E36 318is onregelmatig stationair lopen (opgelost)

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

E36 318is onregelmatig stationair lopen (opgelost)

Bericht door Joy » 06 aug 2008, 22:03

Veel 318is eigenaren schijnen bekend te zijn met een slecht stationair lopende motor. Na het aanslaan van de motor valt de motor terug tot 400 toeren om vervolgens tot 1200-1500 toeren te stijgen om daarna wederom weer terug te zakken tot 500. Dit duurt een seconde of 10-15 totdat de motor klaar is met jojo'en en weer normaal 700-800 toeren stationair loopt. Koud of warm maakt niet uit. Het is overigens niet altijd aanwezig. Een dot gas geven helpt ook niet. Laat ik het gas los valt ie net zo goed weer tot 400 toeren terug. Meestal hou ik 'm heel even op 1000 toeren en laat ik 'm zachtjes los. Dan loopt ie wel netjes stationair. Zo heel af en toe gebeurd het ook als de auto al een tijdje heeft gereden. Dan valt ie bij stadsverkeer bijna uit. Maar over het algemeen is het probleem vooral aanwezig na het starten.

Nu heb ik in het verleden de stationairregelklep laten vervangen (165 eur) en de gasklep schoongemaakt. In het begin had ik het idee dat dit hielp maar inmiddels ben ik weer terug bij af. Het is al 3 jaar zo en nu ben ik het wel een beetje zat :D

De vraag is, waar moet ik dit in zoeken ? Veel mensen vervangen diverse onderdelen maar het probleem blijft aanwezig. Ik begin zelf namelijk diverse dingen te bedenken zoals vacuumlek/ benzinefilter/ gaskleppositiesensor/ lambdasensor of temp. sensors die niet goed werken. Maar het zou fijn zijn om vantevoren te bepalen welke onderdelen invloed hebben op de stationairloop en welke niet.
Laatst gewijzigd door Joy op 24 aug 2008, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 06 aug 2008, 22:39

Ik had hetzelfde inderdaad met de e30. Aan het probleem heb ik niks gedaan omdat ik me er niet aan stoorde, maar ben benieuwd wat het antwoord is.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 06 aug 2008, 22:56

Had dat niet te maken met een defecte of vervuilde stappenmotor?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 06 aug 2008, 23:16

Dat zou ook nog een mogelijkheid zijn idd. Meteen maar even controleren dit weekend.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 06 aug 2008, 23:42

Oh wacht eens René, je zit me in de war te brengen. Stappenmotor en stationairregelklep is hetzelfde :lol:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 07 aug 2008, 00:10

Joy Jolliffe schreef:Oh wacht eens René, je zit me in de war te brengen. Stappenmotor en stationairregelklep is hetzelfde :lol:
:lol: klopt, maar de ene motor is het principe anders dan bij de andere...
maar je kan het eens nakijken ff je type google en kijken hoe zij het deden?

of kijk hier ff tussen misschien staat er wat voor jou bij.>

http://www.bimmerdiy.com/dir/e36

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 07 aug 2008, 09:51

Vacuümlek ergens denk ik.
Dan heb je dezelfde problemen als dat je nu omschrijft...

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 07 aug 2008, 11:16

Heb met m'n Ti hetzelfde probleem als Joy beschrijft. Heb het overigens vooral als het erg warm is. Het is erin gekomen na Singen & Ring vorig jaar en is nog niet verholpen.

Ben ook erg benieuwd naar het antwoord.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 07 aug 2008, 11:35

frank de jonge schreef:Vacuümlek ergens denk ik.
Dan heb je dezelfde problemen als dat je nu omschrijft...
Maakt idd een grote kans.

Michel

Gebruikersavatar
Collin Bello
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 mar 2008, 12:31

Bericht door Collin Bello » 07 aug 2008, 11:45

stappenmotor, vacuumslang, luchtmassameter....

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 07 aug 2008, 11:55

Ik ga in ieder geval een frisse lambdasensor erin zetten, pak meteen wat pakkingen mee rond gasklephuis en airbox. Meteen ook de gasklep-sensor en van het weekend even het inlaatspruitstuk loshalen om te controleren of de vacuumslangen daaronder nog naar behoren werken.

Luchtmassameter heeft een M42 nog niet. Deze werkt nog met AFM.

Ik zal telkens per onderdeel testen om te zien wat het oplevert.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 09 aug 2008, 22:38

Gaskleppositiesensor vervangen, geen verschil.

Lambdasensor zit zo vast als wat. In ieder geval ingespoten met vanalles en nog wat. Morgen nog eens proberen.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 10 aug 2008, 16:33

Nou viel mee, sonde ging vandaag toch los na een paar tikken met een moker. Eerst keer starten liep ie wat op en neer te jengelen maar daarna opvallend strak stationair. Stuk gereden nog en het toerentaal bleef stabiel. Lijkt ook of ie wat vloeiender doortrekt.

Even een weekje aanzien of het netjes lopen eenmalig was of permanent.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 10 aug 2008, 18:13

hopen dat het de sondes waren dan 8) je hebt in elk geval al een verandering, maar dat kan ook komen omdat ie eerst moest resetten aan de nwe snuffelaars 8)
wordt vervolgt.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 13 aug 2008, 21:04

Helaas . Hij doet het nog steeds. Dan volgt nu helaas demontage van het inlaatspruitstuk om alle slangen te controleren op vacuumlekkage... argh wat een werk :lol:

Gebruikersavatar
peer
Berichten: 335
Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
Locatie: mol

Bericht door peer » 14 aug 2008, 11:33

Mijn e36 318is had er vroeger ook altijd last van. Ik heb het probleem nooit gevonden maar ik ben er wel achter gekomen dat er heeeel veel 318isjes zijn die dit probleem hebben....

Vacuum lekken kan je ook makkelijk controleren door de motor te starten en dan met een busje "quick start" of iets anders wat goed brand langs de slangen af te spuiten. Bij een lek zal de motor even op hogere toeren gaan lopen.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 14 aug 2008, 11:53

Ja klopt. Ik heb ook een grote bus remmenreiniger gekocht om alle slangen na te lopen.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 14 aug 2008, 12:25

ook alle vacuumslangetjes al eens vervangen? Heb dat op de 318i ook wel eens gehad en al die slangetjes vervangen, dat hielp die keer wel.

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 20 aug 2008, 11:00

Heb net hetzelfde probleem met mijn e36 316i coupé van '95 (M43 blokje).
- Stationairregelklep zuiver gemaakt
- TPS zuivergemaakt(contactspray)
- nieuwe bougie's
- oppervlakkig de vacuumslangetjes gecontroleerd zonder negatief resultaat.

Ding loopt overigens op LPI(vloeibare gasinjectie) maar het slecht stationair lopen komt voor op zowel LPI als benzine.

Ander probleempje is dat hij soms op LPI heel langzaam zakt in toeren, soms zelfs bij 2k blijft hangen.

Iemand ideeën? Ben niet zo'n kookvuurspecialist...

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E36 318is onregelmatig stationair lopen

Bericht door Joy » 24 aug 2008, 20:13

Opgelost :thumbup:

Het was een slechte vacuumslang onder het inlaatspruitstuk.

Afbeelding

Slang nummer 7 loopt vanaf de injectorrail onder het inlaatspruitstuk naar beneden richting nummer 6 (terugslagklep) die weer aansluit op nummer 1 (het vacuumreservoir). De slang was compleet gaar, m'n hand werd zwart van het afbrokkelende rubber.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: E36 318is onregelmatig stationair lopen (opgelost)

Bericht door MartijnGizmo » 24 aug 2008, 20:28

Super dat het eindelijk opgelost is!!! 8)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E36 318is onregelmatig stationair lopen (opgelost)

Bericht door Joy » 24 aug 2008, 20:33

Ja nogal Martijn. Ook leuk om het zelf op te lossen. Per toeval viel de auto kort voor de klus ineens continue stil. M'n zusje had een tijdje terug hetzelfde mee gemaakt. Ik kon de oprit niet opkomen zonder zelf gas te blijven geven. Echt vervelend.
Voor de mensen die hetzelfde probleem hebben, schroef de bovenkant van het spruitstuk eens los en aanschouw de grote hoeveelheid slangen die daar nog verstopt zitten. Na 14 jaar zijn ze allemaal redelijk krokant.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: E36 318is onregelmatig stationair lopen (opgelost)

Bericht door Ar » 24 aug 2008, 22:05

Mooi dat het opgelost is. Eigenlijk zou je bij oudere auto's de slangen allemaal preventief moeten nalopen. Het is vaak de oorzaak van diverse problemen. I

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: E36 318is onregelmatig stationair lopen (opgelost)

Bericht door allen » 24 aug 2008, 22:32

Je ziet het helaas ook wel regelmatig op trackdays. Rond het middaguur is er al een groot deel richting huis. Simpelweg omdat ze de auto aanschaffen, alleen wat verse olie en remvloeistof ingieten en de rest vergeten.

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Re: E36 318is onregelmatig stationair lopen (opgelost)

Bericht door Downforce Dennis » 25 aug 2008, 08:11

Super dat het opgelost is Joy!

Bij de mijne is het probleem ondertussen ook gevonden.
Alle vacuumslangetjes waren goed(snelstarttruc toegepast) en mijn stationnairklep heb ik zuivergemaakt.
Gisteren dan bij wijze van laatste hoop de TPS nog eens gedemonteerd en een bus contact-spray erop leeggespoten. Plots reed ie terug perfect!
Een 100 tal km later begon hij sporadisch weer raar te doen dus ik denk dat ik het probleem ook gevonden heb. Straks even langs de dealer een nieuw sensortje oppikken en ik kan hopelijk ook weer comfortabel filerijden :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast