Knap stukje stom lullen!

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gerhard

Knap stukje stom lullen!

Bericht door Gerhard » 26 jul 2008, 12:53

Gelezen in de Telegraaf

Digitale flitspaal scheelt geld

DRIEBERGEN - Het gebruik van de digitale flitspaal kan weggebruikers bekeuringen en dus geld schelen. Dat zegt een woordvoerder van het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie zaterdag. In Nederland staan inmiddels 62 van deze nieuwe palen, die in het eerste kwartaal van dit jaar in totaal 107.368 overtredingen hebben geregistreerd.

Als een analoge paal heeft geflitst duurt het zes tot acht weken voordat de bon op de deurmat valt. In die periode kan dezelfde weggebruiker meerdere keren in de fout gaan met alle financiële gevolgen van dien. Met een digtale paal komt de envelop binnen enkele dagen binnen en is de beboete automobilist meteen gewaarschuwd.

Verhoudingsgewijs hebben de 62 digitale flitspalen in drie maanden tijd meer overtredingen gesignaleerd dan de analoge palen. Woordvoerder Jos Steehouder van het BVOM: „Je zou kunnen concluderen dat de nieuwe techniek tot meer bonnen leidt. Maar je moet bij die vergelijking ook rekening houden met andere factoren. Weersomstandigheden kunnen een rol spelen, maar ook de cao-acties van de politie in het voorjaar. Het eerste wat je als actievoerder achterwege laat is het verwisselen van het fotorolletje in de analoge flitspaal”, legt Steehouder uit.

In de digitale paal zit geen filmrolletje meer. Het apparaat registreert de overtreding en stuurt de haarscherpe foto meteen door naar een politiebureau. Voor de politie betekent dit minder werk bij de afhandeling ervan.

Het is de bedoeling dat over enkele jaren alle analoge flitsers zijn vervangen door digitale. „We heroverwegen wel elke keer de locatie waar een flitser staat. Soms is de indeling van de weg veranderd. Is het dan wel nodig om daar een paal te hebben”, aldus Steehouder.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 26 jul 2008, 12:54

Alles wat krom is valt recht te lullen :wink:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 26 jul 2008, 13:00

Super... :wink:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 26 jul 2008, 13:14

LOL, wat een gekken. Zo kun je alles recht lullen.

"Je wordt keer op keer hard an**l verkracht door een grote neger van het CJIB maar onze geheel gratis CJIB tip-van-de-week is om iets verder voorover te buigen, dan doet het wat minder pijn!"

HSR

Bericht door HSR » 26 jul 2008, 14:17

verdomme he, lijkt wel een stukje proza van Geelhoed's hand. :lol:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 26 jul 2008, 14:21

hugo schreef:verdomme he, lijkt wel een stukje proza van Geelhoed's hand. :lol:
Of van een 130i rijder die recht probeert te lullen waarom een Megane sneller is op de Ring. :lol:

RVV

Bericht door RVV » 26 jul 2008, 14:37

LOL wie dan wouter :wink:

Macboy

Bericht door Macboy » 28 jul 2008, 11:37

Ik snap de reacties niet echt, of ik lees iets niet goed. Maar zoals ik het zie is dit toch super ?

Digitaal is al jarenlang the future, dus ook bij flitspalen. Bovendien vind ik het ook veel handiger om er snel achter te komen, dan 8 weken later.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 28 jul 2008, 11:45

Macboy schreef:Ik snap de reacties niet echt, of ik lees iets niet goed. Maar zoals ik het zie is dit toch super ?

Digitaal is al jarenlang the future, dus ook bij flitspalen. Bovendien vind ik het ook veel handiger om er snel achter te komen, dan 8 weken later.
Inderdaad. Waarom schrijven ze het niet gewoon gelijk af van je rekening. Hoef je er helemaal niets meer voor te doen. Gewoon automatische incasso van CJIB.

Gemak dient de mens toch :P

HSR

Bericht door HSR » 28 jul 2008, 12:18

Stéphane schreef:
Macboy schreef:Ik snap de reacties niet echt, of ik lees iets niet goed. Maar zoals ik het zie is dit toch super ?

Inderdaad. Waarom schrijven ze het niet gewoon gelijk af van je rekening. Hoef je er helemaal niets meer voor te doen. Gewoon automatische incasso van CJIB.

Gemak dient de mens toch :P

ja, waarom niet gewoon zoals bij Essent vooruit betalen. Reuze handig, wie weet krijg je aan het eind van het boekjaar nog wel een teruggaaf van het CJIB, dat is toch een utopie ?!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 jul 2008, 12:30

Of verdisconteren met de brandstofprijs? Het kwartje van Bos, zeg maar. Mensen die meer en harder rijden, en dus meer liters verbranden, hebben ook meer kans op flitsboetes, toch? :) Wellicht voorkomt dat dan dat mensen te hard rijden en minder boetes krijgen, dus beter voor het milieu en de portemonnee. LOL

Geelhoed, waar ben je man?! Luchtvochtigheidsmeting aan het doen? Je meter is niet stuk, het is echt 100%. ;)

GTRene

Bericht door GTRene » 28 jul 2008, 12:46

:lol: :lol:

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 28 jul 2008, 12:46

hugo schreef:verdomme he, lijkt wel een stukje proza van Geelhoed's hand. :lol:
Dacht het niet, dan had ik er nog wel achter geplakt dat minder cameras de belasting betaler minder kosten en dat eenzelfde opbrengst met 80% minder cameras een uitstekende efficientieslag is. Bovendien kunnen de foto's nu geheel digitaal zonder tussenkomst van dure agenturen worden verwerkt wat ze vrij maakt om echte boeven te gaan vangen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 jul 2008, 12:50

Eens! Dus wederom een nuttige Geelhoedbijdrage. (ja dat meen ik).
Wat kost zo'n digitale camera?
Wat kostte die oude analoge Gatso's?

Veel mensen liepen altijd (op verjaardagen en forums als deze) te klagen dat ze veels te laat boetes kregen en dat ze daar niets van zouden leren. Nu krijg je ze veel sneller en is ook die klaagzang weggenomen door Hermandad.

Conclusie: minder klagen! :)

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 28 jul 2008, 12:58

Een analoge of digitale flitspaal kosten beide 56000 euro (bron, maar da's in Belgie dus hier zal er nog wel BPM bijkomen)
(+30000 voor de paal)

Nog een voordeel is dat je ze op lastigere plekken kunt hangen en het de vandaal dus moeilijker kunt maken. (De reparatiekosten betalen we uit de staatskas)

Macboy

Bericht door Macboy » 28 jul 2008, 14:12

Welke kas had je anders in gedachten ?

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 28 jul 2008, 14:34

Broeikas

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 28 jul 2008, 15:22

Geelhoed schreef:Broeikas
Doe maar niet anders krijgen we die milieuzeikers ook nog over ons heen :lol:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 28 jul 2008, 16:28

Bespaart geld?
Kost geld... de boete is er eerder dus je moet eerder betalen..

Krom gelul ja

Peric

Bericht door Peric » 28 jul 2008, 19:32

Het bespaart je geen geld, net zomin als dat het je extra kost. Of je de boete nou binnen een paar dagen krijgt of over 8 weken, wat maakt 't uit?
Dus de redenering dat het je geld bespaart volg ik niet helemaal. Of je het nu kwijt bent of over 8 weken..
Oh ja, zodra je snel je boete krijgt laat je het wel uit je hoofd om weer te hard te rijden? Jaha! Want het is een wereldzonde om 5 km per uur te hard te rijden....

Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie heeft zeker dezelfde media-training gehad als de rest van het kabinet(behalve Vogelaar dan.. :))
'U wordt alsnog genaaid, maar we vertellen het met een roos in onze handen en een glimlach'.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 28 jul 2008, 20:22

Net als bij een vrouw :lol:

Hans

Bericht door Hans » 28 jul 2008, 21:17

Geelhoed schreef:Bovendien kunnen de foto's nu geheel digitaal zonder tussenkomst van dure agenturen worden verwerkt wat ze vrij maakt om echte boeven te gaan vangen.
Inderdaad, die dure agenten zijn overbodig en kunnen een andere (echte) baan gaan zoeken.
http://www.destentor.nl/algemeen/binnen ... olitie.ece

En die vernielde palen gaan van de "winst" af die het BvoM maakt, en die halen meer dan genoeg binnen. Dus ben maar niet bang dat die afgefikte palen door onschuldige belastingbetalers worden betaald, ze worden door de overtreders zelf bekostigd. Als het werkelijk om de verkeersveiligheid zou gaan en ze de snelheid naar beneden willen hebben op dat stuk dan maakte ze die nieuwe palen niet groen zodat ie op een boom lijkt maar maken ze die palen fluorizerend rood en geel met een blauw knipperlicht bovenop. Verkeersveiligheid my ass, zoveel mogelijk knaken binnen harken en proberen een state of fear creeeren zodat de automobilist zich altijd en overal bespied voelt. Spee zou de natte droom geweest zijn voor Erich Honecker.

Elmar

Bericht door Elmar » 28 jul 2008, 21:25

Peric schreef:Het bespaart je geen geld, net zomin als dat het je extra kost. Of je de boete nou binnen een paar dagen krijgt of over 8 weken, wat maakt 't uit?
Dus de redenering dat het je geld bespaart volg ik niet helemaal. Of je het nu kwijt bent of over 8 weken..
Oh ja, zodra je snel je boete krijgt laat je het wel uit je hoofd om weer te hard te rijden? Jaha! Want het is een wereldzonde om 5 km per uur te hard te rijden....

Het kan je wel geld besparen. Als er een paal staat op een traject waar je wekelijks komt en jij niet weet dat ie er staat, kan je dus meerdere keren geflitst worden eer je een bon op de mat hebt liggen.
Met een digitale paal heb je snel je boete binnen en weet je in ieder geval waar ie staat.

Peric

Bericht door Peric » 28 jul 2008, 21:51

Aha, zo....
Zou je heel erg blind zijn als je ergens elke dag rijdt en dat ding niet ziet??
En het is een flitspaal toch? Of deze keer zonder flits?

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 28 jul 2008, 22:52

de nieuwe digitale flitspalen zie je niet meer flitsen als het goed is.. allemaal infrarood

Plaats reactie