Zelfs Alpina ontdekt downsizen

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Tom

Bericht door Tom » 05 aug 2008, 18:46

Een raar kunstje van Alpina: ze voeren de motor van de BMW 123d op tot 214 pk en lepelen ‘m in een 3-serie coupé. Ziehier: de Alpina D3 Bi-turbo coupé.
De Alpina D3 kenden we al: dat is – kort door de bocht gezegd - een tot 200 pk opgevoerde BMW 320d. Met één turbo dus. Dit is echter de D3 bi-turbo. Die heeft de viercilinder dieselmotor met twee turbo’s uit de 123d die is opgevoerd van 204 tot 214 pk. “Daarmee heeft hij meer pk’s per liter dan welke huidige BMW of Alpina dan ook,” beweert Alpina. Dat komt ook omdat Alpina zogeheten ‘added lightness’ toegepast waarbij het gewicht van de auto wordt verminderd.
De Alpina D3 bi-turbo sleept 146 pk per ton voort. De auto haalt in 6,9 seconden vanuit stilstand de 100 km/u. De topsnelheid is 245 km/u. Daarmee zit de Alpina op het niveau van een BMW 330d die zes cilinders heeft. En dat allemaal bij een gemiddeld verbruik van 5,3 liter op 100 km en een CO2-uitstoot van 143 gram per kilometer. Het zal ons benieuwen wanneer BMW met de 323d op de proppen komt.
bron autoweek.nl

[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/3/efd ... f8a293.jpg[/img]

Een Alpina met 4 cilinder :? als ik in de markt was zou ik zoiets niet kopen... hoe goed en zuinig ie ook is.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 aug 2008, 20:24

Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan :wink:

Knot

Bericht door Knot » 05 aug 2008, 20:28

Lekker een standaard 6 cilinder diesel halen hoor, 330d, 335d!

Femme

Bericht door Femme » 05 aug 2008, 21:06

Alpina moet het hebben van de niches die BMW open houdt. Het gat tussen de 335i en de M3 is zo'n niche .

Ik ben wel benieuwd naar de motoren die Alpina in de toekomst voor z'n topmodellen wil gebruiken. Alpina wordt vooral gezien als een motorenbouwer en het is vraag wat daar nog van over zal blijven. De motoren in de B5, B6 en B7 zijn de enigen die nu nog met de hand worden opgebouwd. Het idee dat een paar knappe koppen alles uit de kast hebben gehaald om je motor optimaal te laten presteren en dat deze met de hand in elkaar heeft gezet, draagt enorm bij aan de exclusiviteit van een Alpina.

Deze D3 Bi-turbo gaat meer richting kant en klare chiptuning. De vermogenswinst ten opzichte van de standaard BMW-motor is ook nog eens minimaal. De B3 Bi-turbo wordt op de lopende band bij BMW voorzien van gewijzigde zuigers en andere software voor de motor en de bak. Als Alpina ook deze makkelijk route kiest voor de komende B7 door de nieuwe 4,4 liter twinturbo van BMW softwarematig wat te tweaken is het met de exclusiviteit en reputatie op motorisch gebied gedaan.

De onderstelafstelling van Alpina wordt door Alpina-liefhebbers altijd opgehemeld, echter als ik zie wat voor een enorme verbetering er mogelijk is aan het onderstel van de Roadster S dan heb ik daar ook mijn bedenkingen bij (in dit geval standaard Z4 3.0i dempers met aangepaste veren). Het moet ook allemaal zo goedkoop mogelijk. De motor daarentegen heeft wel echt karakter. Lichtgewicht zuigers maken een redline van 7200 toeren mogelijk en de scherpere nokkenas zorgt voor een wat wispelturig karakter bij stationaire toerental. Vergeleken met de klinische perfectie van een N52 biedt dit meer beleving.

Het probleem waar Alpina ook mee te maken heeft is dat de modellen niet mogen concurreren met BMW Motorsport. Iets speciaals zoals de B10 Bi-turbo hoeven we waarschijnlijk nooit meer te verwachten tenzij de verhouding tussen Alpina en BMW heel anders komen te liggen. Ik zelf wel graag een 3,0 liter met compressor gezien voor een vermogen van zo'n 400pk ipv de bijgewerkte twinturbo van BMW.
Laatst gewijzigd door Femme op 05 aug 2008, 21:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Niels

Bericht door Niels » 05 aug 2008, 21:12

Goede post Femme! Tja in het logo van Alpina zijn zelfs motor onderdelen zichtbaar. Willen ze de emotie vast blijven houden dan zullen ze wat meer moeten doen idd. Echter zal dat afhangen van de klanten die ze momenteel hebben en in de toekomst krijgen. Gaan die voor looks en imago of voor emotie? Laatst kwam ik nog een test tegen van de E30 M3 vs. Alpina B6 2.8 en waar Alpina tegenwoordig automaten zijn was de B6 veruit meer hardcore dan de M3 :shock: Natuurlijk is er een bepaald sportief vaarwater waarin Alpina BMW niet wil tegenkomen en heeft dat invloed op de koers die men vaart, maar moet je zelf nog motoren bouwen om auto's te verkopen? In onze optiek wel maar denken klanten er net zo over...ik vraag me dat af.

Femme

Bericht door Femme » 05 aug 2008, 21:32

Ik weet niet hoeveel waarde de gemiddelde Alpina-klant hecht aan handgebouwde motoren, maar ik weet wel zeker dat een verandering naar lopende band werk met hardwarematig hooguit licht gewijzigde motoren de reputatie van Alpina op de lange termijn zal doen veranderen. Natuurlijk is de beleving van een merk altijd onderhevig aan verandering. De Alpina's van nu zijn al lang niet meer de hardcore straatracers van de jaren '70. Het verdwijnen van een groot deel van het vakmanschap dat wordt aangewend bij het bouwen van jouw eigen Alpina zou ik erg jammer vinden.

De faciliteiten in Buchloe worden momenteel uitgebreid met een nieuw R&D-centrum (ook engineering voor andere bedrijven) en Alpina gaat weer meedoen in de toerwagenracerij. Hopelijk blijft het niet alleen bij marketing.

Niels

Bericht door Niels » 05 aug 2008, 22:30

Ik hoop met je mee :D

(gaat weer verder op mobile.de op zoek naar die E30 B6 8) )

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 aug 2008, 23:02

Is ook wel logisch dat het allemaal goedkoop moet natuurlijk. Je kan wel een Z4 bouwen met Moton schokdempers Drexler diffs Mov'it remmen en dikke PK's enz, maar Alpina moet dat ook allemaal inkopen. Hun kunnen wel wat regelen natuurlijk maar als zo'n auto zowat twee ton kost dan koopt niemand ze. Kijk maar naar BMW zelf, bij de huidige M3 word er ook al over de nieuwprijs geklaagd en dat de meerprijs het verschil 335i vs M3 niet rechtvaardigd. Alpina heeft dan ook nog de pech dat het voor een leek gewoon een gepimpte BMW is, en moet het van een relatief kleine klantenkring hebben.

Plus het is heel makkelijk de meeste mensen gebruiken zo'n auto om een beetje over de boulevard te rijden, dan heb je al die dure spullen ook niet nodig. Dan kan je dus beter 3 auto's van 80K verkopen als 1 van 150K bij wijze van spreken.

Tom

Bericht door Tom » 05 aug 2008, 23:13

Tja ik vind een 4 cylinder diesel in zo'n auto met achterop trots 'Alpina' maar schraal.

Femme

Bericht door Femme » 05 aug 2008, 23:26

Bert ///M3 schreef:Is ook wel logisch dat het allemaal goedkoop moet natuurlijk. Je kan wel een Z4 bouwen met Moton schokdempers Drexler diffs Mov'it remmen en dikke PK's enz, maar Alpina moet dat ook allemaal inkopen.
Het apparaat hoeft niet meteen volgehangen te worden met top of the bill spullen maar gewoon een beter dempertje (bijv. Koni FSD) dan wat er standaard onder ligt mag wel vind ik (of biedt het als optie aan). Voor een instappertje zoals de D3 is dit een ander verhaal. Een topmodel zoals de B6 moet zich wel kunnen onderscheiden van een standaard BMW.

De B6 en de B5 zijn overigens sinds enige tijd leverbaar met een sperdifferentieel dat afkomstig is van Drexler :) .

De reputatie die Alpina nu nog heeft bouwt mijn inziens nog altijd voort op de racesuccessen uit de jaren '60-'80 en cultauto's zoals de B7 Turbo en B10 Bi-turbo die toen werden geproduceerd. Deze status zal niet eeuwig standhouden als er geen nieuwe modellen meer op de markt komen die de traditie voortzetten.
Tom schreef:Tja ik vind een 4 cylinder diesel in zo'n auto met achterop trots 'Alpina' maar schraal.
Ik kwam laatst een D3 tegen in België en die auto had zeker presence ondanks slechts 200 paardjes. Hij zag er véél beter uit dan zo'n standaard slaapverwekkende 320d.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 06 aug 2008, 12:41

Bij BMW Den Haag staat een B3 biturbo in de showroom. Een paar typische Alpina kraaltjes laten de prijs van deze van origine 335i tot boven een ton stijgen.

fotootje van deze auto
[img:555:150]http://www.bmw-denhaag.nl/webimages/Dir ... ina-b3.jpg[/img]
[img:555:150]http://www.bmwdh.nl/webimages/Direct_le ... ieur-2.jpg[/img]

Ik vind dat heel erg veel geld voor een 335i met wat extra vermogen. Een M3 sedan kost ongeveer hetzelfde...

Eventjes over die D3 biturbo.
Het was wel Alpina die deze motor voor BMW heeft ontwikkeld, evenals de biturbo 3 liter diesel die wij als .35d kennen

Macboy

Bericht door Macboy » 06 aug 2008, 16:42

Godverdegodver waar staat deze auto !!!!!!! AUB ADRES !!!!!!!!!!!!!!!

@Tom: oud nieuws, er was al wat geschreven over deze auto in de Alpina draad. Het blok is geweldig natuurlijk.

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=1820
Laatst gewijzigd door Macboy op 06 aug 2008, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 06 aug 2008, 16:44

BMW Den Haag - Forepark, Den haag.
www.bmwdh.nl

Mocht je gaan kijken, PM of mail me even, kunnen we bijkletsen :-)
Liefst vóór je gaat kijken, die vlekken in je broek zit ik niet op te wachten, hehe :-)

Macboy

Bericht door Macboy » 06 aug 2008, 16:46

Jezus man dat interieur. Wat een droombak. Fuck de M3 denk ik dan :)

Ik ga er zeker heen binnenkort ... verdomme had ik eerder moeten weten. Wat een uitvoering zeg :shock:

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 06 aug 2008, 16:48

LOL!

Nou, tot binnenkort dan maar :-) Kom je een bakkie doen?

Macboy

Bericht door Macboy » 06 aug 2008, 16:52

@Panda: zie PB
Marcel van Meerbeek schreef:Ik vind dat heel erg veel geld voor een 335i met wat extra vermogen. Een M3 sedan kost ongeveer hetzelfde...
Is je niet duidelijk dat het een M3 concurrent is dan ? Bovendien, je hoeft hem niet zo duur te krijgen als hier afgebeeld natuurlijk.

En niet schrikken na het lezen van deze test :shock:

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=8644

Maar lees de testen er maar op na. De Alpina wint niet voor niets van de M3 op punten, ook motorisch (zie ANTRIEB :!: ) !!!

Natuurlijk is de M3 de enige echte pure sportwagen, maar vergis je niet over de kwaliteiten van de door Alpina onder handen genomen motor.
Femme schreef:Deze D3 Bi-turbo gaat meer richting kant en klare chiptuning. De vermogenswinst ten opzichte van de standaard BMW-motor is ook nog eens minimaal.
Met alle respect, maar wat je hier zegt klopt natuurlijk niet. Het feit dát de Alpina er maar 10pk bij krijgt zegt natuurlijk genoeg: het gaat NIET om kant en klare chiptuning. Als dat het geval was, had de Alpina er zo 40pk bij kunnen krijgen.

Nee, Alpina heeft de bi-turbo nou juist zéér maar dan ook zéér ingrijpend gewijzigd, het gehele blok is onder handen genomen en het karakter van het blok is volledig gewijzigd. Alpina laat zien dat vermogenswinst en karakteristiek van de motor niet alleen plaats vindt door er een paar pk bij te doen. Iedere lamlul kan er zo peekaa's bij krijgen.

Van chiptuning is nu juist géén sprake en het feit dat de motor zo subliem presteert met maar 10pk geeft nu juist aan dat ze wel degelijk de motorbouwers zijn die ze altijd zijn geweest.

Ik kijk er dus volledig anders tegenaan, maar mogelijk heb je je onvoldoende verdiept in de wijzigingen van het blok ?

Knot

Bericht door Knot » 06 aug 2008, 17:38

LOL... Macboy.. interieurfreak supreme 8)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 06 aug 2008, 17:47

Ik lees dus dat Macboy:
a)de M3 de enige pure sportwagen vindt
b)elke lamlul er pk's bij kan krijgen(daarbij doelende op Ferdinand?)

ROFLOLskitterend :lol:

Neem nog een biertje Ilija. :lol:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 06 aug 2008, 17:47

Die B3 is toch net een bordeel van binnen...

Heb een paar keer in bovenstaande auto gezeten, heb geen enkel moment een wauw-gevoel van deze auto gekregen.
Dat zwart/rode leer, wat over de normale BMW sportstoelen zit genaaid..., het normale BMW sportstuur met rode stiksels incl. Alpina badge.
Allemaal kitsch tot en met..en dan weer die vaal-blauwe meters incl. de hele teller-unit. Het mag dan wel heritage zijn...

Kleuren moet je op elkaar afstemmen...niet zoveel mogelijk laten contrasteren, op een enkel detail na dan.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 06 aug 2008, 17:48

Marcel van Meerbeek schreef:Die B3 is toch net een bordeel van binnen...

Heb een paar keer in bovenstaande auto gezeten, heb geen enkel moment een wauw-gevoel van deze auto gekregen.
Dat zwart/rode leer, wat over de normale BMW sportstoelen zit genaaid..., het normale BMW sportstuur met rode stiksels incl. Alpina badge.
Allemaal kitsch tot en met..en dan weer die vaal-blauwe meters incl. de hele teller-unit. Het mag dan wel heritage zijn...

Kleuren moet je op elkaar afstemmen...niet zoveel mogelijk laten contrasteren, op een enkel detail na dan.
+1

Tom

Bericht door Tom » 06 aug 2008, 18:38

Macboy,
Bij de meeste (ook simpele) chiptuning zorgen ze toch dat het vermogensverloop anders is.. dus wat meer in de gebieden waar je vaak vermogen wilt. Wat is er dan voor wezenlijk verschil met deze Alpina tuning? Waarbij zelfs het vermogen amper tot niet is toegenomen. Elke chiptuner kan dat omhoog te brengen EN zorgen dat het vermogen meer bruikbaar is, datzelfde heb je tenslotte ervaren bij je A3 toen die naar 170pk ging.

Je zegt dat de motor "zéér ingrijpend" is gewijzigd, ik kan mij er weinig bij voorstellen. Waarom zou je voor Alpina kiezen en niet voor een willekeurige andere chiptuning (los van stikselgebeuren, naampje, garantie)? En dan aub even door de marketingpraat heenkijken want ik geloof graag dat ze in de persberichten zoiets als een 8e wereldwonder aankondigen ;)

Macboy

Bericht door Macboy » 06 aug 2008, 19:56

Met elke lamlul bedoelde ik elke chipboer die er zo wat peekaa's bij kan krijgen Robin :)

En dat ultieme sportwagen idee moet je wel begrijpen hoop ik. Bedoel er verder niets mee. Liever een Alpina B3 (335i) voor mij dan een M3 hoor :)

Wat er veranderd is door Alpina? God goeie vraag. Volgens mij in elk geval:

- andere aandrijflijn
- ander onderstel
- grotere Garrett turbo
- andere intercooler
- grotere injectoren
- aangepast motormanagement

Maar ik zal het even uitzoeken en erop terugkomen.

Tom

Bericht door Tom » 06 aug 2008, 20:31

Ben benieuwd.
Overigens zeg ik niet dat je geen gelijk hebt hoor, maar als ik het bericht zo lees denk ik gelijk 'die hebben zich er makkelijk vanaf gemaakt'.

Macboy

Bericht door Macboy » 06 aug 2008, 21:23

Alpina maakt zich er nooit makkelijk vanaf :evil:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 aug 2008, 22:05

Aernoudt schreef:
Marcel van Meerbeek schreef:Die B3 is toch net een bordeel van binnen...

+1

+2

Een bordeel is er nog heilig bij.......................

Plaats reactie