Dikke auto op LPG (Femme?)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Davy MR2DRIFT
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
Locatie: Ausfahrt

Dikke auto op LPG (Femme?)

Bericht door Davy MR2DRIFT » 07 aug 2008, 13:35

Aangezien ik nu circa 40.000 km/jaar privé moet rijden, is het voor mij verreweg het goedkoopst om op LPG G3 te rijden. Alhoewel ik eigenlijk helemaal geen fan ben van LPG, moet ik toch zeggen dat het in de S40 echt probleemloos is. Ook merk je geen verschil in vermogen.

Nu is het wel zo dat de S40 natuurlijk een van de meest saaie occasions is die je maar kunt kopen. Daarom zit ik eraan te denken om een dikkere auto te kopen op LPG. Ik denk dan aan een 530/535/540 E39, Audi A6 2.8, Audi A8, Saab 9-5 2.3T of een Volvo V70R. Wie heeft er ervaring met een van deze auto's en weet of de motoren goed op gas lopen?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40196
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 07 aug 2008, 13:36

Neem dan een auto die ervoor geschikt is.. een Volvo Bi-fuel dus, met kleine benzinetank en af fabriek lpg/lpi installatie ingebouwd, motorblok wat erop gebouwd is enz enz.... althans, dat zou mijn enige keuze zijn!

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1603
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Bericht door Jurjen » 07 aug 2008, 13:44

Via een vriend van me ervaring met een 9-5 Aero op gas. Ding loopt geweldig goed op gas.

Gebruikersavatar
Paul Broere
Berichten: 366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Locatie: The Netherlands

Bericht door Paul Broere » 07 aug 2008, 14:59

850 of (nieuwer) v70 t-5 / R op LPI...

met een 6e injector kan je tot boven de 250 pk komen (boven 50pk per injector is een 6e noodzakelijk).

Op LPI iets meer vermogen dan standaard, en nog goed te tunen ook!

Collega rijdt met een 850 R, sinds kort op gas (auto is getuned)
rijdt prima!

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 07 aug 2008, 15:22

Paul Broere schreef:850 of (nieuwer) v70 t-5 / R op LPI...

met een 6e injector kan je tot boven de 250 pk komen (boven 50pk per injector is een 6e noodzakelijk).

Op LPI iets meer vermogen dan standaard, en nog goed te tunen ook!

Collega rijdt met een 850 R, sinds kort op gas (auto is getuned)
rijdt prima!
Klopt, de 5 cyl. van volvo is perfect in staat om op gas te lopen. Je hoeft intern niks aan het blokje te veranderen. Let wel, ik heb het over de 5 cyl die in de 850 en in de V70/ classic zaten. In de nieuwere ( vanaf 2000 ) 5 cyl. heb je te maken met, als ik mij niet vergis, hydraulische kleppen en die zouden niet goed met gas om kunnen gaan. Zorg wel ten alle tijden dat het een Vialle installatie is, dit is voor de volvo het beste. Probeer een V70 T5 te vinden op gas, die zijn her en der nog wel eens te koop. Zoek anders even op het www.volvo850forum.nl forum, veel informatie en kennis. Ga het echter alleen niet hebben over driften en circuitrijden, dat is veelal niet besteed aan die mannen ( een paar buiten beschouwing latende )

Gebruikersavatar
Wilbert
Berichten: 429
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:34

Bericht door Wilbert » 07 aug 2008, 16:12

Subaru kan je goed op gas rijden.

Gebruikersavatar
Stefan Platteschor
Berichten: 117
Lid geworden op: 19 jun 2008, 17:51
Locatie: Drachten

Bericht door Stefan Platteschor » 07 aug 2008, 16:34

Volvo en Saab zijn allebei denk ik de beste auto's om op gas te rijden.
Volvo heeft idd de Bi-Fuel maar die zijn niet zo veel in nederland (bijtelling)
Je kan ook prima een volvo met achteraf inbouw kopen. Als je geluk hebt is het serieus aangepakt en zit de geharde kop er ook al op.
Voor Saab bestaat ook zoiets dacht ik maar ben ik minder bekent mee.
Audi heb ik mindere ervaringen mee.
BMW geen ervaring mee.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43100
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 07 aug 2008, 16:38

Ik ging ook voor Volvo of eventueel Saab.
Zijn zat exemplaren van met dikke km's.
M'n zwager heeft er ook 1 over de 3,5 ton gedraaid.
Ook heeft hij diverse Saabs (900 en9000 serie) op gas met veel km's.

Gebruikersavatar
Stefan Platteschor
Berichten: 117
Lid geworden op: 19 jun 2008, 17:51
Locatie: Drachten

Bericht door Stefan Platteschor » 07 aug 2008, 16:41

Arthur schreef:Ik ging ook voor Volvo of eventueel Saab.
Zijn zat exemplaren van met dikke km's.
M'n zwager heeft er ook 1 over de 3,5 ton gedraaid.
Ook heeft hij diverse Saabs (900 en9000 serie) op gas met veel km's.
Heb paar weken geleden nog een 850 verkocht met 5 ton op gas.
En hij ging niet voor export!

jeust
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 sep 2007, 17:51
Auto: Peugeot 205 1.9 CTI
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door jeust » 07 aug 2008, 18:03

Een E39 540i gaat prima op gas.

Maurice Hoekstra
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 mar 2007, 17:32

Bericht door Maurice Hoekstra » 07 aug 2008, 18:46

Stefan Platteschor schreef:
Arthur schreef:Ik ging ook voor Volvo of eventueel Saab.
Zijn zat exemplaren van met dikke km's.
M'n zwager heeft er ook 1 over de 3,5 ton gedraaid.
Ook heeft hij diverse Saabs (900 en9000 serie) op gas met veel km's.
Heb paar weken geleden nog een 850 verkocht met 5 ton op gas.
En hij ging niet voor export!
Terecht ook! Bij drie ton zijn ze motorisch vaak perfect, dus 5 ton lukt dan ook prima. Bij zorgvuldige eigenaren en goed onderhoud zijn hoge kilometerstanden tegenwoordig geen enkel probleem meer.

Maar waarom eigenlijk geen leuke diesel? Dat kan met 40.000km per jaar ook prima en zou dan toch mijn voorkeur hebben.

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Bericht door Mark » 07 aug 2008, 19:39

Maurice Hoekstra schreef:leuke diesel?
Non existing, waardeloos concept is niet leuk.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 07 aug 2008, 19:58

Mark schreef:
Maurice Hoekstra schreef:leuke diesel?
Non existing, waardeloos concept is niet leuk.
-1 :?

Doe mij maar diesel voor een kilometervreter. Je moet met een beste motor op LPG aankomen wil je hetzelfde comfort (lees koppel) bereiken.

Ik zou naar Saab en Volvo kijken en dan met name de turbo's. Valt niet mee om wat leuks voor weinig te krijgen in dit genre trouwens :wink: A4 Avant met een 1.6 lukt nog wel :P

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Bericht door Mark » 07 aug 2008, 20:06

Niels schreef:
Mark schreef:
Maurice Hoekstra schreef:leuke diesel?
Non existing, waardeloos concept is niet leuk.
-1 :?

Doe mij maar diesel voor een kilometervreter. Je moet met een beste motor op LPG aankomen wil je hetzelfde comfort (lees koppel) bereiken.

Ik zou naar Saab en Volvo kijken en dan met name de turbo's. Valt niet mee om wat leuks voor weinig te krijgen in dit genre trouwens :wink: A4 Avant met een 1.6 lukt nog wel :P
Vanuit een technisch oogpunt is een dieselmotor een veel minder aantrekkelijk concept dan de benzine motor. Technisch ideaal zou een voertuig aangedreven worden door een motor met een bandbreedte welke schakelen overbodig maakt. Uit armoe zijn er bij benzine motoren versnellingsbakken nodig. Bij een dieselmotor is de powerband zo beperkt dat je nog meer versnellingen nodig hebt.

M.b.t. het koppel van een diesel; dit heeft meer met de turbo te maken dan het concept diesel. Moderne benzine motoren (de downsize generatie) met een kleine cylinderinhoud en turbo/kompressor hebben dit koppel ook met een gelijkwaardig verbruik echt zonder het nadeel van de zeer beperkte powerband.

Hiernaast zitten er technisch nog een aantal nadelen aan dieselmotoren t.o.v. benzinemotoren welke dieselmotoren mijninziens zeer onaantrekkelijk maken.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 07 aug 2008, 20:17

Mark schreef:
Vanuit een technisch oogpunt is een dieselmotor een veel minder aantrekkelijk concept dan de benzine motor. Technisch ideaal zou een voertuig aangedreven worden door een motor met een bandbreedte welke schakelen overbodig maakt.
Dan moet je een elektromotor nemen :roll: En vanuit een technische oogpunt heeft de diesel motor nog altijd een hoger rendement dan een benzine motor, zo lust ik er nog wel een paar. Ieder z'n voorkeur natuurlijk :wink:

Maurice Hoekstra
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 mar 2007, 17:32

Bericht door Maurice Hoekstra » 07 aug 2008, 20:21

Zonder nu al te erg off-topic te maken, houd ik het kort:

Waarom diesel voor 40.000km p/j? (woon-werk, = geen D-F)

Men neme een leuke tdi met chip:

- Actieradius van 1000km+
- Van 100 tot 160 in de tussenacceleratie relatief supersnel (zonder te moeten schakelen :wink: )
- Betrouwbaarheid staat buiten kijf ten opzichte van LPG icm fancy motormangementsystemen
-Geen gastank (ka-boem + ruimte + gewicht)

+liever een 530d dan een 530i bijvoorbeeld... :wink:

Gebruikersavatar
Stefan Platteschor
Berichten: 117
Lid geworden op: 19 jun 2008, 17:51
Locatie: Drachten

Bericht door Stefan Platteschor » 07 aug 2008, 20:50

Voor 40k per jaar had ik persoonlijk ook liever een diesel.
Ook in onderhoud.
Een gasauto heeft gewoon meer onderhoud nodig.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Bericht door Mike R32 » 07 aug 2008, 22:11

Vanmiddag nog in een Golf V TDI gezeten met 185pk, deze kan ik je aanraden 8)

Gebruikersavatar
Davy MR2DRIFT
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
Locatie: Ausfahrt

Bericht door Davy MR2DRIFT » 07 aug 2008, 22:13

Maurice Hoekstra schreef:Zonder nu al te erg off-topic te maken, houd ik het kort:

Waarom diesel voor 40.000km p/j? (woon-werk, = geen D-F)

Men neme een leuke tdi met chip:

- Actieradius van 1000km+
- Van 100 tot 160 in de tussenacceleratie relatief supersnel (zonder te moeten schakelen :wink: )
- Betrouwbaarheid staat buiten kijf ten opzichte van LPG icm fancy motormangementsystemen
-Geen gastank (ka-boem + ruimte + gewicht)

+liever een 530d dan een 530i bijvoorbeeld... :wink:
Stel dat je uitgaat van een 528i of een 530d, dan zijn dit de maandelijkse kosten:

528i LPG/mnd € 258,- Belasting/mnd € 89,- Totaal/mnd € 347,-
530d Diesel/mnd € 412,- Belasting/mnd € 123,- Totaal/mnd € 535,-

Scheelt toch bijna € 200,- per maand. Dat vindt ik flink wat. En ik ben een beetje voorzichtig voor NL overheid+diesel+toekomst.

Gebruikersavatar
Stefan Platteschor
Berichten: 117
Lid geworden op: 19 jun 2008, 17:51
Locatie: Drachten

Bericht door Stefan Platteschor » 07 aug 2008, 22:16

Davy MR2DRIFT schreef:
Maurice Hoekstra schreef:Zonder nu al te erg off-topic te maken, houd ik het kort:

Waarom diesel voor 40.000km p/j? (woon-werk, = geen D-F)

Men neme een leuke tdi met chip:

- Actieradius van 1000km+
- Van 100 tot 160 in de tussenacceleratie relatief supersnel (zonder te moeten schakelen :wink: )
- Betrouwbaarheid staat buiten kijf ten opzichte van LPG icm fancy motormangementsystemen
-Geen gastank (ka-boem + ruimte + gewicht)

+liever een 530d dan een 530i bijvoorbeeld... :wink:
Stel dat je uitgaat van een 528i of een 530d, dan zijn dit de maandelijkse kosten:

528i LPG/mnd € 258,- Belasting/mnd € 89,- Totaal/mnd € 347,-
530d Diesel/mnd € 412,- Belasting/mnd € 123,- Totaal/mnd € 535,-

Scheelt toch bijna € 200,- per maand. Dat vindt ik flink wat. En ik ben een beetje voorzichtig voor NL overheid+diesel+toekomst.
Vergeet alsjeblieft het onderhoud niet.

Gebruikersavatar
Davy MR2DRIFT
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
Locatie: Ausfahrt

Bericht door Davy MR2DRIFT » 07 aug 2008, 22:18

Moet wel zeggen dat de voorkeur voor LPG of diesel helemaal aan de auto ligt. BMW zou ik liever LPG willen vanwege de loopcultuur en het geluid. VW liever diesel, omdat de TDI's zo lekker vlot aanvoelen. Volvo weer lever LPG i.v.m. 5-pitter. Saab liever LPG vanwege turbo en historie.

Maar........moet toegeven. Pas naar Cochem geweest met de Seat Ibiza 2003 van mijn zus. Standaard 130 pk tdi op 1150 kg. Die van haar is gechipt naar 170 pk en bijna 400 nm en dat is leuk, heel leuk:-)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 07 aug 2008, 22:27

Davy MR2DRIFT schreef:En ik ben een beetje voorzichtig voor NL overheid+diesel+toekomst.
En niet voor NL overheid+LPG+toekomst :?: :wink:

Verder zie ik wel 200,- verschil maar geen brandstof berekening. Een echt dikke bak op LPG blijft wel goedkoper maar je loopt wel risico's m.b.t. slijtage e.d. "Mijn" monteur heeft laatst nog ff een VR5 blok vervangen van een Passat en die stond op een goede 3 ton. Was met een TDI niet gebeurd.

Indien je toch voor LPG gaat, ik zou deze nemen 8) http://link.marktplaats.nl/185113967

Gebruikersavatar
Davy MR2DRIFT
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
Locatie: Ausfahrt

Bericht door Davy MR2DRIFT » 07 aug 2008, 22:49

Niels, je weet dat een Passat W8 het vermogen absoluut niet waarmaakt:-)

http://nl.youtube.com/watch?v=W9YfACXxd ... re=related

http://nl.youtube.com/watch?v=sHJSmV6oo ... re=related

Kijk en vergelijk, maar een ouwe 540 lijkt toch echt stukken harder te lopen vanaf 100!!

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Bericht door Mark » 07 aug 2008, 23:58

Niels schreef:
Mark schreef:Dan moet je een elektromotor nemen :roll: En vanuit een technische oogpunt heeft de diesel motor nog altijd een hoger rendement dan een benzine motor, zo lust ik er nog wel een paar. Ieder z'n voorkeur natuurlijk :wink:
Idd, een electromotor kan deze mooie eigenschappen wel hebben. Een dieselmotor hoeft geen hoger rendement te hebben dan een benzinemotor. De moderne benzinemotoren (downsizing) zijn hier een bewijs van.

- Van 100 tot 160 in de tussenacceleratie relatief supersnel (zonder te moeten schakelen )
Tussenacceleratie van een benzine turbo motor is zeker zo snel :wink:
+liever een 530d dan een 530i bijvoorbeeld...
Qua loopkultuur is de benzinevariant veel mooier.
Vergeet alsjeblieft het onderhoud niet.
Verder zie ik wel 200,- verschil maar geen brandstof berekening. Een echt dikke bak op LPG blijft wel goedkoper maar je loopt wel risico's m.b.t. slijtage e.d. "Mijn" monteur heeft laatst nog ff een VR5 blok vervangen van een Passat en die stond op een goede 3 ton. Was met een TDI niet gebeurd.
Qua onderhoud is een dieselmotor veel duurder dan een benzinemotor. Met een goede LPI installatie hoeft dit niet heel veel duurder te worden.

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 08 aug 2008, 00:21

Doe http://www.mesman.nl/ even een belletje, deze man zou het e.e.a. weten over LPG. Hij heeft volgens mij zelf een WRX 225PK gehad op gas.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten