e hands benzine zuipende en CO2 vervuilende auto's, allemaal ver van je bed show. Maar in het gesprek met Andre opperde ik al weer een ander "gevaar" voor de liefhebber van "apart" spul.

De fabrikanten worden aan alle kanten de duimschroeven aan gedraaid om zo zuinig en schoon mogelijke auto's te produceren, dat is natuurlijk ansicht een goede ontwikkeling. Maar op een gegeven moment is de rek er wel zo'n beetje uit. En valt er weinig meer te halen door de overheid bij diezelfde fabrikanten.

Dat zou een moment kunnen zijn, mischien nog wel eerder, dat vanuit de overheid (groen links / millieu defensie en consorten) de pijlen worden gericht op de auto's die juist de gemiddele DF'er veel rijplezier bieden. Denk aan auto's zoals een e36 M3, e46 M3, e39 M5 Subaru WRX'en, EVO's, eigenlijk alles wat veel zuipt en ook nog eens een hoge CO2 uitstoot heeft. Want zou het vanuit een ecologisch/millieu technisch standpunt niet terecht zijn dat deze relatief vervuilende auto's extra worden aangepakt ? Een instrument zou kunnen zijn om een slurptax in te voeren voor gebruikte auto's, bv dat nieuwe eigenaren een X duizend euro slurptax moet betalen op het moment dat hij een auto koopt met een hoge CO2 uitstoot. Als dezelfde slurptax berekening op nieuwe auto's word doorgevoerd op vervuilende gebruikte auto's ouder dan 10 jaar. dan zal die markt compleet in mekaar storten.

Fabrikanten zouden daarin best een stimulerende werking in kunnen hebben, want die hebben alleen maar belang bij nieuw verkopen en zijn een e36 M3 rijder liever in een nieuwe zuinige 116i rijden (of dat gebeurd is een 2e natuurlijk maar het is een illustratief voorbeeld). Handje klap tussen de fabrikanten en de overheid lijkt me niet geheel ondenkbaar, onder het mom van pak nu maar eens de echte CO2 vervuiler aan.

Zo bestaat de kans dat voor ons liefhebbers aan de bovenkant geen aanbod meer komt omdat de slurpauto verkoopaantallen in storten. En aan de onderkant de leuke betaalbare slurp DF auto's ineens buitensporig duur worden door extra slurptaxen.

Is dit een reëel doemscenario ?

Ik kan me in ieder geval er wel iets bij voorstellen dat CO2 vervuilers zowel de nieuwkopers als de gebruikte kopers harder worden aangepakt in de toekomst.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 07 aug 2008, 16:05

Ik ben zelf ook bang dat het die kant wel uit gaat.
Voorral door de heftige taxen daalt de verkoop van nieuwe exclusievere wagens. Waar je vervolgens ook gigantisch op afschrijft, want wie wil zo'n auto nou nog kopen die bergen benzine slurpt. De benzine zal ook wel niet veel gaan dalen en alleen maar stijgen. Dan is de lol er snel vanaf.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 07 aug 2008, 16:27

Zou zo maar kunnen.
Dat betekent dus doorrijden in je benzineslurper.
2e hands zal het geen ruk meer opbrengen.
Volgens mij zit daar nu al een beetje de klad in?

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 07 aug 2008, 17:06

Ik denk dat het wel wat los loopt. Er zal altijd een markt blijven voor snellere auto's, al is en blijft dat een beperkt deel. Fabrikanten als Mercedes, Toyota, Renault, BMW, Ferrari enzovoorts investeren gezamelijk honderden miljoenen euro's in iets als Formule 1, waarmee ze geassocieerd willen worden met sportieve snelle auto's. Sterker nog, veel fabrikanten wedden IMO op 2 paarden. Neem Toyota: ze profileren zichzelf als een groen merk met de Prius maar tevens ook als een sportief merk met hun F1 team. Dat matcht natuurlijk niet maar men wil iedereen te vriend houden, de milieuhippies maar ook de liefhebbers van snellere auto's.

Als ik lees dat Mercedes alweer bezig is met een nieuwe supersportwagen, Toyota met Lexus een IS-F maken en daarboven binnenkort ook nog een ander sportief topmodel en al die andere fabrikanten die in deze tijd van CO2 hype nog steeds met topsporters komen (Renault zelfs met een zeer hardcore Megane, de R26R), dan denk ik dat het allemaal wel wat meevalt. Wie weet waait deze CO2 hype ook wel weer over. Vroeger had je de kernbommen en zure regen, nu heb je CO2. :)

Tom

Bericht door Tom » 07 aug 2008, 17:19

Wouter81 schreef:Ik denk dat het wel wat los loopt. Er zal altijd een markt blijven voor snellere auto's, al is en blijft dat een beperkt deel. Fabrikanten als Mercedes, Toyota, Renault, BMW, Ferrari enzovoorts investeren gezamelijk honderden miljoenen euro's in iets als Formule 1, waarmee ze geassocieerd willen worden met sportieve snelle auto's. Sterker nog, veel fabrikanten wedden IMO op 2 paarden. Neem Toyota: ze profileren zichzelf als een groen merk met de Prius maar tevens ook als een sportief merk met hun F1 team. Dat matcht natuurlijk niet maar men wil iedereen te vriend houden, de milieuhippies maar ook de liefhebbers van snellere auto's.

Als ik lees dat Mercedes alweer bezig is met een nieuwe supersportwagen, Toyota met Lexus een IS-F maken en daarboven binnenkort ook nog een ander sportief topmodel en al die andere fabrikanten die in deze tijd van CO2 hype nog steeds met topsporters komen (Renault zelfs met een zeer hardcore Megane, de R26R), dan denk ik dat het allemaal wel wat meevalt. Wie weet waait deze CO2 hype ook wel weer over. Vroeger had je de kernbommen en zure regen, nu heb je CO2. :)
Tja
Toyota MR2 heeft geen opvolger
Opel Speedster kreeg de GT maar verkoopt volgens mij voor geen meter
Nissan heeft de 350Z maar die auto is nu ook erg prijzig geworden tov introductieprijs ivm co2-zooi.
Smart heeft geen roadster meer.
Fiat heeft geen opvolger voor de Coupe of Barchetta.

Ik denk dat de echte sportauto's (M's, AMG, Porsche, enz.) blijven bestaan maar alles wat een beetje tussen de hothatch en echt sportief spul hangt (zoals 350Z) lastiger te verkopen is.

Luco

Bericht door Luco » 07 aug 2008, 17:25

Dan koop je toch lekker een 116i en je haalt op de sloop een 135i blokkie :D :D :D

Femme

Bericht door Femme » 07 aug 2008, 18:55

Het publiek dat shopt in de segmenten boven 100K maakt zich volgens mij niet zo druk om een eurootje meer of minder. Gebruikte auto's heeft men kennelijk ook liever niet. Mede daardoor hebben auto's in dit segment een enorme afschrijving waar liefhebbers met een minder diepe zakken later weer van kunnen profiteren.

De grootste schade zal zoals eerder opgemerkt waarschijnlijk in het middensegment optreden. Een 135i zal over het algemeen gekocht worden door mensen die wat bewuster met hun centen omgaan. Zij staan bijv. voor de keuze tussen een 135i of een gebruikte M3 of een apparaat dat minder brandstofkosten heeft. Als ik 60K kan gaan uitgeven aan een auto zou ik niet snel een nieuwe nemen.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 07 aug 2008, 19:33

Ik denk dat het nog wel los loopt. Vroeger betaalde je voor een delta integrale evo ook dik een ton dus in dat opzicht is er weinig verandert. Veel sportieve auto's uit die tijd (die je later veel meer zag) komen toch uit import (diverse VR6-modellen, peugeot gti's, crx-jes). Wellicht dat het de laatste 10 jaar er wat anders heeft uit gezien door met name de overkill aan impreza's op de weg maar volgens mij is een lage verkoop van topmodellen in Nederland mandatory. Blijft de auto onbekend (zoals de 135i in feite is, evenals de 123d, ik moest vandaag een collega, bmw-liefhebber n.b., er op wijzen dat er een 200+ pk 1-serie diesel bestaat) dan is een torenhoge afschrijving ook mandatory. Zeker als je er voor de autosport (zoals bijv. een evo) niks aan hebt.

Een groter gevaar vind ik de inperking aan vrijheden (maar dat is momenteel persoonlijk door een serieuze waarschuwing recentelijk :shock: :? ) waardoor je feitenlijk gezien zelfs niks meer hebt aan zo'n auto.

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 07 aug 2008, 20:10

Als ik het allemaal over kon doen had ik de R niet getuned.
In NL heb je er helemaal niets aan, bovendien staat de auto meer in de garage dan op de weg. Beetje bij beetje lukt het Den Haag om me mijn hobby van me af te nemen. Als ik een beetje vrijetijd over heb stap ik tegenwoordig eerder op de racefiets.

Roy

Bericht door Roy » 07 aug 2008, 23:20

Mike R32 schreef:Als ik het allemaal over kon doen had ik de R niet getuned.
In NL heb je er helemaal niets aan, bovendien staat de auto meer in de garage dan op de weg. Beetje bij beetje lukt het Den Haag om me mijn hobby van me af te nemen. Als ik een beetje vrijetijd over heb stap ik tegenwoordig eerder op de racefiets.
Daar had ik een tijdje terug een topic over gestart. Denk zomaar dat het in de toekomst niet gek is om een knappe 318, golf, clio enz (even als voorbeeld) te kopen, dan een snelle jongen.

Knot

Bericht door Knot » 07 aug 2008, 23:37

Wees er maar zuinig op als je nog een E36M3 in bezit hebt!

Plaats reactie