E34 elektrische fan
-
E34 elektrische fan
Ik wil dus een elektrische fan aanschaffen omdat ik de koeling bij stilstand niet goed vind. Bij het rijden blijft de temp mooi in het midden, ook bij heftig trappen maar bij driften en afkoelen en filerijden gaat de temp-meter toch al snel naar de hypothetische 100-110 graden. Logisch, dat wil ik niet hebben. Nu is de vraag welk formaat elektrische fan het beste is om een goede koeling te waarborgen. Iemand een idee?
Overigens, ik vermoed dat het niet toerijkende koelen bij stilstand na stevig trappen niet ligt aan een slecht functionerende radiator ?
Overigens, ik vermoed dat het niet toerijkende koelen bij stilstand na stevig trappen niet ligt aan een slecht functionerende radiator ?
- Dennis Cavallino
Volgens mij kwam die vraag vorige week nog voorbij, met als kopje Spal. Antwoord: Spal fans bestellen bij www.dutchpowertrading.nl (snel zijn, want ze gaan op vakantie).
- Dennis Cavallino
- Bert ///M3
Als je drift enz dan is zo'n fan wel aan te raden omdat je veel op lage snelheden doet.
Maar voor een racer die zo de pits uit rijd heb je eigenlijk helemaal geen fan nodig. Dingen zitten alleen maar in de weg en blocken de airflow naar je radiateur.
Sowieso pikt je motor iets beter op als je de visco voor een electrische fan vervangt, scheelt ook iets in wiel PK's.
Plus iets anders waarom ik ze er persoonlijk ook afhaal is dat ze behoorlijk wat schade kunnen veroorzaken in sommige gevallen. Als je bijvoorbeeld een motorsteun breekt en je blok kantelt, of los slaat dan komt hij door je radiateur heen zetten, word je minder blij van.
Maar voor een racer die zo de pits uit rijd heb je eigenlijk helemaal geen fan nodig. Dingen zitten alleen maar in de weg en blocken de airflow naar je radiateur.
Sowieso pikt je motor iets beter op als je de visco voor een electrische fan vervangt, scheelt ook iets in wiel PK's.
Plus iets anders waarom ik ze er persoonlijk ook afhaal is dat ze behoorlijk wat schade kunnen veroorzaken in sommige gevallen. Als je bijvoorbeeld een motorsteun breekt en je blok kantelt, of los slaat dan komt hij door je radiateur heen zetten, word je minder blij van.
- Tom V
Deels mee eens, maar als je trackdays rijdt komt het nog al eens voor dat je ergens even moet wachten, ook wanneer je van de baan komt. Dan is het toch lekker om de warme motor wat extra te kunnen koelen. En al helemaal op erg warme dagen.Bert ///M3 schreef:Als je drift enz dan is zo'n fan wel aan te raden omdat je veel op lage snelheden doet.
Overigens heeft de Radical geen fan, daar hebben we een enorme ventilator bij gekregen voor in de pits

- Bert ///M3
-
Bert ///M3 schreef:Ja goed maar het is ook niet zo dat als je stil staat ineens alle meters in het rood springenIk heb het gewoon geprobeerd in de garage, ding een tijdje laten draaien en de naald blijft rustig in het midden, bij mij is de radiateur an sich groot genoeg
Als ik stevig heb zitten trappen en zet de wagen stil met draaiende motor gaat de tempmeter van het middenpunt (12 uur ) naar een plekje tussen die middenstand en de 2de indicator. Maw, ik vind dat ze dan te warm wordt met al die 18 jaar oude pakkingen.