Dikke auto op LPG (Femme?)
- Davy MR2DRIFT
Dikke auto op LPG (Femme?)
Aangezien ik nu circa 40.000 km/jaar privé moet rijden, is het voor mij verreweg het goedkoopst om op LPG G3 te rijden. Alhoewel ik eigenlijk helemaal geen fan ben van LPG, moet ik toch zeggen dat het in de S40 echt probleemloos is. Ook merk je geen verschil in vermogen.
Nu is het wel zo dat de S40 natuurlijk een van de meest saaie occasions is die je maar kunt kopen. Daarom zit ik eraan te denken om een dikkere auto te kopen op LPG. Ik denk dan aan een 530/535/540 E39, Audi A6 2.8, Audi A8, Saab 9-5 2.3T of een Volvo V70R. Wie heeft er ervaring met een van deze auto's en weet of de motoren goed op gas lopen?
Nu is het wel zo dat de S40 natuurlijk een van de meest saaie occasions is die je maar kunt kopen. Daarom zit ik eraan te denken om een dikkere auto te kopen op LPG. Ik denk dan aan een 530/535/540 E39, Audi A6 2.8, Audi A8, Saab 9-5 2.3T of een Volvo V70R. Wie heeft er ervaring met een van deze auto's en weet of de motoren goed op gas lopen?
- Paul Broere
- Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
-
Klopt, de 5 cyl. van volvo is perfect in staat om op gas te lopen. Je hoeft intern niks aan het blokje te veranderen. Let wel, ik heb het over de 5 cyl die in de 850 en in de V70/ classic zaten. In de nieuwere ( vanaf 2000 ) 5 cyl. heb je te maken met, als ik mij niet vergis, hydraulische kleppen en die zouden niet goed met gas om kunnen gaan. Zorg wel ten alle tijden dat het een Vialle installatie is, dit is voor de volvo het beste. Probeer een V70 T5 te vinden op gas, die zijn her en der nog wel eens te koop. Zoek anders even op het www.volvo850forum.nl forum, veel informatie en kennis. Ga het echter alleen niet hebben over driften en circuitrijden, dat is veelal niet besteed aan die mannen ( een paar buiten beschouwing latende )Paul Broere schreef:850 of (nieuwer) v70 t-5 / R op LPI...
met een 6e injector kan je tot boven de 250 pk komen (boven 50pk per injector is een 6e noodzakelijk).
Op LPI iets meer vermogen dan standaard, en nog goed te tunen ook!
Collega rijdt met een 850 R, sinds kort op gas (auto is getuned)
rijdt prima!
- Stefan Platteschor
Volvo en Saab zijn allebei denk ik de beste auto's om op gas te rijden.
Volvo heeft idd de Bi-Fuel maar die zijn niet zo veel in nederland (bijtelling)
Je kan ook prima een volvo met achteraf inbouw kopen. Als je geluk hebt is het serieus aangepakt en zit de geharde kop er ook al op.
Voor Saab bestaat ook zoiets dacht ik maar ben ik minder bekent mee.
Audi heb ik mindere ervaringen mee.
BMW geen ervaring mee.
Volvo heeft idd de Bi-Fuel maar die zijn niet zo veel in nederland (bijtelling)
Je kan ook prima een volvo met achteraf inbouw kopen. Als je geluk hebt is het serieus aangepakt en zit de geharde kop er ook al op.
Voor Saab bestaat ook zoiets dacht ik maar ben ik minder bekent mee.
Audi heb ik mindere ervaringen mee.
BMW geen ervaring mee.
- Arthur
- Auto: Nr.51
- Stefan Platteschor
Heb paar weken geleden nog een 850 verkocht met 5 ton op gas.Arthur schreef:Ik ging ook voor Volvo of eventueel Saab.
Zijn zat exemplaren van met dikke km's.
M'n zwager heeft er ook 1 over de 3,5 ton gedraaid.
Ook heeft hij diverse Saabs (900 en9000 serie) op gas met veel km's.
En hij ging niet voor export!
-
Terecht ook! Bij drie ton zijn ze motorisch vaak perfect, dus 5 ton lukt dan ook prima. Bij zorgvuldige eigenaren en goed onderhoud zijn hoge kilometerstanden tegenwoordig geen enkel probleem meer.Stefan Platteschor schreef:Heb paar weken geleden nog een 850 verkocht met 5 ton op gas.Arthur schreef:Ik ging ook voor Volvo of eventueel Saab.
Zijn zat exemplaren van met dikke km's.
M'n zwager heeft er ook 1 over de 3,5 ton gedraaid.
Ook heeft hij diverse Saabs (900 en9000 serie) op gas met veel km's.
En hij ging niet voor export!
Maar waarom eigenlijk geen leuke diesel? Dat kan met 40.000km per jaar ook prima en zou dan toch mijn voorkeur hebben.
- Niels
- Auto: Prius+
-1Mark schreef:Non existing, waardeloos concept is niet leuk.Maurice Hoekstra schreef:leuke diesel?

Doe mij maar diesel voor een kilometervreter. Je moet met een beste motor op LPG aankomen wil je hetzelfde comfort (lees koppel) bereiken.
Ik zou naar Saab en Volvo kijken en dan met name de turbo's. Valt niet mee om wat leuks voor weinig te krijgen in dit genre trouwens

-
Vanuit een technisch oogpunt is een dieselmotor een veel minder aantrekkelijk concept dan de benzine motor. Technisch ideaal zou een voertuig aangedreven worden door een motor met een bandbreedte welke schakelen overbodig maakt. Uit armoe zijn er bij benzine motoren versnellingsbakken nodig. Bij een dieselmotor is de powerband zo beperkt dat je nog meer versnellingen nodig hebt.Niels schreef:-1Mark schreef:Non existing, waardeloos concept is niet leuk.Maurice Hoekstra schreef:leuke diesel?![]()
Doe mij maar diesel voor een kilometervreter. Je moet met een beste motor op LPG aankomen wil je hetzelfde comfort (lees koppel) bereiken.
Ik zou naar Saab en Volvo kijken en dan met name de turbo's. Valt niet mee om wat leuks voor weinig te krijgen in dit genre trouwensA4 Avant met een 1.6 lukt nog wel
M.b.t. het koppel van een diesel; dit heeft meer met de turbo te maken dan het concept diesel. Moderne benzine motoren (de downsize generatie) met een kleine cylinderinhoud en turbo/kompressor hebben dit koppel ook met een gelijkwaardig verbruik echt zonder het nadeel van de zeer beperkte powerband.
Hiernaast zitten er technisch nog een aantal nadelen aan dieselmotoren t.o.v. benzinemotoren welke dieselmotoren mijninziens zeer onaantrekkelijk maken.
- Niels
Dan moet je een elektromotor nemenMark schreef:
Vanuit een technisch oogpunt is een dieselmotor een veel minder aantrekkelijk concept dan de benzine motor. Technisch ideaal zou een voertuig aangedreven worden door een motor met een bandbreedte welke schakelen overbodig maakt.

-
Zonder nu al te erg off-topic te maken, houd ik het kort:
Waarom diesel voor 40.000km p/j? (woon-werk, = geen D-F)
Men neme een leuke tdi met chip:
- Actieradius van 1000km+
- Van 100 tot 160 in de tussenacceleratie relatief supersnel (zonder te moeten schakelen
)
- Betrouwbaarheid staat buiten kijf ten opzichte van LPG icm fancy motormangementsystemen
-Geen gastank (ka-boem + ruimte + gewicht)
+liever een 530d dan een 530i bijvoorbeeld...
- Van 100 tot 160 in de tussenacceleratie relatief supersnel (zonder te moeten schakelen

- Betrouwbaarheid staat buiten kijf ten opzichte van LPG icm fancy motormangementsystemen

- Stefan Platteschor
- Davy MR2DRIFT
Stel dat je uitgaat van een 528i of een 530d, dan zijn dit de maandelijkse kosten:Maurice Hoekstra schreef:Zonder nu al te erg off-topic te maken, houd ik het kort:
- Van 100 tot 160 in de tussenacceleratie relatief supersnel (zonder te moeten schakelen)
528i LPG/mnd € 258,- Belasting/mnd € 89,- Totaal/mnd € 347,-
530d Diesel/mnd € 412,- Belasting/mnd € 123,- Totaal/mnd € 535,-
Scheelt toch bijna € 200,- per maand. Dat vindt ik flink wat. En ik ben een beetje voorzichtig voor NL overheid+diesel+toekomst.
- Stefan Platteschor
Vergeet alsjeblieft het onderhoud niet.Davy MR2DRIFT schreef:Stel dat je uitgaat van een 528i of een 530d, dan zijn dit de maandelijkse kosten:Maurice Hoekstra schreef:Zonder nu al te erg off-topic te maken, houd ik het kort:
- Van 100 tot 160 in de tussenacceleratie relatief supersnel (zonder te moeten schakelen)
528i LPG/mnd € 258,- Belasting/mnd € 89,- Totaal/mnd € 347,-
530d Diesel/mnd € 412,- Belasting/mnd € 123,- Totaal/mnd € 535,-
Scheelt toch bijna € 200,- per maand. Dat vindt ik flink wat. En ik ben een beetje voorzichtig voor NL overheid+diesel+toekomst.
- Davy MR2DRIFT
Moet wel zeggen dat de voorkeur voor LPG of diesel helemaal aan de auto ligt. BMW zou ik liever LPG willen vanwege de loopcultuur en het geluid. VW liever diesel, omdat de TDI's zo lekker vlot aanvoelen. Volvo weer lever LPG i.v.m. 5-pitter. Saab liever LPG vanwege turbo en historie.
Maar........moet toegeven. Pas naar Cochem geweest met de Seat Ibiza 2003 van mijn zus. Standaard 130 pk tdi op 1150 kg. Die van haar is gechipt naar 170 pk en bijna 400 nm en dat is leuk, heel leuk:-)
Maar........moet toegeven. Pas naar Cochem geweest met de Seat Ibiza 2003 van mijn zus. Standaard 130 pk tdi op 1150 kg. Die van haar is gechipt naar 170 pk en bijna 400 nm en dat is leuk, heel leuk:-)
- Niels
En niet voor NL overheid+LPG+toekomstDavy MR2DRIFT schreef:En ik ben een beetje voorzichtig voor NL overheid+diesel+toekomst.

Verder zie ik wel 200,- verschil maar geen brandstof berekening. Een echt dikke bak op LPG blijft wel goedkoper maar je loopt wel risico's m.b.t. slijtage e.d. "Mijn" monteur heeft laatst nog ff een VR5 blok vervangen van een Passat en die stond op een goede 3 ton. Was met een TDI niet gebeurd.
Indien je toch voor LPG gaat, ik zou deze nemen 8) http://link.marktplaats.nl/185113967
- Davy MR2DRIFT
Niels, je weet dat een Passat W8 het vermogen absoluut niet waarmaakt:-)
http://nl.youtube.com/watch?v=W9YfACXxd ... re=related
http://nl.youtube.com/watch?v=sHJSmV6oo ... re=related
Kijk en vergelijk, maar een ouwe 540 lijkt toch echt stukken harder te lopen vanaf 100!!
http://nl.youtube.com/watch?v=W9YfACXxd ... re=related
http://nl.youtube.com/watch?v=sHJSmV6oo ... re=related
Kijk en vergelijk, maar een ouwe 540 lijkt toch echt stukken harder te lopen vanaf 100!!
-
Qua onderhoud is een dieselmotor veel duurder dan een benzinemotor. Met een goede LPI installatie hoeft dit niet heel veel duurder te worden.Niels schreef:Idd, een electromotor kan deze mooie eigenschappen wel hebben. Een dieselmotor hoeft geen hoger rendement te hebben dan een benzinemotor. De moderne benzinemotoren (downsizing) zijn hier een bewijs van.Mark schreef:Dan moet je een elektromotor nemenEn vanuit een technische oogpunt heeft de diesel motor nog altijd een hoger rendement dan een benzine motor, zo lust ik er nog wel een paar. Ieder z'n voorkeur natuurlijk
Tussenacceleratie van een benzine turbo motor is zeker zo snel
- Van 100 tot 160 in de tussenacceleratie relatief supersnel (zonder te moeten schakelen )![]()
Qua loopkultuur is de benzinevariant veel mooier.+liever een 530d dan een 530i bijvoorbeeld...
Vergeet alsjeblieft het onderhoud niet.Verder zie ik wel 200,- verschil maar geen brandstof berekening. Een echt dikke bak op LPG blijft wel goedkoper maar je loopt wel risico's m.b.t. slijtage e.d. "Mijn" monteur heeft laatst nog ff een VR5 blok vervangen van een Passat en die stond op een goede 3 ton. Was met een TDI niet gebeurd.
-
Doe http://www.mesman.nl/ even een belletje, deze man zou het e.e.a. weten over LPG. Hij heeft volgens mij zelf een WRX 225PK gehad op gas.