Sticky? Grote banden topic. wat is goed, wat is rotzooi.
-
- Berichten: 5502
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Sticky? Grote banden topic. wat is goed, wat is rotzooi.
Het lijkt mij een goed idee een topic te openen en sticky te maken waarin mensen kunnen vertellen welke banden ze rijden en wat hun bevindingen zijn. Ja kan veel vinden op internet maar hoeveel waarde moet je hechten aan de doorsnee huisvader met zijn scenic? Derhalve dus dit initiatief om erachter te komen welke banden het goed doen voor echt sportief rijden, afhankelijk van de wagen.
Vanzelfsprekend is het ook de bedoeling dat je hier je vragen kunt stellen over banden en dat dan mensen die ook werkelijk ervaring hebben met een bepaalde band in een bepaalde set-up hun mening kunnen geven.
Beetje in deze trant:
Wagen:
Gewicht:
Aandrijfconcept:
Rijstijl:
Velgmaat:
Oude banden:
Nieuwe banden en bevindingen:
Lijkt me duidelijk, nietwaar?
Vanzelfsprekend is het ook de bedoeling dat je hier je vragen kunt stellen over banden en dat dan mensen die ook werkelijk ervaring hebben met een bepaalde band in een bepaalde set-up hun mening kunnen geven.
Beetje in deze trant:
Wagen:
Gewicht:
Aandrijfconcept:
Rijstijl:
Velgmaat:
Oude banden:
Nieuwe banden en bevindingen:
Lijkt me duidelijk, nietwaar?
Laatst gewijzigd door HSR op 01 aug 2008, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 5502
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Ik trap het maar af.
Ik heb voorbanden nodig in de maat 235-45-17 voor onder de E34 525i.
BMW E34 525i
1350kg
RWD
235-45-17 rondom
Sportief tot zeer sportief. Afrol geluiden maken niet uit.
oude banden : Dunlop Sp Sport 9000
Nieuwe band: zie onder
De volgenden banden vielen mij op.
Falken FK 452. Goedkoop 100 eu de stuk maar kwa prestatie ?
Toyo proxes T1R. Over het algemeen goed bevonden maar hoe zit dat op zwaardere wagens
Bridgestine RE050A. Duurdere band maar schijnbaar zeer goed. Hoe verhouden deze banden zich op zwaardere wagens?
Suggesties?
Ik heb voorbanden nodig in de maat 235-45-17 voor onder de E34 525i.
BMW E34 525i
1350kg
RWD
235-45-17 rondom
Sportief tot zeer sportief. Afrol geluiden maken niet uit.
oude banden : Dunlop Sp Sport 9000
Nieuwe band: zie onder
De volgenden banden vielen mij op.
Falken FK 452. Goedkoop 100 eu de stuk maar kwa prestatie ?
Toyo proxes T1R. Over het algemeen goed bevonden maar hoe zit dat op zwaardere wagens
Bridgestine RE050A. Duurdere band maar schijnbaar zeer goed. Hoe verhouden deze banden zich op zwaardere wagens?
Suggesties?
Laatst gewijzigd door HSR op 01 aug 2008, 20:47, 2 keer totaal gewijzigd.
- Casper
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
- Locatie: Amsterdam
Een band die niet zo bekend is, en waar ik zeer goede ervaring mee heb is de Fulda Carat Progresso. Wordt gemaakt door Vredestein, en is echt een sportief bandje voor een prima prijs!
Je moet er echter geen drifts mee gaan leggen, want dan zijn ze zo weg weet ik uit ervaring
Door de vele grip is het ook niet echt prettig driften 
Edit: http://www.autobandentest.com/pkw_somme ... index.html
Je moet er echter geen drifts mee gaan leggen, want dan zijn ze zo weg weet ik uit ervaring


Edit: http://www.autobandentest.com/pkw_somme ... index.html
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Sorry, die lijst is leuk als het om 1 auto gaat.....
Onderstaand is mening, en mijn waarheid. Niet per definitie een jouw waarheid:
SP9000: Geweldige regenband, zachte kak op droog.
SpSportMaxx: Veel betere allrounder zonder nat heel veel in te leveren
RE050: Middenweg, maar geen uitschieter.
PZero Nero: Heerlijk kleven maar niet stevig/duurzaam genoeg
PZero Rosso: Fractie minder zacht en plakkerig, maar VEEL duurzamer. Goedkoop te krijgen, en heel veel lol onder m'n 540i.
T1S(lecht) en T1R(edelijk) spreken voor zich
Eagle F1 leuk op nat, te zwak karkas, niet in XL leverbaar
Eagle F1 Asimetric heeft me MEGA verbaasd, ondanks m'n GY-hekel met stip binnengekomen in top5. Indrukwekkend in nat en duurzaam genoeg voor droog.
Mich PS2 zeer capabel maar overpriced. Prijs op eenzame hoogte, performance niet bijzonder.
Zou lekker een paar Rosso's onder die e34 stoppen. Goedkoop te krijgen, en goed genoeg. Goed genoeg om met 1600 kilo aan e34s een hoop e30's te pesten op Zolder iig.
Onderstaand is mening, en mijn waarheid. Niet per definitie een jouw waarheid:
SP9000: Geweldige regenband, zachte kak op droog.
SpSportMaxx: Veel betere allrounder zonder nat heel veel in te leveren
RE050: Middenweg, maar geen uitschieter.
PZero Nero: Heerlijk kleven maar niet stevig/duurzaam genoeg
PZero Rosso: Fractie minder zacht en plakkerig, maar VEEL duurzamer. Goedkoop te krijgen, en heel veel lol onder m'n 540i.
T1S(lecht) en T1R(edelijk) spreken voor zich
Eagle F1 leuk op nat, te zwak karkas, niet in XL leverbaar
Eagle F1 Asimetric heeft me MEGA verbaasd, ondanks m'n GY-hekel met stip binnengekomen in top5. Indrukwekkend in nat en duurzaam genoeg voor droog.
Mich PS2 zeer capabel maar overpriced. Prijs op eenzame hoogte, performance niet bijzonder.
Zou lekker een paar Rosso's onder die e34 stoppen. Goedkoop te krijgen, en goed genoeg. Goed genoeg om met 1600 kilo aan e34s een hoop e30's te pesten op Zolder iig.
- Nutkees
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
- Auto: Dodge Viper
- Locatie: Middenmeer
Goodyear Eagle F1 - vind ik zelf echt een kloteband vergeleken met wat ik nu heb.
Michelin Pilot sport SP2 - ook niet geweldig verloor met de minste moeite grip op de achterwielen, al is dat soms ook de bedoeling.
Falken FK 452 - Topband. Zoveel grip dat ik soms gewoon door de koppeling heen trek en dat heb ik nog nooit eerder gehad. Meer dan boven verwachting mbt de grip die de band produceerd en daarnaast roken ze ook erg goed :twisted:
Michelin Pilot sport SP2 - ook niet geweldig verloor met de minste moeite grip op de achterwielen, al is dat soms ook de bedoeling.
Falken FK 452 - Topband. Zoveel grip dat ik soms gewoon door de koppeling heen trek en dat heb ik nog nooit eerder gehad. Meer dan boven verwachting mbt de grip die de band produceerd en daarnaast roken ze ook erg goed :twisted:
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Zit nog een verschil in de f1's van goodyear he.Flatline schreef:Goodyear Eagle F1 - vind ik zelf echt een kloteband vergeleken met wat ik nu heb.
Michelin Pilot sport SP2 - ook niet geweldig verloor met de minste moeite grip op de achterwielen, al is dat soms ook de bedoeling.
Falken FK 452 - Topband. Zoveel grip dat ik soms gewoon door de koppeling heen trek en dat heb ik nog nooit eerder gehad. Meer dan boven verwachting mbt de grip die de band produceerd en daarnaast roken ze ook erg goed :twisted:
[img:197:299]http://ssl.delti.com/tyre-pictures/Goodyear/gsd3.jpg[/img]
[img:249:201]http://ssl.delti.com/tyre-pictures/Good ... metric.jpg[/img]
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- Miesjel
- Berichten: 2240
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Wagen: Corolla
Gewicht: +/- 1030kg
Aandrijfconcept: FWD
Rijstijl: 8/10
Velgmaat: 15"
Bevindingen: Goodyear Eagle F1 GS-D3 (Asymmtrical) in maatje 195-50/15.
Beste straatband wat ik tot nu toe gehad heb. Ik heb de Potenza RE720 gehad, Proxes T1-R en T1-S en de Eagle F1 is 100% de betere band. Slijt wel wat sneller en wat meer rolgeluid maar merkbaar meer grip. Duurt aanzienlijk langer voordat ze gaan smeren op de Ring en CPZ en ook nog eens verrassend goed op nat.
Gewicht: +/- 1030kg
Aandrijfconcept: FWD
Rijstijl: 8/10
Velgmaat: 15"
Bevindingen: Goodyear Eagle F1 GS-D3 (Asymmtrical) in maatje 195-50/15.
Beste straatband wat ik tot nu toe gehad heb. Ik heb de Potenza RE720 gehad, Proxes T1-R en T1-S en de Eagle F1 is 100% de betere band. Slijt wel wat sneller en wat meer rolgeluid maar merkbaar meer grip. Duurt aanzienlijk langer voordat ze gaan smeren op de Ring en CPZ en ook nog eens verrassend goed op nat.
- Jeroen van Emmerik
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
- Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992
Wagen: toyota supra
Gewicht: +/- 1650kg
Aandrijfconcept: RWD
Rijstijl: sportief
Velgmaat voor: 245*40*18"
achter: 275*35*18
Bevindingen: Goodyear Eagle F1 en dan nog iets
deze iig:
http://ssl.delti.com/tyre-pictures/Goodyear/gsd3.jpg
Lekkere straatband slijtage vind ik meevallen, rij er nu een kleine 20k mee zowel lange afstanden als circuit gebruik.
sinds deze maat achter met deze band, had eerst 245 rondom met de zelfde eagles heb ik achter merkbaar meer grip. het smeren op CPZ en de snelheid waarmee dat gebeurt heb ik geen vergelijk. wel valt de grip iin nat weerniet tegen.
Gewicht: +/- 1650kg
Aandrijfconcept: RWD
Rijstijl: sportief
Velgmaat voor: 245*40*18"
achter: 275*35*18
Bevindingen: Goodyear Eagle F1 en dan nog iets
deze iig:
http://ssl.delti.com/tyre-pictures/Goodyear/gsd3.jpg
Lekkere straatband slijtage vind ik meevallen, rij er nu een kleine 20k mee zowel lange afstanden als circuit gebruik.
sinds deze maat achter met deze band, had eerst 245 rondom met de zelfde eagles heb ik achter merkbaar meer grip. het smeren op CPZ en de snelheid waarmee dat gebeurt heb ik geen vergelijk. wel valt de grip iin nat weerniet tegen.
- Rich
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:27
- Locatie: Hillegom
Wagen: toyota supra
Gewicht: +/- 1650kg
Aandrijfconcept: RWD
Rijstijl: sportief
Velgmaat
voor: 245*40*17"
achter: 255*40*17"
Falken FK 452
Voor mij een absolute kl*teband. Tweemaal op CPZ onverwacht blokkeren voor Tarzan en een week geleden zwaar onderstuur in Italie wat me behoorlijke schade heeft opgeleverd (suupie staat daar nu nog
)
In vergelijk met Jeroen hierboven kan hij op CPZ vele malen harder insturen. Smeren ongeveer na een rondje of 8 op CPZ.
Gewicht: +/- 1650kg
Aandrijfconcept: RWD
Rijstijl: sportief
Velgmaat
voor: 245*40*17"
achter: 255*40*17"
Falken FK 452
Voor mij een absolute kl*teband. Tweemaal op CPZ onverwacht blokkeren voor Tarzan en een week geleden zwaar onderstuur in Italie wat me behoorlijke schade heeft opgeleverd (suupie staat daar nu nog

In vergelijk met Jeroen hierboven kan hij op CPZ vele malen harder insturen. Smeren ongeveer na een rondje of 8 op CPZ.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Hartge Z3 coupe normaal 420pk (zal nu iets van 370 zijn door iets wat niet goed werkt)
dikke Hartge sper waardoor hij ook iets meer doordrukt in de bocht(onderstuur)
gewicht: 1390kg
banden Falken FK-452
265-30-19 achter
235-35-19 voor
Bevalt super als all rounder vooral achter! niks geen gesmeer, aan de voorkant ook goed maar glijd wel, kan natuurlijk niet zo insturen als semi maar net zo goed als de sport banden van Michellin/Dunlop/Pirelli aan de voorkant...
echter mag voor voor mij een betere band, maar wat, dan zou als je geen semislick wil zo'n soort Nissan GTR type band moeten komen, die ziet er gewoon erg goed uit en mede door de vorm van het profiel en ook de dichte strepen glijd die minder waarschijnlijk, want rijd maar eens met een crosmotor hard door de bocht(noppenprofiel) of met een goede motorband, dat noppenprofiel heeft elke keer een stukje beweging/ruimte en glijd dan telkens iets weg...dus kijk uit naar die Nissan banden van de GTR en hoe duur die gaan worden. 8) die wil ik dan graag in elk geval voor.
dikke Hartge sper waardoor hij ook iets meer doordrukt in de bocht(onderstuur)
gewicht: 1390kg
banden Falken FK-452
265-30-19 achter
235-35-19 voor
Bevalt super als all rounder vooral achter! niks geen gesmeer, aan de voorkant ook goed maar glijd wel, kan natuurlijk niet zo insturen als semi maar net zo goed als de sport banden van Michellin/Dunlop/Pirelli aan de voorkant...
echter mag voor voor mij een betere band, maar wat, dan zou als je geen semislick wil zo'n soort Nissan GTR type band moeten komen, die ziet er gewoon erg goed uit en mede door de vorm van het profiel en ook de dichte strepen glijd die minder waarschijnlijk, want rijd maar eens met een crosmotor hard door de bocht(noppenprofiel) of met een goede motorband, dat noppenprofiel heeft elke keer een stukje beweging/ruimte en glijd dan telkens iets weg...dus kijk uit naar die Nissan banden van de GTR en hoe duur die gaan worden. 8) die wil ik dan graag in elk geval voor.
-
- Berichten: 22286
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Ja maar dan is het nog afhankelijk van de banden maat en het voertuig gewicht en hoe jou rijstijl is en wat jij verwacht van de banden en het soort onderstel...blijft behelpen, echter als je het over dezelfde type auto's hebt kom je in de buurtTom schreef:Ik ken hier wel een sticky van maken alleen zoekt het natuurlijk kut als je straks meerdere pagina's hebt. Mooiste is een overzicht per band met eronder de scores van DFers of verwijzing naar de post met meer info (type auto e.d.)? maar dat centrale lijstje moet iemand dan wel bijhouden
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Bedoel je met of zonder A. Zit nogal een verschil tussen de gewone RE 050 en de RE 050A. A is asymmetrisch en heeft een veel stijvere wang.steve smith schreef: RE050: Middenweg, maar geen uitschieter.
.
Tot nou toe de beste band die ik gehad heb, wel gevoelig voor richels en erg hard, maar sturen is superdirect, grip is goed en vooral in nat blinkt hij uit.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Die banden van de GTR zijn volgens mij Bridgestone RE720 ?GTRene schreef:Hartge Z3 coupe normaal 420pk (zal nu iets van 370 zijn door iets wat niet goed werkt)
dikke Hartge sper waardoor hij ook iets meer doordrukt in de bocht(onderstuur)
gewicht: 1390kg
banden Falken FK-452
265-30-19 achter
235-35-19 voor
Bevalt super als all rounder vooral achter! niks geen gesmeer, aan de voorkant ook goed maar glijd wel, kan natuurlijk niet zo insturen als semi maar net zo goed als de sport banden van Michellin/Dunlop/Pirelli aan de voorkant...
echter mag voor voor mij een betere band, maar wat, dan zou als je geen semislick wil zo'n soort Nissan GTR type band moeten komen, die ziet er gewoon erg goed uit en mede door de vorm van het profiel en ook de dichte strepen glijd die minder waarschijnlijk, want rijd maar eens met een crosmotor hard door de bocht(noppenprofiel) of met een goede motorband, dat noppenprofiel heeft elke keer een stukje beweging/ruimte en glijd dan telkens iets weg...dus kijk uit naar die Nissan banden van de GTR en hoe duur die gaan worden. 8) die wil ik dan graag in elk geval voor.
- Knot
- Berichten: 40202
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Honda Civic Sport
1127kg
Toyo Proxes T1R - Goed over te spreken, goed op droog, goed op nat, slijtage valt erg mee, valt niet uit elkaar, ook niet bij extreem smijten met 30graden buitentemperatuur op Zandvoort! Enige minpunt vind ik de zachte wang dus minder stuurgevoel.
Volgende band zou voor straat de RE050A worden alleen hoor ik dat ze t met afentoe een trackday tussendoor niet goed volhouden.
De Falken FK452 hoor ik goede verhalen over. Als die band een harde(re dan de T1R) wang heeft is het wellicht wat voor mij.
Driftbanden heeft iedereen het altijd over de Wanli's.. (S1080 en S1088 etc).. ik ga nu zeker voor de Roadhog Supreme 5000, te krijgen tot 225/45/17 breed, wat een superband is dat. Op nat schuift het echt alle kanten op en op droog plakt het genoeg om toch hard lijnen te rijden en op commando laat je de boel zo schuiven (met FWD dus ook, en het blijft schuiven zoals te zien was de 31e!).
1127kg
Toyo Proxes T1R - Goed over te spreken, goed op droog, goed op nat, slijtage valt erg mee, valt niet uit elkaar, ook niet bij extreem smijten met 30graden buitentemperatuur op Zandvoort! Enige minpunt vind ik de zachte wang dus minder stuurgevoel.
Volgende band zou voor straat de RE050A worden alleen hoor ik dat ze t met afentoe een trackday tussendoor niet goed volhouden.
De Falken FK452 hoor ik goede verhalen over. Als die band een harde(re dan de T1R) wang heeft is het wellicht wat voor mij.
Driftbanden heeft iedereen het altijd over de Wanli's.. (S1080 en S1088 etc).. ik ga nu zeker voor de Roadhog Supreme 5000, te krijgen tot 225/45/17 breed, wat een superband is dat. Op nat schuift het echt alle kanten op en op droog plakt het genoeg om toch hard lijnen te rijden en op commando laat je de boel zo schuiven (met FWD dus ook, en het blijft schuiven zoals te zien was de 31e!).
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- Jeroen van Emmerik
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
- Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
XL is Xtra Load. Oftewel een hogere loadindex, en dus een stugger karkas.Jeroen van Emmerik schreef:hoe bedoel je niet leverbaar in xl maten? 275*18 vind ik best xl...steve smith schreef: Eagle F1 leuk op nat, te zwak karkas, niet in XL leverbaar
Voorbeeld: 225/45 17 heeft normaal een loadindex van 91W, tewijl de XL variant een loadindex van 94W heeft.
91 betekent maximaal 615kg, 94 maximaal 670kg.
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Ik heb ervaring met de Conti Sportcontact 2 en 3 onder de Leon. De SC3 maakt echt een flinke stap voorwaarts ten opzichte van de SC2. Stiller, meer grip en ook nog beter op nat. (225/45R17Y)
Qua winterbanden heb ik de Conti Wintercontact TS790V en de TS810S eronder gehad. De TS790V vind ik de speelsere band. Met de TS810S heb ik met de eerste set veel pech gehad. Enorm gedreun bij snelheden boven de 110 km/h. Onder garantie van Continental toen een nieuwe set gekregen. (205/55R16V)
Onder de Speedster heb ik Bridgestones zitten. Helaas heb ik voor de achteras een verkeerde band, de RE050, gekocht, dus niet de RE050A. Die schijnt veel beter te zijn. Om de voorwielen heb ik nog de RE040 liggen. Volgende keer rondom de RE050A. Nadeel van de Bridgestones vind ik dat ze echt temperatuur nodig hebben om grip op te kunnen bouwen. Onder de 15 graden buitentemperatuur doen ze het zeer matig. En als ze tijdens stevig doorrijden te heet worden (en ook dat gaat redelijk snel) gaan ze smeren, heel irritant. Helaas zijn er voor zeer lichte auto's gewoon weinig geschikte banden op de markt, dus veel alternatieven zijn er niet, of je moet naar semi's gaan. En dat wil ik ook weer niet. (voor 205/45R17W, achter 245R40/17W)
SteV6
Qua winterbanden heb ik de Conti Wintercontact TS790V en de TS810S eronder gehad. De TS790V vind ik de speelsere band. Met de TS810S heb ik met de eerste set veel pech gehad. Enorm gedreun bij snelheden boven de 110 km/h. Onder garantie van Continental toen een nieuwe set gekregen. (205/55R16V)
Onder de Speedster heb ik Bridgestones zitten. Helaas heb ik voor de achteras een verkeerde band, de RE050, gekocht, dus niet de RE050A. Die schijnt veel beter te zijn. Om de voorwielen heb ik nog de RE040 liggen. Volgende keer rondom de RE050A. Nadeel van de Bridgestones vind ik dat ze echt temperatuur nodig hebben om grip op te kunnen bouwen. Onder de 15 graden buitentemperatuur doen ze het zeer matig. En als ze tijdens stevig doorrijden te heet worden (en ook dat gaat redelijk snel) gaan ze smeren, heel irritant. Helaas zijn er voor zeer lichte auto's gewoon weinig geschikte banden op de markt, dus veel alternatieven zijn er niet, of je moet naar semi's gaan. En dat wil ik ook weer niet. (voor 205/45R17W, achter 245R40/17W)
SteV6
Laatst gewijzigd door SteV6 op 08 aug 2008, 21:27, 2 keer totaal gewijzigd.
- Knot
- Berichten: 40202
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Ik heb nu 3 sets RE050A opgereden op de 318is en die band is gewoon heel erg goed. Doet z'n werk altijd, nat of droog, koud of warm. Op nat wegdek sta ik er soms nog steeds versteld van hoeveel grip er uit komt. Overstuur is dan nog steeds lastig op te wekken.
Trackday Zolder en Malmedy hebben ze ook goed overleefd.
De wang is ook erg stevig. Op foto's van de trackday zie je de bandwang vrijwel volledig rechtop staan in bochten.
Als allrounder vind ik ze echt goed.
Trackday Zolder en Malmedy hebben ze ook goed overleefd.
De wang is ook erg stevig. Op foto's van de trackday zie je de bandwang vrijwel volledig rechtop staan in bochten.
Als allrounder vind ik ze echt goed.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast