Sticky? Grote banden topic. wat is goed, wat is rotzooi.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Sticky? Grote banden topic. wat is goed, wat is rotzooi.

Bericht door HSR » 01 aug 2008, 20:29

Het lijkt mij een goed idee een topic te openen en sticky te maken waarin mensen kunnen vertellen welke banden ze rijden en wat hun bevindingen zijn. Ja kan veel vinden op internet maar hoeveel waarde moet je hechten aan de doorsnee huisvader met zijn scenic? Derhalve dus dit initiatief om erachter te komen welke banden het goed doen voor echt sportief rijden, afhankelijk van de wagen.

Vanzelfsprekend is het ook de bedoeling dat je hier je vragen kunt stellen over banden en dat dan mensen die ook werkelijk ervaring hebben met een bepaalde band in een bepaalde set-up hun mening kunnen geven.

Beetje in deze trant:

Wagen:

Gewicht:

Aandrijfconcept:

Rijstijl:

Velgmaat:

Oude banden:

Nieuwe banden en bevindingen:




Lijkt me duidelijk, nietwaar?
Laatst gewijzigd door HSR op 01 aug 2008, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 01 aug 2008, 20:35

Ik trap het maar af.


Ik heb voorbanden nodig in de maat 235-45-17 voor onder de E34 525i.

BMW E34 525i

1350kg

RWD

235-45-17 rondom

Sportief tot zeer sportief. Afrol geluiden maken niet uit.

oude banden : Dunlop Sp Sport 9000


Nieuwe band: zie onder



De volgenden banden vielen mij op.

Falken FK 452. Goedkoop 100 eu de stuk maar kwa prestatie ?

Toyo proxes T1R. Over het algemeen goed bevonden maar hoe zit dat op zwaardere wagens

Bridgestine RE050A. Duurdere band maar schijnbaar zeer goed. Hoe verhouden deze banden zich op zwaardere wagens?

Suggesties?
Laatst gewijzigd door HSR op 01 aug 2008, 20:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 01 aug 2008, 20:40

Waarom doe jij het niet op de manier die je zelf voorstelt? :P
Gaat dit alleen over straatbanden?
Ik vind die zwarte rubberen banden wel leuk?

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Bericht door Casper » 01 aug 2008, 20:56

Een band die niet zo bekend is, en waar ik zeer goede ervaring mee heb is de Fulda Carat Progresso. Wordt gemaakt door Vredestein, en is echt een sportief bandje voor een prima prijs!
Je moet er echter geen drifts mee gaan leggen, want dan zijn ze zo weg weet ik uit ervaring :oops: Door de vele grip is het ook niet echt prettig driften :lol:

Edit: http://www.autobandentest.com/pkw_somme ... index.html

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Bericht door steve smith » 02 aug 2008, 03:07

Sorry, die lijst is leuk als het om 1 auto gaat.....

Onderstaand is mening, en mijn waarheid. Niet per definitie een jouw waarheid:

SP9000: Geweldige regenband, zachte kak op droog.
SpSportMaxx: Veel betere allrounder zonder nat heel veel in te leveren
RE050: Middenweg, maar geen uitschieter.
PZero Nero: Heerlijk kleven maar niet stevig/duurzaam genoeg
PZero Rosso: Fractie minder zacht en plakkerig, maar VEEL duurzamer. Goedkoop te krijgen, en heel veel lol onder m'n 540i.
T1S(lecht) en T1R(edelijk) spreken voor zich
Eagle F1 leuk op nat, te zwak karkas, niet in XL leverbaar
Eagle F1 Asimetric heeft me MEGA verbaasd, ondanks m'n GY-hekel met stip binnengekomen in top5. Indrukwekkend in nat en duurzaam genoeg voor droog.
Mich PS2 zeer capabel maar overpriced. Prijs op eenzame hoogte, performance niet bijzonder.

Zou lekker een paar Rosso's onder die e34 stoppen. Goedkoop te krijgen, en goed genoeg. Goed genoeg om met 1600 kilo aan e34s een hoop e30's te pesten op Zolder iig.

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer

Bericht door Nutkees » 02 aug 2008, 12:29

Goodyear Eagle F1 - vind ik zelf echt een kloteband vergeleken met wat ik nu heb.

Michelin Pilot sport SP2 - ook niet geweldig verloor met de minste moeite grip op de achterwielen, al is dat soms ook de bedoeling.

Falken FK 452 - Topband. Zoveel grip dat ik soms gewoon door de koppeling heen trek en dat heb ik nog nooit eerder gehad. Meer dan boven verwachting mbt de grip die de band produceerd en daarnaast roken ze ook erg goed :twisted:

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Bericht door Rupie » 02 aug 2008, 21:23

Flatline schreef:Goodyear Eagle F1 - vind ik zelf echt een kloteband vergeleken met wat ik nu heb.

Michelin Pilot sport SP2 - ook niet geweldig verloor met de minste moeite grip op de achterwielen, al is dat soms ook de bedoeling.

Falken FK 452 - Topband. Zoveel grip dat ik soms gewoon door de koppeling heen trek en dat heb ik nog nooit eerder gehad. Meer dan boven verwachting mbt de grip die de band produceerd en daarnaast roken ze ook erg goed :twisted:
Zit nog een verschil in de f1's van goodyear he.

[img:197:299]http://ssl.delti.com/tyre-pictures/Goodyear/gsd3.jpg[/img]

[img:249:201]http://ssl.delti.com/tyre-pictures/Good ... metric.jpg[/img]

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 02 aug 2008, 21:25

Roadstone....supergrip echt mega!

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 02 aug 2008, 22:01

Wagen: Corolla

Gewicht: +/- 1030kg

Aandrijfconcept: FWD

Rijstijl: 8/10

Velgmaat: 15"

Bevindingen: Goodyear Eagle F1 GS-D3 (Asymmtrical) in maatje 195-50/15.

Beste straatband wat ik tot nu toe gehad heb. Ik heb de Potenza RE720 gehad, Proxes T1-R en T1-S en de Eagle F1 is 100% de betere band. Slijt wel wat sneller en wat meer rolgeluid maar merkbaar meer grip. Duurt aanzienlijk langer voordat ze gaan smeren op de Ring en CPZ en ook nog eens verrassend goed op nat.

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Bericht door Niall » 02 aug 2008, 22:22

duifjes.com schreef:Roadstone....supergrip echt mega!
:lol: Meen je dat nu serieus :shock:

Gebruikersavatar
Jeroen van Emmerik
Berichten: 665
Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Bericht door Jeroen van Emmerik » 02 aug 2008, 23:00

Wagen: toyota supra

Gewicht: +/- 1650kg

Aandrijfconcept: RWD

Rijstijl: sportief

Velgmaat voor: 245*40*18"
achter: 275*35*18

Bevindingen: Goodyear Eagle F1 en dan nog iets
deze iig:

http://ssl.delti.com/tyre-pictures/Goodyear/gsd3.jpg

Lekkere straatband slijtage vind ik meevallen, rij er nu een kleine 20k mee zowel lange afstanden als circuit gebruik.
sinds deze maat achter met deze band, had eerst 245 rondom met de zelfde eagles heb ik achter merkbaar meer grip. het smeren op CPZ en de snelheid waarmee dat gebeurt heb ik geen vergelijk. wel valt de grip iin nat weerniet tegen.

Gebruikersavatar
Rich
Berichten: 292
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:27
Locatie: Hillegom

Bericht door Rich » 04 aug 2008, 23:05

Wagen: toyota supra

Gewicht: +/- 1650kg

Aandrijfconcept: RWD

Rijstijl: sportief

Velgmaat
voor: 245*40*17"
achter: 255*40*17"

Falken FK 452

Voor mij een absolute kl*teband. Tweemaal op CPZ onverwacht blokkeren voor Tarzan en een week geleden zwaar onderstuur in Italie wat me behoorlijke schade heeft opgeleverd (suupie staat daar nu nog :( )
In vergelijk met Jeroen hierboven kan hij op CPZ vele malen harder insturen. Smeren ongeveer na een rondje of 8 op CPZ.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 05 aug 2008, 01:27

Hartge Z3 coupe normaal 420pk (zal nu iets van 370 zijn door iets wat niet goed werkt)

dikke Hartge sper waardoor hij ook iets meer doordrukt in de bocht(onderstuur)

gewicht: 1390kg

banden Falken FK-452

265-30-19 achter
235-35-19 voor

Bevalt super als all rounder vooral achter! niks geen gesmeer, aan de voorkant ook goed maar glijd wel, kan natuurlijk niet zo insturen als semi maar net zo goed als de sport banden van Michellin/Dunlop/Pirelli aan de voorkant...

echter mag voor voor mij een betere band, maar wat, dan zou als je geen semislick wil zo'n soort Nissan GTR type band moeten komen, die ziet er gewoon erg goed uit en mede door de vorm van het profiel en ook de dichte strepen glijd die minder waarschijnlijk, want rijd maar eens met een crosmotor hard door de bocht(noppenprofiel) of met een goede motorband, dat noppenprofiel heeft elke keer een stukje beweging/ruimte en glijd dan telkens iets weg...dus kijk uit naar die Nissan banden van de GTR en hoe duur die gaan worden. 8) die wil ik dan graag in elk geval voor.

Tom
Berichten: 22286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 05 aug 2008, 01:45

Ik ken hier wel een sticky van maken alleen zoekt het natuurlijk kut als je straks meerdere pagina's hebt. Mooiste is een overzicht per band met eronder de scores van DFers of verwijzing naar de post met meer info (type auto e.d.)? maar dat centrale lijstje moet iemand dan wel bijhouden :?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 05 aug 2008, 01:50

Tom schreef:Ik ken hier wel een sticky van maken alleen zoekt het natuurlijk kut als je straks meerdere pagina's hebt. Mooiste is een overzicht per band met eronder de scores van DFers of verwijzing naar de post met meer info (type auto e.d.)? maar dat centrale lijstje moet iemand dan wel bijhouden :?
Ja maar dan is het nog afhankelijk van de banden maat en het voertuig gewicht en hoe jou rijstijl is en wat jij verwacht van de banden en het soort onderstel...blijft behelpen, echter als je het over dezelfde type auto's hebt kom je in de buurt

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 05 aug 2008, 08:35

steve smith schreef: RE050: Middenweg, maar geen uitschieter.
.
Bedoel je met of zonder A. Zit nogal een verschil tussen de gewone RE 050 en de RE 050A. A is asymmetrisch en heeft een veel stijvere wang.

Tot nou toe de beste band die ik gehad heb, wel gevoelig voor richels en erg hard, maar sturen is superdirect, grip is goed en vooral in nat blinkt hij uit.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 05 aug 2008, 09:08

GTRene schreef:Hartge Z3 coupe normaal 420pk (zal nu iets van 370 zijn door iets wat niet goed werkt)

dikke Hartge sper waardoor hij ook iets meer doordrukt in de bocht(onderstuur)

gewicht: 1390kg

banden Falken FK-452

265-30-19 achter
235-35-19 voor

Bevalt super als all rounder vooral achter! niks geen gesmeer, aan de voorkant ook goed maar glijd wel, kan natuurlijk niet zo insturen als semi maar net zo goed als de sport banden van Michellin/Dunlop/Pirelli aan de voorkant...

echter mag voor voor mij een betere band, maar wat, dan zou als je geen semislick wil zo'n soort Nissan GTR type band moeten komen, die ziet er gewoon erg goed uit en mede door de vorm van het profiel en ook de dichte strepen glijd die minder waarschijnlijk, want rijd maar eens met een crosmotor hard door de bocht(noppenprofiel) of met een goede motorband, dat noppenprofiel heeft elke keer een stukje beweging/ruimte en glijd dan telkens iets weg...dus kijk uit naar die Nissan banden van de GTR en hoe duur die gaan worden. 8) die wil ik dan graag in elk geval voor.
Die banden van de GTR zijn volgens mij Bridgestone RE720 ?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 05 aug 2008, 09:16

Honda Civic Sport
1127kg

Toyo Proxes T1R - Goed over te spreken, goed op droog, goed op nat, slijtage valt erg mee, valt niet uit elkaar, ook niet bij extreem smijten met 30graden buitentemperatuur op Zandvoort! Enige minpunt vind ik de zachte wang dus minder stuurgevoel.

Volgende band zou voor straat de RE050A worden alleen hoor ik dat ze t met afentoe een trackday tussendoor niet goed volhouden.

De Falken FK452 hoor ik goede verhalen over. Als die band een harde(re dan de T1R) wang heeft is het wellicht wat voor mij.

Driftbanden heeft iedereen het altijd over de Wanli's.. (S1080 en S1088 etc).. ik ga nu zeker voor de Roadhog Supreme 5000, te krijgen tot 225/45/17 breed, wat een superband is dat. Op nat schuift het echt alle kanten op en op droog plakt het genoeg om toch hard lijnen te rijden en op commando laat je de boel zo schuiven (met FWD dus ook, en het blijft schuiven zoals te zien was de 31e!).

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 05 aug 2008, 09:31

Ik denk dat iedereen eens PZero Nero moet proberen. Je staat versteld van de grip. Slijten redelijk snel maar dat is logisch. Veel grip = snelle slijtage.

Verder vind ik dat Wanli ook heel erg goede banden maakt!














:lol:

Gebruikersavatar
Jeroen van Emmerik
Berichten: 665
Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Bericht door Jeroen van Emmerik » 08 aug 2008, 17:41

steve smith schreef: Eagle F1 leuk op nat, te zwak karkas, niet in XL leverbaar
hoe bedoel je niet leverbaar in xl maten? 275*18 vind ik best xl...

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2247
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 08 aug 2008, 18:45

Extra Load :wink:

Banden voor busjes zeg maar :mrgreen:

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Bericht door steve smith » 08 aug 2008, 20:52

Jeroen van Emmerik schreef:
steve smith schreef: Eagle F1 leuk op nat, te zwak karkas, niet in XL leverbaar
hoe bedoel je niet leverbaar in xl maten? 275*18 vind ik best xl...
XL is Xtra Load. Oftewel een hogere loadindex, en dus een stugger karkas.

Voorbeeld: 225/45 17 heeft normaal een loadindex van 91W, tewijl de XL variant een loadindex van 94W heeft.

91 betekent maximaal 615kg, 94 maximaal 670kg.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Bericht door SteV6 » 08 aug 2008, 21:23

Ik heb ervaring met de Conti Sportcontact 2 en 3 onder de Leon. De SC3 maakt echt een flinke stap voorwaarts ten opzichte van de SC2. Stiller, meer grip en ook nog beter op nat. (225/45R17Y)
Qua winterbanden heb ik de Conti Wintercontact TS790V en de TS810S eronder gehad. De TS790V vind ik de speelsere band. Met de TS810S heb ik met de eerste set veel pech gehad. Enorm gedreun bij snelheden boven de 110 km/h. Onder garantie van Continental toen een nieuwe set gekregen. (205/55R16V)

Onder de Speedster heb ik Bridgestones zitten. Helaas heb ik voor de achteras een verkeerde band, de RE050, gekocht, dus niet de RE050A. Die schijnt veel beter te zijn. Om de voorwielen heb ik nog de RE040 liggen. Volgende keer rondom de RE050A. Nadeel van de Bridgestones vind ik dat ze echt temperatuur nodig hebben om grip op te kunnen bouwen. Onder de 15 graden buitentemperatuur doen ze het zeer matig. En als ze tijdens stevig doorrijden te heet worden (en ook dat gaat redelijk snel) gaan ze smeren, heel irritant. Helaas zijn er voor zeer lichte auto's gewoon weinig geschikte banden op de markt, dus veel alternatieven zijn er niet, of je moet naar semi's gaan. En dat wil ik ook weer niet. (voor 205/45R17W, achter 245R40/17W)

SteV6
Laatst gewijzigd door SteV6 op 08 aug 2008, 21:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 08 aug 2008, 21:24

Sportcontact 2 vond ik altijd een goede band (205/55/16) onder de astra en vectra... toen ik overstapte op pilot sport had ik meer grip op droog en nat alleen de wang van de sportcontact 2 was harder dus lekkerder/stabieler stuurgevoel.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 08 aug 2008, 21:30

Ik heb nu 3 sets RE050A opgereden op de 318is en die band is gewoon heel erg goed. Doet z'n werk altijd, nat of droog, koud of warm. Op nat wegdek sta ik er soms nog steeds versteld van hoeveel grip er uit komt. Overstuur is dan nog steeds lastig op te wekken.
Trackday Zolder en Malmedy hebben ze ook goed overleefd.
De wang is ook erg stevig. Op foto's van de trackday zie je de bandwang vrijwel volledig rechtop staan in bochten.

Als allrounder vind ik ze echt goed.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast