E90 318d: hoe onderstuur wegwerken?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1491
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

E90 318d: hoe onderstuur wegwerken?

Bericht door mrbbs » 06 aug 2008, 20:58

Sinds kort heb ik mijn nieuwe bedrijfswagen.
Ik wil er graag met zo weinig mogelijk kosten er het onderstuur proberen uit te halen. Iemand ideeën wat ik kan doen met zo weinig (vooral) visuele aanpassingen?

De wagen is uitgerust met RFT bande van Continental, ik neem aan dat ik deze best vervang door bv. Bridgestone's non-runflat? Ik neem het er dan maar bij dat ik geen reservewiel meer heb?

Is het misschien mogelijk om ook een minimum aan camber in te stellen, al is het maar een halve graad negatief? En is dit makkelijk te doen? en hoe?

Meer tips zijn altijd welkom ;)

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 06 aug 2008, 21:02

De onderste draagarmen vervangen door die van een M3 misschien?? Dacht dat ik wel ergens had gelezen dat die iets langer waren dan die van een normale 3 serie, en waardoor je dus iets meer negatief camber krijgt.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 06 aug 2008, 21:21

Holts verkoopt momenteel spuitbussen waarbij je gewoon je band volspuit met rommel die een bandenboer weer kan verwijderen.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1491
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Bericht door mrbbs » 06 aug 2008, 21:26

hoeveel kosten die draagarmen?

rond die spuitbussen, maakt dit je band niet kapot?

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1491
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Bericht door mrbbs » 06 aug 2008, 21:28

ik vind het eigenlijk erg.. verkopen ze je een bmw onder het motto 'freude am fahren', echter moet men heel wat doen om het echt plezant te maken.
Ik had niet verwacht dat ik zooooooo'n onderstuur zou hebben, zelfs linksremmen om het gewicht wat naar voor te brengen baat niet...

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Bericht door Jeroen » 06 aug 2008, 23:40

Wat zijn minimale kosten? Idd negatief camber genereren en als het iets meer mag kosten: setje verstelbare stabi's. Krijg je een heel andere auto van.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 06 aug 2008, 23:52

Betreffende de banden, die blijven heel. Bij de oudere spuitbussen kon je ze vaak wegdonderen. Gewoon even naar een zilveren 'holts tyre weld' bus zoeken. :wink:

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Bericht door wooter » 07 aug 2008, 01:22

Er is een eenvoudige manier voor onderstuur weg te krijgen in een E90, en da's harder door de bocht gaan :). Op de limiet is ie onderstuurd, maar als je de bocht ruw instuurt tesamen met voldoende plotse remkracht, vertrekt de achterkant netjes naar buiten en kan je de auto op het gas door de bocht trekken.

Spuitbussen raad ik je niet aan, omdat ze niet alleen product in je banden spuiten, maar ook extra lucht. Op een platte band heeft dat een effect dat je met een lichte overdruk naar huis sukkelt, maar op een band zonder defect betekent dat gewoon bolle banden, extra slijtage en soms zelfs méér onderstuur.

De Continentals zijn vrij glad. Bridgestones voor- en achteraan monteren betekent gewoon dat je des te harder de bocht in moet om onder- en overstuur te krijgen. Bridgestone topbanden vooraan en de Continental meuk zal wél een verschil maken.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 07 aug 2008, 04:10

hmm toen de E90 net uit kwam heb ik proef gereden met een 320d op 16 inch, maar die had juist geen bergen onderstuur. Eerder heel scherp stuur op de neus. Ik lift altijd wel even voor ik instuur om gewicht naar de neus terug te brengen, misschien dat dat het wel is. Op het gaspedaal blijven staan en inhoeken reageert bijna elke auto op met onderstuur. Die wagen stond op Pirelli Euforio's. Onderstuur had ie niet, sterker nog, dat ding was licht overstuurd.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 07 aug 2008, 09:25

@wooter: Ik weet niet wanneer jij zo'n spuitbus wilt gebruiken hoor maar voor mij is zoiets voor noodgevallen. Je weet wel, dat je bij een lekke band nog rustig naar huis en / of de bandenboer kan. Waarom spuit je nou weer die rommel in je banden als je band niet defect is? Extra slijtage? Onderstuur? :?

@evolanc...: Rijden vergt misschien wat oefenen. Zelf maar 1 keer in een e90 gezeten. Vond hem vrij neutraal.

Ward
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 mar 2006, 14:01
Locatie: Belgie

Bericht door Ward » 07 aug 2008, 09:28

Ik rij zelf ook met een 318d en vind het onderstuur heel goed meevallen! Naar mijn gevoel zelfs minder als in de E46s waar ik in gereden heb...

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Bericht door wooter » 07 aug 2008, 10:14

Allen, blijkbaar reageerde iedereen met die spuitbus op het laatste stukje; het plan om de RFT's te vervangen door normale banden.

Ik heb een RFT platgereden en een gewone band met smurrie gerepareerd. De RFT gaf me minder vuile handen, maar zonder een stop bij een bandencentrale was de rit naar huis waarschijnlijk vrij ongezellig geworden.

Voor mij is full-size reservewiel > thuiskomertje > RFT > spuitbus.

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 07 aug 2008, 10:17

Hij is een lancer evo gewoon dus ja :D
Als je dan naar een 318d gaat.....

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Bericht door Casper » 07 aug 2008, 11:48

Kun je niet gewoon een paar flinke stabilisator stangen monteren?

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 07 aug 2008, 11:58

lancerevoclub.org schreef:ik vind het eigenlijk erg.. verkopen ze je een bmw onder het motto 'freude am fahren', echter moet men heel wat doen om het echt plezant te maken.
Ik had niet verwacht dat ik zooooooo'n onderstuur zou hebben, zelfs linksremmen om het gewicht wat naar voor te brengen baat niet...

kom zeg, je krijgt een tamme leasebak en je verwacht snedige sportwagenprestaties?

318d vond ik persoonlijk ook erg tegenvallen met rijden itt de 320i van mijn ouders. Maar ik snapte direct waar een 318d voor gemaakt is: km's maken, liefst zoveel mogelijk in zo kort mogelijke tijd... Om te gummen koop je iets anders...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 07 aug 2008, 12:23

BMW heeft zelf ook zo'n tyrerepairkit.
Zal wel iets duurder zijn maar voor de liefhebbers van OEM producten is dat wel wat.
Kost niet de hele wereld, ongeveer 85,- heb ik begrepen.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: E90 318d: hoe onderstuur wegwerken?

Bericht door Hielke » 07 aug 2008, 12:29

lancerevoclub.org schreef:
Meer tips zijn altijd welkom ;)
Inruilen voor een 1-serie :lol:

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 07 aug 2008, 12:32

begint met een H en eindigt op ANDREM

Luco

Bericht door Luco » 07 aug 2008, 12:36

geen bmw moeten kiezen :D :D :roll:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 07 aug 2008, 12:38

Inderdaad ! Gewoon een nieuwe Laguna met 4-wielbesturing !

:lol:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 07 aug 2008, 12:46

Allemaal leuke reacties, maar kan hij denk ik vrij weinig mee. Lijkt me een best drama als je de auto die bekend staat als dynamisch reuze tegenvalt. (Vond bijv de veel geroemde Avensis ook waar-de-loos)
Ik denk dat een deel idd te verhelpen is met banden keuze, hoor weinig goeds van dergelijke band.
Betere banden (evt maat) en aanpassing ophanging/uitlijning moet volgens mij toch al een hoop op kunnen leveren.

Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 194
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:09
Locatie: Ham, België

Bericht door Frits » 07 aug 2008, 12:58

Bij de E9x reeks kan je wat foefelen met de voorste schokdemper topmounts. Als je de kap open doet, dan zie je dat die schokdempers met 3 bouten bevestigd zijn (zoals bij 95% van de auto's). Je zal dan ook zien dat in de kas zelf, die 3 gaten eigelijk 3 gleufjes zijn. Verder zit er zo een centreerpuntje op die top mount van de schokdemper. Dat kan je met weinig moeite verwijderen (platte schroevendraaier en een hamertje kunnen hier wonderen doen :wink: ). En dan kan je schuiven, en iets meer negatief camber geven.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 07 aug 2008, 13:33

Arthur schreef:BMW heeft zelf ook zo'n tyrerepairkit.
Zal wel iets duurder zijn maar voor de liefhebbers van OEM producten is dat wel wat.
Kost niet de hele wereld, ongeveer 85,- heb ik begrepen.
Ik had zelf altijd een compressor en een flesje van een New Mini in de kofferbak. Momenteel ligt de compressor voor noodgevallen in de kofferbak tezamen met een Holts spuitbus. Voordeel van dat laatste is dat ik niet eens met de compressor aan de gang hoef en dat het een stuk goedkoper is (compressor hoef je dan namelijk niet eens te kopen).

@wooter: ik reageerde idd alleen maar ivm het willen vervangen van rft voor non rft. Die spuitbus is dan ideaal. Dat een bandenboer vieze handen krijgt zal mij persoonlijk een rotzorg wezen.

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Bericht door wooter » 07 aug 2008, 13:35

Als de 318d reuze tegenvalt, had je een 330i moeten halen of moet je 'm ruwer insturen. Het ding heeft niet genoeg kracht om spontaan wielspin te krijgen door enkel de rechter pedaal dieper in te duwen. Dus breng 'm uit balans, en gooi dan het gas erop.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 07 aug 2008, 14:29

Frits schreef:Bij de E9x reeks kan je wat foefelen met de voorste schokdemper topmounts. Als je de kap open doet, dan zie je dat die schokdempers met 3 bouten bevestigd zijn (zoals bij 95% van de auto's). Je zal dan ook zien dat in de kas zelf, die 3 gaten eigelijk 3 gleufjes zijn. Verder zit er zo een centreerpuntje op die top mount van de schokdemper. Dat kan je met weinig moeite verwijderen (platte schroevendraaier en een hamertje kunnen hier wonderen doen :wink: ). En dan kan je schuiven, en iets meer negatief camber geven.

Is de beste low budget tip :!:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten