Mazda RX-7 Turbo II

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Sumo

Mazda RX-7 Turbo II

Bericht door Sumo » 15 jul 2008, 12:38

Na mij te hebben voorgesteld hierbij ook een topic over mijn auto.

Het betreft een Mazda RX-7 Turbo II, van de tweede generatie uit het bouwjaar 1992.

Zoals velen weten is het bijzondere aan deze auto de motor, namelijk een rotatiemotor welke is voorzien van een turbo waardoor het vermogen op 200pk komt. Dit in combinatie met de goede rij eigenschappen maken er een heerlijke auto van.

De keuze voor de tweede generatie Mazda RX-7 is gekomen om diverse redenen. Vooral omdat de Mazda RX-7 mij altijd al heeft aangesproken uiteraard mede door de rotatiemotor. De auto moest bij voorkeur een sportauto zijn met achterwielaandrijving, daarbij moest het een aansprekend weggedrag en uiterlijk hebben. Verder moest deze nog tot in bepaalde mate redelijk praktisch in gebruik zijn. Daarbij had ik ook graag een auto met een bijzondere geschiedenis.

Bovenstaand zijn de voornaamste redenen dat ik voor de Mazda RX-7 heb gekozen. Rijdend blijft de auto ook maar doorgaan, het is heerlijk om deze hoog in de toeren te rijden met het opzwepende geluid van een rotatiemotor met turbo.

Helaas hebben de positieve kanten ook een keerzijde en dat is dat de auto met beleid behandeld moet worden vooral het warmrijden van de motor is belangrijk (bij welke auto niet..). Tevens is het olieverbruik iets hoger dan bij een conventionele motor. Over de aankoop heb ik dan ook zeer goed nagedacht en ingecalculeerd dat de motor op een gegeven moment op kan zijn, maar voorlopig rijd deze nog geweldig en geniet ik er elke keer van.

De auto blijft nagenoeg standaard zoals deze uit de fabriek is gerold, afgezien van een paar "upgrades".

Pas geleden heb ik de auto wel een ander onderstel laten aanmeten namelijk een "Racing-Beat" Sway-Bar Kit in combinatie met verstelbare end-links en veren. De schokbrekers zijn vervangen door verstelbare "Koni's". Ook is de auto pasgeleden voorzien van een nieuwe verflaag uiteraard wel in de originele kleur; Blaze Red.

Het is de bedoeling om de auto zowel op de openbare weg als op het circuit te gebruiken. De RX-7 word hooguit één tot twee keer per week gebruikt en dan vooral in het weekend.

Voor zover het verhaal, hieronder wat foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sumo op 01 sep 2008, 11:40, 3 keer totaal gewijzigd.

Knot

Bericht door Knot » 15 jul 2008, 13:07

Apart bakkie hoor, doen nog goed mee dezer dagen!

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 15 jul 2008, 13:47

Gaaf apparaat :D Hoeveel kilometers gaan dergelijke blokken doorgaans mee?

Sumo

Bericht door Sumo » 15 jul 2008, 14:11

Niels schreef:Gaaf apparaat :D Hoeveel kilometers gaan dergelijke blokken doorgaans mee?
Bedankt,

Dat is voornamelijk afhankelijk van het onderhoud, met goed onderhoud zou een 13B Turbo rotatiemotor rond de 200.000 - 250.000 km's mee moeten gaan.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 15 jul 2008, 17:10

Dat was bij de NSU RO80 wel anders :lol: Is dat spul nog te reviseren of kost dat kapitalen en kun je beter op zoek naar een ander blok?

Stéphane

Bericht door Stéphane » 15 jul 2008, 21:26

Leuk! Ik heb zelf een non-turbo FC gehad, waar ik nog altijd met veel plezier aan terug denk :D

bastiaan45

Bericht door bastiaan45 » 16 jul 2008, 13:01

Leuke en aparte auto inderdaad! Wat doet zo eentje ongeveer naar de 100 als ik mag vragen?

Stéphane

Bericht door Stéphane » 16 jul 2008, 14:12

bastiaan45 schreef:Leuke en aparte auto inderdaad! Wat doet zo eentje ongeveer naar de 100 als ik mag vragen?
Standaard 0-100 in 7,2s voor de Turbo II volgens de boekjes.

Macboy

Bericht door Macboy » 16 jul 2008, 15:02

Fraai ! Heb je wat foto's van de binnenkant ? Hoeveel km gelopen?

En hoe klimt zoiets nou in de toeren? Hoeveel toeren maakt ie? Misschien leuk voor een youtube filmpje?

Volgens mij verdient je auto betere foto's dan die slechte die je nu hebt geplaatst :)

Zou de auto graag in het zonlicht zien gefotografeerd door MarkNauta of Martijn (stuur ze een PB) of jezelf natuurlijk :)

Sumo

Bericht door Sumo » 16 jul 2008, 21:09

Wauw, bedankt voor de leuke reacties allemaal. :)
Niels schreef:Dat was bij de NSU RO80 wel anders :D Is dat spul nog te reviseren of kost dat kapitalen en kun je beter op zoek naar een ander blok?
Ligt vooral aan de staat van het blok als de rotorhuizen en schijven nog in goede staat zijn kunnen de seals goed vervangen worden en kan het blok er weer tegen aan, de kosten zijn dan een stuk lager dan wanneer er ook rotorhuizen, schijven en bijvoorbeeld turbo vervangen moeten worden. Maar in de regel dient men er tegenwoordig rekening mee houden dat een revisie tussen de 4 á 5 duizend Euro kan gaan kosten met in en uitbouw uiteraard. Daarnaast zijn er mocht dat ooit gebeuren meteen leuke aanpassingen aan het blok mogelijk, maar dat is hopelijk nog lang niet van toepassing.
Stéphane schreef:Leuk! Ik heb zelf een non-turbo FC gehad, waar ik nog altijd met veel plezier aan terug denk :D
Leuk dat je ervaring hebt met een FC, weet je misschien of de auto nog in gebruik is, zou wel leuk zijn namelijk :)

Overigens zit het "Zenki" (pre-facelift) model inderdaad met 7,2 seconden op de honderd, het "Kouki" (na-facelift) model wat ik dus heb zit met 6,7 seconden op de honderd volgens de fabriek. Door wat aanpassingen aan de motor is het vermogen destijds gestegen van 180 naar 200pk.
Macboy schreef:Fraai ! Heb je wat foto's van de binnenkant ? Hoeveel km gelopen?

En hoe klimt zoiets nou in de toeren? Hoeveel toeren maakt ie? Misschien leuk voor een youtube filmpje?

Volgens mij verdient je auto betere foto's dan die slechte die je nu hebt geplaatst

Zou de auto graag in het zonlicht zien gefotografeerd door Mark Nauta of Martijn (stuur ze een PB) of jezelf natuurlijk
Het in de toeren klimmen gaat de auto zeer goed af, maar dat zal bijna iedere sportwagen wel hebben, de traktatie is natuurlijk het geluid van de rotatiemotor. Laag in de toeren hoor je deze amper, maar hoe hoger je in de toeren gaat hoe meer je het typische rotatiemotor geluid waarneemt. Rond de 7000 toeren hoor je overigens een waarschuwingsignaal dat er geschakeld dient te worden maar in principe kan een rotatiemotor zeer hoge toerentallen aan. Mijn auto heeft op dit moment rond de 130.000 km's gelopen.

Hierboven een impressie filmpje van een Mazda RX-7 Turbo II, in het midden van het filmpje hoor je een voorbeeld van het geluid daarna komt een stukje met het interieur van de auto.

Hieronder een foto van mijn interieur.

Afbeelding

Tezijnertijd zal ik misschien wel één van de topfotografen (mooi werk allebei) vragen voor een shoot, lijkt me erg leuk. :D Op dit moment moet er nog een vervangende voorspoiler gemonteerd worden aangezien de oude vol met scheuren en breuken zat. Ook worden er originele mistlampen gemonteerd welk alleen zijn geleverd op de Amerikaanse en Japanse modellen.
Laatst gewijzigd door Sumo op 01 sep 2008, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Alekzs

Bericht door Alekzs » 16 jul 2008, 22:11

Mooie auto, oldschool stoer. ik heb dit type denk ik nog zelden/nooit gezien.

René130i

Bericht door René130i » 17 jul 2008, 11:24

Super! Waar blijven de driftfilmpjes :lol:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 17 jul 2008, 11:55

Sumo schreef:
Stéphane schreef:Leuk! Ik heb zelf een non-turbo FC gehad, waar ik nog altijd met veel plezier aan terug denk :D
Leuk dat je ervaring hebt met een FC, weet je misschien of de auto nog in gebruik is, zou wel leuk zijn namelijk :)
Die auto is nog in gebruik, maar momenteel wordt er weinig mee gereden. Is trouwens een origineel Nederlandse auto.

Mijn ex-vriendin heeft de RX in een stalling staan, want zij woont nu in Engeland. Gisteren nog even (2,5 uur :P) met haar gebeld. Wat gelijk weer leidde tot jaloerse aanstaande echtgenoot (die trouwens een FD heeft), maar dat terzijde :D

Pescatore

Bericht door Pescatore » 17 jul 2008, 12:45

Mooie wagen, originele keuze; weer eens wat anders dan al dat Duitse blik. Hoe rijdt zoiets up tempo? Heb ooit van een fd-eigenaar gehoord dat dat model erg listig kan zijn.

Sumo

Bericht door Sumo » 18 jul 2008, 12:37

Alekzs schreef:Mooie auto, oldschool stoer. ik heb dit type denk ik nog zelden/nooit gezien.
Er zijn er inderdaad niet veel van, in Nederlands is er ooit maar één van het after-facelift type verkocht, van het pre-facelift model wel iets meer. Van wat ik weet zijn er op dit moment in Nederland 4 rijdende exemplaren. Van het pre-facelift wel eens stukje meer en de cabrio's zijn ook goed vertegenwoordigd.
René130i schreef:Super! Waar blijven de driftfilmpjes :lol:

Driften met de FC probeer ik voorzichtig aan, bovendien heeft de auto een 4-wielsturing systeem, dus wat betreft driften niet echt ideaal. Op dit moment ben ik nog aan het kijken of ik het systeem onklaar maak doormiddel van speciale bussen.
Stéphane schreef:Die auto is nog in gebruik, maar momenteel wordt er weinig mee gereden. Is trouwens een origineel Nederlandse auto.

Mijn ex-vriendin heeft de RX in een stalling staan, want zij woont nu in Engeland. Gisteren nog even (2,5 uur ) met haar gebeld. Wat gelijk weer leidde tot jaloerse aanstaande echtgenoot (die trouwens een FD heeft), maar dat terzijde
Leuk dat het een originele Nederlander is, FD's zijn inderdaad ook erg leuk, naar mijn mening een tijdloos en erg mooi model.
Pescatore schreef:Mooie wagen, originele keuze; weer eens wat anders dan al dat Duitse blik. Hoe rijdt zoiets up tempo? Heb ooit van een fd-eigenaar gehoord dat dat model erg listig kan zijn.
Op snelheid en op een bochtige weg zeer direct stuurgevoel, alhoewel met de nodige karakteristiek van een jaren '80 - '90 auto. Zelf heb ik nog nooit met een FD gereden maar die auto kan inderdaad listig zijn, er zijn er genoeg die net na aankoop op weg naar huis aardig op de proef worden gesteld, soms met een minder goede afloop van de auto.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 19 jul 2008, 19:20

Mooie, nette kar!

Sumo

Re: Mazda RX-7 Turbo II

Bericht door Sumo » 19 nov 2008, 20:56

Tijd voor een update, de auto is nu wat betreft bodywork helemaal naar mijn zin. De originele voorspoiler was niet meer te repareren aldus op zoek gegaan naar een andere. Afgelopen week is de nieuwe voorspoiler gespoten en gemonteerd inclusief mistlampen. In eerste instantie was ik nog aan het twijfelen of ik de spiegels ook in kleur zou laten spuiten of eventueel andere spiegels monteren. Toch maar de originele behouden en in kleur laten spuiten.

Hieronder wat foto's....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stéphane

Bericht door Stéphane » 19 nov 2008, 21:01

Die auto ziet er echt goed uit! Echt een gaaf ding :clap:

Metchu

Bericht door Metchu » 19 nov 2008, 21:20

gave wagen, maar ik mis wel een achterbumper die in dezelfde lijn als de voorbumper en zijkant doorloopt :hmmm:

maar RX-7's zijn cool 8)

Sumo

Bericht door Sumo » 19 nov 2008, 22:17

Metchu schreef:gave wagen, maar ik mis wel een achterbumper die in dezelfde lijn als de voorbumper en zijkant doorloopt :hmmm:

maar RX-7's zijn cool 8)
Voor de achterbumper zijn door Mazda nooit skirts geleverd, dus origineel horen die er ook niet op. Er zijn wel aftermarket bumpercaps te krijgen maar ik heb ze toch maar niet besteld vond het net niet. De bevestigingspunten zouden dan ook zichtbaar zijn aan de zijkanten van de achterbumper, soort van popnagel effect.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 19 nov 2008, 22:50

Ziet er goed uit!!!

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 19 nov 2008, 23:02

Wauw, wat een bijzonder fraai exemplaar, mijn complimenten! :shock:

Jeroen

Bericht door Jeroen » 19 nov 2008, 23:42

Wat een gaaf apparaat! En hulde voor de mooie, orginele staat.

steve smith

Re:

Bericht door steve smith » 20 nov 2008, 00:26

Stéphane schreef:echtgeno(o)t(e)
?

Stéphane

Re: Re:

Bericht door Stéphane » 20 nov 2008, 00:32

steve smith schreef:
Stéphane schreef:echtgeno(o)t(e)
?
Destijds wel :mrgreen: